Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Jobs: Hold iPhone rigtigt i hånden

Jobs: Hold iPhone rigtigt i hånden

iPhone 4 har skam ingen modtageproblemer. Du skal bare holde den rigtigt i hånden, siger Steve Jobs.

Siden lanceringen af iPhone 4 for to dage siden, er det væltet ind med klager over mobilens signalstyrke.

Ifølge en række brugere er signalstyrken fin, når iPhone 4 ligger på et bord, men når man tager den op i hånden, daler signalstyrken drastisk.

Det vises også i en række videoer, som er lagt på Youtube. Der er spekuleret i, at det ganske enkelt skyldes en produktionsfejl.

Men nu har selveste Steve Jobs taget bladet fra munden, og svaret direkte på en mail fra en iPhone 4-kunde, der oplever problemer med sin mobiltelefon, når han holder den på en speciel måde. 


- "Så må du undgå at holde den sådan," lyder æblekongens korte svar.

Siden har Apple officielt kommenteret problematikken:

"Gripping any mobile phone will result in some attenuation of its antenna performance, with certain places being worse than others depending on the placement of the antennas. This is a fact of life for every wireless phone. If you ever experience this on your iPhone 4, avoid gripping it in the lower left corner in a way that covers both sides of the black strip in the metal band, or simply use one of many available cases."

Kort sagt: Ifølge Apple oplever alle mobiltelefoner en vis nedsættelse af signalstyrken, når man holder om dem. I iPhone 4-tilfældet skal man undgå at sætte hånden, så den holder om nederste venstre hjørne på en måde, så begge sider af den sorte metalstribe dækkes.

Alternativt skriver Apple, kan man købe en af de mange covers til iPhone 4, så huden ikke får direkte kontakt med antennen.

Læs mere om den besynderlige sag hos Engadget ...

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Jesper Søgaard 27-06-2010 21:56:41

Jeg har taget Apple i forsvar i en lang række diskussioner, men det her kan ikke forsvares. Det er bare for dårligt. Selvfølgelig vil der være et signaltab når telefonen holdes i hånden, men at signalet fuldstændig forsvinder er bare for dårligt.

Jeg er selv venstrehåndet og det her får da mig til at genoverveje om jeg skal have en iPhone 4. Det er ikke noget jeg har oplevet/noteret mig ved min 3GS. Det er fint at man gerne vil lave verdens flotteste telefon i det tyndeste design, men det er bare ikke i orden at man "glemmer" at teste noget så basalt som signalstyrken.

Lad os håbe at en software-opdatering kan være med til at afhjælpe problemet.

Det gør mig ikke noget at Apple dikterer hvad telefonen skal kunne og ikke kunne, men de skal ikke bestemme hvordan jeg holder telefonen.

Jeg afventer med spænding om det er et problem vi ser når telefonen kommer til Danmark.

0 0
Henrik 27-06-2010 22:29:14

Hvis jeg skal være helt ærlig, så tror jeg at det dårlige antenne-design i iPhone 4 har at gøre med at det indbyggede antenne-design som vi kender fra Nokia og andre og som også er i 3GSen, er droppet af Apple fordi de pt. er blevet sagtsøgt for patentbrud af Nokia, fordi Apple ikke har betalt deres andel.
Noget kunne tyde på at Apple er nødt til at bruge et mere oldschool antennedesign på iPhone 4 for at undgå at erstatningen bliver alt for stor.

0 0
Jesper Søgaard 27-06-2010 23:09:27

Jeg tror faktisk at det er fordi telefonen er blevet så tynd at der ikke er plads til en indbygget antenne og de derfor har flyttet den udenpå. Til lanceringen af 4'eren slog Jobs på at antennedesignet var helt unikt. Det kan selvfølgelig også være at du har ret i at Nokia's patent har noget med sagen at gøre, men de sagsøger jo hinanden for patenter konstant så tror ikke at det er noget som forhindrer nogen af de store producenter i at bruge teknologien alligevel.

0 0
Henrik 28-06-2010 00:55:49

iPhone 4 er ikke så tynd, at det forklarer valget af antenne design. Der er masser af Samsung og LG devices som er mindst lige så tynd.
Det er rigtigt, at der er mange søgsmål frem og tilbage, men...
Det der er specielt i Apple's og Nokia's tilfælde ifht. lige præcis RF-design er, at der er tale om et meget konkrete hardware og protokol designs som er dækket af Nokia patenter eftersom det var dem foretog udviklingen, som gælder i hele verdenen. Dette står i modsætning til de noget mere vage software-patenter som kun anerkendes i USA og som Apple prøver at håndhæve overfor HTC, Nokia mm. Mit gæt er, at de ikke får noget ud af det. Der er simpelthen for meget "prior art" i det meste af det. Historien viser det også for de fleste af den slags patenter.
Apple...eller ihvertfald Apple's jurister ved udemærket godt, at de har en dårlig sag. Det er vigtigt at få med her, at alle de andre konkurrenter betaler deres andel hver gang de laver et device med disse lukkede antenne-designs. Der har altid hersket en slags indforstået "musketer" ånd blandt de traditionelle device fabrikanter om, at den slags ting respekteres (dvs. at Nokia ligeså betaler den anden vej til f.eks. Samsung, Motorola eller whatnot ved brug af deres patenter), men det har Apple valgt at se stort på. Derfor balladen.

0 0
peter 28-06-2010 08:04:51

Det er en interessant teori at Apples antenne valg kan have noget at gøre med patent rettigheder.

Hvis det er tilfældet er det lidt sjovt at Apple er kommet galt af sted med at forsøge at opfinde den dybe tallerken igen. De skulle nok have været krøbet til korset og have betalt Nokia for at bruge deres patenter. Men næ nej det er de for arrogante til og det kommer de måske til at bøde for nu :-)

0 0
Henrik 28-06-2010 13:30:49

Ja, det er en lidt spicy sag. Det drejer sig primært om, at Apple har brudt fair-use principperne i FRAND aftalen omkring mobil´-patenterne.

Jeg ved selvfølgelig ikke om deres nye antenne "design" virkelig har noget at gøre med det, men man kunne forstille sig det, eftersom Apple nægter at indggå forlig, selvom alt tyder på at de kommer til at punge ud.

0 0
Henrik 27-06-2010 17:28:49

Ser ud til at Apple blir own3d af en dansk professor i antenne design også:

http://www.engadget.com/2010/06/26/iphone-4-antenna-problems-were-predicted-on-june-10-by-danish-pr/

0 0
peter 26-06-2010 15:06:25

Så nu, efter massiv pres, indrømmer de måske at den har en fejl. Flot Apple.

Jeg vil nu stadig se det før jeg tror det. Især efter mange var ude inden og sige at det antenne design var problematisk og man kan nu engang ikke fixe en hardware fejl med en software opdatering.

0 0
Henrik 26-06-2010 12:06:52

Jeg kan ihvertfald godt forstå folk er sure, når de punger 5500 kr - 6000 kr ud for en telefon der har så basale problemer med antennerne.

For at føje mere spot til det er det jo almindelig kendt, at når telefonen detekter, at der er dårlige modtage/sende forhold, skruer den op for antenne styrken og bruger dermed uforholdvismæssigt mere batteri. Det lover ikke godt, eftersom hele aluminiumsrammen på iPhone 4 fungerer som antenne, og enhver berøring af strømførende ting, som f.eks. vores lettere fugtige hænder dirigerer signalet ind i hånden eller ihvertfald forvringer signalet.

Jeg er sikker på, at der er nogle antenne ingeniører hos de andre konkurrenter der sidder og klukker lidt i hjørnerne lige nu over sådan en "n00b fejl" fra Apple's side.

0 0
Kasper Sverkel Rasmussen 25-06-2010 17:38:36

Nu er det jo ikke kun iPhone denne fejl opstår på som Jobs rigtig nok siger... Det er også vist på en Nokia telefon som gør det samme.

Jeg har prøvet med min kærestes iPhone 3GS og den gør det samme hvis jeg holder den som der står man skal. Signalet forsvinder ikke helt men man kan se at den går et par trin ned...

USA har i forvejen ikke alt for godt net, så det gør helt sikkert også sin del... Jeg tror ikke vi vil få samme problemer i DK, og nu er det jo heller ikke alle telefonerne som har denne "fejl"

0 0
peter 25-06-2010 18:57:14

Jeg har svært ved at tro at der er nogen Nokia hvor det er det problem. Nokia er kendt for at have ret gode antenner. Men det er da rigtigt at der med Nexus1 også har været nogle rapporter om noget ligenende.

Nu er det jo nok lidt for tidligt at sige noget om problemets omfang endnu, men jeg kan da meget nemt forestille mig at det kan komme til at give en del problemer på AT&T's netværk i USA. Desuden er der jo nok noget om det når flere eksperter var ude inden den kom frem og sige at det princip slet ikke var nyt og at det desuden nemt kunne gå galt når antennen blev berørt ved dens slidser.

Men det er da utroligt latterligt og typisk Apple arrogant bare at melde ud at brugerne må holde telefonen på en anden måde. Jeg har i hvert fald meget svært at have ondt af dem især fordi Father Jobs inden reklamerede med hvor stor en revolution den antenne var!

0 0
Kasper Sverkel Rasmussen 25-06-2010 23:32:30

http://www.youtube.com/watch?v=B_RP7Fn1w8Q&feature=player_embedded

0 0
peter 26-06-2010 15:02:07

He he så du beviser egentlig bare at Apple nu har lavet den fejl om Nokia lavede for 5 år siden, cirka da Apple begyndte at overveje at begynde at lave mobil telefoner. Siden har Nokia lanceret over 50 mobiler :-)

0 0
Henrik 26-06-2010 16:36:43

Ja, præcis :-)

Nogle har erfaring med at lave ordentligt hardware og har taget lærestregerne for længe siden (Nokia). Andre er ved at lære det (Apple).

Det samme kan naturligvis siges omvendt mht. brugerflade. Her er Nokia ved at implementere deres lærestreger. Tilgengæld er de bedre til at indrømme det (jvf. diverse re-strukteringer og Anssi's officielle undskyldning mht. N97'erens firmware problemer, som han lover ALDRIG vil ske igen).

0 0
Henrik 26-06-2010 12:08:51

Ja, en 5 år gammel 6230 ;-)

0 0
Bjarke Hansen 27-06-2010 13:25:19

Ja men når antennerne er indbygget i telefonerne idag, er problemet der stadig.. Iphone 3g har også problemet...

Min Nokia 5800XP har det også, se her: http://www.youtube.com/watch?v=6bNWJBRgc-Q

0 0
Henrik 26-06-2010 12:11:39

...og som stadig holder 2 streger under denne test.

0 0
25-06-2010 19:15:46

Eller man kan gøre som de selv har været ude med. Pakke alt det fine metal ind i plastic ;D det var så det fine design...

0 0
Mahsum Fener 25-06-2010 16:32:53

Jeg synes virkelig det er syndt for Apple, hvis det er sandt. Apple er jo dem der skal vise hvad en smartphone er. Den lille sølle fejl som de har formået at lave, trækker en del ned på karateren. Som sagt, det er en skam.

0 0
Henrikmand 25-06-2010 15:27:01

Det er simpelthen en farce! Det er til at tude over, hvor totalt hånligt Apple tillader sig at opføre sig overfor brugere af deres produkter!

.... og STADIG kommer folk kravlende tilbage til Apple for at blive nedgjort på den måde.

Jeg har ikke haft "iDimsen" i hånden endnu, men efter beskrivelen og nogle billeder at dømme, så vil det blive lidt svært for venstrehåndede at bruge den til almindelige telefonsamtaler.

Jeg VED også allerede nu, at Steven Jobs' tro følgesvende og -svendinder vil angribe mig, og fortælle mig, at jeg da bare kan lade være med at købe en "iDims". Eller også får jeg at vide, at jeg bare kan se at få lært at bruge den anden hånd, ligesom alle andre normale mennesker.

Sørgeligt - sørgeligt - sørgeligt!

0 0
peter 25-06-2010 15:05:03

Han vil bestemme hvilke programmer du må installerer på den og nu også hvordan du holder den :-)

Nej det er da tragikomisk så det vil noget!

0 0
Karsten 25-06-2010 14:44:42

Nej det er jo DIG der er noget galt med, ikke selve produktet. Det er fejlfrit..

0 0