Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Kommune giver elever tablets

Kommune giver elever tablets

Tablets skal være med til at integrere IT i undervisningen, mener en jysk kommune, der vil investere i tablet til alle kommunens folkeskoleelever.

Odder Kommune er lige nu i gang med at købe 2.300 tablets til alle kommunens skoleelever, og 200 til lærerne, som vil blive taget i brug efter sommerferien.

90 procent af skolens computere trænger nemlig til udskiftning, og kommunen kiggede derfor på, hvad det ville koste at udskifte samtlige computere og servere. Prisen ville ende på seks millioner kroner over de næste tre år, mens det ville koste 2,3 millioner kroner mere at investere i tablets. Men hvor løsningen med computerne ville betyde, at fire elever skal deles om én computer, får hver elev en tablet.

Ordningen bliver nu sendt i udbud, med en samlet værdi af omkring 8,3 millioner kroner, svarende til en stykpris på omkring 3.320 kroner.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

evilguy 26-05-2011 10:52:41

Det er skræmmende at en "normal" PC er så dyr, at det bedre kan betale sig at købe en tablet, som tilfulde opfylder 99,5% af alle de opgaver som en normalt PC skal kunne på en skole. Og så har kommunen garanteret ikke inkluderet den besparelse som følger med i form af lavere strømforbrug.

0 0
Zeb 26-05-2011 11:04:41

Ikke mindst fordi mange elever nok tager den med hjem (hvis de må?) og dermed oplader den hjemme?

Man kan dog samle en fin stationær computer til skolebrug til 3000kr og skærme må man antage de har i forvejen. Men når der kommer server udgifter oveni er det nok en anden sag. Problemet blive´r jo nok nærmere at de så skal finde ud af hvordan de holder alle de tablets opdaterede, og ikke mindst sikrer sig at der ikke er nogen der lige kommer til at slette et program eller lign. Der er alt andet lige ikke lige så nemt at fyre administratorregler ind på tablets, der forbyder at man piller ved noget, sådan som det er på de fleste skolecomputere.

0 0
evilguy 26-05-2011 11:29:02

En iPad kan faktisk begrænses ret så meget, så ungerne ikke kan ødelægge ret meget. Jeg har selv udstyret ungerne med hver deres iPods, og de kan hverken installere, købe eller afinstallere. Ja, sågar internet adgangen kan fjernes helt.
Dette gøres via "forældre" funktionen i iOS.

0 0
Daniel Nielsen 26-05-2011 12:33:48

ja det kunne jeg forestille mig at det kan...men jeg kunne også forestille mig at det kan tændes igen "på en eller anden måde".
og af 2.300 unge skal der nok være en eller flere som finder en måde at komme uden om det?

0 0
Joddler 26-05-2011 14:08:05

Haha, det får mig til at tænke på da jeg kom uden om skolens blokering af Arto.dk, læren der havde sat blokeringen, sagde til mig "det kan ikke lade sig gøre at komme uden om", jeg sagde "giv mig en bærbar og 10 min" det gjorde han så, og 10 min senere havde jeg fuld adgang til Arto!! han blev så rasende over det at jeg fik forbud mod at bruge en bærbar på skolen resten af skoleåret! det blev jeg så rasende over at jeg sendte en detaljeret brugsanvisning til alle skolen elever med hvordan de kom uden om blokeringen via skolen intranet email system :D

Alle kunne komme på arto resten af skole året, GrinR....

0 0
evilguy 26-05-2011 13:25:24

Ja, alt kan hackes hvis man er ihærdig og teknisk dygtig nok.
Jeg sætter gerne en kasse kolde øl på højkant til den første om kan omgåes iOS's forældre lås uden brug af kodeord eller en ekstern maskine til at "hack" den.

0 0
evilguy 26-05-2011 11:27:15

Anskaffelsesprisen er ikke den afgørende faktor. Det er udgiften til drift, service og software som gør PC'en så dyr.

0 0
David K 26-05-2011 08:59:01

Og eftersom Apple ikke giver rabat er det lige præcis ikke nok til iPads :) Medmindre stykprisen er uden moms selvfølgelig.

0 0
Hans Jákup Danielsen 26-05-2011 09:34:18

jeg kan nu mere forestille mig at du skulle få sådan en
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4896004
stk pris ligger dog under 3.320,- uden moms og så har du mulighed for keyboard

0 0
Zeb 26-05-2011 10:59:05

Jeg tænker også en transformer lyder oplagt. der SKAL simpelthen være en form for tastatur hvis det skal være det mindste produktivt. På den anden side ville det ikke undre mig hvis der er nogen politikere der er blevet forblændet af legetøjsegenskaberne ved tablets og kommer til at vælge ud fra det istedet.

Er der i øvrigt taget højde for at eleverne så kommer til at betale for apps osv, elelr bliver de præ-indstallerede og så uden market eller hvad mon planen er.

Alt andet lige synes jeg et er forkert at sidestille tablets med en PC. Men ok hvis man kan få 3-4 tablets for prisen på en PC kan jeg godt forstå det...

0 0
Michael 26-05-2011 10:38:08

ja men det er stadig kommunen der bestemmer og i de fleste tilfælde fremhæver de iPad som være den bedste pga medierne

0 0