Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   iPhone og iPad kan betjenes uden "hjem"-tast

iPhone og iPad kan betjenes uden "hjem"-tast

Såkaldte gestures åbner op for, at "hjem"-tasten bliver overflødig på iPhone og iPad.

Der har tidligere været spekuleret i, at kommende mobile Apple-enheder, ikke vil have taster på fronten. Og den udviklerversion af iOS 5 der i øjeblikket er tilgængelig, skubber mere til dette rygte.

I iOS 5 åbnes for "gestures" altså fingerbevægelser på skærmen, hvor man ved at tegne et mønster, kan få enheden til at udføre forskellige kommandoer.

Selvom Apple helt sikkert betegner dette som en revolution, så minder vi lige om, at Nokia allerede med den kommende N9-model har vist, at en mobil rent faktisk ikke behøver en masse knapper på fronten.

I nedenstående video fra 9to5Mac kan du se, hvordan funktionen fungerer på en iPad med iOS 5 beta.

Læs også:
- Nokia N9 - sådan er den 

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Mads 15-07-2011 11:42:57

Det kan allerede nu fåes nu. har det på min ipad2 uden at have JB den.

0 0
Jim Flower 15-07-2011 12:39:34

Ja, via et app? Muligheden findes også til Android via 3. parts software... Men ikke native

0 0
15-07-2011 14:44:13

Men hvorfor ? Jeg gider da ikke bruge 4 fingre for at navigere rundt i mobilen, når jeg kan nøjes med en....Tror Apple begynder at putte for meget lir i deres mobiler, for at overgå de andre. Hvilket jo ikke er den dybere mening med iOS. Du kan også snart sætte det ene og det andet op, hvilket resultere i div forskellige menuer der gør det mere og mere svært at sætte en iPhone op. Og dermed for den til at ligne en android endnu mere. Jeg tror apple skal passe på at de ikke mister deres koncept i kampen om kunder.

0 0
Kim 15-07-2011 23:29:29

Findes også til f.eks. N8 via app - altså N9's swipe-funktion

0 0
Mads 15-07-2011 14:18:29

Hvilken app Jim? :)

0 0
Mads 16-07-2011 13:42:14

Det er ikke nogle app men en mac og udviklingsværktøj fra apple

0 0
Kristian 15-07-2011 11:26:46

Når man jailbreaker sin iPhone: (DET KUN NOGET JEG HAR HØRT) ;)

Kan man vælge om man vil have touchscreen gestures slået til.
Hvis man siger ja til dette. Får man en række kommandoer, der faktisk kan udelukke brugen af home knappen. Så selv hvis home knappen går i stykker kan du bruge din iPhone fuldt ud.

Swipe 4 fingre op = Multitasking view
Saml 4 fingre ind mod midten = Tilbage til Home Screen
Swipe 4 fingre til side i en app = Skift mellem apps direkte (uden multitasking først)

Ret genialt :)
Men selvfølgelig er det set før!

0 0
Mazzen 15-07-2011 10:39:29

Endnu engang når man ser en tekst som denne
"
Selvom Apple helt sikkert betegner dette som en revolution, så minder vi lige om, at Nokia allerede med den kommende N9-model har vist, at en mobil rent faktisk ikke behøver en masse knapper på fronten."
og hører at Apple promovere det som deres opfindelse, noget de er de første i hele VERDEN til at lave og lancere så bliver man sku lidt forarget over at en virksom som Apple endnu engang stjæler med arme og ben og sige at det er deres eget, håber egentlig at de bliver sagsøgt så de er nød til at fjerne funktionen, og jeg tror at på et tidspunkt så bliver Apple til en døgnflue set i forhold til andre producenter da de ikke udvikler selv med bare tager andres idéer og bruger, og på et tidspunkt er der ikke mere de kan stjæle uden at blive sagsøgt for så har alle de andre store producenter taget patenter derpå, og da Apple er afhængig af store elektronik producenter som Sony, Samsung, LG osv så får de et problem hvis de lige pludselig nægter at lave de ting som Apple skal bruge til deres telefoner, og det kan da godt være at de kan finde andre til at lave det, men så bliver problemet igen at de kommer til at kopiere andres ting og endnu engang sagsøges og tvinges til at vælge noget andet.

Bare min mening om hvordan Apple ender i fremtiden

0 0
Footiefan 15-07-2011 11:07:30

Nåhhh..... Der er nok en der er blevet drillet i børnehaven i dag ;-)

Skal vi ikke lige vente og se hvad Apple siger - nå nej, Apple er jo altid dømt på forhånd mht sådanne ting. Forstår ikke at I gider kæfte om det... Der sidder helt sikkert en stribe advokater der ser på de her ting.
Måske skulle alle dem der hader Apple så meget, springe over de her artikler, det vil sikkert hjælpe på blodtrykket. For det lyder jo nærmest religiøst for jer....

0 0