Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   M1 i modvind hos DR's Kontant

M1 i modvind hos DR's Kontant

I går blev Mads Peter Veiby, adm. direktør for M1, konfronteret med utilfredse kunder, som mente, at M1 havde taget røven på dem. Det drejede sig om opfattelsen af ordet gratis, fri sms og abonnenter, som var kommet i klemme.

Forbrugerprogrammet Kontant på DR 1, forsøgte tirsdag at få den administrerende direktør for M1, til at give forklaring på, hvorfor nogle M1 kunder følte sig dårligt behandlet.

Der blev givet fire uafhængige eksempler på, hvorledes kunderne var blevet snydt.

Det første drejede sig om en kvinde, som ved indgåelse af et abonnement i november måned 2006, blevet lovet et gavekort på 500 kroner. Gavekortet kunne benyttes til køb af blandt andet headsets og mobiltelefoner.

Problemet var, at da kvinden ønskede at anvende gavekortet i 2007 til et headset, kunne dette ikke lade sig gøre. M1 forklarede, at hendes nummer først var flyttet over selskabet i 2007. På grund af ændrede betingelser fra januar 2007, kunne gavekortet herefter kun benyttes til køb af mobiltelefoner.

M1 beklagede dog, at kunden befandt sig i denne klemme, og bedyrede, at det selvfølgelig ikke kunne være rigtigt. Det omtalte kunde skulle naturligvis have lov til at benytte gavekortet til det ønskede headset, som hun reelt var blevet lovet.

Gratis taletid?

To andre M1-kunder følte, at det faktum, de var blevet lovet gratis taletid, ikke stemte helt overens med sandheden.

Den kvindelige kunde var ved oprettelsen blevet lokket gratis taletid plus to biografbilletter. Kunden gik i biografen, men valgte ikke at tage nummeret i brug.

Efter fem måneder modtog hun en opkrævningen på cirka 500 kroner, som hun jo ikke ønskede at betale, da taletidskortet ifølge annoncen var gratis. Derefter blev hun truet med en inkassosag.

Den mandlige kunde var også hoppet på ideen med gratis taletid, men fik dog et chok, da han efter at have brugt cirka 40 kroners taletid, pludselig skulle indbetale et beløb.

Kunden var blevet opkrævet for en "servicepakke" og en "funbox", som han aldrig havde tilmeldt sig.

Ifølge advokater for Forbrugerrådet betragter man en sådan reklame som vildledende.

M1's svar herpå var, at kunden rigtigt nok automatisk blev opkrævet for en "servicepakke" og en "funbox". Mads Peter Veiby forklarede, at kunderne en måned inden starten af de nye ”ufrivillige” tilvalg var blevet tilsendt et brev, hvori der blev gjort opmærksom på, at kunden var blevet tilmeldt disse services, og at man frit kunne afmelde sig disse igen.

Fri sms?

Det sidste eksempel drejede sig om en far, der havde oprettet et fri-sms-abonnement til hans teenagedatter, som i gennemsnit sendte 100 sms’er om dagen.

Dette var faderen godt tilfreds med, indtil han modtag en regning, som lå på 400 kroner i stedet for de 99 kroner, han normalt betalte.

Det viste sig, at M1 havde ændret abonnementet, således at det nu kun var de første 1500 sms’er, som var en del af abonnementet, som nu efterfølgende kostede 89 kroner om måneden. Derefter ville det så koste 18 øre per afsendt sms.

Man havde dog 40 dage forinden sendt en email til faderen med overskriften ”et prisfald på abonnementet”, men i stedet kom det til at betyde en prisstigning for denne kunde.

Forklaringen fra teleselskabet var, at det reelt betød et prisfald for 97 procent af deres kunder, og beklagede at denne kunde følte sig trådt på.

De henviste også til den email, de havde sendt, hvori der var lavet en regneeksempel, så man kunne se, hvad det ville betyde for den enkelte kunde. M1 tilkendegav dog også, at de godt kunne have gjort mere, for at det fremgik mere tydeligt for den enkelte kunde.

Alt i alt kan det være en jungle at gennemskue de mange forskellige abonnementer, så et godt råd er altid at tjekke det tilbudte abonnement ned til mindste detalje, så man ikke senere føler, at man bliver snydt.

Du kan se Kontant på nettet, klik her...

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her



Om brug af cookies