Kommentar: Touch-markedet blev kickstartet i 2008

Alle førende producenter vil have en bid af det voksende touchscreen-marked.

Kommentar: Touch-markedet blev kickstartet i 2008

Først kom Apple med iPhone. Så blev det iPhone 3G. Og i dag præsenterer Google og T-Mobile den første Android-baserede smartphone – produceret af HTC.

På sidelinjen har HTC selv præsenteret Touch-serien, der ligesom iPhone tilbyder en unik brugeroplevelse. Kvalitet frem for kvantitet. Og så alligevel ikke.

Apple satte bestemt gang i en helt ny udvikling, da iPhone blev præsenteret. Touchscreens uden stylus skød fuldstændig tidligere PDA’er og stylus-baserede touch-enheder i sænk, og nu vil få kunne forestille sig en mobilenhed med stylus.

Touchscreens er ikke længere for nørder eller blærede business-jakkesæt. Funktionaliteten er blevet vigtigere, og bredden af målgrupperne er automatisk fuldt med i udviklingen.

Alle producenter følger med

De dominerende touch-produkter er stadig iPhone og HTC Touch-serien, men selv sidstnævnte har fået en bredere målgruppe, hvilket tydeligvis ses i lanceringerne af Touch Viva, Touch 3G og S740.

På samme tid har Samsung lagt krafter i Touchwiz-serien, der indtil videre tæller Omnia og F480. Omnia er for “nørden”, mens F480 holder en nuværende pris på kun lidt over 2.500 kroner uden abonnement. Det er kun et par hundrede mere end f.eks. Nokia 6220 Classic.

Og når man taler om solen; Nokia vil selv komme med en touch-baseret mobiltelefon inden årets udgang, og den officielle melding fra verdens største mobilproducent er, at der skal satses på bredden. Det giver altså et godt indtryk af, hvor udviklingen er på vej hen.

Den anden store spiller på det danske marked, Sony Ericsson, har prøvet at “lette” overgangen med Generation-serien, hvor mobilerne både har nummereret tastatur og en lille touchscreen. G-mobilerne er dog næsten uoverflødige, og det vil især være Xperia-serien med X1 som startskud, der skal promovere touch-mobiler.

LG er så småt ved, at gøre indtryk på markedet, og selskabets linje i Danmark er klar. Touch-baserede produkter bliver et hovedområde, og telefoner som Renoir og Prada II vil bestemt tiltrække flere målgrupper i touch-udviklingen.

Flere følger efter…

Men man skal ikke bare holde øje med HTC, Apple, Nokia, Sony Ericsson og LG. PDA’er har tabt meget af deres popularitet, men blandt andet Asus, Acer og Dell er på vej tilbage i markedet – med smartphones.

Vi har allerede set spændende kandidater fra Asus, hvor rygtet Glaxy7 bestemt ser ud til, at kunne trække tænder ud. Imens har Acer officielt meddelt, at de kommer med deres første smartphones i første kvartal 2009. Vel og mærke på det vesteuropæiske marked, som nemt kan tælle Danmark.

Dell er mere tøvende, men mon ikke den amerikanske computerproducent ser sig tvunget til, at fremskynde deres planer, når der lige pludselig allerede er syv andre producenter på markedet.

Touchscreens er kommet for at blive

Apple og Google har bestemt kickstartet markedet for touchscreens. Man ser en tydelig fokus på touch-baserede produkter fra producenternes side, og markedet virker tilsyneladende også økonomisk interessant, da flere selskaber følger efter.

På samme tid er mobiler med touchscreens blevet aktuel for flere målgrupper, hvilket Nokia bestemt vil ligge vægt på i slutningen af året og begyndelsen af næste.

2008 har kun været begyndelsen, og det forventes, at salget af touchscreen-mobiler vil indbringe producenterne 25 milliarder kroner næste år, mens salget vil nå en kvart milliard enheder inden 2012. Det spændende bliver, hvilke producenter der kan følge med.

Fortsættelse følger

Fortællingen gik ikke bort med denne historie. mobilsiden fortsatte fortællingen. d. 4/9/2008 dykkede vi igen ned i emnet med et indlæg omkring Studie: Gratis videnskabelig lommeregner til mobilenKlik her for at åbne artiklen.. Se også seneste nyt om tematikken her..