Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Mac'en stormer frem i Danmark

Mac'en stormer frem i Danmark

Apples computer har gode tider.

Apple fortæller aldrig om markedsandele på lokale markeder, men via Net Applications kan vi konstatere, at vi danskere er gevaldigt glade
for Apples produkter - og tager dem til os i stigende grad.

Således er antallet af computere med Apples Mac OS X operativsystem steget fra 5,5 procent i 2008 til hele 13,6 procent her i Danmark.

Men også antallet af Linux-computere er stigende - faktisk er andelen næsten fordoblet i samme årrække; fra en markedsandel på 0,6 procent i 2007 til 1,1 i dag. Det er naturligvis gået hårdt ud over Windows, der er faldet tilsvarende.

I 2007 havde Windows en markedsandel på 94,8 procent, men
den er nu faldet til 85,3 procent.

Indtil 2008 var mængden af Mac-computere relativt stabil på lige
under 5 procent af det samlede billede. Men i 2008 skete der noget: Apple lancerede iPhone herhjemme. Her på redaktionen gætter vi på, at der er mange, der på grund af forelskelse i iPhone, har valgt at skifte Windows-computeren ud med en Mac.

Selv om vi danskere er glade for Apple, så stikker vi ikke svenskerne, hvor Mac'en på blot et år har øget sin markedsandel fra 10 til 15
procent. I Norge har Mac en markedsandel på 10 procent.

Tallene fra Norden er et godt stykke over Mac'ens markedsandel på verdensplan - den er nemlig kun på omkring 7 procent.

Tallene fra Net Applications er baseret på antallet af internetopkoblede computere, så der skal kalkuleres med en vis fejlmargin. Men det ændrer ikke på tendensen : Mac'en er på vej frem.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

GTG 13-11-2011 12:40:20

Giver dig ret langt hen af vejen, så længe du taler MS, men vil stadig sige at Mac for mig er for dyrt i forhold til deres hardware.. selvom det helt sikkert er nogle lækre maskiner. Min løsning var at slette alle spor af Windows fra min computer og installere Ubuntu (:

0 0
GTG 06-11-2011 19:14:28

Jeg forstår godt appels fremgang, for de har efter min mening bygget deres hardware og software så det fungere ret godt sammen, hvilket giver et ret velfungerende system, som jeg forstår folk vil købe da en Mac bare virker. (siger ikke de aldrig har problemer, mere en generel holdning som jeg hører fra bekendte med Mac saml. med Win). Synes os windows er fint da du har mange programmer der virker der, dog er jeg gået på Linux (Ubuntu red.) da jeg ikke vil betale igen og igen for windows som er ret dyrt (efter min mening) og da jeg ikke gamer, har jeg ikke brug for det. Så kunne jeg vælge Mac, men da jeg kigger meget på hardware for pengene er disse heller ikke en mulighed for mig.
Pointen er: Mac er stabilt, Moderne og kendt for gode produkter, forståeligt folk køber det.
Windows falder tilbage fordi de har haft nogle fejlskud, men det er jo rigtigt de softwaremæssigt har en fordel.
Linux øges da vi bliver flere der synes det giver større frihed, og så er det billigere ;)

0 0
Benjamin Jensen 07-11-2011 02:02:03

Desværre er det en udbredt misforståelse at man kigger på "hardware for pengene". Jeg har selv været en del af dem der også gjorde det. Man skal i stedet se i forhold til hvilket OS der benyttes. Et af Windows store problemer, når vi snakker bærbare computere, er at de har utrolig mange baggrundstjenester, og det er bare blevet værre jo ældre Windows bliver. En typisk batteritid på 1,5-2 timer er hvad de fleste opnår med Windows, mens mac bruger oplever op til 8 timer med samme batterikapacitet. Det er jo en verden til forskel.

Efter hvad jeg har hørt, prøver de at gøre op med de tunge baggrundstjeneste i Windows 8, så nu må vi se. Men en revolution forventer jeg ikke fra MS.

Personligt har jeg længe gået og overvejet en Mac. Det der har holdt mig tilbage, er at mange spil ikke bliver udgivet til Mac, og selvom jeg ikke bruger meget tid på gaming, så er det alligevel rart at have muligheden. Men når udbredelsen af mac er blevet så stor, så må det bare være et spørgsmål om tid.

Jeg er også stor fan af, at ens Apple enheder fungere så godt sammen. Det er der nogen der kalder lukket, men jeg kalder det nemt. B&O blev kendt for det, og Apple gør nu det samme. Det er intet mindre end genialt, at Apple gør det enkelt for brugeren.

0 0
Bo 06-11-2011 15:12:14

Appel er lave rigtig fede produkter, især på designe delen, det er selvfølgelig en smags sag..

men jeg tror der er rigtig mange der køber Appel produkter fordi de har flotte designe..
det er efterhånden et mode fænomen at hvad en iPhone, iPad og en Mac

personligt bruger jeg ikke Mac eller andre appel produkter, mest af alt fordi at jeg syntes det er for dyrt at købe (Mac) og fordi jeg gerne selv bestemme... køre Ubuntu, Android og Windows..

0 0
Frederik 05-11-2011 13:57:26

Jeg kan kun sige, at jeg blev træt af det jeg følte var begrænsninger alle vegne.. på OSX blev man nærmest tvunget til at benytte iPhoto og iTunes. Hvis man ville ind i mappen hvor ens billeder lå, efter iPhoto havde "sorteret" i dem, var det en større undersøgelse der skulle sættes i værk for at finde ud af hvor de rent faktisk lå. Selvfølgelig kan man benytte andre programmer, osv. men som sagt snakker jeg om følelsen af at være låst til Apple's programmer.

Efter 2-3 år med Apple fascination, fadede den langsomt men sikkert ud og jeg er nu tilbage til Windows hvilket jeg ikke fortryder. Jeg synes Windows er logisk bygget op; om det skyldes at jeg er vokset op med det er underordnet. Det ændrer ikke oplevelsen for mig.

Jeg var også skuffet over alle de programmer jeg ejede, som MAC ikke kunne køre. Jeg installerede godt nok Windows på, men det at skulle køre t forskellige OS'er til det ene og det andet er noget rod. Det er klart mest optimalt at have et OS til det hele.

Jeg kommer ikke til at eje et Apple produkt igen.

I øvrigt kan Windows Phone også anbefales :-) Fungerer super!

0 0
tewic 05-11-2011 08:58:47

Derudover skal man tage højde for det ikke er alle med Mac der rent faktisk bruger MacOS, så Apples markedsandel kan godt være en tand højere.

Jeg har selv en MBA men kører Windows 7 derpå.

0 0
Hans 06-11-2011 21:37:24

Og jeg bruger MacOS på en standard, hjemmebygget pc'er. Så det går lige op. ;-)

MacOS har store mangler ift. windows 7, og så længe Apple insistere på at udvikle deres egne grafik drivere, vil spille-scenen på Mac halte langt efter Windows...

Men men men, alt det bliver opvejet af, at MacOS er et Unix system, og med nogle få klik har du adgang til et komplet shell, hvor du kan gøre alt.

0 0
asbjørn 05-11-2011 17:04:23

kommer der røg ud af den når du starter den?

0 0
04-11-2011 22:37:22

Jeg kommer aldrig til at eje noget med æbler på, men undersøgelsen passer nu meget godt. Samfundet i dag handler jo om at andre skal bestemme over os. Så apples koncept er lige i øjet, hvof man ikke behøver at tænke selv.

0 0
05-11-2011 14:36:29

Hvis du på den baggrund alene fravælge et helt, så kunne man jo godt overveje hvem der lader sig diktere. Jeg vil opfordre dig til lige at læse de øverste poster igen og så efterfølgende seriøst gentage din påstand om de mange grupper som værende "lade sig diktere".

0 0
Jeppe Andersen 05-11-2011 11:46:47

Jamen hvorfor skal vi vide at du ikke kommer til at eje et æble produkt?

Det handler om brugervenlighed og der det som du selv siger vigtigt at vi ikke bliver truffet for alt for mange valg. Men hvad vil du med de valg? Rigtigt at mere og mere af vores liv bliver digitaliseret, men vi er ikke direkte afhængige af det. Alle beslutninger, der har indflydelse på vores liv, træffes jo af rigtige mennesker. Derfor er det måske OK at tingene bare virker og du ikke skal tage stilling til værd enkel del i din telefon eller computer. Dens opgave er vel blot at gøre det lettere det du skal gøre og ikke gøre det svære?

0 0
Mazzen 04-11-2011 11:12:54

Tror personligt ikke Mac kommer meget videre en det, er trods alt kun en computer som er egnet til en ting og det er internet og mail, der findes meget få ting med derudover kan bruge på en Mac, og de er for dyre til at de nogenside kommer til at sidder på de offentlige kontorer samt virksomheder(nogen få procent, vil nok få det, men det bliver igen bare som en status symbol som de bruger for når de rent faktisk skal arbejd tager det Windows bærbare / Notebook frem til dette.)

Men det er self bare min mening, kommer personligt aldrig til at eje en Mac, da den ikke tiltaler mig.

Har haft Iphone og det var en dårlig oplevelse med 4 ombytninger i løbet af det første halve år pga div software/hardware fejl.

Eneste gode oplevelse jeg har haft med Apple har været min Ipod Nano som stadig den da idag virker lige godt som da den var ny.

0 0
04-11-2011 19:47:48

Dertil kommer at mac altid har været populær blandt arkitekter, journalister og grafikere. Med andre ord så benyttes mac i den grad professionelt. Og så kender jeg også en som benytter mac til professionel GIS.

At sige mac ikke benyttes profesionelt og jeg tror mac får stor fremgang hvis m$ ikke snart kommer med ordentlig version af windows. Jeg er ved at miste tålmodigheden med windows, det er som om det bliver lavet af spader

0 0
04-11-2011 22:01:33

Hvad tror du lige det er microsoft er i gang med ?

0 0
05-11-2011 10:16:50

@N prøv at tage et kik på windows's historie. Hvis vi starter fra windows 95(som godt nok ikke er den første) så har de ok versioner 98se, xp og win7 og bemærk jeg skriver ikke fremragende versioner.

Selvom der er sket en positiv udvikling, så oplever jeg stadigt et styresystem som bliver sløvt over tid, jeg får stadigt mange åndsvage fejlmeddelelser, brugerfladen er visse steder stadigt ikke logisk og helt overordnet føles ingen af versionerne som gennemtænkte produkter.

Og hvis vi endelig skal bringe Mac OS ind i billedet, så findes det i en udgave og det koster ikke meget at opgradere. Windows derimod koster den kedelige side af tusinde kroner at opgradere medmindre man er studerende og windows findes i forskellige udgaver såsom premium, pro osv. med andre ord, hvis du vil have den fulde oplevelse så koster det en absurd formue, i bund og grund betaler du adskillige gange mere for en basis windowsudgave som du betaler for den fulde version af MacOS.

Hvis m$ skal få mig til at overveje windows 8 næste gange så skal det være langt bedre, med mig som bruger i fokus og så skal prisen ned, meget langt ned. Derudover så vil jeg ikke længere se kodede og uforståelige fejlmeddelelser, windows 8 skal ikke føles som om det bliver slidt ned efter et år, det skal bare blive ved med at fungere.

0 0
MichaelH 04-11-2011 23:11:30

En ting er at have ambitioner om, noget helt andet at realisere det.

I forlængelse af PeterL kommentar, så Mac også utrolig populært inden for programmør miljøet.

0 0
Pedro 04-11-2011 17:20:16

Ha ha...at en Mac kun er til internet og mail??? aaah, det er i sig selv en kommentar der er SÅ fjern fra virkeligheden, at det er morsomt, men okey, uvidenhed spiller nok en større rolle her!

Mange kontorer/virksomheder sparer rigtig nok måske en sjat penge ved at købe ind hos Windows-familien, men det er ISÆR til/for Excel-folket, sekretærer osv. der 80% af tiden kun bruger den til netop internet og mail-korrespondance!

Men tag feks. forlags-branchen, reklame-branchen, musik-branchen, foto-branchen, film-branchen og efterhånden også videnskab/undervisning, OG sidst men ikke mindst JA "hjemme-branchen" hvor  ofte er foretrukken! - why? fordi det bare virker!

(og for den sags skyld, status eller ej, er lækkert kram - tænk hvis alt stadig var de der grå-kæmpe-PC-towers, man gemte væk under bordet Zzzz...)

Men igen, det at sammenligne Windows/Android som bruger 117 hardware leverandører, i mod ét  er jo noget de fleste glemmer ;D

0 0
christian 04-11-2011 17:49:54

nu er det jo sådan af indmaden i en appel maskine ikke er appels eget hvert fald ikke det hele intet laver i hvertfald en intel prosser og tja de er jo bare alt alt for dyre og ikke til af arbejde med hvis man gerne selv vil bestemme over ens computer

0 0
Morten Kærup 04-11-2011 11:28:50

Jeg griner af din uvidenhed omkring Apple Macs.. Alle de store musikstudier rundt om i verden bruger Mac, da alle de bedste programmer til den type produktion, ligger til Mac'en. Du har dog ret i, at den ikke er tiltænkt til gaming, men det er et faktum, at flere og flere spil stormer frem på Mac'en, alle de nye spil der bliver annonceret, kommer også i sammenhæng med Mac, senest battlefield 3, som svenskerne har sagt: " Vi arbejder på en Mac version" Og de har allerede udsendt de nødvendige specifikationer til dette.

0 0
ulrik 04-11-2011 12:32:58

"Alle de store musikstudier rundt om i verden bruger Mac, da alle de bedste programmer til den type produktion, ligger til Mac'en."

og hvor stor en del af befolkningen har noget med musikproduktion at gøre?

0 0
Rune 05-11-2011 13:37:20

Godt og vel alle musikere der ikke kan få en pladekontrakt har nok en mac, til egen indspildning.. Det er faktisk utrolig mange i forhold til hvor mange du tror det er. ;)

0 0
Thomas Kristensen 04-11-2011 13:11:03

Lige som alle deres andre produkter
Så er der alt for mange begrænsninger :)
Der er så mange ting en apple dims ikke kan, fordi apple har fine fornemmelser

Men jeg ser stadig flere og flere mac's ude i verden, og flere og flere firmaer er begyndt at bruge mac til deres medarbejder
Men det er sikkert også fordi, de kun har brug for office og internettet :)

0 0
04-11-2011 12:01:24

Nu er Mac'ens HW desværre kun til at grine af, når man snakker gaming...

0 0