Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   iPhone sidder på over 60 % af medieomtalen

iPhone sidder på over 60 % af medieomtalen

Analyse: Når aviser, TV-stationer og teknologi-hjemmesider i Danmark omtaler mobiltelefoner, er det Apples iPhone, som løber med hovedparten af opmærksomheden, det dokumenterer en ny undersøgelse.

En analyse som Presswire har lavet for Mobilsiden.dk blandt 324 webmediers mobilomtaler i 2009 viser, at Apples iPhone fik godt 66 procent af omtalen, mens verdens største mobilproducent Nokia måtte nøjes med godt 11 procent.

Tallene skal sættes i forhold til, at iPhones markedsandel i Danmark er mellem 10 og 15 procent, målt inden for kategorien smartphones, mens Nokias markedsandel er 50-55 procent. Ser man bredt på hele mobilmarkedet, og ikke kun smartphones, ligger iPhones markedsandel nede omkring 3 procent.

Analysen fra Presswire viser også, at ikke teknologi-baserede medier som B.T., Politiken, Berlingske Tidende, TV 2, DR, Ekstra Bladet m.f. bidrager til en stor del af iPhone-omtalen. I disse brede medier ligger iPhones andel af medieomtalen, på op imod 80 procent.

 - "Jeg var godt klar over Apple får meget medieomtale, men jeg troede slet ikke det var SÅ voldsomt, som Presswire-analysen viser. Alle medier bør nøje overveje, om alt denne gratis omtale er berettiget. Der er i hvert fald ingen tvivl om, at mange journalister er havnet i Apples effektive PR-saks. Det er en mobiltelefon Apple har produceret - ikke en dims der løser fx klodens klimaproblemer", siger John G. Pedersen, chefredaktør på online magasinet Mobilsiden.dk.

John G. mener, at Apple med den første iPhone i 2007, ændrede hele mobilmarkedet ved at vise, at avancerede funktioner som f.eks. internet på mobilen kunne gøres let for alle. Apple lærte også de andre mobilproducenter vigtigheden af enkelthed og intuitiv funktionalitet.

- "Men det er meget lidt nytænkning, som de efterfølgende iPhones har budt på - og da slet ikke noget der betyder, at de fortjener langt over halvdelen af medieomtalen på mobilområdet. Man laver kun en revolution på mobilmarkedet én gang, og den billet indløste Apple for tre år siden", siger John G. Pedersen.

Den fjerde mobiltelefon fra Apple, iPhone 4 sættes til salg i Danmark, senere på sommeren.

Link:
 - Se også Presselogen på TV 2 News

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Mobilsiden.dk 14-06-2010 21:30:12

For dem som ikke har set det, kan jeg lige nævne Presselogen på TV 2 News, der tog emnet op.

Se udsendelsen her:
http://sputnik-dyn.tv2.dk/play/presselogen-16692/

0 0
peter 14-06-2010 21:25:46

Jeg er den glade ejer af en Symbian mobil fra Nokia og jeg har tit irriteret mig over at mange app udviklere vælger Symbian fra. Jeg er helt klar over at det har mange grunde, men når jeg læser at mobilsidens estimat om at 50-55 pct af smartphones i DK er fra Nokia, ergo Symbian mobiler så irriterer det mig igen at udviklere bare skipper Symbian helt og jeg forstår det faktisk ikke helt.

Når jeg så ser indlaget nævnt ovenfor så diskuteres app udvikling til iPhone og til Android. Der nævnes at iPhone udvikling vælges over Android udvikling fordi der ikke er adgang til betalings apps på Andorid i DK. Men det er der da med Symbian!! Hvorfor vælger de så det fra?

Jeg er også med på at en del Nokia smartphone ejere slet ikke benytter den som en smartphone og dermed ikke installere apps og surfer på den. Mens langt de fleste iPhone ejere gør og formentlig næsten alle Android ejere. Det kunne være en rigtig interessant undersøgelse og se resultatet af. Er der nogen der er bekendt med at en sådan findes? Er mobilsiden bekendt med noget sådan?

Jeg har dog personligt svært ved at tro at andelen af Symbian smartphone ejere der installerer apps i DK er helt nede på antallet af danske iPhone ejere der gør og helt sikkert ikke så lav som Android ejere i DK. Jeg er også med på at udviklere bliver nødt til at se på hvilken vej udviklingen går og den er jeg også med på at den taler ikke for Symbian (man jer nu op for pokker Nokia!), men det hjælper jo ikke på populariteten at udviklerne vælger dem fra - det er en ond og sørgelig spiral efter min mening! :-(

0 0
Henrik 15-06-2010 13:20:56

Hej Peter.

Jeg er selv mobil-udvikler (primært spil), og vores firma er een af de få danske udviklere som rent faktisk spænder både Symbian, J2ME, iPhone og Android (og BREW).

Og jeg kan sagtens forstå din irritation. Jeg deler den med dig. Der er en myte om, at Symbian er så og så svært at udvikle sig, kombineret med at iPhone og Android har fået enormt meget hype - sådan er det med amerikanske produkter. Amerikanerne er eksperter i at blæse et fjer op til en kæmpe høne - og halvdelen er ren og skær varm luft, som sædvanlig, og de amerikanske tech blogs får alt for meget "credence" i forhold til hvor lidt det amerikanske mobil-marked har med resten af verdenen at gøre.

Lad mig punktere 5 myter om Symbian med det samme ( for alle udviklere der kun ser æbler og robotter ;-) )!

1. Symbian er for svært at kode til: Nej - Symbian er ikke specielt svært at udvikle til, især ikke efter Nokia har released deres Qt-baserede applikationsmiljø (Qt SDK), som er direkte lækkert på nogle områder. Desuden kan man ALTID defaulte til at bruge J2ME (Java), som faktisk virker ganske udemærket på Symbian og er super let at programmere til. Desuden er der hele Nokia web-runtime systemet / app creator som er super fantastisk nemt. Faktisk HAR EkstraBladet, MetroExpress, The Voice osv. allerede lavet widgets og apps til Symbian via web-runtime, for nu at nævne et par danske.

2. Udvikler support er dalene til Symbian: Ganske enkelt faktuelt FORKERT. Der er begyndt at komme betydelig mere momentum på Symbian app-udvikling nu (lidt af iPhone/Android hypen har lagt sig lidt), eftersom især Nokia's Ovi Store har fået en del mere fart på og i den grad gør det bedre end Android's Market. Salgstallene taler deres eget sprog.

3. Der er ingen der bruger en Symbian-smartphone til andet end SMS og ringe: FORKERT! Udfra hvad andre Symbian-supportende devs jeg kender siger og hvad vi selv har oplevet af salgstal, er der langt flere Symbian-smartphone-ejere der benytter ting som Ovi Store end "medierne" og "folk" tror (og modeller man ikke normalt regner med). Det er klart, at folks brugsmønster er mere forskellig på Symbian end på f.eks. iPhone, men hvad forventer man når man kan få touch Symbian-smarthphones helt ned til 1000 kr. u.abo (Nokia 5230) og der er ca. 10 gange så mange Symbian smartphones derude?!? En iPhone starter på ca. 4300 kr. u.abo. for den billigste. Go figure.

4. Der er ingen developers der har success med Symbian: Sludder og vrøvl. For at nævne bare 2 devs/publishere som ramte 1 million+ download grænsen på Ovi Store før de gjorde på Apple's AppStore, så nåede Polarbit og Offscreen det (der er flere). Desuden er det et dansk firma der har udviklet "Playlist DJ", som kom først til Nokia Symbian smartphones og har KÆMPE success. Firmaet bag "Shazam" siger, at deres Symbian marked er kraftigt stigende, og er igang med en stor opgradering baseret på Qt.
Der er mange flere, men kan ikke lige huske dem her på stående fod.

5. Symbian er langsomt: Forkert! Symbian er et af de hurtigste og mindst krævende mobil-OS'er overhovedet. Langt mere effektivt end selv Android 2.2. Grunden til at Symbian har det rygte er pga. Nokia's ældre versioner af S60 brugerfladen som har været langsomt før, plus at Nokia i en periode (hvilket ER en fejl fra deres side) var ret nærrige med at proppe en hurtig nok CPU og grafikchip i deres smartphones. Med Nokia N8 (og de nyere E-serie devices) og fremefter råder Nokia bod på dette. Nye benchmarks viser allerede at N8-pre-production-modellen deler lussinger ud til adskillige Android devices som Nexus One, Desire etc. i 2D og 3D app tests (den eneste der pt. er lidt hurtigere er Samsung Galaxy S).

0 0
peter 15-06-2010 14:44:31

Hej Henrik

Det er jeg godt nok glad for at læse, især når det kommer fra en udvikler! Når jeg sidder og læser dit indlæg så er det så meget det jeg har gået og tænkt men uden at have noget som helst belæg for at påstå det selv.

En ting du skriver gør mig lidt nysgerrig. Omkring OVI Store skriver du at den gør det noget bedre en tidligere: "Salgstallene taler deres eget sprog." Jeg synes aldrig man ser nogle særlig uddybende salgstal for OVI Market. Har du et link til det? Især interessant hvis der findes nogel sammenlignende tal mellem de enkelte app stores.

Men dit indlæg gør da så også at jeg nu er endnu mere irriteret over hypen! :-)

Kan vi ikke få mobilsiden.dk til at skrive nogle artikler som punkerer nogle af de myter som Henrik så smukt punkterer om Symbian? John?

0 0
Henrik 15-06-2010 19:37:27

Hej Peter.

Jeg kan desværre ikke udtale mig om specifikke salgstal for vores produkter. MEN salgstallene ER fornuftige ;-)
(Blackberry er en hel anden historie, kan jeg så oplyse. Der ser det ret sørgeligt ud.)

Mht. samlet salgs/download tal for Ovi Store, så er der pt. omkring 1.7 mill. downloads om dagen og estimater siger at ca. 15% af denne totale download-aktivitet er "betalings downloads", altså 255.000 betalinger om dagen.
Det er stadig mindre end Apples AppStore, men en hel del højere end Android's Market - især på betalingsdelen.

Don't get me wrong - Android/Google er her for at blive, og er også den "virkelige" konkurrent til Symbian, ikke iPhone. iPhone vil formentlig aldrig nå Symbian eller Android (med tiden) til sokkeholderne, hvad markedsandele angår når vi er 2 år fremme.

En sidste ting, Ovi Store var jo som bekendt ret ustabil i starten, og for at føje spot til spe var firmwaren i N97 (som var "launch"-devicet for Ovi) også en katastrofe i starten. MEN disse ting ER BLEVET FIKSET nu. Ovi Store er ret stabil generelt nu, og risikoen for at en bruger download'er en app der ikke virker til hans/hendes device er temmelig meget mindre end det f.eks. er med Android Market (som er forfærdelig dårlig til at håndtere kompatiblitet og general "fragmentering").

Det blir rigtig spændende med den nye N8 på spilområdet (og de øvrige Symbian^3 devices) - læs: masser af 3D grafik-power. Mit gæt er, at vi vil komme til at se en stor del af de samme spil som udkommer til iPhone og iPad til Symbian^3 også, fordi det er nemt at få til at køre på den. Ihvertfald er både EA, Gameloft, Rovio, Digital Chocolate etc. igang, plus at N8 også kører de "gamle" ting til N97 og 5800, bare hurtigere/mere flydende.

Anyway, håber det er svar nok :-)

0 0
Anders Trier 14-06-2010 13:12:37

Mobilsiden.dk er også inficeret med for meget iLove iPhone.

http://www.mobilsiden.dk/?article_id=&page=20&form_action=public_article_search&article_search=iphone&x=0&y=0



"Men det er meget lidt nytænkning, som de efterfølgende iPhones har budt på - og da slet ikke noget der betyder, at de fortjener langt over halvdelen af medieomtalen på mobilområdet."

Der kom 16-17 nyheder i træk om iPhone 4!

0 0
Mobilsiden.dk 14-06-2010 21:28:23

Hej Anders,

Analysen som Presswire har lavet viste som sagt, at Apple sad på 60-80 procent af mobilomtalen i 2009.

Naturligvis har jeg også fået lavet en kørsel, specifikt på Mobilsiden.dk. I 2009 havde vi en lille overvægt af iPhone-omtale, men generelt var billedet pænt fordelt mellem producenterne.

Der er STOR fokus på iPhone omk. produkt lanceringen, men der er tilsvarende fokus på Nokia omkring Nokia World i efteråret - og ikke mindst meget bred omtale ved Mobile World Congress først på året.

0 0
B. Radmer 14-06-2010 10:26:56

Jeg synes det største problem er den dobbeltrolle aviserne sætter sig i.

Dagblade og aviser har vigende salg af den fysiske avis og kan ikke finde ud af at tjene penge online.

Så kommer Apple og tilbyder, for en lille bid af kagen, at distrubure og sælge medier gennem Itunes og IStore.

Dette tilbud er selvfølgelig for godt til at kunne blive afvist.

Problemet er så at Apple udvøre hård censur på Itunes og IStore.

0 0