Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Kommune får ekstra-regning for iPads til skolebrug

Kommune får ekstra-regning for iPads til skolebrug

Odder Kommune var den første i Danmark, som gav alle kommunens elever og lærere en iPad – hvilket har vist sig at være rigtigt dyrt.

Alle skoleelever og – lærere har i Odder Kommune har fået en iPad af kommunen. Det har dog vist sig det ikke kun var anskaffelsen, der var en dyr investering.

Der har nemlig store reparationsomkostninger, da eleverne ofte taber deres iPads når de løber og leger i skolen. En reparation koster omkring 1.000 kroner pr. gang.

 -”Antallet har overrasket os. Vi oplever at frontglasset går i stykker. Det er kommet bag på os, at så mange går i stykker”, fortæller IT- og indkøbschef, Jan Møller.

Kommunen har ikke forsikret iPadsene, hvilket betyder skolen skal bruge pengene i deres budget til at udbedre skaderne. Der bliver nu gjort en indsats for at få eleverne til at passe bedre på deres iPad, ligesom det også overvejes, om der skal anskaffes covers til dem, så der ikke går så mange i stykker.

Har du en iPad der er i stykker, så kan du her finde en oversigt over forhandlere, som reparerer iPad’s og diverse smartphones.

 
Læs også:
 - Umuligt at skifte glas på iPad
 - Kæmpe regning for brug af skole iPad

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Peter Frederiksen 01-05-2012 15:43:02

Arbejder med skole løsninger, som f.eks. elektroniske tavler og måske mere velegnet tablets til skolebørn.

http://www.youtube.com/watch?v=cJLxZx_3zBc

http://www.youtube.com/watch?v=2rD4eah-j_Y

0 0
Kim Christiansen 01-05-2012 15:55:42

Prøv at YouTube lenovo thinkpad tablet torture test. Se det er en rigtigt arbejdstablet. Med indbygget pen til notat skrivning og generelle skrive færdigheder. Odder har sgu sovet i timen.

0 0
01-05-2012 19:51:56

Skal de stadigt kunne skrive? :-) troede at regning og "skrivning" var gået af mode. Så kan man jo lige så godt give dem noget angry birds i stedet :-)

Men ja Odder har satme sovet gevaldigt i timen.

0 0
Frederik 01-05-2012 14:24:46

.. også lade være med at bruge vores skattekroner på sådan noget fis..

eller evt. investere i covers til iPads'ene og tage dem fra eleverne når de ikke har undervisning.

Hvorfor h..... skal børnene også have iPads? Latterligt..

0 0
carsten guldhammer 01-05-2012 12:04:23

det er er da ikke kun i folkeskole at folk er ligeglade med det der venligst udlånes

jeg arbejder på en uddannelses institution, hvor der bla er mulighed for at låne bærbare computtere, storskærms projectore og andet af den slags, og vi har tit bare fået det udlånte ind hvor det så viser sig at være defekt efter udlån, og det er ikek sådan at de studerende i det mindste siger at de er kommet til at tabe det eller noget...

0 0
Esben 01-05-2012 10:48:37

Det er sikkert et godt eksperiment de laver på Odder skole, og man kan kun håbe at erfaringerne bliver bragt videre, så man andre steder sætter større krav til holdbarheden af elektronikken.

Det kunne være interesant at høre lidt om hvilke erfaringer virksomheder har med brugen af tablets, og hvilke erfaringer de har gjort sig mht holdbarheden.

Er Ipads for skrøbelige til andet end stillesiddende kontor/hjemmearbejde, eller er problemet "bare" at vi har med børn at gøre?

0 0
John 01-05-2012 10:40:45

...skulle elevernes forældre selv hæfte ved skader. Folk passer underligt nok bedre på tingere, når de selv skal betale.
Ved godt det er børnene, der render rundt med dem, men man kan opdrage sin børn til ligegyldighed eller til at tage ansvar.

Mit barn leger også med min iPad, men der er faste regler om, hvordan den må bruges.

0 0
Søren D 01-05-2012 11:02:19

Der er jeg så slet ikke enig... Eleverne skal naturligvis passe på undervisningsmaterialerne, men det kan ikke være ungernes ansvar at de får udleveret noget udstyr der slet ikke er designet til opgaven! Ryger der en bog på gulvet samler du den op og fortsætter, taber du en tablet eller pad på gulvet får du lige en regning på kr. 1000,- ?? hvor er logikken i det? Nu ved jeg ikke hvor gamle børnene på skolen er, men her i huset er der også regler for brugen af tabletten - fx. skal man sidde stille og bruge den, men kan da levende forestille mig et lille skolebord med bøger, penalhus og en hundedyr iPad...det er da dømt til at gå galt og det er da urutineret ikke at pakke sådan noget udstyr ordentligt ind - skolebørn = millitærudstyr ;-)

0 0
Frederik 01-05-2012 14:28:45

Børnene burde slet ikke have fået udleveret iPads'ene.. i stedet burde de ansvarlige kommunalpolitikere og skoleledere betale regningen hver gang en iPad går i stykker..

Sjovt nok forvalter folk heller ikke penge særligt godt når det er andre folks penge de forvalter.. talentløse politikere der er blevet hjernevasket af Apple's propagandamaskine.. og nu skal skatteyderne betale regningen. Skandaløst!

0 0
Tobias 01-05-2012 10:50:10

hvor gamel er dine børn ?
nu er det godt nok lang tid siden jeg gik i 1ste klase men husker det da som man ikke var total dum og godt kunne finde ud af. hvordan man skule passe på ting det er jo ikke børne have børn der får de ipads men skole børn så der må da være et eller andet med foreldrene opdraelse der
og John bare af interase hvad har du a faste regler med din ipad min afaringen siger mig vis hovet er skuet nomalt på er der sku ikke det store problem med en ipad og børn men vis de ikke går i skole så kan jeg sedfølig godt se det :-)

0 0
John 01-05-2012 14:06:46

Hej Tobias

Før skolealderen :)
Reglerne er kort sagt: Man sidder med iPad'en og passer godt på den, når man flytter den. Forklarer, at når man taber den, bliver den knust og den kan ikke bruges længere.

0 0
Hest 01-05-2012 10:45:51

Enig.. Egenbetaling må være vejen. De penge de bruger på reparationer, kunne være brugt på mange bedre ting.

0 0
Esben 01-05-2012 11:00:35

Hvis det handlede om egenbetaling så ville projektet nok aldrig være blevet iværksat. I en gennemsnitlig folkeskoleklasse vil der altid være familer der ikke har råd til at betale for udgifterne til en Ipad til deres børn.

0 0
Hest 01-05-2012 12:17:42

Så må de jo undvære hvis ikke de kan passe bare en smule på de ting de får.

Elever eller forældre har vel skrevet under på at være med i det, hvis det er et projekt, for ellers ville vi se alle de ipads på DBA.dk

Så må der også være nogle krav om at eleverne selv passer på deres ting.

0 0
Thomas 01-05-2012 11:31:25

Og måske ligeså vigtigt - ikke har lyst til at betale for et tilfældigt stykke ubrugeligt elektronik.

0 0
Jesper 01-05-2012 09:12:06

...shit, Sherlock! Fristes man til at sige!
At det kommer bag på dem, siger vidst rimeligt meget om, at de ikke aner hvordan deres brugere (Her børnene!) agerer!

Talentløst!

0 0
Urbanus 01-05-2012 09:02:42

Altså hvad havde de regnet med??!!

Jeg ville da aldrig i min vildeste fantasi give en iPad til mine egne børn - og den vi har i familien får de da kun lov at låne, når den er pakket ind i et beskyttende cover, og kun indendørs og med visse begrænsninger.

At give et så dyrt og avanceret stykke elektronik til skolebørn er da galematias - især når man kender Apples skrøbelighed. Det er da et fint nok indlæringsværktøj, og fint at de bruger det i skolen, og at kommunen vil ofre penge på sådan noget udstyr. Men det skal og bør da være til LÅNS, og låses inde på skolen! Og det er da en selvfølge at man også køber beskyttende cover når man køber sådan noget.
Jeg ville godt nok være sur hvis jeg var skatteborger i Odder kommune.

0 0
Hest 01-05-2012 10:45:02

Enig, det er da komplet tåbeligt ikke at tænke så langt. Har de tænkt andet end "WOW, Apple!!!".

Det skulle være elevens eget ansvar hvis den går i stykker. De må selv stå for reparationen eller undvære deres Ipad. Så kan det da være de lærer at passe på ting.

Børn og unge er sgu ligeglade med alt de får i dag. Går det i stykker, så kommer mor og far, eller skolen i dette tilfælde, da bare og giver dem en ny..

0 0
Frederik 01-05-2012 14:31:39

Det er lige lovligt meget ansvar du tildeler de snotunger..

I stedet burde tåberne der fandt på idéen betale regningen.
Og ja, forældrene burde selvfølgelig også opdrage deres børn bedre i dag, men opdragelse er i dagens danmark et fy-fy ord.

0 0
Esben 01-05-2012 10:55:47

Undervisningsmateriale til låns fra skolerne har altid været et yndet mål for vandalisme :-)

Derudover så er det ikke hensigtmæssigt at lade børn/familer selv betale den fulde omkostning i det her tilfælde, da udgifterne er relativt store i forhold til hvad bøger og andet undervisningsmateriale ville have kostet, hvor man selv kan komme til at erstatte bogen hvis den er ødelagt.

Det her er et forsøg, så derfor må omkosningen dækkes af skolen/kommunen, om det så var pengene værd, det på skolebestyrelsen/kommunen så belutte hen af vejen...

0 0
Footiefan 01-05-2012 09:06:43

"da eleverne ofte taber deres iPads når de løber og leger i skolen"

Enig. Måske de skulle lade den blive indenfor?!

0 0