Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Ja, iPhone 4 har antenneproblemer. Men...

Ja, iPhone 4 har antenneproblemer. Men...

Rapport: En testrapport fra Storbritannien viser, at iPhone 4 har udfordringer med antennen - dog ikke nævneværdigt værre end konkurrerende produkter.

Apple har erkendt, at iPhone 4 har problemer med performance på antennedelen, og netop derfor blev det såkaldte "bumper-program" introduceret.

Fra hele verden strømmer antenne-meldinger ind, som går både i den ene og anden retning. På Mobilsiden.dk tester vi aktuelt iPhone 4 på Telias netværk, men vi kan ikke fremprovokere antennefejlene. Det er dog ikke det samme som, at de ikke eksisterer for andre brugere.

En netop offentliggjort britisk rapport fra PA Consulting Group dokumenterer i en laboratorie-test, præcist som Apple selv, at der ER problemer med den måde, antennen er designet på.

Hvor slemt er det?

Rapporten konkluderer, at det såkaldte "death grip", hvor mobilen holdes på en bestemt måde, reducerer signalet og dermed performance.

Det nævnes også, at antenne-performance på iPhone 4 er sammenlignelig med den, der findes i de to andre testede mobiler, HTC HD2 og Blackberry 9700 - dog klarer Apples mobil sig dårligere.

Hvis man sætter et gummibånd omkring mobilen, forbedres signalet tydeligt, da ens fingre ikke længere er i kontakt med metalrammen, som udgør antennen.

Den norske avis VG har også testet iPhone 4 - dog på den manuelle måde. Her er konklusionen, at iPhonen ikke er bedre eller værre end andre mobiler.

Er det nok til at droppe iPhone-købet?

Som nævnt, har vi på Mobilsiden.dk, endnu ikke haft problemer. Vores vurdering er, at man sagtens kan købe iPhone 4, eller en anden mobil, uden at bekymre sig om antenneproblemer.

Samtidigt er det vigtigt at huske på, at ingen mobil er bedre end det mobilnetværk, den benyttes på.

Rapporten fra PA Consulting opfordrer i øvrigt Apple til i fremtiden, at ændre sit antennedesign.

Læs også:
 - Nokia: Antenne og signal er vigtigere end design
 - Teleselskaber: Ingen problemer i Danmark

Video: Se mere om antennetesten


Apple iPhone 4 - billigste pris fra 895kr.
Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Daniel Jørgensen 09-08-2010 10:23:09

Så dyr som den telefon er burde det bare ikke ske! Og når det så sker, så skal Apple virkelig ikke bare komme med den, "jamen det gør de andre også". Det er da virkeligt amatør agtigt efter min mening

0 0
BSG 06-08-2010 11:48:01

Dårlig undskyldning for en telefon som ikke virker som den skal.

0 0
Jan Møller Christensen 06-08-2010 01:39:56

Jeg har ikke haft den nye iPhone 4 i hånden. Men da antennen er blottet som den alu kant der er rundt om, kunne den ikke bare fremstilles hvor den blev lakeret så man kke kortslutter den med hånden. Det ville ikke gå ud over designet.
I øvrigt er det mig ligegyldigt, da jeg aldrig ville købe den alligevel.

0 0
white 06-08-2010 09:56:40

Det kunnegodt have virket ja - men dn type stål de har brugt er efter sigende meget svær at coate med noget som helst.

0 0
Peter 05-08-2010 14:32:57

Sig mig... Er det virkelig nødvendigt at oversætte det Nikolaj og testen siger??? "Hvis man rører et bestemt sted på en iPhone 4 mistes så meget signal, at der slet ikke kan foretages nogen målinger. Denne opførsel findes ikke på nogen andre telefoner overhovedet."
Dermed ikke være sagt, at det ikke kan være praktisk at have sådan en funktion ind i mellem :-)

0 0
05-08-2010 15:56:40

Hvad er din pointe ? Jeg spørger hvordan en mobil der slet ikke kan testes, når du holder den i "deathgrip", kun er "lidt" dårligere...

0 0
05-08-2010 15:59:16

Og så lige en yderligere kommentar. Nej det er ikke nødvendigt at oversætte, da jeg er udemærket inde i det tekniske engelske sprog.... Du behøver ikke gøre mig til en analfabet bare fordi du er af en anden mening...

0 0
Peter 05-08-2010 17:13:29

Nej, tværtimod Nikolaj! Jeg er 100% enig med dig, og forstår heller ikke at Mobilsiden ikke fremhæver netop det afsnit du har med. "Oversættelsen" er skam tiltænkt en hjælp til Mobilsidens skribent, og ikke dig. Beklager at jeg blev misforstået. :-(

0 0
05-08-2010 19:11:13

Ups måske jeg skulle læse indlæggene lidt nærmere, inden der kommer sure opstød :-( Men er glad at vi er enige :D

0 0
TJ 05-08-2010 12:37:19

at købe en gummi handske med Apple logo på, så det ikke går ud over telefonens design

0 0
05-08-2010 12:24:30

Men man kan altså ikke forsvarer sig med, jamen de andre gør det også....Og alle de her tests, hvor og hvordan bliver de egentligt udført?

0 0
05-08-2010 12:31:48

Læste lige testsiden.....Jeres konklusion er da forkert. Snippet fra artiklen omhandlen testen hvor mobilerne bliver holdt i hånden.

"In the case of the iPhone the grip avoided bridging the gap between the two antennas. When the “death grip” was used and the gap bridged, the signal level dropped to the point where it was not possible to conduct the test as the call could not be established to begin with. This effect was not seen when handling either of the other mobiles."

Hvordan kan det blive til: "Iphone4 er kun lidt dårligere end de andre" ?

0 0
Mobilsiden.dk 05-08-2010 13:12:01

Hej Nikolaj. Tak for input. Har nu fjernet ordet "en smule" i teksten.

0 0