Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Kåring af mobilkameraet 2014 - første test [AFSTEMNING]

Kåring af mobilkameraet 2014 - første test [AFSTEMNING]

Vil du være med til at kåre årets hidtil bedste mobilkamera, kan du vælge din favorit her.

Hvilken mobil vil du helst have med dig, når øjeblikket skal foreviges? På redaktionen vil vi gerne høre din mening, om hvilken telefon der tager de bedste fotos. Derfor har vi rundet de bedste kameramobiler anno 2014 fra Apple, HTC, LG, Nokia, Sony og Samsung op og sætter dem op mod hinanden.

De testede mobiler er:

*Apple og Sony deler kameramodul i begge topmodeller, derfor er kun den ene af dem taget med i denne test.

Første test bliver i fuldt dagslys. Senere vil vi se på fotos taget om natten og videokvalitet.

Dagens motiv er vores kontor på en lidt trist efterårsdag, en udfordring for de fleste kameraer. Farver kan hurtigt blive kedsommelige, samtidigt skal der hives detaljer frem i græsset og skyggerne under træerne - uden at himlen bliver overeksponeret.

For at gøre det til en blindtest, er de forskellige kameraers fotos skaleret til samme opløsning og sat op i vilkårlig rækkefølge. Farver og kontrast er der derimod ikke pillet ved. Mobilsiden.dk vil løfte sløret for testens vinder i næste uge.

Hvilket foto synes du er bedst?

[UPDATE] For at se billederne i fuld størrelse, skal du klikke på pilene øverst til højre inde i galleriet. Klik her, hvis du vil sammenligne med et high-end kompaktkamera fra Sony (RX100 Mk III).

[UPDATE #2]
Her er rækkefølgen på de testede kameraer:

Nummer 1 - Nokia Lumia 930
Nummer 2 - HTC One (M8)
Nummer 3 - Samsung Galaxy S5
Nummer 4 - LG G3
Nummer 5 - Apple iPhone 6 (Plus)
Nummer 6 - Sony Xperia Z3 (Compact)



Afstemning

Hvilket foto er bedst?
Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Søren Resbo 29-10-2014 08:57:48

Sjovt, jeg er åbenbart ikke enig med særlig mange. Jeg havde svært ved at vælge mellem #3 og #4. Jeg synes de har en god balance mellem skarphed og farver. Kamera #4 har tilsyneladende en større billedevinkel end #3, eller også er #3 taget tættere på. Jeg synes dog at #3 står skarpest, og lige i det her tilfælde, vejer det tungere for mig.

0 0
fido futte 26-10-2014 15:09:50

syntes ikke at nogen af dem er særlige skarpe eller fokus er sløret- hmmm og billedet er ovenikøbet taget udendørs . Mit 5Mp kamera kan gøre dette bedre

0 2
Peter Jensen 24-10-2014 09:16:21

jeg stod mellem nr. 1 og nr. 5 som de bedste billeder og de mest naturlige billeder, fatter slet ikke at nr. 6 har fået så mange point det er jo fuldstændig udvasket. og koldt og kedeligt.

13 0
Jesper Nygaard Nielsen 23-10-2014 20:14:47

Umiddelbart foretrækket jeg nr 6, selvom detaljerne i himlen er noget udvaskede. Nr. 5 er ALT for gul i de lyse nuancer.

1 3
Allan 23-10-2014 20:50:48

Nu ser jeg på disse billeder med professionel briller, og der er billede 5 bare et mest naturlige og præcise i gengivelsen.
Det du beskriver som gult, er farvetonen der heller en anelse for meget mod den varme farve, dette vil nemt kunne rettes eller efter behandles så det fremstår 100%. Dette er deri mod ikke muligt med et udbrændt område som i billede 6. (lysmåleren opfatter slet ikke situationen).

8 0
jec 23-10-2014 21:31:54

Klart enig i 5 er bedre end 6 med de samme begrundelser. Men min favorit er nr. 3, for når man man ser billedet i fuld størrelse, så står det klart skarpest og med mindst mulig billedstøj. Men det er også en smule overeksponeret som nr. 6 (og de fleste andre billeder i testen)

1 0
Allan 23-10-2014 17:25:10

Som sagt, helt klart billede 5.
Og det der klarer sig dårligst er billede 6, som ikke rammer noget overhoved, hverken kontrast, farvemætning, farvetone, farvedybte, fokus, intet ALT går galt i dette billede.

14 3
Allan 23-10-2014 17:20:36

Billede 5 er klart det bedste, skyblandingen er ikke udbrændt som på de øvrige, og detalje rigdommen i det mørke område er også relativt god.
Et billede der i områder er udbrændt fordi lysmåleren ikke er god nok kan ikke genskabes eller redigeres som kontrast, farvemætning ol.

Selvom billede 5. har en lille tendens til at virke for varm i fartonen, vil jeg stadig sige at det klarer sig bedst, og lige i hælene kommer billede 1.

12 0
saliuu 23-10-2014 16:40:06

Synd nexus 6 ikke nåede med, da den skulle hvis have et glimrende kamera :-/

0 0
Jacob 23-10-2014 16:11:53

Jeg syntes jeg har læst her inde et sted at kameraet i iphone 6 er det samme som sidder i 5'eren. Så kan det vel være det samme om billedet er taget med den ene eller anden.....

0 3
carljohanE 23-10-2014 16:02:28

Ærgeligt i ikke vælger at medbringe enten Iphone 6plus/Sony Xperia Z3 compact. Bare fordi sensoren er den samme er det slet ikke ensbetydende med billederne bliver identiske. Post-processing softwaren har mindst lige så meget at skulle have sagt i den sag.

2 0
Niels de Boissezon 23-10-2014 16:12:00

Hej Carl,

Z3 og Z3C og iPhone 6/6+ tager identiske billeder. iPhone 6 Plus har optisk billedstabilisering som hjælper i visse tilfælde men i fuldt dagslys er der ingen forskel at se.

Venligste hilsener,
Niels /mobilsiden.dk

5 1
23-10-2014 14:11:02

Det skulle vel aldrig være Ballerupvej 62 i Værløse?

5 0
Thomas Ulvedal 23-10-2014 14:13:55

Jo det er helt korrekt :-) det er her at Mobilsiden.dk har kontor.

Mvh
Thomas Ulvedal
Mobilsiden.dk

2 0
Niels de Boissezon 23-10-2014 14:12:26

Jo :-)

0 0
23-10-2014 14:21:32

Hehe, du har glemt at fjerne Exif data fra billederne, så det er forholdsvis nemt at læse både lokation og kamera model fra billederne.

2 0
Niels de Boissezon 23-10-2014 14:27:49

Jeg overvejede at fjerne dem, men samtidig synes jeg, at der skal være mulighed for at se de enkelte indstillinger til dem der virkelig vil nærstudere billederne.

Og vores adresse står også her: http://www.mobilsiden.dk/kontakt/

Venligste hilsener,
Niels de Boissezon

1 0
23-10-2014 13:38:48

Sorry, men jeres billedgalleri er simpelthen ikke godt nok til at danne sig et ordentligt indtryk. Nogle af dem er jo decideret pixeleret i min chromebrowser, hvilket vel ikke kan være rigtigt?

0 1
23-10-2014 13:40:25

Christ, sorry fik ikke lige med at de var skaleret. Men kan man ikke få dem blæst op i fuldskærm?

1 1
Niels de Boissezon 23-10-2014 13:43:42

Jo - du skal klikke på pilene øverst i højre hjørne for at se dem i fuld opløsning.

Venligste hilsener,
Niels /mobilsiden.dk

1 0
23-10-2014 13:50:28

Hej Niels, tusind tak. Ser ud til at jeg åbenbart burde lave en aftale med en optiker :-)

2 1
labodilsen 23-10-2014 13:36:48

Billede nr. 5 er i mine øjne bedst. Det er det eneste billede hvor himlen er ikke helt hvid (1 viser lidt). men også det eneste hvor farverne ikke er alt for overdrevne. så alt i alt synes jeg at billede nr. 5 virker mest naturligt.

9 0
jec 23-10-2014 13:24:01

Kan vi ikke få et reference billede taget med et proff kamera, eller skal vi bare vælge det billede som vi synes ser pænest ud og ikke mest naturlig :-)

1 0
Niels de Boissezon 23-10-2014 14:00:31

Hej,

Jeg har sat et link ind til et billede taget med et high-end kompaktkamera (Sony RX100 mk III).

Venligste hilsener,
Niels /mobilsiden.dk

7 0
Peter Lyck 24-10-2014 09:10:06

Det er en god ide med reference billede fra et prof kamera, det er noget andre kunne lære noget af.

Ideen med at lave en afstemning om bedte billede er meget god ide, og når der står første test så går jeg ud fra at der kommer flere lignende tests med samme mobiltelefoner.

0 0