Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Kommentar: Er medierne blevet Apple-ficeret?

Kommentar: Er medierne blevet Apple-ficeret?

Når avisen åbnes, TV'et tændes eller internettet tilsluttes, vrimler det frem med både direkte og indirekte omtaler af Apple. Glemmer journalisterne at være objektive, fordi de selv er Apple fans?

Det er tankevækkende, hvordan iPhone sniger sig ind overalt i medierne.

Jeg har lagt mærke til, at særligt Apples mobiltelefon ofte benyttes som reference-mobil i artikler - som om, at iPhone er blevet lig med 'alles mobiltelefon'. Selv når TV-programmer skal illustrere noget omkring mobiltelefoner, vises ofte et billede af en iPhone.

Helt galt går det, når studieværterne kommer på banen, og skal tale om mobiler, som f.eks. "I morges så jeg lige på min iPhone at"...

Senest har jeg set en TV-reklame for en elektronikbutik, der indledes med et billede af en iPhone til trods for, at det slet ikke er det, som er reklamens budskab. Jeg tror faktisk, det var en Nokia-mobil, at reklamen var for.

Store medier lancerer også særlige nyheds-applikationer og hjemmesider eksklusivt til denne ene mobiltelefon, og teknikorienterede danske TV-programmer vurderer næsten alt op imod Apples produkter.

Journalisterne bruger Apple

Uden jeg på nogen måde kan dokumentere det videnskabeligt, virker det som om, at rigtig mange journalister både i Danmark og udlandet, benytter Apples produkter. Der er i hvert fald altid mange iPhones og Mac-computere repræsenteret der hvor journalister er samlet.

Jeg har også hørt om en konference for mediefolk, hvor hovedparten af tilhørende rakte hånden op, da foredragsholderne spurgte, hvor mange der havde en iPhone.

Også rigtigt rigtigt mange der arbejder tæt på eller i telebranchen, har fået sig en iPhone. Sådan er i hvert fald det umiddelbart indtryk.

Er medierne objektive nok?

Nu er der jo ikke noget i vejen med hverken iPhonen eller Apples computere. Det er fine produkter, og enhver skal naturligvis benytte det produkt, som passer bedst til personen og arbejdsopgaven.

Jeg synes bare, det er nærliggende, at spørge om medierne er objektive nok i forbindelse med Apples produkter? Hvis mange journalister, redaktionschefer, mediefolk, telefolk og ikke mindst lederne i disse brancher, alle benytter ét bestemt produkt, skaffer det så automatisk Apple ekstra omtale i avisspalterne og TV-programmerne?

Behøver jeg sige, at svaret er lige til højrebenet og en direkte scoring?

Der er gået selv-sving i det!

Når journalisterne, deres chefer og de mediefolk de møder på deres vej, alle bruger iPhone eller Apple produkter, er risikoen for "rundhyl og selv-sving" efter min mening enorm.

Alle identificerer sig selv, og verden med det DE ser. Problemet er blot, at Apple iPhone er ikke et unikt udtryk for verdens tilstand. Bevæger man sig i mediekredse, så ser man automatisk mange iPhones og Mac-computere - men dette betyder ikke, at iPhonen er allemandseje.

Jeg er åbenbart ikke den eneste, der har lagt mærke til Apple's snigende product placements i vores medier. Også en kendt teleanalytiker har noteret det på sin blok. 

- "Nokia sælger langt flere mobiltelefoner end Apple. F.eks. er der solgt flere Nokia 5800 Xpressmusic i Danmark end der er solgt iPhones", siger teleanalytiker John Strand fra Strand Consult. Han bemærker også at "der er flere personer med tyrkisk kulturel baggrund i Danmark, end der er iPhones"

Udfra den beskrivelse burde medierne jo bugne af stof, der måler alt op mod den tyrkiske kultur.

De mange iPhone-applikationer fra forskellige medier burde også indbyde til selvransagelse på chefgangene. Der bruges resurser og tid på udelukkende at lave applikationer, som leverer nyhederne ud til iPhone-brugere - til trods for, at hovedparten af læserne af en avis ikke har en iPhone.

På Mobilsiden.dk modtager vi jævnligt pressemeddelelser om disse apps - men jeg husker ikke, at vi nogensinde har modtaget en mail vedrørende en nyhedsapplikation til Nokia-mobiler... En sådan applikation ville ellers ramme 7 ud af 10 mobil brugere i landet.

Stram op, kære venner

Jeg vil opfordre alle medier til at tage en grundig overvejelse af, om man utilsigtet kommer til at give en enkel mobilproducent en uberettiget særstatus. Men det redaktionsmøde bliver nok svært, hvis hovedparten ved bordet inklusive lederen, har et Apple produkt - specielt når de samme personer inkl. dem i udviklingsafdelingen, bevæger sig i miljøer, hvor der er mange iPhones.

Et faktum er, at iPhone brugerne i Danmark, udgør en marginal lille del, af det samlede mobilmarked... Og der findes MANGE flere brugere, der går på nettet med andre mobiler end en iPhone.

Så kære venner i mediebranchen - stram op...

I øvrigt er denne kommentar-artikel skrevet på en HP Envy13 i aluminium og magnesium - et produkt, som LANGTFRA er købt af alle danskere - og derfor heller ikke skal have særstatus, når vi taler produktudvikling på vores medie.

Hver tredje PC'er der sælges i Danmark er fra HP - men det får jo ikke medierne til at give denne producent en særlig fremtrædende placering. Præcist som Nokia på mobilområdet, heller ikke opnår nogen særlig opmærksomhed fra de brede medier.

(Kommentaren er et udtryk for journalistens egen holdning)

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

gielsgaard 17-05-2010 19:54:10

Jeg gentager måske mig selv men først jeg giver sq Claus ret i det meste af hvad han skriver,og så hvor bliver de nyheder af som vedrører Iphone eller Apple??Er de bortcencureret?? er der nogen som har fået et klask over fingrene for at skrive for meget om dette produkt???

0 0
Henrik 18-05-2010 08:05:08

Det er meget muligt, at Claus ret i begrundelsen om hvorfor det er som det er, men det gør det ikke mere rigtigt.

Faktum er, at iPhone ikke er speciel interessant mere, eftersom der ikke sket synderligt meget med den de sidste par år. HDeren kan måske give lidt nyt igen, men igen, ifht. hvad konkurrenterne efterhånden har af forbedringer og muligheder, er det nok småt med det.

Jeg synes, det er rart at Mobilsiden siger fra ifht. til at følge mainstream'en og koncentrere sig mere seriøs med hvad der også er derude. Mainstream er der nok af - og det er som regel ret kedeligt.

0 0
Claus 18-05-2010 08:44:37

Det kan godt være iPhone-brandet er blevet mainstream. Som tidligere nævnt er det jo ikke det mest sælgende mobil, og derfor kan produktet ikke kaldes mainstream.

Jeg tror nærmere, at produktet har henvendt sig til forskellige segmentet gennem sin levetid, og der igennem er hypen blevet opretholdt.

Til at starte med var det de dedikerede Apple "fans" samt gruppen der altid skal have det nyeste.

Efterhåndenden som OSX blev viderudviklet og understøttede flere enterprise funktioner, blev den accepteret i forretningsverden.

Da tiden gik og priserne faldt, samt brugte iPhones dukkede op, blev salget øget til den lidt yngre målgruppe.

Da telefonen har haft nogle af de mest tilfredse kunder, er mit gæt, at levetiden på telefonen også er længere end den generalle levetid, og derfor kan Apple nøjes med at innovere produktet en gang om året + de gratis software opgraderinger, som alle kan finde ud af.

Det kan godt være iPhone kun revolutionerede en gang, men når en 3 år gammel telefon (med små opdateringer) stadig kan sælge og innovere som de gør, så er det vel ikke så mærkeligt at der er en del omtale.

Jeg vil dog også mene, at jeg ikke konstant gider at læse "se & hør" nyheder hvor det vigtigste i nyheden måske er et billede af noget ligegyldigt, men derfra og så sige at mainstream er kedeligt mener jeg er forkert.

Nyhedssiderne som f.eks. mobilsiden, bør netop holde sig objektive i forhold til hvad der er mainstream og hvad der er "normal behavier" i mobilverdenen. Hvis nyheden er ny og interessant, så skal den selvfølgelig skrives uanset om den handler om Coca Cola eller om grødris fra Netto.

Hvis jeg leder efter sites der kun forholder sig over for et produkt, eller en gruppe af produkter, så læser jeg blogs og private forums.

Til mobilsiden: Lad jer nu ikke afskrække af debatten her og fortsæt med den nyhedsdækning i hele tiden har haft.

0 0
Schwartz 18-05-2010 09:48:09

AC SO!

Ja, Lad jer nu ikke afskrække af debatten her og fortsæt med den nyhedsdækning i hele tiden har haft. Det er rigtigt men godt med lidt debat, uanset om man er frugtfan eller ej er debatten nok ved at blive lidt udvandet :-)

0 0
Claus 17-05-2010 11:07:23

Skulle vi så også til at kritisere Coca Cola, Windows, Toyota, Nokia, HP og McDonalds hver gang nogle af disses produkter bliver vist i medierne?

Der kan være mange grunde til at nogle produkter ses oftere end andre i det offentlige rum, monopolisme, populisme eller fordi her er tale om et unikt produkt.

iPhone startede som et unikt produkt, som levede på en hype samt på at være en nytænkning inden for branchen.

I dag, et par år efter, tror jeg grunden til at iPhone får så meget opmærksomhed er nr.2, populisme, og hvad er der egentlig galt med det. Det er blevet et ufatteligt populært produkt, og er blevet en de facto standard for hvordan en touch device skal skrues sammen.

Det kan godt være den ikke er hurtigst, eller har de bedste specs, men folk kan forstå og bruge produktet i dets vide omfang. Jeg kan ikke forstå kritikerne, som nærmest forventer Apple SKAL revolutionere markedet hver gang lancere et nyt produkt.

At iPhone stadig er så populær trods den ikke har revolutioneret sig selv inden for de sidste to modeller, viser vel bare at brugerne har taget den til sig, at en del af disse brugere tilfældigvigs også er jounalister og kendte er vel ikke iPhones skyld.

Hvis en journalist der skal anmelde et produkt, må det vel alt andet lige blive en subjektiv vurdering, og hvis han/hun vælge at fremhæve iPhone så må den enkelte journalist jo selv stå til ansvar for dette.

Jeg mener det er skudt ved siden af, at kritisere hele branchen på en gang for at fokusere på et produkt som de vel hver især er glade for.

Hvem har sagt at fordi der er mange der omtaler et produkt, så skulle det være det bedste i verden?

Hvem har sagt at den telefon der er den bedst sælgende i verden er den bedste?

Eller for den sags skyld, hvem siger Coca Cola er den bedste læskedrik i verden?

Ingen

Hvis man ikke kan lide suppen kan man jo bare lave en selv, eller spise på den anden side af gaden.

0 0
Martin 17-05-2010 00:57:04

Jeg er fuldstændig enig i Johns betragtninger. Det har lige siden iPhone kom frem, undret mig over så meget fokus en enkelt telefon får når det slet ikke står i forhold til dens markedsandel. Et eksempel er de mange nyhedsapps og hjemmesider målrettet netop iphonen.

Samtidigt har jeg blandt især nye iPhone-ejere bemærket en vis arrogance og overbærende afstandstagen til andre produkter: "Nå, du bruger stadig Nokia" - underforstået, hvor er det synd for dig.

Der er ingen tvivl om at Apple var nyskabende da de lancerede iPhonen, og det spiller selvfølgelig ind. Men jeg tror også at selve navnet - brandet - iPhone betyder meget. Det er meget lettere både direkte og indirekte at markedsføre sig et enkelt og kendt navn i fx konkurrencer hvor man snart alle steder kan vinde en iPhone, end at skulle rette opmærksomheden mod en vifte af telefoner. Så ville der ske en udtynding af markedseffekten.

Hvor mange mennesker har hørt om HTC Legend eller Desire - og dermed reagere på en konkurrence om en sådan? Selvfølgelig en masse som interesserer sig for smartphones, men ikke Hr. og Fru Jensen. Der er til gengæld en stor chance for at selv Fru Jensen har hørt om iPhone.

Så man kan sige at Apple har gang i en opadgående spiral: Jo mere medieomtale telefonen får, jo mere kendt bliver den, og jo mere kendt den bliver, desto større værdi får det at omtale den.

0 0
Claus 16-05-2010 15:04:00

Måske er der mere interesse for et produkt når det simpelthen bare udskiller sig mere på flere innovative områder og på samme tid er brugervanligt uden man behøves at være computernørd for at bruge den!

Ærgerligt du sammenligner apps udvikling med f.eks. Nokia. Problemet med Nokia er, at selvom du rammer 70% af befolkningen med en app til Nokia platformen, så vil der sikkert kun være 5 % ud af de 70% der bruger den, fordi produktet og opsætningen er så stinkende dårlig. På den anden side kan du lave en app til iPhone eller en Android (som iøvrigt får mindst lige så meget opmærksomhed i disse dage), og denne vil stort set blive benyttet af hele målgruppen.

Jeg har selv sat flere SE og Nokia op, og det er stort set umuligt uden du bruger en halv dag på det. F.eks. kan man ikke bruge det "gratis" nokia maps uden hat have tilsluttet dataforbindelsen, giver bare ikke menning, når det er indbygget. Selve opsætningen af dataforbindelserne er umulige at forstå, og hvis man endelig skal bruge sin dataforbindelse med den elendige browser, så skal der svares på det ene tekniske spørgsmål efter det andet inden man kommer igang med at downloade sin mail eller hjemmeside.

Jeg er ikke fanatiker, og kunne godt forstille mig at skifte tlf til f.eks. Android 2.2, men jeg mener ikke der er nogle produkter der får uberetiget særstatus i medierne bare fordi de er bedre produkter set fra et bruger synspunkt. En ting er sikkert, der er ingen journalister eller kendte der får Apple produkter billigere end andre, modsat andre mobilproducenter.

Iøvrigt mener jeg mobilsiden snart er for gode til at spørge John Strand til råds om noget som helst der har med iPhone at gøre. Det er på ingen måde seriøst.

0 0
peter 17-05-2010 10:19:26

Mon ikke faktisk de 5% af de 70% stadig ville være flere folk end med iPhone?? :-)

Jeg er enig det er ikke nemt at sætte en Nokia telefon op til at udnytte alle de specielle ting den kan (hvilket tildels giver mening når den kan en del mere end iPhone), men det er jo netop det man heller ikke behøves når man henter ting fra OVI marked. Med OVI marked er det meget simpelt. Her vil de fleste apps som kommer til iPhone være ligeså simple at håndtere på en Nokia Symbian mobil og de ville helt sikkert ramme mindst ligeså mange folk som iPhone.

Det er rigtigt at Andriod i tech pressen, men i den almindelig presse er det ALTID en iPhone man ser når det handler om mobiler, der ser man ikke en Android mobil!

Hvad er det for noget vrøvl at OVI (ikke Nokia) Maps skal bruge dataforbindelse!! DET SKAL DEN IKKE. Hvis man vil have hurtigere GPS fix så kan man lade den benytte dataforbindelsen til det som på alle andre platforme. Men man kan navigere fuldstændig gratis i næsten 200 lande verden over uden brug af dataforbindelse overhovedet med OVI Maps. Hvilket i øvrigt er komplet overlegen i forhold til nogen løsning til de andre platforme så et er ret dumt du vælger det at slå ned på!

Det er også misvisende du snakker om opsætning af dataforbindelse at det er svært. For 99% af alle mobil brugere er det enten sat op når de køber mobilen eller det sker automatisk når de sætte sim kortet i første gang. Så det er irrelevant i den her sammenhæng.

0 0
Martin 17-05-2010 11:14:25

Jeg har fornylig været i Thailand, og i den forbindelse opgraderede jeg inden ferien til nyeste version af Nokia Maps som tilfældigvis netop var frigivet til E71. Nokia havde nemlig belejligt nok et Thailand-kort.

Men ak! Selv om jeg kendte til de ekstremt dyre datapriser i udlandet og derfor specifikt havde sat Nokia Maps op til ikke at bruge dataforbindelsen, så gik den på nettet hver gang jeg brugte den, vel at mærke uden at spørge og uden at indikere det på nogen måde.

Jeg opdagede det først da jeg fik en SMS om at min konto var blevet lukket pga. overtræk - GPS'en havde da brugt for over 800 kr. Problemet er at det koster 5 kr pr. påbegyndt 50 kb, så selv om det er bittesmå datamængder GPS'en bruger, så koster det altså 5 kr hver gang den går på nettet, hvilket den gjorde med jævne mellemrum mens GPS'en var i brug.

Da jeg først havde opdaget problemet kunne jeg kun undgå det ved at sætte telefonen offline.

Dette er ikke en diskusion om for og imod hverken Nokia eller Symbian (E71 er kanon), men der er altså en slem bug i nyeste version af Maps som kostede mig mange penge. Og i øvrigt er programmet i sig selv ret elendigt, men det er så en anden sag.

0 0
peter 17-05-2010 13:30:35

Det er selvfølgelig meget uheldigt at du virkelig er blevet ramt af meget dyre roaming priser. Jeg er dog ret sikker på at det faktisk ikke er OVI maps der har brugt din dataforbindelse. Det er derimod det jeg omtalte før med asisted GPS som er en opsætning for systemet i Symbian som OVI maps bare benytter, som i øvrigt nemt kan slåes til og fra. Hvis du havde valgt at tage billeder med GPS info i havde du oplevet det samme. Jeg mener ikke man kan sige det er en fejl i OVI maps.

Uanset hvor fejlen er synes jeg dog stadig det er uheldigt at sådan noget sker. Jeg kender dog flere som har oplevet noget lignende på andre platforme. De fik en stor regning efter en ferie hvor de ikke havde fået slået ALT data forbrug fra som de ikke specifikt ville tillade. Jeg savner faktisk bedre styring af netop det på de platforme jeg har kigget på.

0 0
Henrik 17-05-2010 11:12:07

Godt sagt, Peter.
Jeg tænkte præcis det samme. Jeg ved ikke hvad Claus ryger, men det må være sjovt ;-)

0 0
Claus 17-05-2010 22:16:34

Nu var det ikke for at starte en diskussionsklub om Ovi Maps (som det hedder), og dataforbindelser på Nokia. Min Pointe var ikke om man kunne få det til at virke, men netop hvor bøvlet det er at sætte op vs, andre smartphones (ikke symbian).

Jeg kan jo se der er andre der har hft samme problemer, og der er bare ikke et sted i Ovi Maps.

Ærgerligt det skal blive en mudder konkurrence (jf. Henriks unødvendige bemærkning), og man skal blive sarkastisk over for hinanden i en interessant diskussion.

0 0
peter 18-05-2010 07:40:47

At Symbian ikke er det mest brugervenlige ved alle der har haft en mobil med Symbian. Men hvis man skal svine det i så hårde vendninger som du gjorde i dit indlæg så må i det mindste sørge for det er sandt det man skriver.

Sjovt du brokker dig over mudder kastning, jeg vil jo netop mene dit indlæg var meget lidt sagligt og du faktisk med det trak det ned på mudder kastnings niveau. Jeg kunne forestille mig det var det Henrik også reagerede på. Det er lidt ærgerligt fordi du faktisk havde nogle gode pointer.

0 0
gielsgaard 14-05-2010 15:43:57

Nu skal man jo heller ikke blive Appleforskrækket,og vælge det helt fra,syntes helt klart siden denne tråd startede,er iphone næsten ikke nævnt,om det er tilfældigt ved jeg ikke.Det koster kasse hvis man skal have sådan et teknologisk magasin/tidsskrift,de folk som skal lave research og være meget dybdegående,skal have en høj løn,og det kunne betyde at en del af omkostningerne skulle dækkes af reklamer,og så kan annoncørene nok godt finde på at trække sig hvis deres produkt ikke bliver bedømt positivt,men ellers en rigtig dejlig tanke.

0 0
Henrik 14-05-2010 16:20:13

Nu ved jeg ikke helt hvad du mener med ikke at "gå i den modsatte grøft"...men kritisk journalistik burde være en selvfølge - ALTID!, ellers er mediet fuldstændigt værdiløst og irrelevant og dermed reduceret til en ren reklame-kanal.

Jeg synes, at det er rart at vide, at MobilSiden ikke er i lommen på een bestemt fabrikant.

Og guddødeme mig, om Apple ikke trænger til at få en kritisk - der er så mange ting ved deres forretningspraksis der er stærkt tvivlsomme - og så er deres telefoner altså heller ikke mere fantastiske.

0 0
Kenneth Jørgensen 13-05-2010 18:25:02

Jeg tror det handler om flere ting i denne sag.

Det handler klart om en medieverden der skriver om et medie/kommunikations værktøj som de selv bruger, og selvfølgelig kommer der noget ekstra på når journalisten som skriver artikler har en personlig interesse i et produkt de omtaler, dette tydeligere igennem nogle steder end andre.

Det andet som er essentielt i denne sag er grundlæggende kommunikation, nemlig at man bruger en fælles terminologi og man ikke skriver for langt udenfor læserens bekvemtheds zone. Iphone og Apple er idag blevet household names, ligesom Microsoft og Windows var det i mange år. Hvis man i mange år skulle forklare hvad et operativ system var for en størrelse var et af de nemmeste steder at starte - Windows. Sådan er det også idag med Smartphones. De fleste, grundet Apples reklamemaskine og journalisterns hype, ved de fleste nu hvad en Iphone er, eller tror de ved det, hvilket måske er lige så vigtig. Nu har de hørt ordene så mange gange at de bare nikker. Begynder man at snakke Android og Symbian står flere folk hurtigt af og ens kommunikation går tabt, med mindre du er forhånds interesseret.

Dog er jeg enig i den røde tråd i artiklen og kommentarene, nemlig at det er irriterende men den konstante besættelse af Apple og Iphone. Spørgsmålet fra min side vil dog være: Er det realistisk at man kan undgå denne type sammenligninger med mindre vores journalister løfter deres niveau over sensations historier?

Personligt savner jeg flere folk som går i dybten med ting, specielt teknologi. Måske der er ved at være plads til at skabe et ordenligt teknologi magasin som ikke er så overfladisk som de generelle medier.

0 0
Schwartz 13-05-2010 21:42:08

Spændende tanke, den sidste der, om sandfærdig seriøs ustresset journalistik :-)

0 0
Theis A. 12-05-2010 11:49:22

(inden man læser mit indlæg bør i vide at jeg på ingen måde er apple fanboy eller generelt noget andet mærke)

Nu bliver jeg lige nød til at blande mig her med min holdning til tingene.

Er generelt TOUCH telefoner ikke blevet alt for hype i forhold til funktionalitet?
Nu tænker jeg mere, en touch telefon er jo egentligt ikke en telefon mere, men den skal mere og mere ses som en lomme computer.

Jo Apple er blevet blæst op i medierne, og lur mig om HTC ikke også er det hvis i spørger mig.
En telefon er i bund og grund et værktøj til at ringe fra, så man altid kan fås fat på på farten. Endvidere er der kommet SMSer som folk så misbruger for hårdt. Short Message Service som det så smukt står for, men alligevel skriver folk altid romaner over det, som var det en email man sendte.

Nu tænker mange nok, han er en bitter gammel mand, nej jeg er en gut på 22 år som elsker elektronik, og har gjort det siden jeg var barn. Men jeg er godt nok træt af "Touch telefon" mig her og der.
Sammenligner man med de gængse normale brugere, så når touchtelefoner jo ikke dem til sokkeholderne, så lige nu beholder jeg faktisk min 5 år gamle nokia 6230i.

Lav en skrive test, og du vil se hvem der skriver hurtigst på hvad.
Lav en ring op test og find ud af hvem der "kommer" først.
Behøves jeg overhovedet at nævne batteritiden?

Generelt spørger i mig er touch telefoner bare blevet for meget.

Før der kom touch kunne du jo næsten ikke tænde tv'et uden der var en reklame med hentydning til en Nokia mobil telefon, så jeg ser intet nyt i dette.
At det så lige er blevet Apple der bliver vist i reklamerne, bliver nok mere pga. den store hype om at alle ved hvad en iPhone er, kontra ikke alle (mange kvinder) ikke aner hvad en HTC telefon er.


Grunden til jeg så tror man ser så mange nyheds journalister osv bruger æble computere når de er på farten, tror jeg udelukkende at det skyldes den fantastiske batteritid der ligger i systemet, og at den bare booter op på under 2 sek når man åbner låget hvis den står i standby. Altså er den altid klar når de er på farten. Det har jeg aldrig oplevet hos nogen anden Windows computer må jeg ærligt tilstå.

- Endvidere en lille besked til John G.

Fantastisk side, følger den dagligt og er glad bruger af den.

Nu sammenligner du lidt til sidst med Hp Envy 13" modellen.
Jeg har selv lige måtte købe ny computer da min gamle døde, og valget stod klart mellem HP Envy 13" og Apple MacBook Pro 13".

Jeg fik dem sammenlignet på kryds og på tværs og lige meget hvor jeg sammenlignede dem fik HP'en altid et nederlag til Apple computeren.

Jeg er specielt træt af at bærbare nu om dage skal have wide screen skræme, så man mistetr pixels i højden. Det er pisse irriterende hvis man laver andet end at se film på sin bærbare. (Nederlag til Envyen)

Processor kraften der tabte HP Envyen endnu større pga den "svage" processor den har i forhold til Apple computeren. (Nederlag Envy)

Endvidere har Envyen et dedikeret grafik kort med 512 mb ram.
Det burde man mene skulle nakke det skaldede GF 320M kort med 256 mb delt hukommelse i MBP'en. Men der blev jeg godt nok overrasket over at i 3D Mark 06 og i 3D Mark Vantage der vandt Apple maskinen igen. (Nederlag Envy)

Så kommer vi til batteritiden på begge maskinerne. Der skulle Envyen gerne tage rematch, men nix bix. Først og fremmest skal man købe et ekstra batteri som skal klikkes på bunden, før at du får denne vilde batteri tid de praler med. Det er lige så vidt jeg husker 1000kr oven i hatten.
Det sidder direkte indbygget i MBP'en og endnu engang må Envyen se sig slået af MBP'en. Ud over det, sætter man batteriet på bliver envyen også tykkere end MBP'en. (Nederlag Envy)

Så kommer vi til drev?
Envyen har ikke noget drev, da dette er sparet væk til fordel for et større grafik kort, som jo viste sig at performe værre end et integreret mobilt grafik kort. Hvorimod MBP'en kommer med et fuldt funktionelt DVD +/- Brænder drev. (Desværre ikke blue-ray da apple ikke tror på dette endnu).
(Nederlag Envy)

Tastaturet og trackpad.
Trackpaden fejler jo totalt på Envyen, den kan bare ikke klare multitouch, så det får musen til at hoppe og danse rundt på skærmen, vildt irriterende.
Det virker derimod flydende og fejlfrit på MBP'en.
Tastaturet på envyen er heller ikke noget og råbe hurra for. Legede med en 6måneder gammel Envy hvor tastaturet allerede var falmet og tasterne begyndt at være udhvisket, hvorimod en kammerats 1 år gamle unibody MBP 13" stod som næsten ny da det kom til tastaturet.
(Nederlag Envy)


Så kommer vi til prisen.
MBP'en koster som standart 8999kr og vil du køre dual boot og køre med windows 7 også så rammer vi godt 10000kr.

Envyen derimod koster som standart 10000kr (det billigeste jeg har set). Dertil skal du købe et drev, ekstra batteri og så er vi let oppe i 11500 - 12000kr.

Alt i alt er dette intet med at jeg godt kan lide apple, men mere om hvor jeg fik mest for pengene.

Skal så siges alle tests er udført under Windows 7 64bit.
Alle charts er hentet fra følgende sider:

Geekbenchs hjemmeside.
- http://browse.geekbench.ca
Notebookcheck.com
- http://notebookcheck.com
3D Marks egen hjemmeside.
- http://www.futuremark.com/

Den dag HP kommer med et produkt der virkeligt siger spar to, så skal jeg nok være en af de første til at skam rose dem. Det er min forklaring på at Envy modellerne ikke har fået mere omtale end de har.


Dette var så lidt OT. og nu tilbage til emnet.

Generelt syntes jeg bare folk er blevet for afhængie af deres mobiltelefoner.
De skal hele tiden skrive på Facebook, Twitter eller lignende, og jeg syntes godt nok det er blevet alt for meget.

Folk gemmer sig mere og mere bag computere og telefoner i stedet for at være sociale i den virkelige verden i stedet for i cyber space.
Og hvor nødvendigt er det lige hele tiden at kunne tjekke sin email på farten?, hele tiden tjekke om vennerne liiige har svaret på ens besked. Er dette så vigtig en besked så send dog en sms.

Jeg ved ikke men dette er mit sure opstød over Touch telefoner da de hænger mig lidt langt ud af halsen efterhånden. Sjovt legetøj men nødvendigt, på ingen måde.

0 0
Kenneth Jørgensen 13-05-2010 18:32:21

Jeg er grundlæggende uenig i din sidste sætning.
"Sjovt legetøj men nødvendigt, på ingen måde."
Det kan godt være at du ikke kan se nogen brug for sådan en device, men derfra og så til at sige at den er unødvendig, det er lidt som en katolik og et kondom. Bare fordi han vælger ikke at bruge det gør det da ikke mindre brugbart?

Jeg elsker min smartphone, det sparer mig for mange ture til computeren fordi jeg kan tjekke min mail, vejrudsigten eller læse om mit yndlings sports hold mens jeg sidder i stuen med familien.

(sarkasme)Du har sikkert også en telefon med drejeskive... ;P(/sarkasme)

0 0
Theis A. 14-05-2010 15:33:24

Jamen du er jo lige præcis typen jeg nævner lidt. Du kan jo åbenbart ikke leve uden at tjekke vejret og tjekke emails når du sidder sammen med din familie.
Dette er ikke et angreb, jeg syntes bare det er blevet for meget, at folk hele tiden skal tjekke alt.

Hvis du venter en meget vigtig email så kan jeg uden tvivl godt forstå dig, men hvor tit er det lige man modtager høj prioteret emails som privat person?

Som sagt syntes jeg bare det er blevet for meget, at folk er blevet så afhængie af teknologien på den måde der.

Har ikke en telefon med drejeskive der må jeg desværre skuffe dig, men har en gammeldags en med svinghjul der hjemme faktisk i kælderen et eller andet sted ;)

Men igen er det så "livsnødvendigt" for dig at læse om dit sportshold hele tiden, tjekke vejret (uden at kigge ud af vinduet) eller tjekke emails?
- Det tror jeg i bund og grund ikke det er.

Sarkasme kan være brugt visse steder.

0 0
D-Law 14-05-2010 10:34:08

Nogen gange er det jo også rart bare at side og nyde at være sammen med familien, uden at skulle tænke på hvordan det går for ens hold!

0 0
Kenneth Jørgensen 14-05-2010 12:41:09

Ja, men ikke altid.

0 0
Mobilsiden.dk 11-05-2010 20:31:42

I forhold til de redaktionelle beslutninger, kan jeg nævne, at vi er meget opmærksomme på, ikke at svinde i den ene eller anden grøft.

Vi ønsker dog at skrive om det vores læsere vil læse - og vi kommer ikke uden om, at Apple er noget af det som rater godt. (vi tracker på alt stof mht. læsere osv.)

Men det kører lidt i perioder. F.eks. har vi haft stor fokus på HTC op til udgivelsen af Legend/Desire - men den bølge har lagt sig lidt nu. Jeg forudser at vi op mod iPhone-launch skriver RIGTIG meget om Apple - og når Nokia lancerer N8, bliver der meget stor fokus omkring dette - ligesom Sony Ericsson X10 Mini og Mini Pro nok også trækker ret mange linier.

0 0
peter 12-05-2010 10:58:38

"vi tracker på alt stof mht. læsere osv."

Ja jeg har tit tænkt på at jeg er medskyldig i at der bliver bragt så mange iPhone nyheder. Jeg klikker jo også på alle iPhone nyheds linksne og hvorfor? Ja jeg er faktisk ikke helt sikker på det. Men oftest er det (for mig) med en negativ mine; "Hvad ligegyldigt har de nu fundet på at skrive om iPhone?". Ja det er nok mere nysgerrighed end interesse, men det ved jeg jo også godt er ligegyldigt for mobilsiden og deres annoncører, det er bare kliks det handler om.

Det er bare en ond spiral :-(

0 0
Schwartz 12-05-2010 12:07:27

Ach SO!

Jeg er delvist enig her, vi er nysgerrige dyr. Nogle af os læser sikkert også for at få bekræftet både positive og negative fordomme om Apple :-). Men det samme ville gør sig gældene, hvis der var nyheder om andre...

0 0
Mobilsiden.dk 11-05-2010 20:25:47

Først og fremmest tusind tak for alle jeres kommentarer (keep posting). Som I har fanget, har jeg skrevet denne kommentar-artikel som en reaktion på, at Apples produkter er begyndt at fylde meget i medierne - ikke bare i teknikprogrammer/medier - men som det nævnes af jer også på f.eks. TV 2 News i deres tickerbar.

@Daniel Jørgensen
Vi sammenligner langt fra altid med iPhone. Faktisk er vi meget bevidste om, at undgå dette på steder hvor det ikke er relevant.

I forbindelse med testen af HTC Desire trak vi på nogle enkelte punkter parallel til iPhone. Sagen er nemlig den, at der er nogle punkter, hvor denne er overlegen. Det var dem vi i den test fokuserede på.

@Bjørn A
Ja, præcis. Det var netop en af grundene til, at jeg lavede denne artikel.

@Peter
Vores brugerundersøgelser fra Gemius viser, at hovedparten af vores brugere ikke er 'tech læsere', men almindelige slutbrugere

@Linn
På redaktionen har vi blandt andet et par HP-computere, en Dell, en Mac-book. Telefonerne er spredt fra Sony Ericsson Xperia X10, Samsung,
HTC Desire, iPhone og forhåbenlig snart en Nokia N8.

0 0
Henrik 11-05-2010 20:11:26

Meget enig i dine betragtninger John.
Men så er det jo godt, at iPhone'en forlængst er blevet overhalet af både Android og de nye og kommende Symbian devices.

Men ja, medier som DR, som endda har public-service forpligtende er eklatant ringe til at være objektiv i den henseende. Faktisk er det så grotesk, at DR ikke engang har kunnet finde ud af, at lave en DR P3 Netradio klient til f.eks. Symbian telefoner (ok, vi kan bare bruge browseren, but still...), selvom Voice, NOVA etc. har forlængst. Selvfølgelig kan det være fordi DR bare er nogle amatører - men i så fald, er de nogle dyre amatører (som medialicens modtager).

Nok brok - for at være konstruktiv også, så her er linket til Voice/NOVA/etc. netradio klienten til Nokia 5800/N97 etc her (den er gratis):

http://www.allaboutsymbian.com/software/item/Nova_FM_Touch_Edition.php

0 0
Linn 11-05-2010 16:29:38

Endelig en der turde af sige det...
Ja, der er mange journalister der er apple-fikseret. uden at nævne nogle som helst, men alligevel kan jeg ikke komme uden om, Nikolai Sonne fra So Ein Ding på DR2. Mere apple-fikseret person har man ikke se i lang, lang, lang tid. Han kan jo ikke lavce en anmeldelse uden at trække et apple produkt ind i det. Det er så frustrerende og irreterne, at jeg næsten ikke gider at se det mere. Hvad med anmeldensen af HTC Legend. Til slut i anmeldensen fremhæver han en hel masse ting som Legend'en kan, som ikke iPhone kan. Og det viser sig nok at Legend'en kan mere, men alligevel siger han til sidst at iPhone er den bedste. Sikke noget vås.
Men for iøvrigt, hvilken pc'er, mobiler bruger i ?

0 0
Rasmus Duerlund 03-01-2011 16:52:27

HTC Desire :P

0 0
Schwartz 12-05-2010 08:07:40

Bruger HTC Legend :-)

0 0
Martin 11-05-2010 15:19:13

men.. I er nu også selv en del af de medier som dækker Apple lidt for meget. Jeg talte lige nyhederne på jeres forside. Her indeholdt 12 ud af 24 nyheder Apple, blot vha. overskrift, billede eller de 4-5 linier man kan se uden at åbne artiklen.

0 0
mbech 11-05-2010 09:50:56

Desuden har jeg bemærket at ALLE tv stationerne nu står med Apple bærbare. Der er dog et par programmer som har valgt at klistre Apple logo over med deres eget som rabatten, men helt ærligt har Apple købt sig ind hos DR og TV2 ?

0 0
peter 11-05-2010 10:17:20

Ja det skulle man virkelig tro. TV2 har hele tiden noget om deres services til iPhone og hvis de bringer noget om en mobil er det meget tit om iPhone. DR's videopodcasts virker kun på iPhone (hvad mobiler angår). De har fortalt de kommer med en iPhone app (til podcast og streaming) og de har en app til streaming af P3. De siger de er på vej med løsninger til andre platforme, men ingen ting sker der. Så er der også Nikolaj Sonne, han er vist også en anelse Apple fikseret ;-)

Men hold da op hvor er der også mange reklamer der har apple produkter med direkte eller ind direkte som blik fang uden de reklamerer for et Apple produkt. Desuden har en del undeholdningsshows iPhone med på en eller anden måde (bla shows med Casper Christensen og Anders Lund Madsen).

Jeg er virkelig ved at få fnidder!

0 0
gielsgaard 11-05-2010 09:25:15

Jeg vil sige at Apple har åbnet kassen,og nu må de andre følge op og gøre det bedre endnu,så er jeg sikker på at den iphonemania nok skal dæmpe sig noget,jeg ejer ikke en iphone,overvejer det stadigvæk,men ser lige til fra sidelinien,men kan da godt forstå hvis Steve er tilfreds.De har måske fået lige lovlig megt omtale,men det er da også et ok produkt,omend noget dyrt.

0 0
Schwartz 11-05-2010 09:08:22

Ja, det har længe været sådan at man fik at vide at Apple var det eneste, der duede i 'de kreative brancher'. Godt at debatten er sat i gang :-)

0 0
Per 11-05-2010 08:38:16

Denne artikel er forfriskende læsning. Jeg har længe tænkt på netop dette emne. Det er også næsten umuligt ikke at tænke på det, for man ser det jo stort set dagligt. F. eks kan man se en "iPhone service" rulle over skærmen på TV2 News næsten konstant... "Få nyhederne på iPhone". Så kan man gruble lidt over, hvorfor der satses på denne specifikke gruppe af seere, som jo bestemt ikke tilhører majoriteten, uden overhovedet at nævne alternativerne. Spørgsmålet er om det fra TV2's side ikke handler mere om, at være "in" - at hoppe med på vognen og være en del af den enorme hype der omgiver iPhone og Apple - end det handler om at få nyhedsservicen ud til mobilfolket. De store mediekanoner har stort set alle fulgt samme fremgangsmønster som TV2 lige siden 1. gen iPhonen kom ud. Endda selvom der dengang var endnu færre i Phone brugere end i dag. Når det er Apple, så skal man simpelthen være med.

Angående janteloven, så er det for nemt, blot at konkludere, at artikler som denne, er janteloven i fuld funktion. For mig handler det ikke om jantelov. Det handler mere om ensidig fokus på et bestemt produkt. F. eks må Nokiabrugere med rette undre sig over, at deres produkt ikke nyder godt af samme service. På trods af Nokia's klare førerposition på markedet.

Lad os håbe, at artikler som denne kan skabe lidt debat om emnet.

0 0
peter 11-05-2010 07:56:00

Jeg kan ikke lige huske en artikel som tidligere har fået så mange kommentarer og da slet ikke at folk har været så enige. Hvis ikke det her rimelig repræsenterer tech læsere så må det vel rimelig repræsentere mobilsidens læsere og så er det her vel et vink med en vognstang om hvilke historier mobilsiden skal prøve mindske fokus lidt på.

Som tidligere skrevet i et indlæg så vil jeg virkelig håbe at andre dele af pressen læser denne artikkel og tager budskaberne lidt til sig, men det er måske lidt naivt at tro det sker - desværre. Jeg vil dog meget gerne gentage opfordringen fra artiklen:

"Så kære venner i mediebranchen - stram op..."

0 0
Bøndergaard 11-05-2010 00:45:00

Jeg synes også det er en fed artikel meget neutral...

Jeg må sige jeg heller ikke er tilhænger af den måde som Apple markedsfører sig på, men man kan sige en ting det virker fandme. Iphonen har været et symbol på succes lige siden den første kom ud - den er flot rent designmæssigt, ikke alle vil bruge så mange penge på den og så er den også meget brugervenlig. Det var jo noget nyt for nogle år siden, men den har bare stadigvæk den symbol effekt, hvilket selvfølgeligt er god til at markedsføre andre produkter med.

Jeg har selv en HTC, så er man vel automatisk en ikke Apple fanboy, men synes nu de har klaret sig rigtigt godt siden de kom på markedet for nogle år siden.

0 0
Andreas 10-05-2010 23:19:05

Fin artikel, og jeg er meget enig. Siden tidernes morgen har reklamebranchen haft en forkærlighed for Apple produkter, og jeg kender ikke nogen grafiker der ikke bruger en Apple computer til sit arbejde. På grafiker uddannelserne er det desuden en uskreven regel at alle bruger Apple. Det er virkelig hysterisk. Og det er jo netop disse folk, som laver meget af det stof som du ser i medierne. Og skal de afbilde en neutral telefon eller computer, så bliver det helt naturligt for dem et Apple produkt.
Personlig væmmes jeg ved al den Apple hysteri der er i medierne, da jeg absolut ikke går ind for deres lukkede og topstyret tilgang til tingene. De laver lækre produkter, men til en høj pris ( og her er det ikke kun kroner og øre jeg tænke på ). Desuden byder jeg mig heller ikke om de sekt lignede tendenser der er blandt Apple tilhængere.

0 0
pip 29-05-2010 21:33:18

At grafikere bruger Apple-produkter, mener jeg ikke skal findes i hysteri omkring deres produkter, men i at det er fantastisk kvalitet i forhold til billedredigering. Skriver selv fra en 24" Imac nu, da kæresten er freelance-fotograf, men han render altså rundt med en Magic i sin bukselomme. Jeg mener derfor man skal skelne mellem hysteriet omkring de forskellige apple-produkter, da nogle har fortjent al den opmærksomhed! (men er enig i at Iphone ikke er et af de produkter)

0 0
Anders 10-05-2010 23:13:34

Der er alt for meget apple mig her og der, selv på denne her side. Prøv at søge på ipad og der kommer 89 hits, på en side med mobilnyheder.
Jo apple er overalt.

0 0
gielsgaard 10-05-2010 17:14:54

Fint nok at kigge lidt indad,men det lugter også lidt af den gode gamle jantelov,nu har Apple stukket næsen for langt frem,og vi her til lands elsker at holde med de små (læs HTC),der er jo ganske givet en grund til at mange har valgt Apple måske pga brugervenlighed,Nu er det vel John som har stået for en del af anmeldelserne,her på siden,og har gennem lang tid holdt Nokia og SE op mod hinanden,så jeg ser da ikke noget underligt at holde HTC op mod Apple det er vel naturligt,og MHT brugen af Apple hos journalister er vel heller ikke nyt,da de jo i rigtigt mange år har været den foretrukne producent i den trykte del af pressen.

0 0
Bjørn A 10-05-2010 18:06:32

Ingen af Apples iPhones er gode nok til at blive fremhævet så ekstremt som de er.

De er måske meget brugervendelige, men halter meget på funktioner og hardware. Derfor bør den slet ikke blive stillet så højt til tops og være en evig omtalt telefon i medierne.

Jeg har intet imod iPhone, kun den ekstreme og kunstige hype der har været om Apple og iPhone

0 0
Bjørn A 10-05-2010 16:38:37

Jeg vil bare sige TAK for denne artikel, da jeg længe har haft samme holdning og syn på mediernes (og venners) brug af Apple produkter på den måde...

jeg syntes det er en kanon artikel som jeg håber journalister i ALLE afdelinger vil læse og tage ved lære af! så man er fri for at høre om det i godmorgen Danmark, nyhederne, underholdningsprogrammer osv...
Hiv da en Sony Ericsson eller HTC frem i stedet.

0 0
Thomas 10-05-2010 16:31:05

Tak for en kanon artikel :o)

0 0
Daniel Jørgensen 10-05-2010 16:28:40

Egentlig så burde Medierne der også efterhånden tænke at det ville være en idé at skrive / vise noget andet end iPhone. Alle gør det jo. Hvis du nu viste en HTC eller noget andet, så ville de jo netop skille sig ud og jeg tror da langt hen ad vejen det ville skabe mere opmærksomhed

0 0
Stefan 10-05-2010 16:25:26

Fuldt ud respekt til John... Ikke at sige at iPhone er noget lort som burde pakkes i en raket og rettes mod solen, men derimod at vise en objektiv holdning og påpege hvad de fleste af os alligevel tænker... Nemlig at det er besynderligt at et produkt som ikke rigtigt har ændret sig i så lang tid, stadig bliver opvejet som "det eneste rigtige"
Igen, du siger ikke Apples produkter er lort, det er en smagssag som mange andre ting. Og som du også selv skriver så vælger langt størstedelen af alle mobilbrugere et andet produkt, men på trods af dette så har udviklerne, medierne, sælgerne langt mere fokus på netop iPhone.
Jeg er enig John, jeg syntes iPhone er en fræk lille enhed som har ramt mange lige i hjertet. Men det er nu engang ikke den eneste enhed som findes, så kan heller ikke forstå hvorfor man kun har fokus på den. Men der må vi vel bare selv forsøge at vende fokus.

Men kort sagt, fantastisk læsning John. Og dejligt at se at et mobil-nyheds-site påpeger "fejl" ved netop... mobil-nyheds-sites.
Jeg vil dog sige at i er gode til at bringe os nyheder om også de andre producenter. (Både software og hardware)

0 0
Daniel Jørgensen 10-05-2010 16:24:47

Ja jeg er 100% enig og har tænkt længe på det. Er glad for at i på mobilsiden.dk tør skrive det.

Men ikke for noget.. Når i laver anmeldelser af mobiltelefoner gør i det jo faktisk selv. I sammenligner jo også altid med iPhonen? Og jeg tænker det samme hver gang: Hvorfor sammenligner i nu med den igen? Hvis jeg vil have noget der ligner iPhone kan jeg jo ligeså godt købe sådan en.

0 0
Stefan 10-05-2010 16:30:01

Det er jeg ikke helt enig i. Jo der er tit hvor man "bliver nødt til" at sammenligne med iPhone, men det er nok primært fordi alle andre sites og måske endda producenten selv lancerer enheden som en "iPhone killer".

Men i forhold til mange andre gadget sites så drager de da i det mindste gerne et par Android telefoner og måske en enkelt Windows Mobile ind i sammenligningen.

Desuden kunne det være du godt kunne lide iPhone, men ikke er så glad for Apple generelt eller bare iTunes, eller bare gerne ville have ændret et eller andet ved den. Jeg har personligt netop haft dette "problem" og har ved hjælp af mobilsiden.dk besluttet mig for en HTC HD2, som jeg stadig den dag idag er ufatteligt glad for.

0 0
Daniel Jørgensen 10-05-2010 16:38:32

Det kan jeg sådan set godt følge dig i og du har jo helt ret :) Og sjovt du nævner den problem stilling, for det var faktisk nøjagtigt samme problem jeg havde og samme grund til at jeg skiftede til en HTC :)

0 0
pip 29-05-2010 21:29:45

Grunden til sammenligningen med iphone, skal måske også findes i at mange brugere herinde netop efterlyste sammenligning med iphone, fx i forbindelse med testen af Desire.

0 0
Anders B 10-05-2010 16:21:46

jeg kan altså ikke være mere ening i det i skriver
altså som jeg skrev til en af mine venner ved iphone betaler man 1000kr. for software'en i den, 2000kr. for designet. og lige 600kr. for æblet på bagsiden også 400kr. for det som er inde i den.. fatter ikke hvorfor folk stadig gider den...

HTC FOR THE WIN !!! :D

0 0
John 10-05-2010 16:12:23

Apple får alt for megen omtale. Bare de slår en prut står medierne i kø.
Apple har helt sikkert sat skub i udviklingen og sparket til de andre mobilproducenter og fået dem til at tænke i andre baner, da man lancerede 1. generation iPhone. Men siden er der ærlig talt ikke rigtig sket noget der berettiger til alt den omtale. Når det kommer til 2. og 3. generation er der reelt set kun tale om små opdateringer. Intet revolutionærende der.
iPad ser jeg intet i, der berettiger til den hype der er opstået om produktet. Skåret ind til benet, er det ikke andet end en forvokset iPod Touch. Den får ikke Flash-understøttelse, hvilket gør den noget fesen til at surfe på nettet med.
Jeg tager dog hatten af for Apples evne til at lave et flot design og deres evne til at brande/skabe hype om sig selv. Der er de dygtige.
Med iPhonen satte de nye standarder. iTunes er også en pæn succes - men siden er der ikke kommet noget revolutionærende fra Apple.
Desuden er kvaliteten af deres produkter ikke overvældende (taget den høje pris man betaler i betragtning) og hele den lukkethed der præger både deres produkter og hele virksomheden generelt er jeg slet ikke tilhænger af.

0 0
peter 10-05-2010 15:17:21

Det var dog rart, jeg kan ikke være meget mere enig. iPhone er helt sikkert en sej og stilet mobil, men slet ikke nok til at kunne bære al den medie dækning og app. support. Så meget sejere er den heller ikke end alle andre mobiler eller så mange er der heller ikke der har den at det kan bære det.

0 0
Jesper Søgaard 10-05-2010 14:44:02

Jeg er ganske enig med din betragning. En iPhone er blevet yard-stick for alle mobiltelefoner. Lidt på samme måde som Bugatti Veyron er blevet det for hypercars. Danskerne kommer med deres bud, Zenvo ST1, som er hurtigere, men den vil helt sikkert gå i glemmebogen. Bugatti og iPhone var nemlig dem der flyttede grænserne for hvad der var muligt indenfor deres felt og samtidig er der noget eksklusivitet/magisk omkring en iPhone. Jeg kan sagtens forstå at der bliver vist en iPhone i reklamer og ikke en Nokia 3210. Man associerer en iPhone med mode og stil og derfor bliver den brugt i reklamer. Det har intet med mængden af telefoner at gøre. På samme måde som en Nokia 8800 blev brugt tidligere påtrods af at det ikke var en speciel populær telefon.

Dette er mit bud på en forklaring.

0 0