Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Kunderne flygter fra Nokia - Apple nummer ét

Kunderne flygter fra Nokia - Apple nummer ét

Analyse: Kunderne fosser ud af Nokia-butikken, viser de nyeste tal. Apple er nu verdens største smartphone-producent.

Nokia anså i 2007 Apples iPhone for værende et nicheprodukt - hvilket tildels stadig var rigtigt i andet kvartal 2010, hvor Apples markedsandel af 8,4 procent.

Nu et år senere, og en vækst på 142 procent, har Nokia for alvor fået øretæver. Apples markedsandel er nu 20,3 procent mens Nokia sidder på 16,7 procent af markedet for smartphones på verdensplan.

- "I vores øjne er Nokia i øjeblikket ude i en desperat kamp for at stoppe kundeflugten - en vanskelig manøvre når man ikke har konkurrencedygtige telefoner," lyder det i en analyse fra Sydbank.

Sydbank mener, at Nokia har travlt med at få Windows Phone-smartphones på markedet, men der peges også på, at man ikke har råd til at sende halvfædige Windows Phone-modeller på markedet.

- "Kundernes og anmeldernes modtagelse af efterårets produkter med Windows Phone bliver altafgørende for Nokias fremtid og rolle i smartphone-segmentet," slutter analysen.

Analysen kommer fra Sydbank der har set på selskabernes regnskaber for andet kvartal. 

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Kim 04-08-2011 14:01:14

Nokia ligger på en andenplads for salg i Q2, altså er det slet ikke så slemt som mange antyder. Samsung ligger stadigt nr 3.

Men det kunne naturligvis have været meget meget bedre!
http://www.unwiredview.com/2011/07/29/samsung-q2-2011-no-more-then-15-65m-smartphones-shipped-its-still-3-behind-apple-and-nokia/

0 0
Henrik 04-08-2011 15:29:36

Jep, og stadig nummer 1 for mobiler generelt.

0 0
Thomas 31-07-2011 01:33:18

men hvordan er markedsandelen for øvrige telefoner.
Jeg ved godt, at det smartphones, der rykker i den vestlige verden, men der findes også et kæmpemarked i den mindre kapitalstærke verden.
Der er vel et marked på omkring en milliard, som kan nøjes med mindre. Her skulle Nokia vel nok kunne være med?

0 0
Tommy 31-07-2011 10:11:48

Hvis vi tager det sidste, så ja mid end og low end telefoner udgør en stor del at Asien og i den sidder Nokia stadig tungt på tronen - jeg ved ikke hvordan det er i Afrika(men Asien har også noget der minder om en middelklasse det har Afrika i store træk ikke og dermed har de ikke råd til telefoner)

Tal fra usa siger at næsten 35 procent har Android hvor HTC er den største spiiler - Samsung er dog også jævnt store. USA er dog også meget mere interessante at se på da det er trends derfra som echo'er i resten af verden og der stiger Android kraftigt hvor RIM(blackberry) falder (ligesom Nokia) og Apple træder vande/faldet en lille smule(afhængigt af hvordan man beregner det).

Jeg kender ikke talene for verdensplan men google er din ven :)

0 0
Thomas 31-07-2011 11:15:30

Google min ven? Arhh så spørger jeg hellere på Facebook. Der er alle jo venner :)

Nå, så blev det alligevel Google.

http://iphoneguide.dk/nyheder/der-star-iphone-pa-hver-20-solgte-mobiltelefon-i-verden/

Det er vel også svært, at have samme markedsandel på smartphones som man har på almindelige telefoner, når man fra starten har ment det var et nicheprodukt.

0 0
Niels Klausen 30-07-2011 13:47:37

Har både en Nexus S og en Nokia C7...
Efter jeg fik sat C7'en op virker den bare uden noget!
Der er jo ikke meget nyt med Nokia, ikke at det gør noget heller, men de har nok været lige langsomme nok til at fatte den den mildt sagt vanvittige hype omkring iPhone, og Androids hurtige ryk op ad!
Skal nu aldrig have en iPhone, men Android fortsætter jeg nu med, og hvis Nokia kan får skubbet sig igennem det her har jeg heller ikke købt den sidte Nokia endnu!

Glæder mig til de nye dukker op, Windows vil jeg nu lige se an først!

0 0
Robert 29-07-2011 12:41:08

Ikke at det kræver man er specielt kyndig på mobil markedet så er jeg alligevel enig i sydbanks analyse. Folk er lidt i en afventende fase og det er 100% afgørende hvad Nokia smider ud i slutningen af året. Jeg har ejet Nokia telefoner i næsten 15 år og de har altid stået for pålidelighed og kvalitet for mig, tiden er bare rendt fra dem. Jeg håber virkelig de kommer tilbage i kampen.

0 0
gobbi 29-07-2011 12:37:29

Med det triste udvalg Nokia p.t har af det de kalder for en "smartphone", så undre det vil ingen at de taber markeds andele i stor stil.

0 0
Henrik 29-07-2011 12:53:27

N8 og C7 er da udemærkede smartphones! C7'eren er en fantastisk all-round telefon. Jeg kan

- afspille XVid, DivX, MKV mm. film på den

- jeg kan spille alle Angry Birds spil med de nyeste opdateringer. Asphalt 6, Dungeon Hunter 2 etc.etc.

- jeg kan gå på nettet. Opera er at foretrække.

- jeg kan have alle mine email-kontoer sat op

- jeg køre film og billeder ud på min fladskærm via DLNA med Nokia's PlayTo app fra Beta Labs

- jeg bruger FourSquare rimelig ofte på den

- jeg bruger Nokia Maps på den, som iøvrigt fuldstændig smadrer Google Maps i funktionalitet og offline-mode

- den har NFC

- den er tynd, kompakt og solid

- kameraet er godt og video-optagelsen er suveræn

0 0
Peter 01-08-2011 08:03:37

Der er også nogen der Windows Mobile 7, det må de om.
Jeg siger bare pøj pøj med det.

0 0
David 31-07-2011 12:05:54

Jeg har også lige haft en N8 igennem længere tid, og ja man kan faktisk de ting du siger. Dog havde jeg lidt problemer med at Angry Birds nogen gange manglede grafik, noget af grafikken blev erstattet med sorte bokse. Og kameraet ER virkelig godt, specielt video som du siger, det er helt vildt, og lyden er fantastisk!

Jeg har dog alligevel valgt at skifte til iPhone 4, og det er helt vildt så meget bedre jeg synes det kører, alt kører som en drøm og jeg har en masse nye muligheder med fede apps der ikke findes til Symbian. OG jeg skal ikke tænke på hukommelsen mere, jeg havde ikke nogen problemer med det på N8, men det er da rart at slippe for det.

I mine øjne er iOS lysår og atter lysår foran Symbian. Jeg er dog meget spændt på MeeGo :)

0 0
gobbi 29-07-2011 18:56:29

Jeg er sikker på at Nokias kvalitet af selve telefonen nok skal være i orden og at den kan stortset det samme som de andre. Men et af problemerne ligger i første gangs indtrykket. Står man i en butik og sammenligner fx HTC smartphone med HTC sense mod en Nokia og deres brugeroverfalde, så forstår jeg godt at mange fravælge Nokia. De andre som HTC og Iphone giver en WOW effekt ved førstegangs indtrykket, tildels pga. af deres flotte brugeroverfalde og smooth funktionalitet. De sælger sig selv. Det gør Nokias ikke, pga et meget meget mere kedeligt udseende. Hvis Nokia bare kunne komme op med et mere lækkert, stilfuldt og tiltalende brugervenlighed på softwaren som de andre har, så tror jeg måske de vil komme igen. Kan være det lkkedes når de begynder at smide de første ud sammen med Microsoft.

0 0
Tommy 30-07-2011 09:21:28

jeg er nig. Symbian udstråler ikke noget super flashy - det er der nogle der synes er en kvalitet, men langt flertallet falder ikke for det.

Hvis Nokia havde smidt en 1ghz cortex 8 i N8 ect så havde den heller ikke virket så sløv - men symbian kræver ikke ret meget, den er bare ikke blevet optimeret... Symbian Anna er mere smooth, og Belle er ligefrem god, men de kommer 1år for sent...

Nokia har gjort rigtigt i at skifte OS Symbian har fået et rigtigt dårligt rygte og selvom Belle bliver god, så er skaden sket.
Nokia hardware er jo ganske god - jeg er glad for min N8'er til arbejdsbrug men software er ikke god nok.
Med WP og Meego tror jeg Nokia kan vende skude, men det tager lang tid at få en kæmpe op at stå igen.

0 0
Noia 30-07-2011 08:56:40

Lige præcis :)

0 0
Noia 29-07-2011 16:42:17

Godt nogen stadig er glade for Nokia :)

Det kan godt være de kan en del de mobiler du nævner, men de føles sløve synes jeg, og for mig er det vigtigst at hardwaren kan trække softwaren (og at softwaren er noget værd og lidt lækker at bruge). Og der har Nokia sovet over sig, for Symbian er stadig for sløvt.
Men jeg håber Meego og WP7 bliver på højde med iOS og Android :)

0 0
Henrik 29-07-2011 17:21:01

Jeg synes sgu ikke det kører sløvt, og der er ikke nogle problemer med at hardware ikke kan trække tingene. Både spil og HD video kører suveræn, faktisk bedre end mange Android devices (ok, lige med undtagelse af den allerdyreste Galaxy S II, måske).

0 0
Noia 29-07-2011 18:55:59

Du synes de kører lige så godt som Android (dem i den dyre ende) og iOS?
De Nokia'er jeg har prøvet nede i Telia og TDC virkede ret sløv, og laggende, men det er vel en smagssag.

0 0
Henrik 29-07-2011 19:14:52

En N8 til 2500 kr. kører ikke så hurtig som en Galaxy S II til 5000 kr, nej. Men det kører sgu ganske udemærket ifht. f.eks. Desire, DesireHD, Milestone, X10erne, XPeria Neo, XPeria Play osv.

Specielt når det kommer til at trække HD film i MKV/DivX osv. format, er det kun Galaxy II og N8 der kan følge med. iPhone 4 kan slet ikke afspille disse formater, men skal have konverteret først (pfffft!)

0 0
Noia 30-07-2011 11:54:51

Elgiganten sælger samsung galaxy s, den første, til 2500, og den er jo væsentlig bedre en N8.

0 0
Henrik 31-07-2011 10:24:02

Ustabil GPS, halv sløvt kamera, plastic all-the-way, en blålig skærm med ringe pixelopløsning (Pentile AMOLED).

Klart klart den er "bedre".

0 0
31-07-2011 17:53:52

@Henrik du skriver ringe pixelopløsning, hvad er det lige opløsningen er på en N8? 640x360 vs. 800x480. Og ja jeg ved godt at godt at N8 er mindre end SGS, så forskellen i opløsningen er ikke proportionel med pixeltætheden.

Og for at blive i artiklens ånd så er der jo også iPhone 4 som har samme skærmstørrelse men lige så mange pixel i bredden som N8 har i højden.

Og ja SGS den er bedre, Samsung er ikke været så dumme at de har smidt Symbian på SGS.

0 0
Henrik 01-08-2011 13:58:02

Med pixelopløsning mener jeg at SGS'en har en "pentile" skærm istedet for RGB. RGB ser langt bedre ud, først og fremmest fordi grid'et er 1:1, hvorimod "pentile" ikke er 1:1, og derfor er hver pixel ikke repræsenteret helt så skarp. Den oprindelige Desire, inden HTC gik tilbage til den endnu ringere LCD-tech, var også "pentile", og ja, det ligner lort.

0 0
Noia 31-07-2011 15:15:41

Den kører stadig meget mere flydende en nogen Nokia mobil. Hvad den kan i forhold til N8, skal jeg ikke kunne sige, da jeg ikke har nogen af dem. Men der mærkes en tydelig forskel når man prøver dem, og det falder slet ikke til Nokias fordel.
Nokia har sovet i timen, og er faldet lang bagud på software følelsen og smidighed.
WP7 kan forhåbentlig vende denne tendens, og måske også Meego.

0 0
30-07-2011 12:30:51

Enig, men lige præcis når vi snakker N8 så kan jeg komme i tanke om meget der bedre, herunder at falde ned fra en trappe. Men du har ret i at det er et godt tilbud som samtidigt viser at N8 sælges alt for dyrt.

0 0
30-07-2011 11:22:50

Lidt ydmyghed fra din side kunne måske være passende. Du forsvarer Symbian og N8, men det er lige præcis symbian som er ved at slå Nokia ihjel.

Du skriver om hvad N8 kan og ikke kan i forhold til smartphones(jeg er enig med gobbi i at der er ikke er meget smart ved symbian), en ting Symbian ubetinget gør dårligere end konkurrenterne er at tiltrække kunder.

Som mange sikkert ved så er Blackberry store uden for Danmark, i weekenden havde jeg en mulighed for at prøve min Hollandske fætters Hollandske Blackberry. At Blackberry formentlig har været med til at udkonkurrere Nokia i USA og andre steder kan jeg fuldt ud godt forstå. En Blackberry med en Hollandsk brugerflade(jeg forstår ikke Hollandsk) er mere logisk at bruge end en Dansk Nokia med Symbian. Igen Symbian er gift for Nokia.

Og lige en detalje N8 er ikke på niveau med SGSII heller ikke selv om du tager højde for prisforskellen. N8 er sammen med Symbian en fiasko. SGSII er sammen med Android en succes.

0 0
Henrik 31-07-2011 14:56:03

Der er godt nok ikke meget konkret indhold dit indhold PeterL. Bare det at du ikke specificerer hvilken Blackberry model du taler om. Der er meget stor forskel på Blackberry modeller. Var det et BB OS 6 device? En Bold? Eller?

At Blackberry er mere brugervenlig end en Symbian telefon, må stå for din egen regning, og kan bedst af alt betegnes som en smagssag.

"Og lige en detalje N8 er ikke på niveau med SGSII heller ikke selv om du tager højde for prisforskellen. N8 er sammen med Symbian en fiasko. SGSII er sammen med Android en succes."

Prototypisk PeterL "argument". Ingen indhold, bare holdninger.

0 0
Morten Kofoed 30-07-2011 22:41:23

Øh... Nu er Blackberry (eller RIM, som står bag BB), i store probelmer, og har lige fyret 2000, så vil sgu ikke mene at RIM har været med til at udkonkurrere Nokia.

0 0