Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Lollipop fortsat langt efter KitKat og Jelly Bean

Lollipop fortsat langt efter KitKat og Jelly Bean

Det kniber med at vinde indpas for Googles seneste version af Android styresystemet.

I følge Googles seneste statistik er Android-mobiler og tablets længe om at tage den seneste software-udgave til sig.

Selvom femte udgave af Android, også kaldet Lollipop fik debut for nøjagtig tre måneder siden er det kun 1,6% af Android der i dag kan bryste sig med det nyeste Google styresystem. En yderst beskeden andel der alligevel tegner sig for en markant fremgang fra sidste måneds ubetydelige andel på under 0,1%.

Fremgangen kommer i lyset af at udover Googles nyeste Nexus 6 og Nexus 9 enheder, begynder store producenter som Samsung, LG, HTC og især Motorola nu at skubbe opdateringen ud til deres enheder.

Læs også: 2014 blev rekordår for Android med stor milepæl

Som i sidste opgørelse er det fortsat Android 4.4 KitKat der tegner sig for den mest populære variant af styresystemet hvor næsten to ud af fem Androids (39,7%) nu har KitKat i maven.

De ældre varianter af Android, Jelly Bean, Ice Cream Sandwich og Gingerbread er alle på tilbagetog, men Jelly Bean (Android 4.1 til 4.3) tegner sig fortsat for næsten 45% af Android-lagkagen.


Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Kim Jensen 03-02-2015 10:43:29

Lollipop er slet ikke udsendt til alle Android smartphones endnu.. så det er da indlysende.

7 2
03-02-2015 10:54:42

Også bedre at de forskellige OEMs venter med opdateringen indtil Google har fået løst de nuværende problemer med Lollipop.

4 0
Thomas Larsen 03-02-2015 12:25:05

De kan selv rette fejlen, så OEMs har ikke nogen specifik årsag til at vente af den grund.

Opdateringerne er bare ikke færdige endnu, og/eller tæt inde i udrulningsfasen.

0 0
Morten Jensen 03-02-2015 11:14:27

Det er nok bare mig der ikke har fulgt nok med; men hvad er det for problemer der er med Lollipop?
Jeg har selv kørt med Lollipop en måneds tid, og jeg er ikke stødt på problemer.

0 0
03-02-2015 11:22:12

Det mest omtalte er det såkaldte "memory leak" problem. Når telefonen har været kørende i et par dage uden genstart, så bliver den ekstremt langsom, fordi RAM'ene er ædt op af systemet. Du kan læse mere om det her: https://code.google.com/p/android/issues/detail?id=79729 Men kun godt at du ikke oplever det! Efter flere factory reset oplever jeg det stadig. Det andet problem er helt tilfældige batteri "drains". Her er mere info: https://code.google.com/p/android/issues/detail?id=79567 Problem nummer 2 er nok kun på Nexus enheder, men der er jeg ikke helt sikker:-)

4 0
Peter Frederiksen 04-02-2015 10:32:51

Min Nvidia Shield tablet lider også af "Drains"

0 0
gielsgaard 03-02-2015 18:56:26

Oplever også drain på min nexus 4 med ressurrection rom på , uden noget koblet ind bruger den 10% på en nat.

0 0
Morten Jensen 03-02-2015 12:15:26

Interessant. Jeg er heldigvis ikke umiddelbart ramt af de bugs. Jeg anvender dog også CyanogenMod på en LG G2, så det kan være at CM ikke er ramt/har rettet fejlene, eller de bare ikke opstår på G2'eren. Det er jo svært at sige.
Jeg kan dog se, at 'System' anvender ~750MB RAM på min telefon pt., efter en oppetid på 242 timer. Jeg har ingen idé om hvad der er normalt, så det kan måske godt være jeg også er lidt ramt?

0 0
03-02-2015 12:21:12

Jeg ved ikke hvor meget CM bruger af RAM normalt. Min Nexus 5 ligger på ca. 250-280MB anvendt ram efter en genstart.

0 0
Morten Jensen 03-02-2015 13:43:42

Jeg prøvede lige at genstarte min telefon. Så ligger 'System' og svinger omkring 400MB. Så det er alligevel noget under de ca. 700MB den lå på inden genstart.

0 0