Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Kevlar skal gøre batterier mindre og bedre

Kevlar skal gøre batterier mindre og bedre

Det bliver brugt til meget i forvejen, men kevlar kan også betyde bedre batterier, og flere firmaer vil se det an

Det kan være slut med eksploderende batterier
Det kan være slut med eksploderende batterier

Skudsikre veste er langt fra det eneste man kan bruge kevlar til, og det hårde materiale kan være på vej ind i din smartphone. Forskere ved University of Michigan har formået at forme kevlar i små membraner, som kan holde på lithium-ionerne.

Læs også: Microsoft vil oplade din telefon automatisk og trådløst

Denne beskyttende membran gør, at batterierne kan indeholde en større ladning end tidligere, og den kan også være med til at beskytte mod kortslutninger. Der findes en række eksempler på folk, hvis batterier er eksploderet i lommen på dem.

Nye teknologier inden for batterier er ikke noget nyt, men alligevel er der ikke sket meget i de senere år - i hvert fald ikke målt i forhold til det potentiale, der er blevet lovet.

Læs også: Friturestegning kan betyde batterigennembrud

Dette kan dog have bedre udsigter. For det første er det stadig lithium-ioner, der er kernen af batterierne, en teknologi der allerede er udbredt i en lang række batterier i eksempelvis smartphones.

For det andet vil disse membraner kunne massefremstilles allerede fra næste år, og så har 30 firmaer allerede fortalt universitetet, at de gerne vil have eksempler på dem. University of Michigan vil dog ikke fortælle, hvem de 30 firmaer er.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

jec 27-01-2015 14:55:19

Godt nok er kevlar hårdfør, men hårdt er det nu ikke.

0 10
Dan Molberg 28-01-2015 01:20:36

Google du lige Kevlar 49... Det er hårdere end stål. (ja, jeg ved godt skudsikreveste laves af Kevlar 29).

11 0
jec 28-01-2015 07:55:54

fra WIKI: Kevlar K49 - high modulus used in cable and rope products. Det er som alt andet kevlar et fleksibelt fiber produkt

1 11
Dan Molberg 28-01-2015 09:15:43

Så stålwire er blødt som smør?

10 1
jec 28-01-2015 10:12:07

http://www.kevlarsupply.com/kevlar-49-non-ballistic-grade/
Synes du selv at det ser hårdt ud?

1 10
Dan Molberg 28-01-2015 10:50:19

Hvad er det du ikke forstår? At fordi man kan lave det som en tynd fiber så er det blødt? Det kan man også med stål, er det blødt? Hint normalt rustfrit stål (type 304) har en hårhed normalt omkring 290HV og Kevlar 49 er over 300. Så grunden til det ser blødt ud er at du kigger på en fiber der er under 6/100 mm tyk, stål laves også så tyndt, og det ser også blødt ud, har faktisk her på mit bord en vævet tråd i stål du kan binde som var det snor.

9 0
jec 28-01-2015 11:23:12

Men nu laves kevlar kun i tynde fibre så ved ikke hvor du vil hen med din sammenligning

0 9
Dan Molberg 28-01-2015 11:40:37

Så hvis du tager en diamant og skær den i en tynd skive, så bliver den blød? Eller hvis du tager budding og laver en kæmpe budding så bliver den hård???

8 0
jec 28-01-2015 12:47:48

Det er dig som laver alle mulige sammenligner til stål og diamanter. Jeg siger bare at der ikke findes hård kevlar, da kevlar er små fleksible fibre og ikke noget som helst andet. Men hvis du kan finde produktet hård kevlar så er jeg da lutter øre

0 6
Dan Molberg 28-01-2015 13:28:05

Hvis du ikke vil tage mit ord for det så er der en dummed down version af det på dansk du måske kan fange: http://www.konditions.com/17/2012/01/hvad-er-kevlar-stof-.html

"Kevlar er lavet af en meget stærk struktur kaldes en aramid stof , som er kemisk beslægtet med nylon . Dette stof , som allerede er meget hård og holdbar , så er vævet i et mønster der ligner bittesmå spiderwebs alle låst til at give ekstra styrke og holdbarhed . Aramidfibre gerne Kevlar er resistente over for slid , ælde og varme , og har absolut ingen smeltepunkt ."

Ved godt det ikke er skrevet særligt godt, men tror pointen kommer frem.

3 0
Dan Molberg 28-01-2015 13:12:43

Det er dig der ikke fatter at kevlar er meget hårdt, hårdere end stål, også selvom det kun laves i fibre. Men du er åbenbart også en der siger at et kilo bly vejer mere end et kilo fjer?

4 0
jec 28-01-2015 13:43:45

Vis mig nu bare et billede på hård kevlar så du kan få ret.

0 5
Dan Molberg 28-01-2015 23:08:17

Jeg får ikke ret, jeg har ret...

Men du kan da godt få en bunke billeder af hård kevlar, https://www.google.dk/search?q=kevlar&tbm=isch der findes ikke blødt kevlar...

4 0