Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Markedsandel: Apple går frem, mens Android for første gang oplever et fald

Markedsandel: Apple går frem, mens Android for første gang oplever et fald

Den seneste opgørelse over markedsandele for operativsystemer viser, at Apple i fjerde kvartal havde fremgang, mens Android for første gang oplevede et fald.

Analysefirmaet Gartner har udsendt en opgørelse over markedsandele for mobile operativsystemer.

Opgørelsen viser, at Android for første gang taber markedsandele til Apples iOS. Udviklingen skyldes, at Apple solgte rigtig mange iPhone 4S i sidste kvartal af 2011, skriver Amobile.no.

Apple solgte 35,5 millioner smartphones med iOS, hvilket gav Apple en markedsandel på 23,8 procent.

Der blev til sammenligning solgt 75,9 millioner Android mobiler i fjerde kvartal, hvilket gav Android en markedsandel på 50,9 procent. Det er et fald fra tredje kvartal, hvor Android havde 52,5 procent markedsandel.

Dermed har Android stadig den største markedsandel efterfulgt af Apple. På tredjepladsen kommer Symbian med en andel på blot 11,7 procent.

Undersøgelsen viser også, at Microsofts Windows Phone har en andel på bare 1,9 procent. Dermed ligger Microsoft kun lige over kategorien "Øvrige"  i undersøgelsen.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

BallonPedro 17-02-2012 22:42:52

Bliver spændende at se hvad der sker med WindowsPhone's markedsandel her i 2012 efter at Nokia er gået all-in der.

Den burde nok stige lidt over de sølle 1,9%

0 0
David 18-02-2012 08:07:14

Der skulle være plads til forbedringer..

0 0
18-02-2012 17:29:29

Det positive er da at det ikke kan blive meget værre. Men samtidigt er ca. 2% så meget at vi ved WP er blevet købt af flere personer de få her på forummet som har en.

0 0
Henrik 21-02-2012 19:59:14

Jeg venter så med at skifte vogn. Det bliver nok en Nokia 808 PureView til mig. WP er for begrænset, Android for rodet og iOS for begrænset (som WP).

0 0
Kim 21-02-2012 21:38:14

Den ser også ud til at blive en frækkert ;)
Personligt overvejer jeg at gå tilbage til min (anden) N900, da det her autokorrektur og manglende ordtilføjelse er ved at drive mig til vanvid!
WP er flydende og lækkert, men...

0 0
BallonPedro 18-02-2012 18:18:27

Jeg regner med at om en måned eller to, så kan jeg tælle med i WP statistikken :)

0 0
17-02-2012 12:48:26

Men hvis man kigger på Q4 2010 i forhold til Q4 2011, så er androids markedsandel steget med over 20%, hvor iOS er steget med 8%....Og da Apples eneste smartphone bliver solgt fra Q4 er det vel ikke så overraskende...

0 0
Timo 18-02-2012 16:52:53

N, du blander procent og procent point sammen :)

iOS: 23.8/15.8 -1 = .50 = 50 procent stigning i markedsandel fra q4 2010 til q4 2011

Android: 50.9/30.5 -1 = .66 = 66 procent stigning i markedsandel fra q4 2010 til q4 2011

Men som du siger er Android og iOS steget henholdsvis 20 og 8 procent point

Sorry, men den slags er sku vigtigt når man kigger på tabeller :)

0 0
19-02-2012 07:49:05

Ja jeg er desværre ikke den store statistikker, men du forstod da hvad jeg mente :-)

0 0
17-02-2012 14:14:39

En anden årsag, kombineret med den du beskriver, kan være at der er kommet en del virkeligt gode smartphones med Android henover sommeren, her tænker jeg blandt andet på SGSII og HTC Sensation og ikke mindst Wildfire S og andre, mens der hen over julen ikke er kommet noget markant nyt.

Ovenstående udvikling bliver først interessant hvis det fortsætter efter at der er kommet nye store Android udgivelser.

Og lige en note, det er rart endnu engang at se at Android bliver fremstillet som en producent.

0 0
Cebastian 17-02-2012 16:06:25

Galaxy Note er også et "halvt flagskib". Men bevares, Nexus og Note er niche-modeller, så meget sælger de ikke :)

0 0
Kim 17-02-2012 17:38:26

Hehe... Det var det man sagde om iPhone ik ;)

0 0
Kim 17-02-2012 15:05:24

Nogen vil vel mene at Galaxy Nexus er noget særligt i Android-land?

0 0
JP 17-02-2012 12:45:02

Hvordan kan det dog ske? Åben vinder altid... så det kan ikke passe.. det må være fordi alle 35,5 mill iPhones er købt af en flok frådende galninge som er forblændet af Apples reklamer...

(hehe)

0 0
JP 18-02-2012 19:53:20

Åben vinder altid... sig lige det til Linux og hils fra Windows.

0 0
David 17-02-2012 20:01:19

Linux har ikke just vundet over Windows ;)

0 0
Kim 17-02-2012 12:53:31

Android sælger jo stadigt mere end Apple, over dobbelt så meget. ;)

0 0
Rene 19-02-2012 15:29:28

Vildt at en producent sælger ½ gange så meget som alle android producenter.
Siger sgu en del om Android vs. IOS.

Ps. Er selv Windows, Android og IOS bruger.

0 0