Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Langtidsholdbare batterier på vej til mobilen

Langtidsholdbare batterier på vej til mobilen

I fremtiden bliver det kun nødvendigt at oplade mobilen i et kvarter, for at have strøm til en hel uge.

Lithium-ion batterierne, der bruges i blandt andet mobiltelefoner, kan snart blive 10 gange hurtigere til at oplade, og holde på 10 gange så meget strøm.

Den nye type batterier er skabt af forskere ved Northweatern University i USA. Det skriver BBC.

Bagsiden af medaljen er blot, at de nye batterier kun har den lange batteritid i ét år. Herefter er de dog stadig fem gange bedre, end de batterier vi kender i dag.

De nye batterier burde efter alt at dømme være tilgængelige om fem år, melder forskerne.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Rene 22-11-2011 15:30:52

Det er jo en evighed.

0 0
Bjarke Hansen 22-11-2011 20:27:54

Ja, men der er jo også "udfordringer" hvordan skal alt den energi overføres så hurtig, er rejseopladeren nu en stor kasse man skal slæbe med? små usb kontakter brænder jo sammen hvis de skal overføre mere end 1A

0 0
BE 22-11-2011 14:41:31

Når mange alligevel ksifter deres mobil ud hvert halve år, så kan levetiden for superbatteriet på 1 år sgu da være ligegyldig.

0 0
Jesper Hansson 17-11-2011 09:30:17

så kommer der godt nok også mere batteri affald.. det er godt for miljøet hmm

0 0
Kongand 18-11-2011 11:02:28

Enig!
Med den øgede fokus på bæredygtighed, så gad jeg også godt vide, hvordan de bliver fremstillet og hvad man gør med affaldet.
Kunne forestille mig, de evt. kan blive jævnt dyre, da regeringen måske vil gå ind og smide en masse afgifter på dem.

0 0
Stefan A. 16-11-2011 22:53:04

Absolut interessant! Men det er næsten synd at stave det vældig populære universitet forkert!

0 0
Thomas Kristensen 16-11-2011 18:38:45

Hvorfor skal det tage så lang tid, det kan da ikke tage 5 år at spække et produkt sammen, som de kan blive millionær på :)

0 0
Henrik 16-11-2011 18:05:07

Før man begynder at få for høje forventninger, hvad koster den så?

1) For mobiltelefoner, og andre små forbruger produkter. Hvis batteriet få enheden til at blive 2-3 gange så dyr, så vil folk heller leve med dårligt batteri, og oplade lidt ofter, eller ha' et ekstra med sig.

2) Til støre ting, som biler og ligende.
Igen, hvor meget dyre bliver bilen.
Og hvis dens effect falder efter 1 år. så skal man enten forvente den "dårlige" kvalitet, eller skifte batteri ud hvert år... Og så har den bare at være billig

0 0
Jan Ålund 16-11-2011 17:02:36

Sådan et batteri vil jeg gerne have til min arbejdsmobil iPhone Den holder ikke engang en arbejdsdag. dyrt skrammel

0 0
Per 16-11-2011 21:07:47

bom bom.. another hater!..

0 0
Jan Ålund 17-11-2011 14:12:50

øøø hvilken planet kommer du lige fra? Pluto?

0 0
PJ 16-11-2011 16:13:46

Mindst, nærmere 10 år før det kommer ud til almindelige mennesker til en overkommelig pris.

0 0
Jonas_a 16-11-2011 16:13:16

Det er godt nok på tid at tænke på så et vigtig element som batteriet, især til smartphones, i stedet for det duel-core og quad-core ræs.
Men fem år er også lang tid..så den tid og den glæde.. plejer man at sige.

0 0
Lasse G 16-11-2011 15:46:55

Jeg synes jeg har hørt noget ligene med et amerikansk universitet, der havde fundet ud af hvordan man kunne overføre ioner 1000 gange hurtigere, så det kun tog sekunder at oplade sin mobil eller laptop. I artiklen stod det at det ville komme på markedet 1,5år senere, men har ikke hørt til det siden. Er der nogle som kender noget til det?

0 0
Anders W 16-11-2011 14:58:01

Denne teknologi kan jo også bruges til andre gadgets og ikke mindst el-biler :)

0 0