Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Mærket på din mobil sladrer om hvor du bor

Mærket på din mobil sladrer om hvor du bor

Jyder er til HTC og Nokia, mens Københavnere foretrækker iPhones.

iPhone er mest populær i København (Foto: Mobilsiden.dk)
iPhone er mest populær i København (Foto: Mobilsiden.dk)

En undersøgelse foretaget for Telenor viser, at der er store geografiske forskelle på danskernes valg af mobiltelefon.

I hovedstadsområdet er Apples iPhone den ubetinget mest populære telefon. Hele 44 procent af smartphone-brugerne i København er hoppet på iPhone-bølgen.

På den anden side af Storebælt er det især Nokia- og HTC-telefoner, der bliver langet over disken.

I Nordjylland går 40 procent af indbyggerne rundt med en Nokia-telefon i lommen. Mens det i det sydlige Danmark er HTC, som virkelig har fået fat i forbrugerne. Her har 44 procent af indbyggere med en smartphone i dag en HTC-telefon.

Med andre ord så fortæller den landsdel, som du bor i, en hel del om mærket på den mobiltelefonen, du har i lommen.

- ”Mere end 70 procent af de telefoner, vi sælger på landsplan, er smartphones. I hovedstadsområdet går de fleste, der kommer ind i butikkerne, efter iPhonen. Og det er faktisk uanset alder”, siger Michael Lamberth, der er ansvarlig for Telenors butikker.

Kilde: Telenor pressemeddelse

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

PJ 14-07-2011 14:03:22

Hvorfor er jeg pludselig i Jylland?!

0 0
Katron 13-07-2011 12:09:23

Der findes jo et hav af sådanne statistikker. Det er underholdende at vide, men så kan det vist ikke bruges til meget mere end det.
Der er også statistikker på hvilke landsdele der gennemsnitligt har den højeste IQ, og statistikker over hvilken person man er, alt efter hvilket bilmærke man køber. Googler man lidt efter disse statistikker, så er der et par timers underholdning på den konto.
En del af os skiller os ud, men taget over hele landsgennemsnittet, tegner der sig altid et billede. Jeg har nokia og bor i syddanmark, så på den konto skiller jeg mig ud.
For mit vedkommende er det fordi jeg er fanboy, men den adresse jeg bor på gør desuden, at jeg ville være forhindret i at købe en iphone, ligemeget hvor meget jeg så ville have den. Ingen teleudbydere har ret god dækning her (Har prøvet dem alle), og iphone som den værste, kan slet ikke få forbindelse på min adresse. HTC og Samsung er samme historie. Det er faktisk kun SE og Nokia der kan ringes og sms's fra på min adresse, så det udelukker jo en del valgmuligheder for mit vedkommende. Heldigvis som nokia fanboy, er nokia et af de mærker jeg kan bruge her.

0 0
Rune 11-07-2011 18:55:03

Hvis man med ren fakta, ved hvilke mærke af mobiler bliver solgt i de individuelle landsdele, ved man også hvilke modeller man skal reklamere med i områderne. Muligvis kan man også gøre en iPhone billigere i københavn, end i resten af landet, og vice versa. Der er mange ting der kan lade sig gøre.

0 0
Kim 12-07-2011 11:53:45

Jeg kan godt se hvad du mener, men udbud/efterspørgsel taler mere for at sænke Iphone priserne udenfor Kbh. Der er jo ingen grund til at sænke priserne på en succes. :)

0 0
Henrikmand 13-07-2011 07:59:11

Naaa... jeg tror nu ikke du skal regne med nogen effekt af sådan et tiltag.

Jeg tror i høj grad at danskerne uden for København er i stand til at købe den telefon, de gerne vil have. ;)

0 0
vonGoldschmidt 11-07-2011 11:36:07

Hvad med resten af Sjælland? København dækker jo ikke hele øen :)

Vil gerne høre lidt mere om den data, som er blevet brugt i den her undersøgelse, for må altså være lidt kritisk omkring den.
Er den baseret på salgstal fra Telenor kun, salgstal fra alle teleselskaber, eller spørgeskemaer til forbrugerne? Tager den højde for folk med flere telefoner?


Undrer mig dog mest over konklussionen, at landsdelen afslører mærket på telefonen, da de nævnte procentdele stadig er under 50%.

F.eks. "I Nordjylland går 40 procent af indbyggerne rundt med en Nokia-telefon i lommen."
Når 60% af folk i Nordjylland har ikke en Nokia-telefon, hvordan kan man så konkludere, du kommer fra Nordjylland, hvis du har en Nokia?

0 0
Henrikmand 11-07-2011 12:13:34

Data kommer sikkert fra Telenor, så tallene er sikkert baseret på deres eget salg.

Telenor er en rimelig stor udbyder på markedet, så jeg tror ikke der er nogen grund til at betvivle data. Det dækker nok meget godt for hele landet, ikke mindst fordi de har hele sortimentet af telefoner.

Årsagen til at man kan "konkludere", at nordjyder har Nokia, skal ikke opfattes som en konklusion. Der er en overvejende sandsynlighed for at de har en Nokia i og med at næsten ½-delen af de solgte telefoner i Nordjylland er Nokia telefoner.

0 0
LSK 11-07-2011 10:44:55

Hvor er Sony ericsson på skalaen??
Jeg er en sønderjyde der nu bor i Odense.. Jeg havde en SE dengang, og jeg har en SE nu! :)

0 0
wooky7 11-07-2011 09:52:01

Jeg bor i Århus V med en Samsung; kan ikke forestille mig at den kombination skulle fortælle en positiv historie om mig ;-)

0 0
Henrikmand 11-07-2011 09:23:14

At HTC ligefrem skulle være dominerende i det sydlige Jylland, undrer mig dog lidt... Måske er det fordi Qtek og siden HTC er kommet til landet gennem Dangaard Data og nu Brightpoint i Haderselv...?

Pyt med det!

Denne nye, og uvurderlige viden sætter os nu i stand til at overføre OS-debatten til landsdele. Det giver jo nogle fantastiske perspektiver for fremtiden *lol*

Kom med ud på legepladsen, så sætter vi hold til en frisk lille krig i børnehaven.

0 0
Anders W 11-07-2011 09:13:18

Jeg har en Nexus One og en LG, og har altid tidligere været til HTC telefoner.

Hvor kommer jeg fra? ;)

0 0
kelddaug 11-07-2011 22:53:09

Du må være fra fyn, da Nexus One er lavet af HTC og så har du LG også. :-)

0 0