Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Mangel på AMOLED-skærme forsinker OnePlus 3 voldsomt

Mangel på AMOLED-skærme forsinker OnePlus 3 voldsomt

OnePlus døjer fortsat med lange leveringstider på grund af mangel på AMOLED-skærme. Rygter lyder, at OnePlus vil løse problemet med en revideret OnePlus 3.

Foto: OnePlus.net

Siden den kinesiske producent OnePlus lancerede sin tredje topmodel, OnePlus 3, har interessen for telefonen været så stor, at det ikke har været muligt at producere tilstrækkeligt med telefoner.

Derfor måtte producenten i starten af august måned sætte salget midlertidigt på pause i intet mindre end 24 lande i en hel måned, men det har ifølge firmaets medstifter, Carl Pei, ikke haft den ønskede effekt. Tværtimod blev situationen værre, da de mange ugers forsinkelse kort tid efter bredte sig til Danmark.

Læs også: Danmark ramt: OnePlus 3 med klart forlænget leveringstid 

Hidtil har der ikke været nogen forklaring på den langsomme produktion af OnePlus 3-telefoner, men på firmaets forum kaster medstifteren nu lys over årsagen. I et svar til en tråd fortæller han, at det er en mangel på AMOLED-skærmpaneler, der skyldes de mange ugers ventetid på OnePlus 3.

’Efterspørgslen for AMOLED er højere i 2016 end industrien havde forventet efter en samlet lavere end forventet efterspørgsel på AMOLED i 2015. Produktionskapaciteten på fabrikken var derfor reduceret. Derfor er leveringstiden forøget voldsomt,’ tilføjer han i sit svar.

Dermed er der ikke andet for end at vente yderst tålmodigt i op til en måned, hvis du har bestilt eller vil bestille en OnePlus 3. På nuværende tidspunkt er det kun muligt at bestille farven Graphite med 4 ugers ventetid, mens Soft Gold slet ikke er mulig at bestille længere.

Rygte: OnePlus lancerer revideret OnePlus 3S

Det problem vil OnePlus ifølge et rygte fra hjemmesiden Gizmochina rette op på ved at udskifte AMOLED-skærmen med en LCD-skærm, mens processoren i samme ombæring vil blive opgraderet til Snapdragon 821 i stedet for 820. Oplysningerne skulle stamme fra en kilde hos en af OnePlus’ leverandører, hvorfra det lyder, at produktionen af OnePlus 3 med de oprindelige specifikationer allerede er stoppet.

Der er dog grund til at betvivle dette rygte af flere grunde. For det første har OnePlus’ Carl Pei i ovenstående tråd på firmaets hjemmeside direkte skrevet, at AMOLED- er bedre end LCD-skærme – med andre ord at han næppe vil erstatte AMOLED med LCD i OnePlus 3.

Læs også: OnePlus 3 - En forbløffende god smartphone [TEST] 

Dernæst vil det ikke sende det bedste signal for de mange personer, der i løbet af de første fire måneder har nået at købe telefonen, som i så fald allerede vil være ’forældet’ i forhold til den reviderede OnePlus 3S, som skulle være navnet.

OnePlus oplever også en enorm interesse for OnePlus 3 i disse uger, dels fordi Samsung har døjet med de mange problemer med Note 7, som endegyldigt er blev skrinlagt, dels fordi mange forbrugere har afventet priserne på Googles Pixel-telefoner, som har vist sig at være ganske høje.

Med den skarpe pris på OnePlus 3 vælter det altså ind med nye ordrer for tiden, som ikke just gør forsinkelsen bedre, men at have endnu et produkt i porteføljen med dertilhørende produktudvikling, kundeservice og softwareopdateringer kan ganske vist løse problemerne på kort sigt, men kan muligvis give flere problemer i det lange løb.

Læs også: OnePlus 3 får skarp konkurrence af ZTE Axon 7 

Om løsningen for OnePlus så blot er at tage imod nye ordrer og fortsætte med ugelande forsinkelser i nogen tid, mens der ventes på, at nye sendinger af AMOLED-skærme ankommer til fabrikken, vil vise sig i de kommende uger.

Hvordan mener du OnePlus bør tackle dette ’luksusproblem’ – at interessen for OnePlus 3 er alt, alt for stor? Bør producenten satse på en revideret udgave og få indhentet det tabte, eller er det en uholdbar løsning? Giv gerne dit besyv i en kommentar nedenfor.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her



Om brug af cookies