Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Måske gavnligt at binde telekunder i et år

Måske gavnligt at binde telekunder i et år

Danske mobilkunder kan maksimalt bindes til et abonnement i seks måneder, men i virkeligheden kunne det styrke konkurrencen at lade forbrugeren bestemme, om man vil bindes i længere tid. Det skriver Computerworld Online.

Deltag i debat om emnet, <a href=klik her..." />
Deltag i debat om emnet, klik her...

Sammenlignet med vores nordiske naboer, så har Danmark den klart korteste bindingsperiode for abonnementsbindinger på mobiltelefoner. Som alle nok ved, må teleselskaber i Danmark maksimalt binde kunden i 6 måneder. Til sammenligning kan det siges, at man i Sverige og Finland må binde kunder i op til to år.

I et speciale skrevet af cand. polit. Michala Ehlers Rasmussen, konkluderes det, at der ingen grund er til, at man ikke også har længere bindingsperiode i Danmark. Hun fortæller at ”En bindingsperiode kan være med til at øge konkurrencen, fordi selskaberne konkurrerer hårdere, når de har udsigt til at vinde en kunde på fast basis.”

Styrelse og minister i åben strid

IT- og Telestyrelsen og Videnskabsministeriet med Helge Sander i spidsen er af den opfattelse, at kunder i Danmark maksimalt må bindes i seks måneder. Konkurrencestyrelsen mener derimod, at man sagtens kan åbne for længere bindingsperioder.

I 2004 endte de to parter i en mere eller mindre åben strid. Konkurrencestyrelsen gav selskabet 3 lov til at binde kunder i op til 12 måneder, men det varede ikke længe, før Helge Sander fik stukket en kæp i hjulet.

Dengang udtalte han ”Jeg synes, at det er ganske uforståeligt, at Konkurrencestyrelsen giver tilladelse til 12 måneders binding for 3G-telefoner uden at koordinere med Videnskabsministeriet, der har ansvaret for telereguleringen og telemarkedet.”

Lad kunden vælge

I Konkurrencestyrelsen mener man stadigvæk, at det er forkert at have en begrænsning på bindingsperioden.

Kontorchef i konkurrencestyrelsen, Niels Rytter, udtaler, at man ikke direkte går ind for en bestemt bindingsperiode, men at det skal være op til forbrugeren at vælge.

Michala Ehlers Rasmussen bakker op om denne teori i sit speciale. Hvis teleselskaberne måtte binde kunderne i længere tid, ville det helt naturligt skabe konkurrence om at udbyde den mest attraktive bindingsaftale, mener hun.

Den korte bindingsperiode, vi har i dag, tillader os at shoppe rundt efter det bedste slagtilbud fra selskaberne. Men dette er ikke altid sundt, mener Michala. Hun udtaler, at ”som forbruger kan det være usundt at flytte sig fra den virksomhed, man i virkeligheden foretrækker, bare fordi der lige bliver tilbudt en billig telefon et andet sted.”

Som det ser ud i dag, kæmpes der imellem teleselskaberne en kamp på mobiltelefonens pris mere end den egentlige abonnementsaftale. Såfremt vi ikke er tilfredse med abonnementet, jamen så skifter vi bare efter seks måneder.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her



Om brug af cookies