Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Kunderne skal betale for at blive fri for 3

Kunderne skal betale for at blive fri for 3

Køber du en mobil hos 3 får du en decideret 3-mobil, og må betale for at blive fri af 3-universet.

Når du køber en telefon hos teleselskabet 3 køber du ikke bare en mobil - du køber en '3-mobil'. Telefonen er nemlig 'branded' med 3.

Det betyder, at du har nem adgang til Planet3, 3TV, din telefonsvarer, med mere. Men det betyder også, at det kan være svært at skifte teleselskab, og bruge et andet SIM-kort i sin 3-mobil.

Og hvis man vil af med brandingen, altså have mobilen de-branded, så skal man betale ved kasse ét.

På spørgsmålet om, om man som kunde ikke burde kunne sættes fri og få fjernet brandingen uden beregning svarer 3's kommunikationschef Knud Løkke Rasmussen kryptisk:

-"Det kan man sige for og imod."

Se indslaget med kommunikationschefen Knud Løkke Rasmussen ovenfor.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

MadCapLaughs 16-12-2010 01:56:30

Til dem der mener at det er en service; hvorfor er det så lige man ikke nemt kan fjerne det igen ?

Lidt mindre afskrækket, hvis det kun koster 275, trods alt; man kan vel bare få det fjernet med det samme man køber mobilen.

Dog er det meget kritisabelt at deres kundeservice (hovednummeret) blankt afviser at der er branding på deres mobiler, og siger at det stoppede de med for flere år siden, og at hvis man skulle have en gammel mobil er det helt sikkert gratis at få det fjernet - DET ER SIMPELTHEN IKKE GODT NOK !!!

Seriøst, prøv at ringe til dem !!!


Men for at opsummere mit problem:

Vil gerne have den før jul så jeg kan tage nogle gode jule-billeder/videoer af familien og tjekke dem ud på faldskærmen; og de har den i en 3-forretning nu.

Nogen der har købt en N8 gennem en 3-forretning der kan bekræfte/afkræfte at der er software-branding på den ??

Ellers må jeg bare ty til callme; vist også et marginalt bedre abonnement (men måske ikke dækning) - og så vente til efter nytår:

Det er jeg parat til for at få en "REN" mobil; den koster trods alt en del...

De er vist udsolgt i alle andre forretninger end 3 :(

0 0
johnny 15-12-2010 22:39:25

Jeg har haft en dårlig oplevelse hos 3. Jeg har købt en SE x10 igennem 3. Jeg har skiftet til TDC efter de 6 måneders binding pga deres net er ikke ok hvor jeg bor. Det så hva det er. Jeg får telefonen låst op uden problemer. Men da SE ruller deres opdatering finder jeg ud af at jeg skal vente op til 14 dage på at få min opdatering pga at den er branded til 3. Hvilket jeg overhovedet ikke er blevet oplyst om. Jeg regner selvfølgelig med at 3 ville løse det meget enkle problem uden det skulle koste noget da jeg er helt ude af binding. Men nej jeg skulle bare sende den ind på værkstedet og betale 275 kr for at få fjernet det. De første jeg snakkede med hos 3 anede ikke en fis om hvad det ville sige at den var branded... Flot 3. Man kan godt gøre det gratis men det er lidt svært jeg har prøvet i mange timer.. Jeg betalte 60kr et sted på nettet og har en dejlig telefon uden det 3 lort. Min kæreste har også 3.. Jeg troede det var løgn da jeg så en ny kontrakt hun lige har fået lavet i dag fra Bilka i Slagelse. De havde fanget hende ind i deres skumle net. Sælgeren får solgt hende et boost 99 abonnement. Sælger spørger om hun ikke ville have noget billigere. (hun havde boost 399) Han sagde at ved at skifte til boost 99 med 6 mdr 0 på 3. Dermed en ny bindingsperiode, så skal du kun betale 99 istedet for de 399 du betaler nu. Det lyder jo godt for hende så hun siger lad mig få det. Jeg bliver rigtig vred for der står at hendes boost 399 ville falde til 49 kr pr måned efter 6 mdr. Jeg har fået annuleret den og hun skifter abonnement. Pas på derude de bruge skumle tricks ;) Sikke en lang historie. Men jeg kom da af med det hele tror jeg ;-)

0 0
Michael 15-12-2010 08:20:15

En de-branding koster 275,- kr. hvis det skulle være interessant for nogen.
Hvis man er en nørd, kan man sikkert også selv de-brande, har selv de-brandet et par ældre nokia.

0 0
MadCapLaughs 15-12-2010 02:15:27

Tak for svaret.

Så må jeg jo købe den et andet sted end i 3.

Hvad med callme, ligger de også branded software på mobilen ?

Spørger her, da det lader til at man ikke kan bruge selskabernes egne svar til noget...

Nogle der har nyere erfaringer med hvilke selskaber der lader mobilens software være i fred ?

Hvis jeg ville have software med påtvungne reklame stunts, ville jeg jo købe en Iphone :) sorry, kunne ikke lade være....

En af pointerne med Nokia N8 er vel friheden til selv at bestemme de her ting; man går jo på kompromis med processoren og browseren når man køber en Nokia N8; sgu for langt ude hvis selskaberne så bare ligger alt muligt reklame crab ind.


Nogle der har erfaringer med - N8, 3, og softwarebranding ?

0 0
John 15-12-2010 10:53:40

Ingen af de telefoner jeg har haft fra Call Me har været branded.

Heller ikke den software der lå på den N8 jeg fik fra dem.

I det hele taget oplevede jeg en OK service fra Call Me. Da jeg fik en N 8 med pixelfejl, valgte jeg at fortryde mit køb, og kunne både fortryde købet af telefonen samt abonnementet. Returportoen tilbød de også at betale :)

0 0
Gammel Korning 15-12-2010 10:02:39

Jeg har Callma og begge mine børn har Callme og ingen af vores tlfer er branded og de er meget flinke i Callmes kundeservice og kort ventetid, men deres logind hjemmeside har de ikke rigtig kontol over.

0 0
Henrik 15-12-2010 01:48:00

Har været kunde i 3, og da var mobilen branded. Det var ikke morsomt for kunne ikke bruge den længere - efter 1½ år senere. Jeg kontaktede mobilselskabet 3, men de kunne ikke gøre noget. Det kunne det andet selskab heller ikke.
Hvorfor dog "brande" noget - hvis man ikke har valgmulighed for at kunne fravælge, evt. ved skift af mobilselskab.

Jeg har talt med kundeservice på 3, og der var mange kvinder og de kunne deres kram med det samme. Derimod en mandsperson kunne ikke noget, og skulle til at stille om, efter jeg havde ventet i 12-15 min. Nej tak til den slags igen.

På den måde fravælger man 3, som jeg gjorde og er meget tilfreds med nuværende mobilselskab.

0 0
MadCapLaughs 14-12-2010 22:38:56

Jeg er lige ved at købe en N8, men gider sgu ikke hvis man skal have alt muligt reklame-skidt på telefonen; derfor ringede jeg til 3's kundeservice idag.

De sagde følgende:
1)
Det er gratis at få fjernet branding på mobiler

2)
De bruger ikke branding mere da kunderne var utilfredse med det så det er kun på meget gamle modeller at det forefindes, og endelig

3)
Der er under alle omstændigheder INTET branding i Nokia N8 !!!


Lidt svært hvad man skal tro, handler ovenstående interview kun om gamle mobiler, og er 3's praksis ændret for en del tid siden ?

Eller er det bare en fusker salgstale jeg har været udsat for ?

0 0
Thomas Kristensen 14-12-2010 18:01:21

Mobilsiden.dk har det jo også med at pynte lidt ekstra på deres artikler, og jeg finder dem nogle gange overdrevet og eller misvisende.

Bare se her:
Når du køber en telefon hos teleselskabet 3 køber du ikke bare en mobil - du køber en '3-mobil'. Telefonen er nemlig 'branded' med 3

Nu er det jo langt fra alle 3 mobiler som er branded, hvilket nemt kan forstås ved denne artikel

0 0
mvp1972 14-12-2010 16:50:08

har 3 abonnement, det samme har fruen har investeret i nye mobiler for 7 måneder siden Desire til mig og Legend til fruen, et par måneder efter køber vi en Legend til sønnen hvor svigerfar tog abonnementet og knægten droppede sit simkort fra anden udbyder i og har siden kørt Legend/Android for fuld skrue.. Branding?

0 0
Thomas Kristensen 14-12-2010 12:31:16

Nu er det sådan at det for det meste kun er Nokia og SE telefoner som 3 brander
Køber du en HTC mobil, så er den ikke branded, mener hellere ikke at Iphone er branded

Jeg har en HTC Desire hos 3 og den er hverken branded eller simlåst

Så i skal ikke gøre det værre end det er
Og så slem er det altså hellere ikke, det er altså bare et par programmer og nogle indstillinger samt bogmærker.

Har været kunde hos 3 i snart 6 år, og det er uden tvivl det bedste selskab jeg har haft
Og jeg er sikkert også kunde hos 3 om 10 år

Det eneste negative, er deres kundeservice
Dem som sidder hos tager telefonen er langtfra altid klædt ordenlig på til opgaven
og det sker tit at jeg for svaret Øhh.
Men jeg har fundet ud af, at så længe det er en mand der tager telefonen så er man ikke helt fortabt.

Sorry kvinder...

Og hvis i vil fjerne branding så er det også ret let, ved android skal man bare roote den, så har man fuld kontrol over telefonen.

0 0
ztyle 14-12-2010 13:35:46

iPhone er ikke branded, det tillader Apple ikke, da de mener det vil ødelægge oplevelsen af deres produkt, AT&T har ellers prøvet at få lov til at pre installere ting og sager, men fik et blankt nej fra Apple

0 0
Niels 14-12-2010 11:25:29

Jeg er selv pt. kunde hos 3. De gange jeg har skullet igennem til deres kundeservice har bestemt ikke være positive pga. følgende:

1. En unødig lang dirigering gennem tryk 1 for..., tryk 2 for... osv.

2. Når jeg så kom i kø ver der så lige minimum 10 min. ventetid.

Hvad angår branding, så har ikke oplevet problemer med at opdatere firmwaren. Der ligger dog 3 mobil tv, som jeg ikke kan fjerne, uden special software. Det er måske sjovt de første par gange med mobiltv, men det varer ikke ved.

Jeg skal dog sige, at som ejer af en Sony Ericsson x10 Experia er jeg også plaget af en nok af mange velkendt app der hedder Moxier. Denne kan jeg heller fjernes på normalvis og er såvidt jeg ved fra Google som telefonen er lavet i samarbejde med.

0 0
Jonas Miller 14-12-2010 10:15:58

Jeg er ligeglad med om teleudbydere brander deres telefoner. Hvis de gør det, så skal man bare have mulighed for uden besvær at "unbrande" den og slette eventuelle applikationer, og samtidig må der ikke være noget til hinder for at få seneste firmwareopdatering. Det er nemlig rigtig hvad Lenny87 siger, det er et stort problem i USA og UK.

Vælger man fx en HTC med en HTC Sense brugerflade, så må man sætte sin lid til, at HTC ikke vil stå i vejen for en opdatering. Det kan godt være, at firmwareopdateringer kommer sent fra HTC, men noget kunne tyde på, at HTC også ser det som en service og et konkurrenceparameter. Sony Ericsson har svært ved at få fingeren ud (har dog oppet sig), og noget tyder på, at Samsung også har indset at vi brugere "kræver" seneste firmware, selvom producenter måske mere er interesseret i at spare arbejdstimerne og sælge en nyere model med nyere firmware i stedet for at opdatere de gamle.

Når alt kommer til alt, så er jeg bare tilhænger af, at det er brugeren og ikke operatøren, som skal diktere indholdet på mobilen. Jeg giver ikke meget for andre synspunkter, som ikke anerkender denne valgfrihed.

0 0
Søren 14-12-2010 09:17:45

Min nokia N8 har da 3´s logo printet på bagsiden af telefonen, men ellers er jeg faktisk temmelig ligeglad. Det rør mig overhovedet ikke!!

0 0
Mobil SUPER User 14-12-2010 00:06:47

Det eneste der bliver lagt på er apps og bogmærker og i nogen tilfælde logo`er, sådan er det også ved andre mobil selskaber, jeg har en nokia 6700 med "indbygget" tdc logo`er, bogmærker og genveje, og det er da pisse ligegyldigt. Det er da bare en service fra mobil selskaberne, så man ikke selv skal ind og opsætte mobilen, med feks mms, data opsætning og bogmærker så man feks kan se sin regning direkte på mobilen.

Det er da latterligt "journalistik", det er en eller anden praktikant der skal lave opgave :)

0 0
Lenny87 14-12-2010 01:56:51

Øhhm det eneste selskab der stadigvæk brander deres telefoner er nemlig 3, så ved ikke hvor latterligt den her artikel er, og det kan godt være at du synes det er ligegyldigt, men for folk der har en decideret smartphone med styresystemet Android så er det pain in the ass når ens mobil er branded, fordi der kan gå rigtig lang tid fra at der kommer en ny opdatering, til de brandede mobiler får den, det er et "stort problem" i Usa og Uk, så din gamle sure Nokia 6700 kan du ikke bruge til meget i denne debat.

0 0
ij6210 31-01-2011 16:03:39

Telenor gør det også - her kommer der et grimt logo når man tænder telefonen, og det kan man ikke slå fra. Så inden i slagter 3, så er de altså ikke de eneste.

Jeg synes i øvrigt at det eneste problem med branding er, hvis man lægger beslag på fx Nokia's menu-knapper (normalt kan man selv vælge).

0 0
Halby 14-12-2010 09:31:18

Øhh lad være med at udtale dig om noget du ik' ved Lenny87

Jeg købte en Legend i Marts hos 3, det eneste brandet på den er planet3 i browsen.
Og da android 2.2 kom til Legend hentede jeg den samme dag som Mobilsiden skrev at nu kunne mobilen opdaters

Mobilen har heller ik' været simlåst.

0 0
14-12-2010 08:30:49

Altså dette er faktisk et latterligt emne...Hvis folk ikke kan klare lugten i bageriet, så køb et andet sted....Og det med 3 og dårlig service er sq et levn fra gammel tid. Har været kunde ved 3 i snart mange år og får sq en langt bedre service end ved så mange andre selskaber...

0 0
Lecter 13-12-2010 23:01:35

Man kan vel få svar på om telefonen er branded når man køber den. Jeg har købt tre telefoner hos 3 og har ikke oplevet nogen branding.

0 0
Jonas Miller 13-12-2010 21:18:20

Jeg har en gammel 3 telefon liggende, og den har al mulig 3 halløj på telefonen, som det ikke er muligt at slette. Jeg håber virkelig ikke, at teleselskaberne får lov til at "brande" Nexus S (overvejer kraftigt et køb).

Så vidt jeg kan se, så vil kommende firmwareopdateringer kun være begrænset af hardwaren når det kommer til "rene" Google mobiler. Og så vidt jeg ved, så får selv Nexus One adgang til Gingerbread (2.3) og med stor sandsynlighed også Honeycomb (3.0) m.fl.

Producenterne og teleudbydere, der ligger deres egen brugerflade henover mobilerne kan være en forhindring for kommende opdateringer, fordi der skal arbejde til at få det hele til at spille.

Vil egentlig gerne vente med at købe en af de übercool smartphones der formentlig kommer i 2011 som fx LG Star eller den rygtede HTC Mecha eller noget lignende, men jeg har ikke tiltro til, at de vil sørge for firmwareopdateringer og derfor vælger jeg Nexus S, som man kan være nogenlunde sikker på - selvom den har et par mangler (som jeg sagtens kan leve uden).

0 0
Jonas Miller 13-12-2010 21:18:01

0 0
Mike 13-12-2010 20:13:04

Den overlegne attitude han har afspejler helt og holdent mit kendskab til 3`s KUNDESERVICE... De er ok flinke i butikken for der ska de jo ha lokket folk i fælden men så vender det os med service så snart man har skrevet under... Møg selskab siger jeg bare...

Fik lige luftet min galde lidt ;)

0 0
John 14-12-2010 11:13:11

Lige præcis. Hvis man vil være kunde, så bliver den røde løber rullet ud, men når man først ar havnet i fældet, er der sgu ingen service. Det er først når der opstår problemer, man virkelig oplever hvad et firma står for og ikke står for. For 3's vedkommende var det ikke service.

0 0
Mikkel 13-12-2010 19:01:09

Det er noget værre pis, de skal bare fjerne deres reklame software fra telefoner der ikke er bundet længere.
Ellers ender der lige præcis som fx en af mine kamerater, han har købt en brugt SE X10 mini som er fyldt med alt reklamer fra "3", spil, apps og andet som ikke virker længere fordi han ikke lige er kunde hos "3".
Hvis "3" vil ødelægge de teleforner de sælger med binding er det fint med mig, det er folks eget valg. Det er bare de færreste kunder der er klar over at det kan være svært at komme af med en sådan mobil igen, og at en evt. køber får sig en overraskelse!

0 0
Kenneth 13-12-2010 16:35:20

Nu har jeg da godt nok en 3-mobil..

Men tænker bare lidt... hvad er branding helt præcis? - Fordi jeg har i de seneste 3 år ikke haft behov for at skulle skifte mit abbonement som sådan..

Har bare læst det der branding gør fx at man heller ikke har kunne opdatere sin telefon når det er de sender en ny opdatering ud

0 0
SimonVT 13-12-2010 18:36:53

Det er hvor operatøren piller ved softwaren, og f.eks. tilføjer deres egne logoer og apps.

Som du også selv er inde på, er der det problem, at når producenten (f.eks. HTC) sender en ny softwareopdatering ud, skal personer med en branded telefon vente på, at deres operatør lige får tilføjet logoer, apps osv, inden de får adgang til opdateringen.

0 0
Fleury29 13-12-2010 17:32:13

Du ser nok mest branding på ældre mobiler her i Danmark, hvor der så var et 3 logo på mobilen eller sådan noget..

Ellers vil jeg mene det mere er noget der er i USA hvor mobiler kommer kun til AT&T eller kun til Verizon osv.. Hvor deres logo så er på og sådan nogle forskellige software ting de har lagt på :)

0 0