Kunder tvinges til at skifte simkort

Debitel tvinger deres kunder til at skifte simkort. Men fristen er kort og vejledningen findes kun på internettet. Helt horribelt, udtaler en politiker.

Kunder tvinges til at skifte simkort

Debitel tvinger i disse dage deres kunder til at udskifte simkortet i deres telefoner, skriver Politiken. Bliver det ikke gjort, holder telefonen op med at fungere.

Årsagen til den store udskiftning er, at Debitel er blevet opkøbt af Telia. Og da Debitel har anvendt Sonofon og TDC’s mobilnet, er udskiftningen nødvendig, for at få kunderne over på Telias eget net.

Men hjælpen og informationen om, hvorledes man overfører kontakter, kommer gennem oplåsningsformularer og nye adgangskoder til mobilsvareren, er sparsomme. Kunderne modtager et brev om udskiftningen, men må ellers selv guide sig igennem, de forskellige overførsler via internettet.

Socialdemokraternes forbrugerordfører, Mette Gjerskov, finder det helt horribelt, at Debitel, der ellers reklamerer med Danmarks bedste kundeservice, ikke hjælper kunderne bedre.  Hun har bedt forbrugerministeren undersøge, om Debitels fremgangsmåde overhovedet er lovlig.

Debitel er uforstående overfor forbrugerordførerens kritik. Man har allerede gennemført flere tusinde udskiftninger, og i over 90 procent af tilfældene forløber udskiftningen problemfrit.