Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Journalister favoriserer iPhone

Journalister favoriserer iPhone

Teleanalytiker John Strand mener, at journalister skævt fremhæver iPhone, som den eneste rigtige smarthone.

Journalister er blindt forelsket i iPhone.

Det mener teleanalytiker John Stand i et indlæg på Mediawatch.dk

Når Danmarks Medie- og Journalisthøjskole udbyder et kursus med navnet “iPhone som værktøj i den journalistiske proces”, er det et symbol på netop den favoritisering, pointerer Strand.

-”Når man læser programmet for kurset, kan man ikke lade være med at smilie. Programmet fokuserer på, hvad nogle mennesker tror, man udelukkende kan gøre med en iPhone, og man har udpeget to undervisere, Annegrethe Skovbjerg og Steen K. Rasmussen, der skulle være ekserter i iPhone-journalistik.

Hvad bliver det næste kursus? DJE lancerer “Muslimers betyning for det danske samfind” - et kursus om, hvordan muslimske medborgere bidrager til det danske samfund under ledelse af Morten Messerschmidt og Pia Kjærsgaard?” skriver John Strand spørgende.

Han fremhæver derudover, at den skæve fokusering er tydelig i medieovervågningen. En analyse foretaget af Infomedia viser, at den mest solgte mobil i Danmark, Nokia 6700, blev nævnt i 7 avisartikler og 117 gange i alle danske medier i 2010, mens iPhone blev nævnt 1187 gange i aviser og 19.246 gange i alle danske medier.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Troels 16-05-2011 09:18:51

Hvis ikke John Strand havde sin negative tilgang til alt iPhone-relateret ville ingen vide hvem ham & hans lille firma var. Det er okay at der er modpoler i holdningen til Apples produkter og iPhonen i særdeleshed, men da tonen i John Strands udtalelser og sære "rapporter" efterhånden er så skinger og insisterende er det lidt så-som-så med fagligheden. Det ender jo med at slet ingen vil tage manden seriøst.

0 0
ronja 14-05-2011 13:11:26

det faktum at rigtig mange kunder spørger hvad er forskellen på en iphone og en smartphone, synes jeg ikke siger så lidt.

1 0
Kim 14-05-2011 14:11:12

Men det er jo lidt historien om hønen og ægget - for hvis medierne siger Iphone om Iphone og smartphone om alt andet, så bidrager medierne jo netop til denne forskydelse.
Så hvad kom først; Mediernes favoritisring, eller kundernes misforståelse?

0 0
ronja 14-05-2011 15:05:57

jeg tror nu helt klart at det var mediernes omtale af iphone..

0 0
BluezCat 10-05-2011 15:32:48

Til min smag : http://ekstrabladet.dk/112/article1514118.ece

Det er jo MEGET vigtigt at vide, med hvilken smartphone, overfaldet blev optaget med ??

0 0
Zeb 11-05-2011 11:28:59

Haha ja... eller

http://politiken.dk/kultur/tvogradio/ECE1278761/melodi-grand-prix-ramt-af-lydkaos/

Det er meget vigtigt at vide hvilken smart phone han taler i. En ting er det bliver nævnt da han bliver direkte interviewet, men det er vel ikke relevant i resten af artiklen?

0 0
Tornison 10-05-2011 14:46:07

Jeg har lige rullet igennem ovenstående indlæg og kan konstatere, at den gamle påstand om "At hvis det er fakta, så benægter a´fakta" stadig har sin gyldighed. Det er femte gang jeg er inde på denne kommentarsiden, og endnu engang oplever jeg en gang infantil meningsudveksling om, hvis religion der er den rette. Jeg gætter på, at det udelukkende er mænd som gemmer sig bag navnene. Tekniknørder, der kender hvert hjørne i smartphone maskinrummene, og kan alle de tekniske betegnelser udenad. Og som hver aften inden de lægger sig til at sove, stryger deres lille enhed over glasset, og hvisker små søde ord ind i mikrofonen til det lille æbleprodukt. Vi er nogle stykker som fortsat har brug for en mobiltelefon til samtaler, sms og e-mails, samt til at tage et billede en gang imellem. Jeg vil endda gå så langt som til at påstå, at det er behovet for de fleste. Derfor er det vel ikke mærkeligt, at Nokia fortsat kan sælge deres mobiltelefoner. En gang imellem sker det, at statistikken går en imod:( Kom nu ind i kampen med med nogle indlæg med lidt substans, noget der kan gøre alle bare lidt klogere. Æbledrengene har virkelig fat i nosserne på jer. Og jo hårdere de klemmer, jo mere skriger I af begejstring. Det er fandeme smart udtænkt og udført:)

0 0
gielsgaard 10-05-2011 19:53:19

Ja men det er jo godt du ved alt om hvorledes , alle har det med deres telefoner , syntes det er fint du er glad for din Nokia , de laver fremragende telefoner , det samme gør de fleste andre , du har da ret i en ting det er den evige krig herinde Ios contra Android , syntes da også det er lidt plat af og til , men sådan er det jo med en masse produkter , og når du nu er klar over det så lad være med at spilde tid og kræfter på at læse de indlæg , iøvrigt mener jeg at mobilsiden gør alt hvad de kan for at holde denne religionskrig kørende , nu flere tynde overskrifter , nu flere indlæg og det ses nok i nogle statistikker ,så John kan sidde og bryste dig med at nu har vi haft x antal indlæg.

0 0
Binky 10-05-2011 08:20:13

Hold nu kæft John Strand!

0 1
Lars 09-05-2011 11:28:16

John Strand skriver en artikel, der omhandler Apple og brokker sig samtidig over, at den får for meget opmærksomhed.

Apple-hatere lærer det aldrig **suk**

1 1
AndersG 10-05-2011 12:56:07

Kunne man ikke hente inspiration hos Harry Potter?

"Journalister favoriserer smartphonen-som-ikke-må-benævnes" ...

0 0
Lars 09-05-2011 19:55:48

Det er også i orden. Bare man ikke "John Strand tuder over Apple" samtidig.

Generelt skriver journalister om det folk vil læse. Jo flere, der læser og kommenterer på Apple artikler, jo flere artikler kommer der. Og du kan spørge enhver tech-journalist om, hvilke artikler der læses mest - det er Apple artikler. Og Apple-haterne medvirker til den hype - de fatter der bare ikke.

0 0
JP 09-05-2011 14:32:17

LOL

0 0
09-05-2011 12:20:01

Syntes bare det er sjovt, at dem der netop skal holde sig objektive på vores vegne, mæsker sig i alt det mediecirkus apple stabler på benene :D

0 0
Bo 09-05-2011 09:54:30

Det hedder altså "favoriserer". :-)

0 0
Pedro 11-05-2011 02:21:09

Er det bare mig, eller kan John Strand ikk stave?

"og man har udpeget to undervisere, Annegrethe Skovbjerg og Steen K. Rasmussen, der skulle være ekserter i iPhone-journalistik"

= ekserter ?

"Hvad bliver det næste kursus? DJE lancerer “Muslimers betyning for det danske samfind”

= samfind ?

Lol...

0 0
Lindberg 09-05-2011 10:44:03

Det skær i øjnene, sådan nogle fejl. Helt elementær stavning.

0 0
MPedersen 09-05-2011 11:31:20

Det hedder "Det skærer i øjnene". Helt elementær bøjning.

0 0
Jacob Halldorsson 09-05-2011 11:03:27

ahhhh tag jer da lidt sammen

0 0
Peter Andersen 09-05-2011 10:19:12

Hahahaha... ja, det gør sgu da! :-)
Det havde jeg slet ikke set - sjovt med den måde vi læser på. Vores hjerne fungerer mere som en T9-ordbog - den ser sammenhængen og enkelte bogstaver og gætter sig så til resten, det er især tydeligt, når man læser hurtigt! :-)

Ang. product placement, så har jeg ikke så ondt i røven over det - der har været talrige amerikanske film, hvor der hang et B&O i stuen, det har jeg da set og bare følt mig lidt dansk og stolt ved det!

Problemet med favorisering er jo, hvis fx anmeldere (og journalister), faggrupper der formidler viden, medbringer deres egen holdning UDEN at modtageren informeres om det - så man læser holdningsbaserede artikler uden at vide det.

Mht. TV2/DRs brug af ordet iPhone, er det vel det samme som i starten med Google. Nu siger man jo "at google noget" uden at folk har ondt i røven over det. iPhone er måske ikke den bedste smartphone på markedet, har ikke den bedste hardware osv, men den er bare fandens smart og ligetil, og derfor bliver den en markedsleder, en markeds-standard. Der ER reel risiko for, at ordet "smartphone" om 5-10 år er udgået, og man i stedet siger "iphone" )også om sin Androidbaserede smartphone) - ligesom det er sket med ordet "google"... og er det i grunden så slemt?! Heldigvis ER Androidsystemet jo konkurrencedygtigt, og dermed er risikoen for monopoludvikling på mobilfronten som med Google på søgemaskinefronten vel egentlig ret lille - og tak for det! :-)

/P

PS: Jeg køber nok snart en iPad2, dette er mit første Apple-produkt - jeg bliver i Androidverdenen mht min tlf, så er ikke nogen fanboy på den ene eller den anden måde. (Har dog svært ved sluge at skulle stavnsbindes til iTunes, det har enhver rigtig pc-nørd med respekt for sig selv!) ;-)

1 0
Joddler 09-05-2011 09:02:44

Nej, overhovedet ikke, det har jo været en åbenlys kendsgerning i laaaang tid..

Det har i flere anledninger givet en forskruet virkelighed, specielt inden for Gadget nyheder, hvor iphone har været favoriseret alt for mange gange, fint hvis det er det produkt som anmelderen selv bruger til hverdag, og fint, hvis det er det produkt som hans kollegaer også har, men for fanden så lad dog hver med at favorisere det fremfor et andet ellers rigtig godt produkt, og se lidt mere realistisk på det..

og gider ikke høre kommentarerne "det er fordi det ER det bedste produkt"

0 0
09-05-2011 17:01:13

Så sent som i lørdags havde politikken, et ellers meget godt blad,et gadgettillæg med fokus på smartphones. De kunne lige så godt have kaldt det for en reklame for Apple med små drypvis indslag om Android. Stort alt var sølet ind i æblet og det er desværre en generel tendens som artiklen ovenfor også nævner Apple fylder alt for meget.

Og om iPhone så er bedst til noget burde jo ikke være hele sagen i en medieverden der ønsker at se sig selv som bred. Det er et faktum at smartphones baseret på Android sælger bedst, derfor ville det være relevant at involvere Android som platform noget mere. Tilsvarende er Symbian en døende, men ikke død platform, derfor burde den også få en del mere plads. Desuden er det også meget svært at argumentere for at iPhone er bedst til det hele, især set i lyset af både iTunes og Apples meget strenge kontrol med alt på app-store begge dele et argument for at flytte mere fokus over på de mere åbne konkurrenter.

At de ikke nævner 6700 kan jeg godt forstå, det er ikke ligefrem en nyskabende mobiltelefon, istedet burde han have sammenlignet med andre bedstsælgende smartphones, derfor er jeg enig i en del af den kritik John Strand modtager.

0 0
Zeb 09-05-2011 09:56:38

Helt enig - og det med om det er det bedste produkt er jo en smagssag. Det at være låst til iTunes er nok til at holde mig væk eksempelvis.

I øvrigt er graden af Apple product-placement jo helt afsindig. Både i film og serier fra USA, men også bare når der lige står en macbook på bordet i et studie med lysende æble, fremfor en generisk laptop i sort. Jeg ville egentlig være ligeglad med om det er apple produkter de bruger, så længe der ikke bliver lavet så tydelig reklame på den måde. det er kvalmende at se på hvordan Apple produkter bliver fremhævet i medierne nogen gange. Det er som om at journalisterne slet ikke er klar over at der findes alternativer til Apple's produkter.

0 0
Kongand 09-05-2011 11:12:39

Det at være låst til iTunes er nok til at holde mig væk eksempelvis.


Jeg bliver altså nødt til at spørge, hvad det er, der er så skidt ved iTunes?
Synes selv det fungerer ganske fint, men ved absolut heller intet om det. Hvad er det andre programmer kan eller måske rettere: iTunes ikke kan...?

1 0
Jesper 09-05-2011 12:04:20

Det er nok det faktum, at du overhovedet ikke kan starte din Æble enhed uden at connecte til iTunes! Det er bare SÅ 90'er agtigt!

iTunes var engang en super musikafspiller, men den har de jo så fået smadret, så den er mere eller mindre uanvendelig og uoverskuelig.
iStore er fint nok...hvis det ikke var fordi, at man kan streame indholdet i stedet for...det er nemlig gratis! ;o)
Steve Flobs har engang udtalt, da der var en forbruger, der efterlyste en Blueray drev, at det tilbyder de ikke deres kunder, da fremtiden tilhører streaming!
Hvorfor skal man så connecte til iTunes, og hvorfor kan man så få et DVD drev til Æbles maskiner?

Æble er overhyped og gammeldags i sin tankegang!

0 0
Kim 14-05-2011 12:20:30

Iphone er og bliver en Ipod der kan ringe. Og det gør den ikke særligt godt, den har noget af det dårligste audio på markedet.

0 0
chris 09-05-2011 14:09:55

Det er vel ikke engang en nyhed, men en sandhed er det i hvertfald. Bare se på mobilsidens nyhedssektion, antallet af Applehistorier er jo ekstrem. hvordan er sammenhængen egentlig imellem reklameindtægter-Googlepageranking-Applehistorier?
Jeg synes journalisterne har et ansvar for at dele sol og vind lige. Nogle gange har man indtryk af, at nogen medier mener det kun er Apple der laver anvendelige IT-produkter. Og hvis andre tilfældigvis laver et godt produkt, er det fordi de kopierer(Galaxy II s).
Jeg har dog lige købt en Ipad, og er ret glad for den. Til gengæld er denne kommentar skrevet på en 7-8 år gammel Fujitsu siemens med Windows XP(det bedste styresystem ever!!)

god dag

0 0
JP 09-05-2011 08:34:33

Ha ha.. og john strand favorisere alt andet end iPhone.. Siden hans første forudsigelser af hvad der ville ske med iPhonen er den mands troværdighed forsvundet.
Hvorfor nævner han Nokia 6700.. Det er jo en død telefon, men et dødt operativ system.. Der er ingen fremtid i den telefon.

0 0
S.B. 10-05-2011 14:28:37

Nu er det jo ikke alle i den danske befolkning, der finder det nødvendigt at klynge sig infantilt til en smartphone for at få en mening med tilværelsen. Der er stadig mennesker, hvis behov kun er at tale i en mobil, sende en sms og ikke ret meget andet, bl.a. fordi der er sjovere og nyttigere ting at lave end at stirre på den sidste apps om noget, der som regel balancerer mellem komplet ligegyldighed og eklatant tidsspilde. Tænk sig, der er stadig mennesker, der er så håbløst gammeldags, at de læser i en bog eller en avis eller ligefrem mødes med dem, de kender. De har ikke brug for et rektangulært surrogat, men klarer sig glimrende, ja undertiden endog bedre end dem, der mener at kunne ekstrahere al visdom fra en spillekortstor glasplade med lys under. Man bør ikke forveksle skallen med kernen, som Holberg skrev.

0 0
PJ 09-05-2011 17:05:47

Er du dum eller hvad? Han nævner Nokia 6700 FORDI DET ER DEN MEST SOLGTE TELEFON I DANMARK - i modsætning til det minoritets yuppie telefoner fra Apple.

Og iøvrigt har han ret, bare se her.
Men det er jo smart hvis Apple har sørget for speciale kurser for journalister ;)

0 0
Gizmo 09-05-2011 13:15:16

John Strand sagde iPhone er ikke nogen special, vil aldrig klart sig godt i marked, han tog fejl.. Han sagde Nokia vil blive ved med at dominere smartphone marked, han tog også fejl.. Sandhed er både iOS og Android stormer frem, og stjæle markedsanden fra Nokia , RIM og Microsoft.. Jeg kan bare ikke tage den mænd seriøs, intet af hans forudsigelse holde vand, jeg tror spåkone og fem-årig småbørn vil gætte mere præcis end han gøre..

0 0
Mads 09-05-2011 08:44:25

Han nævner den vel fordi at "En analyse foretaget af Infomedia viser, at den mest solgte mobil i Danmark, Nokia 6700, blev nævnt i 7 avisartikler og 117 gange i alle danske medier i 2010, mens iPhone blev nævnt 1187 gange i aviser og 19.246 gange i alle danske medier."

0 0
JP 09-05-2011 10:08:08

Men der er jo en grund til at aviserne ikke nævner telefonen. Nemlig at det er død og uinteressant..

0 0
SB 09-05-2011 11:00:21

Hold da op hvor er danskere dumme. Den mest solgte telefon i 2010 er både død og uinteressant.
Godt vi har medierne til at fortælle os hvad der er interessant, for ellers ville man jo tro at den telefon danskerne køber flest af, faktisk bliver købt fordi folk finder den interessant...

0 0
JP 09-05-2011 11:23:12

Bare fordi man køber noget betyder ikke at man finder det interessant. Nokias telefoner baserer sig på et OS som Nokia selv har erklæret vil udgå inden for et par år - hvor de skifter alt til Microsoft. Derfor er der minimal udvikling til telefonen og dermed er det ikke den telefon som sætter dagsordnen.

Og i øvrigt at den best sælgende smartphone i verden iPhone 4.

0 0
Rolfiboy 10-05-2011 14:46:27

"Bare fordi man køber noget betyder ikke at man finder det interessant."

Nej ok toilet papir køber man for at tørre røven hvilket er en mindre interresant opgave, men vil tro alle andre ikke brugsartikler køber man fordi man på en eller anden måde finder den mere interresant end det andet.

At IP4 er den bedst sælgene smartfone i verden siger netop mest om hvor hypet den er. Der findes langt federe tlf, som overgår den eller for den sags skyld det ultra lukkede IOS hvor man kan ændre nada.

Faktisk tror jeg at man kan sige at det er det samme der gør sig gældene for den nokia som det er for IP4, folk ved at det er noget der virker og udføre opgaven uden at de skal sætte sig alt for meget ind i det. Med andre ord den er enkel men ikke for en superbruger nørd der gerne vil pille og sætte sit eget præg på sit udstyr.

0 0
BluezCat 09-05-2011 08:43:17

Du vil måske mene det er løgn ??

Det er jo ikke kun journalisthøjskolen, der kan gå ind under den betegnelse.

Der findes flere eksempler på, hvordan iPhone bliver fremhævet, kontra andre smartphones på markedet, og det er ikke kun her i landet.

Eksempelvis, så er det pudsigt, at se på en skole, der investerer i nogle iPads til eleverne, de kunne måske kigge på andre alternativer.

Ser du nogensinde nyhederne på TV2 ??
Istedet for at fortælle, at de kan læses på iOS og Android, bliver iOS istedet skiftet ud med iPhone.

Så sent som i sidste år, var det også fremme : http://www.mobilsiden.dk/nyheder/kommentar-er-medierne-blevet-apple-ficeret,lid.11501/

Konklusion : Ja, det afgnavet æble BLIVER favoriseret i medierne, og det er efterhånden ved at være en smule odiøst.

0 0
evilguy 13-05-2011 11:41:07

Altså bliver Apple/iPhone eksponeret ligesom når man snakker om Golfklassen, når taler er på biler?

0 0
JP 09-05-2011 10:21:20

Næ det vil jeg ikke.. iPhone er meget i medierne, men det er der jo også en grund til. iPhone har gjort smartphones mainstream.
Min pointe er at Strand altid kommer med sure opstød om iPhone, og det er hammer useriøst at sammenligne iPhone med den Nokia telefon som Strand nævner. Specielt nu hvor Apple har passeret Nokia i alle væsentligt måleenheder og snart også gør det på antal enheder.

Angående iPad, så har Apple p.t. 70%+ af markedsandelen, så det er faktisk svært at finde en tablet der ikke er fra Apple.

0 0
recordere.dk 09-05-2011 09:18:02

Nu er det vel heller ikke sådan, at fordi man så vælger et Apple produkt, så skyldes det at man ikke har undersøgt markedet godt nok (!)

Dels vil man jo sagtens kunne nå til den konklusion, at Apple produktet er det bedste til opgaven, selvom man har undersøgt markedet.

Og så kan Apple produktet være det eneste reelle produkt indenfor den kategori lige nu. Og det er tilfældet indenfor tablets herhjemme.

Den gamle Galaxy Tab og de Kina-tablets som kører på en mobiludgave af Android når ikke iPad til sokkeholderne. Det er først med Android Honeycomb, at der kommer en reel konkurrence til iPad. At der bliver et reelt valg.

Men tablets med Android Honeycomb findes ikke herhjemme endnu. Og så kan skoler og andre jo ikke tage dem med i overvejelserne.

0 1