Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Jolla har fremvist styresystemet Sailfish - se det her

Jolla har fremvist styresystemet Sailfish - se det her

Tidligere Nokia-ansatte, nogle fra N9-projektet, har nu fremvist det MeeGo-baserede styresystem Sailfish for presse, investorer og udviklere.

Selvom markedet for operativsystemer til den mobile platform virker fastlåst af Android, iOS og tildels Microsofts satsning Windows Phone, forhindrer det ikke andre, at arbejde med alternative systemer.

 - MeeGo klar til ny chance

Flere personer fra holdet bag MeeGo og Nokia N9 har, via selskabet Jolla, fremvist deres bud på et operativsystem. Det bærer navnet Sailfish OS.

 - Nokia N9 – hit eller komma (test)

I en pressemeddelelse skriver folkene bag, at designet er lavet med de nyeste forbrugerbehov i tankerne, samt ægte multitasking.

Selvom Jolla også har udsendt en SDK, så udviklere kan komme i gang med at bygge applikationer til økosystemet, er det svært at få øje på, hvor Sailfish kan få en chance, for at nå bredt ud.

Dominansen fra Android og iOS er på verdensplan så stor, at det aktuelt virker usandsynligt, at store mobilproducenter vil skifte kurs, og satse på en helt ny platform.

Hands on på Sailfish OS

Officiel promotion-video

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Frederik 29-11-2012 16:02:20

Synes det ser grimt ud og markedet er mættet. WP kæmper desperat for en markedsandel og det er med MS og Nokia i ryggen. Dette her projekt døde den dag det blev startet, men held og lykke med det.

0 0
Robert 22-11-2012 15:32:42

Det var dog en hulens masse sweep funktioner de har smidt ind der, er det overhovedet til at betjene uden at du får aktiveret en eller anden genvej? Det der skal man da vist ha et kørekort til!

0 0
Thomas 22-11-2012 23:31:12

Det virker på N9 i dag så hvorfor ikke også her?

0 0
Mads Knudsen 22-11-2012 12:54:04

Synes desværre det virker rodet i forhold til hvor enkelt Meego var bygget op.

0 0
Thomas 22-11-2012 14:42:06

Måske syntes nu det virker endnu mere simpelt... men det kommer selvfølgelig an på en prøve...

0 0
Fidoble 22-11-2012 09:47:25

hvad laver vores lille grønne Android robot i deres præsentationsvideo. Han bliver vist ca. 49 sekunder inde i klippet i baggrunden? Er det baseret på Android?

0 0
Katron 25-11-2012 05:32:18

Android, Symbian og Meego er alle baseret på Linux kernel.

Alien Dalvik er nok svaret på Android robotten.

Kom Alien Dalvik egentligt nogensinde til at fungere på Nokia N9???

0 0
Fidoble 22-11-2012 11:20:55

Tak for svaret drenge... jeg er ikke helt inde i Sailfish :)

0 0
Peter Frederiksen 22-11-2012 09:55:13

Den skulle eftersigende kunne afvikle android apps....

0 0
Martin 22-11-2012 09:53:59

Det er ikke baseret på Android, men det kan køre mange androidapps via Alien Dalvik.

0 0
Hans Jákup Danielsen 22-11-2012 11:30:59

jeg tænkte også lige alien dalvik der :)

0 0
Thomas Andersen 22-11-2012 09:34:46

Godt nok spændende ud. Håber god vind for dem

0 0
Thomas 22-11-2012 12:42:20

Ja...

Grafisk kan ikoner osv. godt bruge en omgang men selve UI princippet er fantastisk ud.

Telefonen "vækkes" med et 2 taps præcis som på N9 hvorefter man lander på låseskærmen som samtidigt fungerer som notifikations center. Jolla har så taget Nokias Harmattan UI og samlet de 3 hjemme skærme og samlet det på 1, og centreret det hele omkring de åbne apps i multitasking view som nu ikke bare er et åbent view/link til den kørende app men også er interaktiv så du kan kontrollere appen uden at åbne den i fuldskærm. Der ud over kan OSet køre android, QT apps og sikkert også rene linux programmer. Det kan kun blive godt... :-) Håber der sniger sig en bata rom ud som kan installeres på min N9

0 0