Mænd og muskler, kvinder og kalorier

Over halvdelen af Danmarks trofaste motionister anvender mobilen som træningsmakker, men mand og kvinde imellem bruger den forskelligt

Mænd og muskler, kvinder og kalorier

Den danske app-succes, Endomondo, der for nyligt er blevet solgt til amerikanske hænder for klækkelige 575 millioner kroner, satte for alvor skub i det sociale aspekt ved motion vha. mobilen.

Ligeså viser en ny undersøgelse fra Telia og Yougov, at mere end to tredjedele af den danske befolkning anvender sin trofaste lommekompagnon som følgesvend på løbeturen eller i styrkecentret – dog er der forskel på kønnets brug af fitness-teknologien.

Læs også: Fitbit Flex: Motiverende motionsmakker

Når nytårsforsættet skal vedligeholdes, bruger 71 % af mændene primært mobilen til motiverende musik under træning. Hvad angår notering af styrke og vægt, anvender mænd mobilen med hele 41% mere end kvinder.

Hos kvinderne derimod, fokuseres der i højere grad på forbrændte gyldne kalorier og tilbagelagt distance – generelt mere konditionstræning. Dertil foreviger hver femte kvinde deres træningssession, ved at anvende lommekameraets muligheder for at opdatere Facebook og Instagram.

Læs også: Apple vil sikre fitness uden forstyrrelser 

Altså har kønnene forskellige hovedformål med at medbringe deres trofaste følgesvend, hvilket pressechefen for Telia, David Engstrøm, mener giver god mening:

“Mobilen følger jo snart sagt med os overalt, men det er her værd at bemærke, at det ikke blot skyldes, at vi vil være tilgængelige for andre hele tiden. Det handler også om, at mobilen giver vores hverdagsaktiviteter nye dimensioner. Denne undersøgelse viser fx, hvordan danskerne via mobilen kan få mere ud af den fysiske træning ved at få fornyet energi via musik, sætte sig nye mål og følge udviklingen i træningspræstationerne.”

Derfor skal man altså ikke tro at smartphone-bærende fitness-medlemmer ikke koncentrerer sig om træningen.

Læs også: Google med på fitness-bølgen

Ud fra undersøgelsen kan man herunder se en samlet top 5 over ting som danskerne bruger smartphonen til under træning:

  1. Til at høre musik
  2. Til at måle fx distance, tid og forbrændte kalorier
  3. Til at holde styr på resultaterne
  4. Til at tage billeder
  5. Til at udføre øvelserne korrekt (fx ved at se videoer)

Redaktionen har mere i sagen

Emnet fik sin fortsættelse. mobilsiden fulgte op på sagen. 29/1/2015 publicerede redaktionen en artikel med temaet Sony og Spotify i strategisk partnerskab – Tjek artiklen her. Læs også seneste nyt om temaet her.