Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   iPhone-reparationer afvises ulovligt

iPhone-reparationer afvises ulovligt

Mange reklamationer over iPhones er blevet afvist ulovligt. Efter et forbrugerprogram tog sagen op, ændres proceduren nu.

"Din mobil har en væskeskade, derfor dækker garantien ikke". Den besked har nogle iPhone-kunder fået, når deres mobiltelefon har været indleveret til reparation.

Problemet er, at meldingen ikke nødvendigvis er hele sandheden, påviste Basta på TV 2 torsdag aften.

Forbrugerprogrammet dokumenterede via en fingeret mekanisk fejl på en iPhone, at serviceteknikkerne slet ikke åbnede mobiltelefonen på værkstedet, men kun så på, om en af to fugtindikatorer var slået ud.

At afvise en reklamation, herunder mekaniske fejl med henvisning til en fugtindikator er ifølge Forbrugerrådet i strid med købeloven.

"Det er jo et problem, hvis de begynder at afvise mekaniske fejl på telefonen med henvisning til, at der er en fugtskade. Der er jo ikke nogen sammenhæng mellem de to ting. Så handler de jo i strid med købeloven, og tager ikke stilling til den reklamation, som forbrugeren helt berettiget kommer ind med", siger jurist Tina Danda fra Forbrugerrådet til Basta.

Telia erkender problemer

Efter Basta tog sagen om reparation af iPhones op har Telia erkendt, at de i nogle tilfælde ikke har fulgt den danske købelov. Derfor ændres nu praksis.

- "Vi ændrer processen i forbindelse med iPhone-reklamationer. Væskeindikatorerne er åbenbart ikke grund nok til i sig selv at bedømme, hvilken type skade der er tale om. Uanset hvad indikatorerne på iPhones viser, vil vi derfor nu undersøge alle defekte iPhones og ombytte dem, hvis skaden ikke åbenlyst skyldes væske. Er der den mindste tvivl, så ombytter vi kundens telefon uden beregning", siger Peter Krogsgaard, salg- og marketingdirektør i Telia.

Telia fortæller videre, at de under produktionen af Basta ikke kunne udtale sig til programmet på grund af deres samarbejdsaftale med Apple.

Ingen ændring hos 3

Teleselskabet 3 sælger også iPhones, men har ikke haft samme reparationspolitik som Telia. Derfor har der ikke hos 3 været overvejelser om ændringer.

- "Vores procedure er, at hvis en skade ikke skyldes fugt, så skal mobilen laves eller ombyttes. Sådan har vores fremgangsmåde altid været, og sådan vil den også være fremover. Vi følger i øvrigt vores egen procedure og ikke Apples", siger kommunikationschef Stine Green Paulsen fra 3 til Mobilsiden.dk

Hos Telenor er man imidlertid gået i tænkeboks.

- "Vi overvejer, hvad vores skridt bliver i forhold til reperation af iPhones, og forventer at have et svar til kunderne indenfor en overskuelig fremtid", oplyser Peter Glüsing, pressechef i Telenor.

Læs også:
 - Sådan ser en fugtskadet mobil ud
 - Sådan undgår du fugt- og væskeskader

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Michael Nielsen 16-04-2010 17:05:20

Det er da utroligt ensidigt den kritik der foregår i diverse medier ang. telia for tiden. I forbindlese med netop Iphone-problematikken, ja så forholder det sig således at det slet ikke er Telia som er reparatør, men et andet fima. Og end ikke det foretagende må gå ud over det betingelser som Apple nu en gang har lagt for dagen. Men ingen medier føler det tilsyneladende værdigt at tage kampen med Apple i stedet for. Nej det er da nemmere at gå efter teleselskabet?Typisk useriøs journalistik fra DR's side! (her tænkes bl.a. på "Basta") Telia har vel efterhånden solgt ca 125.000 Iphones - og så er der minsandten bøvl med 3???????? Jeg er nemlig ikke i tvivl om at Basta har "sat alle sejl til" og nævnt samtlige som har klaget til Basta over deres Iphone!

PS. og nej jeg er ikke gift med Telia, ej heller ansat hos Telia, men tager man udgangspunkt i klagefordelingen sidste år hed den "3" på en klar førsteplads", TDC på en lige så klar 2. plads og så kom Telia. Alle tal målt således at forholdet mellem antal abb og klager var vægtet! Hvornår er det nu lige at vi sidst har hørt om "ævl og kævl" i forbindelse med TDC???? mærkeligt ik?

0 0
John 16-04-2010 17:48:57

Prøv at sæt dig lidt bedre ind i tingene.
Som SimonVT også skriver, så har kunden et aftaleforhold med Telia og ikke med Apple, så hvad Apple stiller af krav er ligegyldigt.

Mht. TDC er det ikke længe siden de var i Kontant på DR.

Basta sendes på TV 2.

0 0
SimonVT 16-04-2010 17:35:03

Det er fuldstændig ligemeget hvem der varetager reperationer for Telia, og hvem der er producent af de produkter de sælger, og hvilke aftaler de har med producenten.
Telefonerne er købt hos Telia, og derfor er det Telia som skal sørge for at det hele sker efter købeloven. Om Telia efterfølgende får problemer med Apple er irrelevant i denne sammenhæng, da interne aftaler ikke kan sidestille de rettigheder forbrugeren har ifølge købeloven.

Selvfølgelig kan det også være, at der er de samme problemer hos andre teleselskaber, og jeg er sikker på det nok skal komme frem efterfølgende hvis det er tilfældet, men derfor skal det stadig frem, at Telias procedurer for reperation af iPhones er i strid med lovgivningen.

0 0
Mikkel 16-04-2010 13:42:23

Det er rigtig flot de vil kigge på proceduren på Iphone, men der er angiveligt mange andre telefoner der der bliver afvist med samme grundlag!
Er godt nok glad for jeg ikke er kunde hos Telia mere, syns man hører om den ene sag efter den anden fra lige præcis det teleselskab! Selv forsøgte jeg 3 gange at opsige mit abonnement hos Telia, uden held. Til sidst overførte jeg nummeret til et taletidskort og har ladet det ligge siden!

0 0

Om brug af cookies