Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Malware på Android: Så udspekulerede er de kriminelle

Malware på Android: Så udspekulerede er de kriminelle

De kriminelle bliver mere snedige og sofistikerede, når de skal snige malware ind på din Android-telefon.

I 2011 var udbredelsen af skadelig software i kraftig vækst. Den udvikling ser ud til fortsætte ind i 2012, skriver ComputerWorld.

Den seneste rapport fra F-Secure afslører, at de kriminelle har intensiveret deres aktivitet og er blevet mere snedige, i forsøget på at få installeret malware på din telefon, og i sidste ende franarre dig penge.

Det mest udsatte mål for malware er helt klart Android. I første kvartal af 2011 var der registreret 137 skadelige APK-filer, mens tallet i første kvartal af 2012 var helt oppe på 3.063 registreringer.

Og de kriminelle bliver mere sofistikerede. Ofte sniges malware ind på telefonerne sammen med tilsyneladende legitime apps.

De fleste accepterer vilkårene for en app, uden egentlig at sætte sig ind i, hvilke tilladelser de giver app’en. På den måde kan du f.eks. risikere, at blive tilmeldt en sms-tjeneste, der i sidste ende kan blive et dyrt bekendtskab, hvis ikke den opdages i tide.

Et godt råd

Læs altid, hvilke rettigheder du giver dine applikationer, inden du installerer dem!

Læs også:
- Malware-alarm: Pas på denne Android-app

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

gert 23-05-2012 17:29:55

har set set diverse (kina)tablet hvor der står når man køber dem at man skal installere uden om google play pga i licens er det ikke dem er mest udsatte???

0 0
G2 23-05-2012 11:21:31

... næste gang du installerer Facebook app'en på din telefon. Det er ikke så lidt den forsøger at få adgang til... så er spørgsmålet bare om du stoler på Facebook...

0 0
Kim 23-05-2012 11:07:19

Det er ikke kun F-secure der finder frem til at der er en eksplosion i malware, ingen hæren af Fandroid tudekoner kommer væltende...

http://www.zdnet.com/blog/btl/mcafee-sees-malware-explosion-across-desktop-mobile-platforms/77531?

0 0
Thomas Larsen 23-05-2012 13:24:53

Nu vi snakker om "Andre kilder" er det vel relevant at nævne:

The great majority of mobile attacks, and their malware, stem from and attack third-party markets,
particularly in China and Russia. In most cases, we do not find this malware in the official Android
market. Google’s app store has suffered from some incidents, but so far those counts are moderate.
McAfee Labs advises customers to use install software only from the official market. That step should
greatly reduce the risk of compromising your Android device


Android er på et system niveau som sådan ikke mere eller mindre modtagelig over for malware end iOS eller WP7 er.

Men Android er det største mærke, især i de euroasiatiske og asiatiske lande, og samtidig er det også de markeder der normalt har de største problemer med fx. piratkopieret software.

Og softwaren er, som Mcafee skriver, installeret uden om Google's Play store, og imiterer mange gange applikationer der allerede eksisterer.

Så med andre ord lader det til at en stor dele af denne malware sandsynligvis spredes via illegitime app stores med piratkopieret software.

Det er lidt den samme udvikling du har set inden for desktopmarkedet, før i tiden var Microsoft de "dårligste" til sikkerhed.

Nej de var ikke specielt de dårligste (Ok, pånær lige Internet Explorer 6), men de var de populæreste.

Nu begynder Malware så at stige på Mac platformen siden den er blevet mere populær, og det er på trods af at man i mange år på et rent teknisk niveau har kunne sige at Mac OS X er noget af det mest usikre især fordi Apple har skidt højt og flot på mange anti-virus tiltag som fx. Windows og Linux har haft i lang tid, blandt andet sådanne ting som ASLR, og andre metoder som skal implementeres i styresystemet for at undvige noget af den skade der kan ske ved fx. buffer overflow exploits.

0 0
23-05-2012 21:10:40

Tak Thomas. Div. "se og hør" artikler bliver ved med at pive i kor sammen med sikkerheds firmaer om malware på android. Men al den malware er som du skriver i langt de fleste tilfælde fra andre steder end google play. Og så er man sq selv uden om det.

Frihed har sin pris, men skal bruge pæren bare en gang i mellem.

0 0
Thomas Larsen 23-05-2012 13:38:09

For en god ordens skyld skal det også sige at Apple i de nyere versioner af Mac OS X er kommet godt efter problemerne.

Mine eksempler er et par år gamle :)

0 0
Kim 23-05-2012 13:37:41

Enig, langt de fleste problemer kommer ikke fra Google Play, men andre steder.

Problemet er bare, at almindelige (også vestlige) ikke-Fandroids, der bare har købt en HTC nede i Bilka (whereever) ikke ved at man skal holde sig til Google Play (((indenfor den åbne platform???))).

0 0
Thomas Larsen 23-05-2012 13:39:23

Du kan ikke installere apps udenom Google Play medmindre du har slået det til.

0 0
Kim 23-05-2012 13:51:30

Det er naturligvis rigtigt, men det kan svigersønnen jo komme til at hjælpe med, og ikke være der til at holde opsyn ;)

0 0
23-05-2012 21:14:10

Det er jo bare ligesom, hvis svigersønnen lige jailbreaker en iphone, så svigermor kan få en masse lir....

Uanset hvad så skal du aktivt ind at ændre noget, for at kunne installerer 3. parts apps. Ydermere kommer android med en advarsel når du gør det. Så hvis "brian" eller hvad det var du kaldte ham, køber noget i bilka (hvilket jeg ikke lige kan se hvad har med sagen at gøre) så bliver han stadigt advaret, og derfor er det sq hans egen skyld hvis han får malware på sin mobil af den vej...

0 0
Thomas Larsen 23-05-2012 13:52:34

Måske, jeg ville så selv nægte at slå det til da der ikke er en årsag til min svigermor skulle bruge andet end Google Play store :)

0 0
Thomas Larsen 23-05-2012 13:55:09

Ellers kunne jeg jo naturligvis bare slå det til, installere appet, og så slå det fra igen. :)

0 0
Kim 23-05-2012 13:59:49

Nogle ville jo mene at de gjorde dem en tjeneste, uden at tænke på et evt. bagslag :)

0 0
DX 23-05-2012 11:58:51

@Kim. Jamen så er det jo utroligt heldigt at lige netop de 2 kilder, F-secure & McAfee som du henviser til, tilfældigvis er "sikkerheds firmaer" der kan sælge en App der kan løse problemet. Og også heldigt for dig at du ikke er på Android ;)

0 0
TF 23-05-2012 12:32:24

Jamen lille dx kunne du så ikke nævne hvem der skal komme med info om der er et problem med android medhensyn til sikkerhed før du og dine android fanatiker venner vil acceptere det er et seriøst problem for brugerne ?

0 0
DX 23-05-2012 12:49:20

Jeg skriver jo NETOP at det er utroligt heldigt at de "sikkerhedsfirmaer" der påpeger problemet også kan sælge dig et antivirusprogram der kan løse problemet.

0 0
TF 23-05-2012 13:07:19

Beklager jeg trode det var et af de sædvanlige ironiske indlæg ;)

0 0
Robert 24-05-2012 14:24:34

Det var det også han prøvede bare at redde den.

0 0
Kim 23-05-2012 12:20:51

Det er skarpt observeret, tak for opklaringen! Personligt havde jeg nok selv været mere mistænkelig, og undret mig mere, hvis det var Pampers eller Duracell der fremlagde de oplysninger, men sådan er vi jo så forskellige.

Jeg bruger heller ikke anti-vira, men de få gange det er lykkedes mig at få inficeret min computer, der har McAfees hokus-pokus løsninger alligevel hjulpet. Det har jeg været glad for. Og selvom jeg ikke er på Android, så er jeg på Desktop (win) så advarselen gælder stadigt også mig.

... men igen, jeg venter til nogle jeg har tillid til, som Duracell, kommer med advarselen. Bare fordi (og netop fordi) de her folk lever af at levere sikkerhedsløsninger, så kan man ikke stole på dem... ;)

0 0