Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Køb ikke Nokia Lumia i udlandet

Køb ikke Nokia Lumia i udlandet

Selvom Nokia Lumia 800 og 710 først kommer til Danmark i 2012, er det en dårlig idé at købe den i f.eks. Tyskland.

Nokia Lumia 800 (Foto: Mobilsiden.dk).
Nokia Lumia 800 (Foto: Mobilsiden.dk).
Foto: Mobilsiden.dk

Nokia Lumia 800 og dens lillebroder Lumia 710 sælges først i Danmark i starten af det nye år. Men allerede i november kommer produkterne på butikshylderne i blandt andet Storbritannien og Tyskland.

Selvom det lyder fristende blot at købe produktet i udlandet hurtigst muligt, er dette ikke nødvendigvis end god idé.

De produkter der sælges i f.eks. Storbritannien vil være lokaliserede enheder. Med andre ord, går danske købere glip af dansk tastatur, ordbog og ikke mindst dansk sprog i brugerfladen, hvis Lumia 800 eller 710 købes uden for landets grænser.

Det er ikke muligt at opdatere Lumia smartphones fra andre lande, til at tale dansk, oplyser Microsoft.

Opfølgning: Lumia'erne kan alligevel godt købes i udlandet


Læs også:
 - Danmark må vente på Nokia Lumia 710 og 800
 - Her er specifikationerne på Nokia Lumia 800
 - Nokia Lumia 710 - alle specifikationerne
 - De første indtryk af Nokia Lumia 800

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Hejselbæk 29-10-2011 08:28:55

Måske skulle Mobilesiden tjekke deres kilder igen i stedet for at lade artiklen fremstå med postulat uden kilde: "De nye Nokia Lumia 800 / 710 der sælges fra medio nov i de større europæiske markeder indeholder det danske OS/UI Dvs æøå, ordbog samt dansk brugergrænseflade". Citat, Microsoft Danmark, Henrik Petersen.

0 0
Mobilsiden.dk 31-10-2011 11:00:01

@Hejselbæk

Artikel er ikke uden kilde. Som det fremgår er Microsoft kilden.

Jeg deltog selv i Nokia World i London, hvor mobilerne blev præsenteret. Derfor spurgte jeg også Microsoft (der laver softwaren) direkte om dette, så snart det var muligt. Her var svaret, at produkterne var regions opdelt i softwaren.

Nu har de så meldt tilbage, at de selv havde taget fejl. http://www.mobilsiden.dk/nyheder/nokia-lumia-800-kan-sagtens-kobes-i-udlandet,lid.17794/

Vi kan trods alt ikke starte med at citere Microsoft for noget, som de ikke har sagt på det pågældende tidspunkt.

0 0
mobilos 28-10-2011 21:38:06

Desværre er hverken producenten eller mobilsiden interesserede i at vi fiser ud og køber vores telefoner i Tyskland eller England.

Hvis producenten alligevel skal bruge 50 mio. på markedsføring i DK er han jo ikke interesseret i at halvdelen af de potientielle kunder allerede har købt i udlandet. (derudover kan det give dårlig omtale, hvis mor Karen på 60+ køber en WP7 i udlandet... og derefter ikke kan hitte ud af at ændre sproget)

Og mobilsiden er næppe heller interesseret i "at være for hurtig ude med en undersøgelse af om påstanden passer" - Der er jo ikke grund til at træde anoncekøberne over tæerene.

0 0
brian jensen 29-10-2011 06:56:50

"mobilos. Jeg er ikks sikker på jeg helt forstår hvad du mener.
men tjek denne side, det er hvad der er af sprog i wp7 mango:

http://blog.clove.co.uk/2011/10/06/windows-phone-7-5-mango-languages/
Og det samme står nu på min æske.

0 0
Frederik 27-10-2011 10:29:12

@ John. Du må meget gerne uddybe denne påstand mere hvis du overhovedet kan. Det er en rimelig afgørende påstand. Jeg var af den opfattelse at Mango til WP7 åbnede for det danske keyboard m.v. uanset af hvor man har købt sin telefon.

@ Bo. Hvor i UK har du bestilt telefonen? Jeg så en WMPoweruser-artikkel henvise til en fransk webshop. Og ved du om der bliver udgivet ROMs og hvis og når, kræver det vel at man booter sin telefon, og kan det betyde at man ikke kan tilgå Marketplace?

0 0
Mobilsiden.dk 27-10-2011 11:09:17

@Frederik.
Meldingen fra Microsoft, som jeg har talt med er, at produkterne er regions-opdelt. Det vil sige, at det er en UK-version af Windows Phone Mango der sælges i UK. Denne vil indeholde de sprog, som hører til dette markedsområde. Det vil sige, der er ikke dansk tastatur, ordbog m.v., og opdatering til dette er ikke understøttet.

Men hvis det nu ender med at forholde sig anderledes i virkeligheden, så hører vi da gerne om det.

Indtil videre kan jeg ikke gøre andet, end at citere Microsoft for deres officielle udmeldinger.

0 0
Mobilsiden.dk 31-10-2011 10:54:00

@Frederik.
Det har vist sig, at Microsofts første udmelding, var forkert = gode nyheder.
Læs http://www.mobilsiden.dk/nyheder/nokia-lumia-800-kan-sagtens-kobes-i-udlandet,lid.17794/

0 0
brian jensen 27-10-2011 12:49:34

jeg har da købt en htc titan i england, og der er da fint dk tastatur og sprog på, det eneste som mangler er dk tale, hvilket jeg er skide ligeglad med. måske det er noget fiksfakserier der er lavet ms og nokia imellem?.

0 0
Frederik 27-10-2011 13:12:16

@ Brian. Det var også hvad jeg ville forvente, men måske har du ret i at de har lavet noget specielt. Nokia har jo en special udgave af WP7 installeret, nokia drive osv.

Og talegenkendelse kommer jo sikkert aldrig alligevel, med mindre de pludselig er begyndt at investere millioner i en et af verdens midste sprog...

0 0
Frederik 27-10-2011 11:45:42

@ John. Ok. Jeg har forsøgt at blive klogere på det, men det vil nok blive klarere når der faktisk er folk som begynder at købe dem hjem fra UK, Tyskland osv. Så får vi nok en melding.

Tak for fine artikler i øvrigt.

0 0
Mohamad 27-10-2011 07:49:09

Det er sku løgn man :O nu havde jeg ellers lige glædet mig til at smutte forbi England og hente et par stk!!! Hvordan kan det være? er det ikke vare et salgs tricks?

0 0
Bo 27-10-2011 09:54:00

Jeg har bestilt en fra England. Hvis der ikke er dansk på, må jeg jo leve med det indtil der evt. viser sig en løsning, måske i form af en dansk ROM.

Men jeg giver dig ret, for det er ubegribeligt at man vil gøre det så besværligt. Hvad nu, hvis man er dansker og bor i England eller Tyskland?

Bare fordi man bor i et bestemt land, er jo ikke det samme som at man har det lands sprog som modersmål.

0 0