Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   iPhones stadig uden om NFC - satser på anden løsning

iPhones stadig uden om NFC - satser på anden løsning

Apple går egne veje når det kommer til mobilbetalingsløsninger og de nye iPhones er fortsat uden NFC.

Apple iPhone 5S (Foto: Apple)
Apple iPhone 5S (Foto: Apple)

Apple går egne veje engang imellem og denne gang er ingen undtagelse. Selvom konkurrenterne og bagmændene bag nogle løsninger, satser på at NFC-teknologien vil spille en afgørende rolle i fremtidens mobilbetalingsløsninger, så er Apple ”Rasmus-modsat”.

Ingen af de gamle iPhones har haft NFC-teknologien indbygget og de to nye iPhones, iPhone 5C og iPhone 5S, understøtter heller ikke teknologien.

På onsdag frigives den næste store opdatering til Appels mobilestyresystem, iOS 7, og denne indeholder hvad kan være Apples bud på fremtidens betalingsteknologi. Det skriver Computerworld.dk.

Den amerikanske side GigaOM, så er der tale om en løsning der benytter Bluetooth Low Energy (BLE). Apple har navngivet løsningen iBeacon.

Apple selv har dog ikke gjort meget i, at fremhæve løsningen, men GigaOm har lavet en detaljeret gennemgang af, hvordan løsningen formentlig vil fungere.

Kort og godt, så adskiller iBeacon sig fra NFC ved, at det registreres når man går ind i butikken, mens man med NFC skal holde telefonen hen over en betalingsterminal.

De danske butikker er dog ikke forberedt til BLE, men har indbygget NFC-sensor. Butiksejere kan dog opsætte en række små bluetooth-sensorer i butikken – de såkaldte beacons.

Butiksejere vil også kunne sende tilbud, produktoplysninger eller menukort ud til kunderne, men det forventes også det på sigt vil blive muligt at gennemføre betalinger via iBeacons.

Disse beacons vil også kunne bruges til indendørs navigation i indkøbscentre og stormagasiner, hvor GPS sjældent virker optimalt.

Sidste år kom Apple med løsningen Passbooks, som på nogle punkter også kunne være blevet en konkurrent når det kom til mobilbetalingsløsninger.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Adolf 20-09-2013 11:56:56

Må ærlig talt indrømme, jeg tror osse NFC er dødt.. Man har snakket om det i så lang tid, men det er aldrig blevet til noget seriøst.. Jeg tror osse fremtiden bliver mere "automatisk" istedet for man skal hive sin smartphone op til en nfc modtager. Det var ligesom rejsekortet, noget der havde været fedt for 3-4 år siden.. Men der går nok et år eller 2 hvis det skal implementeres fuldt ud, og på det tidspunkt frygter jeg at en ny teknologi har overhaled NFC inden om..

0 0
Adolf 20-09-2013 12:02:18

For lige at føje lidt til ovenstående:
Ny teknologi = f.eks omtalte Bluetooth Low Energy

0 0
mbech 17-09-2013 08:50:34

Min mormor elsker sin Iphone og opgraderer til 5S hun er ligeglad med NFC og USB micro

0 0
Shawn 17-09-2013 15:57:52

Mon ikke Doro bliver den næste ;) Mulighederne er jo næsten de samme. Heldigvis er der da stadig nogen at Apple er foran.

0 0
Footiefan 17-09-2013 17:21:21

Sejt. Tale ned om iPhone, den var ny... ;-)

0 0
TF 17-09-2013 22:04:58

Det er jo det eneste de kan finde ud af, men trist er det.

0 0
Shawn 18-09-2013 16:45:04

he he jeg havde glemt at man lige som med profeten ikke må lave sjov med iPhone. Det er sgu funny ;)

0 0
18-09-2013 19:35:49

Ja du skal sq passe på. Negative ting om Apple = hater. Negative ting om andre = God smag....

0 0
17-09-2013 10:27:55

OK, så er NFC jo ubrugeligt. Når nu din mormor er ligeglad med det.

0 0
DX 16-09-2013 16:22:02

Er det ikke også Apple, der med iPhone har besluttet, for deres brugere at 4 tommer er det eneste rigtige, bortset fra at det før var 3,5 tommer. Som så heldigvis også stadig kan købe !

0 0
Christoffer_FM 16-09-2013 16:41:24

Hvad? Jo, de sælger både 4" og 3,5" iPhones. Hvad er der galt i det? 3,5" modellen udgår nok alligevel næste år.

0 0
Claus Jul Larsen 16-09-2013 15:59:32

... når man er på besøg hos venner og batteriet er ved at være flad. Så spørger man bare efter om man har en mikro USB stik og tilslutter den til PC'en eller opladeren. Mega åndsvagt at Apple ikke følger standarden, da jeg har den holdning at mobiler skal sælges UDEN opladere! Håber derfor EU dikterer at stikket skal standardiseres i form af mikro USB. Men fanboys kan jo tage en adapter med haha

0 0
Christoffer_FM 16-09-2013 16:42:38

Hvad så hvis dem man besøger har iPhones?

0 0
hellas7 16-09-2013 17:12:43

jeg kender næsten ingen, der har et micro-usb ved hånden. Til gengæld når jeg bruger min gamle iphone 4 er jeg sikker på at alle har en ipod, en iphone, et anlæg eller noget, der har apples opladere

0 0
JoJo 17-09-2013 09:25:49

Min mus bruger micro USB, min GPS bruger micro USB - selv Apple brugere har nok et micro USB eller to liggende.

0 0
JoJo 17-09-2013 09:28:49

Men Apple tjener i omegnen af $100.000.000 på lightning kabler årligt. Hvis brugerne er villige til at betale ekstra for at bruge deres produkter, er der da ingen grund til at de skifter.

0 0
Alfix 16-09-2013 14:16:11

Anden løsning eller andre løsninger.

0 0
Runigj 16-09-2013 12:58:42

Jeg tror aldrig at Apple har planer om at få en fælles standard. Den eneste måde man kan få dem til det, er med lovgivning. Hvis jeg skal komme med et eksempler bare tage deres Lade stik! Det blev aldrig til et mikro USB, Det ender nok med at EU kommer og lovgiver inden for området.

0 0
Shawn 17-09-2013 15:54:47

Der er kun en eneste årsag til at Apple ikke ønsker en fælles standard.. Penge og atter penge.

Man kan sagtens argumentere for at Apples løsning er bedre. Men de deler på ingen måder med andre.. ergo os som bruger både Ipad og Android mobil bliver b..... i ..... og tak for det.

Apple er i dag alt det MS blev kaldt i mange år. Eneste forskel er at ingen Apple brugere tør andet end at klappe i hænderne.

0 0
Jan Christensen 17-09-2013 18:52:18

Så Apple prøver at tjene penge, hvilken skandale!

0 0
Shawn 18-09-2013 16:50:52

Det er svært at lade være med at grine over, hvordan enkelte af debatørene her er røde i hovederne over, at der er nogen, som tillader sig at kritisere et Apple produkt. De forsøger at skjule det bag mislykket humor. he he, den del lykkes ikke særligt godt.

0 0
Christoffer_FM 18-09-2013 22:33:58

Jeg ved dog ikke om det er mig, du henviser til, når du skriver sådan. Men jeg har intet problem med at tale imod Apple, hvis jeg synes det de har lavet er dårligt. Jeg forholder mig altid kritisk, og også til folk der kommer med ligegyldig og/eller ubegrundet kritik.
Jeg synes det kunne være godt, hvis vi kunne have en ordentlig debat her. Istedet for alt det mudderkastning der ofte foregår.
Stop med at kalde hinanden "fanboys" og "hatere", det gør debatten så ligegyldigog negativ, både at læse og deltage i.

0 0
Footiefan 17-09-2013 17:15:26

Du har ret. Jeg har en HTC One og en iPad. Jeg kan næsten ikke sove om natten. Dette ledningshelvede holder mig vågen. Verdens største problem, intet mindre!

0 0
TF 17-09-2013 22:03:55

+1

0 0
Allan 18-09-2013 05:12:09

Lad os lige gentage dumheden omkring iPhone brugere.
De aner intet om virkeligheden, klapper bare i deres små hænder når de ser en latterlig iPhone uden NFC.(fremtiden for sikker terminal betaling).
hahaha.
https://www.youtube.com/watch?v=FL7yD-0pqZg

0 0
Christoffer_FM 18-09-2013 15:36:11

Aner intet om virkeligheden? Som i at iPhone er et fiktivt produkt? Eller hvad mener du med det?
Der er ingen grund til at være hånlig. Og kan du ikke bare indse at ikke alle synes at NFC, er det bedste der findes? Der eksisterer også andre alternativer.
Og hvorfor den YouTube video igen? Den beviser ingenting? Hvis den gør, så kom med noget konkret.

0 0
TF 18-09-2013 05:43:41

Igen et ligegyldigt surt opstød og den samme gamle youtube video igen igen fra den lille hater.

0 0
Allan 18-09-2013 05:54:38

Du føler dig truffet. haha.
Du skal altid have det at vide mere end en gang for at forstår det. Gentagelse er derfor nødvendigt.

0 0
TF 18-09-2013 16:51:41

Du er for langt ude allen skal du ikke bare gøre som du plejer og stikke af før folk stiller dig spørgsmål du ikke kan svare på, så slipper du også for at true folk igen når de siger noget du ikke kan lide ;-)

0 0
Per 16-09-2013 18:20:11

Men deres eget stik er smartere? Det skal ikke vænne på en bestemt måde, bare sæt det i, og det virker?

Det betyder jo at den "fælles" standard allerede er outdated.

0 0
Sigvardt 19-09-2013 13:12:13

@Per
"Men deres eget stik er smartere? Det skal ikke vænne på en bestemt måde, bare sæt det i, og det virker?"

Hold da fest hva... sådan en Nokia havde jeg også en gang... Men nej vent, det er selvfølgelig Apple der har opfundet det dybe vand igen.

0 0
TF 17-09-2013 22:03:38

Ja det gør det faktisk, godt set :-)

0 0
TF 17-09-2013 22:03:19

Ja det gør det faktisk, godt set :-)

0 0
Thomas Larsen 16-09-2013 14:52:01

Apple overholder såmænd aftalen, godt nok på en idiotisk måde, og sandsynligvis en måde de ikke havde ment det skulle gøre på, men den er trods alt overholdt.

0 0
Christoffer_FM 16-09-2013 16:38:04

Ja, man har jo ret til at synes det er en idiotisk måde.
Jeg synes derimod at "Lightning" stikket, er væsentlig bedre end mikro USB. men igen, det er en smagssag.

0 0
hellas7 16-09-2013 17:11:05

Christoffer_FM: Helt enig. Jeg vender stadig min micro-usb-lader den forkerte vej i første forsøg, ligesom mine forældres iphones tilsyneladende lader meget hurtigere end min egen telefon.

Runigj: Det kunne være fedt hvis EU skred ind, men kan ikke se, hvordan det skulle indebære nfc - det lyder jo latterligt, hvis alle nye telefoner i EU blev tvunget til at have en nfc-chip. Så ville Apples BLE-løsning måske blive standarden, hvilket ville være ærgerligt

0 0
Runigj 17-09-2013 08:26:28

Hellas7: Nu var min pointe at Apple ikke er interesseret i en fælles standard, så er det ligegyldigt hvad det handler om, om det er NFC eller oplader. Det er en anden diskussion om NFC og Micro USB er den bedste løsning. Men nu er planerne i Danmark at alle dankort terminaler skal have NFC Fra 2014. Det er lidt sørgeligt at iPhonen ikke har NFC.

0 0
Morten 16-09-2013 12:16:10

Skulle da nødigt bruge en standard.
havde godt nok set det kom i 5S

0 0
Morten Jensen 16-09-2013 12:26:34

Forhåbentlig blive Apple's løsning et stort flop.
At butikkerne allerede er forberedt til at tage i mod NFC betaling er nok afgørende her, og jeg tror Apple skyder sig selv i foden ved at nægte at implementere NFC i deres telefoner.

0 0
Jan Christensen 16-09-2013 20:00:55

Håber da det bliver en succes, android har også BLE fra android 4,3
Er da smarter man slipper for at røre betalingsterminalen fysisk

0 0
hellas7 17-09-2013 00:47:20

@ Morten Jensen: Min pointe er sådan set, at jeg tror der kan gå så lang tid før butikkerne i danmark understøtter nfc, så andre teknologier har taget over, nøjagtig som man så det med rejsekortet.

@ N: Fungerer NFC med dødt batteri? og dræner det ikke batteriet? Nu har jeg det aldrig tændt, så jeg har ikke erfaring med det

0 0
17-09-2013 08:30:20

Det kommer an på hvordan det er implementeret. Men ifølge en artikel i ingeniøren, så kan det implementeres, så det virker med slukket mobil. Og NFC dræner batteriet ekstremt lidt, jeg har det altid tændt og det har ingen indvirkning på mit batteriforbrug overhovedet.

Og som morten skriver, så er alle nye terminaler fra nets jo med NFC indbygget. Så teknologien er jo allerede ude i rigtigt mange butikker. Derudover så er det jo lidt nemmere for alm. butiksejere at investere i en ny Dankort terminal, end at skulle til at sætte jeg ved ikke hvor mange af de der beacons op.

0 0
Morten Jensen 17-09-2013 08:03:34

hellas7 - Jeg skal ikke kunne afvise, at andre teknologier tager over, men eftersom NFC mere eller mindre er klar til at blive taget i brug, så synes jeg ikke det er utænkeligt, at netop NFC bliver taget i brug i forbindelse med betaling.
Rejsekortet er baseret på NFC, så jeg forstår ikke helt hvad du mener med den kommentar?

Og netop rækkevidden på NFC ser jeg som en stor fordel i forbindelse med betaling.
Med Bluetooth kan der måske være 30 telefoner i nærheden af betalingsapperatet som betalingskandidater, hvorimod med NFC er der altid kun én. Dvs. man kan betale blot ved at swipe sin telefon over apperatet, hvorimod man med Bluetooth er nødt til at foretage sig noget aktivt på telefonen på én eller anden måde.

0 0
Morten Jensen 17-09-2013 08:05:24

hellas7 - Ja NFC virker også uden batteri. Se f.eks. netop rejsekortet, der er ikke noget batteri i. Der findes en del kort med NFC chip i, og de kræver ikke noget batteri for at virke.

0 0
hellas7 16-09-2013 17:07:21

men er nfc ikke også et flop (indtil videre)? Jeg har nu ejet en nexus 4 i et år snart og jeg har ikke en eneste gang brugt nfc. Og ift. det med "butikkerne" så bor jeg halvt i københavn og halvt i aarhus og jeg har ikke hørt om en eneste butik, der understøtter nfc-betaling nu eller i fremtiden.

0 0
17-09-2013 08:35:12

Her er forresten nogle ideer til hvad det kan bruges til i dag.

http://trendblog.net/creative-and-useful-ways-to-use-nfc-tags-with-your-smartphone/

0 0
Morten Jensen 16-09-2013 17:16:42

Der er forskel på at være forberedt og at understøtte

0 0
Per 16-09-2013 18:18:57

Der er forskel på at være dum, og ikke at se muligheder.

Jeg synes bluetooth løsningen lyder smartere, den kan det samme + den kan bruges til mange flere ting end nfc, som kun fungere indenfor 1m?

0 0
Morten Jensen 17-09-2013 07:59:07

Per - Jeg fortæller dig blot, at de betalingsterminaler de har i butikkerne i langt de fleste tilfælde er forberedt til NFC betaling, hvilket vil sige at infrastrukturen er på plads.
Det er den ikke for BLE. Derfor er de bagud fra starten af.

0 0
16-09-2013 19:52:59

Ja da, så kan de jo sælge en forretningsmodel til butikkerne, hvor de kan overvåge dig i din færden i butikken. Spamme dig med reklamer osv. Hvordan fungerer BT med et dødt batteri? For ikke at snakke om batteri dræning.

0 0
TF 17-09-2013 03:31:14

N du elsker jo spam så hvad er problemet :-)

Og vis du vil kan du jo bare slukke BT og tænde det lyn hurtigt ved kassen, det kan iværtfald gøres på få sekunder på en iphone.

0 0
17-09-2013 07:21:55

Wauw, så man skal tænde for BT taste sin kode og så slukke for det igen? Det lyder bare vildt imponerende og effektivt.

0 0
TF 17-09-2013 17:38:26

Tja det ville ikke gøre den store forskel for mig vis det var, men jeg kan slet ikke se hvad jeg skal bruge mobil betaling til, jeg kan ikke se fordelene frem for et almindeligt betalingskort.

0 0
17-09-2013 19:19:10

At du ikke behøver at have et betalingskort.

0 0
TF 17-09-2013 22:00:43

Jeg kan godt lide mit betalingskort og min pung og har den altid på mig idet mine nøgler også er deri, min mobil har jeg ikke altid på mig derimod.

0 0
17-09-2013 22:48:10

Ja det er så nok endnu et sted vi er vidt forskellige :-) jeg ville elske at kunne nøjes med at have mobilos på mig. (med kreditkort og nøgler indeni)

0 0
TF 17-09-2013 23:39:36

Ja alle er ikke ens.

0 0