Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Markant færre udfald ved opkald hos Telenor

Markant færre udfald ved opkald hos Telenor

Telenors kunder oplever færre afbrydelser efter teleselskabet har lukket 9 mobilcentraler.

En stor konsolidering af Telenor netværk, betyder færre afbrudte samtaler for teleselskabets kunder.
En stor konsolidering af Telenor netværk, betyder færre afbrudte samtaler for teleselskabets kunder.

Det nye netværkssamarbejde med navnet Newco, der er står for sammenlægningen af Telenor og Telias netværk kører på skinner. Som en del af sammenlægningen af de to netværk, så har teknikerne været i gang med den store svensknøgle, og lavet markante ændringer på Telenors netværk.

Og disse store ændringer kommer teleselskabets kunder tilgode. Ifølge Telenor selv, så har deres netværk faktisk aldrig været så velkørende som netop nu.

Èn af grunden til denne påstand er, at Telenor har nedlagt 9 ud af 11 netværkscentraler i Danmark. Normalt er lukning og "downsizing" noget negativt, men når snakken falder på netværkskompleksitet, så er det yderst positivt.

Færre handover-fejl

Et 2G/3G netværk er typisk ikke ét stort netværk. De fleste telenetværk er opdelt i en række mindre områder. Man kan faktisk sammenligne det lidt med den opdeling i regioner, som vi har i Danmark. Altså opdeler et telenetværk landet i en række større geografiske områder. Hvert område er så styret fra en mobilcentral, der holder styr på alle mobilmaster inden for dette område.

Telenor har tidligere haft 11 mobilcentraler, og det er så dette antal, som er blevet reduceret til 2 nye mobilcentraler.

Denne reduktion af netværkskompleksistet har en masse fordele for et teleselskab, men for Telenors kunder, så har det også en stor mærkbar fordel - nemlig på mængden af handover-fejl.

Et handover er, når man bevæger sig rundt, og mobiltelefonen skifter fra mobilmast til mobilmast. Hvis dette skift mellem mobilmasterne kikser, så kaldes det en "handover fejl", hvilket meget ofte betyder, at opkaldet bliver afbrudt.  På tekniker jagon kaldes det for et "drop", når et opkald bliver afbrudt ved f.eks. en handover-fejl.

Mange handover-fejl i Telenors netværk skete, når man bevægede sig mellem de forskellige områder. Kørte man f.eks. på motorvejen fra Kolding til Aarhus, så ville man undervejs skulle skifte fra en mobilcentrals område til et andet, hvilket meget let kunne resultere i en handover-fejl.

Men også i det daglige, når man bevæger sig rundt i en storby, så skifter ens telefon meget ofte mellem forskellige master. Der foretages nemlig mange tusinde handover per mobilmast hver dag eneste dag.

Ved at samle netværket i 2 nye mobilcentraler, så er det lykkes Telenor, at minimere antallet af handover-fejl på netværket.

- ”Et handover mellem to master kan godt kikse, men det sker sjældent, fordi det er ret ukompliceret. De handovers, der er sværest at håndtere i netværket, er dem der sker mellem de store centraler. Dét at vi nu har nedlagt størstedelen af vores centraler betyder, at vi også har nedbragt antallet af drops på central-niveau markant. Det er noget, kunderne kan mærke, når de bevæger sig rundt i landet. Telenor-kunder, der kører på motorvejen, vil opleve, at langt flere samtaler kan føres til ende uden drop,” fortæller Arne Bøch Andersen, direktør for Telenors netværksudviklingsdivision (Development).

Telenor har minimeret antallet af handover-fejl på f.eks. motorvejsnettet.
Telenor har minimeret antallet af handover-fejl på f.eks. motorvejsnettet.
Foto: Mobilsiden.dk

Kompleks opgave

At gå fra 11 gamle til 2 nye centraler er ifølge Telenor ikke nogen helt enkelt manøvre.  Hovedparten af datatrafikken skulle flyttes uden at kunderne bemærkede det – inkl. Telenors fastnettrafik, der også kørte gennem de 11 centraler.

- ”Man kan ikke bare lukke en switch ned, mens man konsoliderer i netværket. Al service og kvalitet skal bevares på højt niveau hele vejen. Det svarer til at skifte en knastaksel i motorrummet på et krydstogtskib, uden at skibet taber fart, og uden at restaurantgæsterne på dækket mærker det. Det er vi lykkedes med, og det er vi selvfølgelig lidt stolte af,” fortæller Arne Bøch Andersen.

Telenor flyttede derfor datatrafikken gradvist, og imens den store omlægning stod på, kunne Telenors kunder bruge deres telefoner døgnet rundt.  Alt i alt har Telenor flyttet to millioner kunder med forskellige tjenester og abonnementer med over på de to nye centraler.

Læs også:
Telenor opgraderer til 32 Mbit/s
Sådan giver teleselskaberne dig høj hastighed på din smartphone via 3G
Bedre og hurtigere netværk hos Telenor
Telenor udvider netværket kraftigt

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

sonett2 01-05-2012 21:35:15

Jeg sidder dagligt i en ambulance og kommer rundt i hele region syd... Jeg glæder mig over at der i den grad er kommet styr på det netværk hos Telenor, har næsten ikke haft nogen udfald på det sidste og kan mærke at der er kommet noget mere hul igennem på deres 3G netværk.. Er sgu spændt på hvordan det bliver når deres netværk bliver koblet helt sammen..! :-)

0 0

Om brug af cookies