Markedsføring af mobilt bredbånd undersøges

Hvordan må mobilt bredbånd markedsføres? Det skal Forbrugerombudsmanden nu undersøge.

Markedsføring af mobilt bredbånd undersøges

“Vi giver dig den højeste hastighed – op til 7,2 Mbit/s”, skriver Teleselskabet 3 i deres markedsføring af mobilt bredbånd. Spørgsmålet er, om det er retvisende overfor kunderne.

– “Vi er opmærksomme på 3’s markedsføring på det her punkt. Jeg kan endnu ikke udtale mig om, hvorvidt, det er ulovligt eller ej, men det er en sag, vi har taget op”, siger forbrugerombudsmand Henrik Øe til Ingeniøren.

Teleselskabet fastholder, at der er tale om en standard, derfor skrives 7,2 Mbit/s. Hastigheden i det daglige kan opleves mellem 2.0 og 5,5 Mbit/s.

3: Fint med retningslinier

Debatten om hastighederne hilses velkommen af 3.

 – “Det er godt hvis vi får nogle retningslinjer som alle teleselskaber skal følge. Vi mener dog stadig det er relevant at markedsføre standarden for forbindelsestypen, da man reelt ikke kan love kunderne en bestemt hastighed. Det kan svinge fra to til fem Mbit/s. Vi har valgt både at kommunikere hvilken standard der køres på og hvilken oplevelse der kan forventes”, siger pressechef Stine Green Paulsen fra 3 til Mobilsiden.dk

Hun fortæller, at 3 gennem de seneste år har brugt lang tid internt på at tale om den bedste metode, og at det igen er på bordet i forbindelse med opgraderingen til den næste standard 14,4 Mbit/s.