Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   MeeGo opdatering til Nokia N9 giver 1.000 forbedringer

MeeGo opdatering til Nokia N9 giver 1.000 forbedringer

Nokia N9 med MeeGo har fået en kæmpe opdatering der bringer mere end 1.000 forbedringer, heriblandt kameraet.

Nokia N9. (Foto: Mobilsiden.dk).
Nokia N9. (Foto: Mobilsiden.dk).

Nokias tidligere "succes mobil", eller det der skulle have været Nokias succes, har nu fået en større opdatering.

Der er tale om Nokia N9, der deler design med Nokia Lumia 800. N9  kører dog på styresystemet MeeGo, der nu er blevet efterladt af Nokia, til fordel for Windows Phone.

Nokia N9 - et hit eller et komma? (mobiltest)

Systemet bliver dog fortsat vedligeholdt, og netop derfor er Nokia kommet ud med meddelelsen om en kæmpe opdatering, der bringer mere end 1.000 forbedringer til systemet.

Opdateringens størrelse gør at vi ikke kan detaljere den til fulde, men du kan læse meget mere om opdateringen på Nokias hjemmeside her.

Dog kan vi nævne nogle af forbedringerne, der blandt andet indeholder kameraoptimeringer, forbedret mappeoprettelser, nye tiltag i navigationssoftwaren, Dropbox integration, Facebook og Twitter optimeringer, forbedret mail tjeneste, ”kopier og indsæt” features og meget mere.

Hvis ikke din telefon er kommet op med opdateringen endnu, kan du søge manuelt efter den ved at gøre følgende.

1. Vælg Indstillinger - Programmer - Administrer programmer.

2. Åbn fanen Opdateringer for at se alle tilgængelige opdateringer og følg vejledningen.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

lars 08-07-2012 13:47:22

Havde Elop nu ladet værre med at smide the burning memo, og så intruduceret WP telefoner løbende, i stedet for det her enten eller. Så tror jeg de havde stået bedre idag.

PR1.3 gør N9 meget bedre, jeg er stadig super tilfreds med min; skifter altid tilbage til den efter nogle uger med Lumia 800.

0 0
Kári 04-07-2012 11:15:19

Syntes Nokia har virkelig sovet i timen, forstår slet ikke hvorfor De ikke bare havde brugt det team og fået stille og roligt bikset et android brugerflade sammen, for apps betyder så meget for mange, og android ville have Været et godt valg, eller fået den til at køre med play butikken og beholde styresystemet hvis man kunne det.
De satser på windows og det går bare ikke så hurtigt med dem, syntes det er synd at Nokia ikke spillede på flere heste, men håber da de får mere succes med Windows i fremtiden når de laver windows 8 mobiler så kan det være

0 0
Henrik 04-07-2012 11:31:24

Jeg mener ikke, at de har sovet i timen det sidste år. De er netop vågnet op til en virkelig der kræver hårde prioriteringer. Jeg tror på WP8. Jeg var ikke så imponeret over WP 7.5, og valgte derfor også at holde fast i Symbian lidt endnu. Men når de kommer med WP8 modeller, er jeg skiftet, det er helt sikkert!

Der er så meget fedt i WP8 og hele Microsoft's øko-system, at det kombineret med Nokia's kvalitetshardware har potentiale til for alvor at sparke røv på, især Android, men også iOS.

0 0
hellas7 04-07-2012 11:57:00

Henrik du ville jo ikke mene, at de havde sovet i timen for to år siden heller, du hygger dig jo fint med Symbian (eller er det mig der husker forkert? :)

Jeg går også og undrer mig over, at Nokia færdiggjorde MeeGo for at forlade det lige efter. Fremtiden vil vise om Nokia har gjort det rigtige ved at binde sig til WP, men skal Nokia have succes, skal de blæse Huawei, Samsung, HTC og co. ud af dette marked, det er ikke nok at have 1/4 af WP.

0 0
Henrik 04-07-2012 12:17:25

Ja, det er rigtigt. Dog ændrede Elop's annoncering jo kraftigt på dette. Jeg er stadig fint tilfreds med Symbian Belle, og foretrækker det stadig over WP 7.5. Men som jeg nævnte, så er jeg ret sikker på, at det ændrer sig med WP 8, som har mange af de ting jeg savner ved WP 7.5 (og som Symbian Belle har). Jeg har bestilt en 808 PureView, som bekendt kører Belle FP1 (og bliver opdateret til FP2 i løbet af året), og jeg er sikker på at jeg bliver glad for den.

Min pointe, er at Meego Harmattan udviklingen gik for langsomt og nogle af valgene som Harmattan team'et foretog under motorhjelmen var ikke lige smart. Jeg kunne ævle en masse om lydimplementationen f.eks., men det vil jeg spare dig for ;-)...og blot sige, at WP 8 er noget jeg tror mere på ifht. Harmattan. Og der er jeg faktisk enig med Elop.

At Nokia har færdiggjort Meego til N9, er et testamente til at Nokia ikke bare skider på deres brugere af en bestemt model, selv når de er nødt til at omprioritere hårdt. De havde jo i princippet ikke behøvet at lave den seneste opdatering til N9, men gjorde det alligevel.

Jeg tror sagtens at Nokia kan konkurrere med Huawei, Samsung osv. De er jo allerede godt igang med at bringe WP ned i pris/hardware krav i samarbejde med MS. Der er ingen tvivl om, at det er nemmere med WP end med Android (altså at give en god brugeroplevelse på low-end hardware). Hvis der er noget Nokia er verdensmestre i, er det netop dette. Se f.eks. også på deres nye S40 modeller, som f.eks. Asha 311 - ret imponerende for en 800 kroners telefon.

Givet den situation Nokia er i nu, har de ikke andet valg. At Elop så kunne have håndteret kommunikationen anderledes, er en anden diskussion.

0 0
lars 08-07-2012 13:44:05

Jeg vil gerne høre hvad du har at sige om lydimplementeringen ?
Gerne med tekniske detaljer, om hvor du mener det er gået galt?

0 0
Kim 04-07-2012 13:01:56

N9 var stort set markedsklar da Elop smed "Burning platform"-memoet ud til medarbejdere (og presse) og blev tilbageholdt efter annonceringen af partnerskabet med Microsoft.

Den var så færdig, at der blev sat stop for videre udvikling ift. markedsmodellen, hvilket resulterede i den massive update kort efter realeasen.

0 0
Henrik 04-07-2012 14:15:09

"Den var så færdig, at der blev sat stop for videre udvikling ift. markedsmodellen, hvilket resulterede i den massive update kort efter realeasen."

Der var en grund til, at det blev stoppet. Hvis du har læst hvad Kai Ostamino (eller hvad det nu er han hedder) som var udviklingschef på det tidspunkt, så var det jo netop, at ham og Elop en sen aften gennemgik alle milestones der var opnået ifht. hvor de burde være og nåede frem til den famøse "ohh shit!"-konklusion. Det var DET, der fik dem til at droppe Meego som afløseren til Symbian, og som ledte til at bruge WP som den primære platform istedet.

0 0
Kim 04-07-2012 15:54:33

Der var ikke udviklingsstop, bare i forhold til markedsmodellen der stort set lå i emballage i et halvt år.

0 0
hellas7 05-07-2012 11:13:47

fedt, at i har sat jer så meget ind i det (og fedt, at man kan diskutere andet end "fuck nokia, apple og microsoft" osv.)

Jeg synes bare Nokia har taget et forkert sats ved at træde ind på en helt ny platform, hvor andre producenter også kan producere. Det havde jo ikke været tilfældet med MeeGo (eller Symbian for den sags skyld). Og for at gentage mig selv - Nokia kan jo ikke bare leve på at have 20-25 % af WP - hvis Nokia skal have succes skal de jo ende med at være producenten på wp, og det skulle bare undre mig om Samsung, HTC og Huawei vil tillade det, især når sidstnævnte sikkert vil oversvømme markedet med specs fra high end til den halve pris.

0 0
Kim 05-07-2012 12:17:20

Nokia har allerede en væsentlig del af WP 7.5 markedet, ikke 25% :)
Men det kan jo naturligvis tilskrives manglen på nyere modeller fra de andre producenter.

Men partnerskabet med Microsoft skulle gerne give dem fordele i forhold til de andre producenter, samtidigt med at Nokia distancerer sig med egne - og ret gode - apps.

Og det er jo også her Nokia ser fordelen i at der er andre producenter på platformen, men også at det er Microsoft der står for hele øko-systemmet. Det har jo et langt større potentiale end MeeGo skulle kunne tilkæmpe sig. Selvom MeeGo er kryds-platform, så har Mircosoft jo af gode grunde et kæmpe forspring.

0 0
hellas7 05-07-2012 13:06:03

Som du delvist gætter, var min hentydning til Nokia og 25 % markedsandel ikke udtryk for den reelle markedsandel, men den del af markedet, som Nokia måske, måske ikke, vil lande på, når de andre store producenter lancerer deres første "rigtige windows phones", som Nokia kaldte Lumia-serien.

Men Kim du glemmer bare stadig, at Nokia, grundet deres strategi, har mistet næsten hele deres Symbian-marked. Hvis Nokia havde arbejdet målrettet med at overflytte deres Symbian-kunder til MeeGo ville MeeGo jo netop have haft et forspring i forhold til WP, især fordi den, så vidt jeg ved, kan køre alle Nokias Symbian-apps, hvilket i grunden var skide-smart tænkt.

Grundlæggende er det jo bare et problem for verdens (engang) største mobilproducent, at den binder sig til én platform, som er åben. I mine øjne er det en fallit-erklæring, da jeg ikke ser nogen grund til at de så ikke også producerer på Android, Firefox OS, Ubuntu OS, Tizen osv.

0 0
Kim 05-07-2012 14:30:00

Uhh, jeg glemmer skam ikke det fejlagtige i Nokias (særligt kommunikations) strategi. ;)

Men! Med øko-systemet omkring WP 8 har stadigt et langt større krydsplatform potentiale end MeeGo ville få rigtigt længe. Bla. fordi der er andre der laver slates og Microsofts X-Box osv.
MeeGo ville have langt op ad bakke før øko-systemet ville blive krydsplatform. (Selvom der er tablets og tv der kører MeeGo)

0 0
David 05-07-2012 13:29:40

"Hvis Nokia havde arbejdet målrettet med at overflytte deres Symbian-kunder til MeeGo ville MeeGo jo netop have haft et forspring i forhold til WP, især fordi den, så vidt jeg ved, kan køre alle Nokias Symbian-apps, hvilket i grunden var skide-smart tænkt."

Det kan den ikke i praksis, det kan godt være at QT gør det lettere at porte programmer fra Symbian 3 til MeeGo, men realiteten er at meget få udviklere gør det. Der findes tonsvis af gode Symbian apps, der ikke er portet til N9.

0 0
04-07-2012 10:37:57

Selvom det er en glædens dag med den flotte opdatering til en i forvejen fantastisk telefon er det med bitter smag at den modtages, opdateringen, for det er også tiden hvor holdet bag meego forlader nokia, de har opfundet og prduceret så mange lækker telefoner og software og de er indbegrebet af den opfindsomhed og innovatisme der var i det, jeg nu vælger at kalde det gamle nokia.

Herfra skal ihvert fald lyde et stort tak til meego holdet og i havde fortjent bedre !!!!!!

0 0
Peter Frederiksen 04-07-2012 11:30:37

Jeg kan ikke lige finde artiklen, men Meego udviklerne har fået en mulighed med Tizen

http://en.wikipedia.org/wiki/LiMo_Foundation

0 0
Kim 04-07-2012 13:03:52

Uden at være sikker på hvilken artikel du mener, så er det vigtigt ikke at blande MeeGo-udviklerene sammen med Nokias MeeGo/Harmatten udviklere.
Men det ville give massere af mening for Intel/Samsung at rekruttere det hold fra Nokia, når nu de har været så dumme at sende dem på porten.

0 0
Henrik 04-07-2012 14:10:52

Jeg tror ikke, at Samsung er speciel interesseret. De har nok i deres succes med Android og deres eget Bada.

0 0
Kim 04-07-2012 15:02:39

Android har stadigt en høj pris for producenterne - Google ;)

Og bada er jo en del af smeltediglen TiZen.

0 0
Henrik 04-07-2012 11:28:18

Ja, det er lidt trist. Men når man er presset på bundlinien er man nødt til at prioritere hårdt. Det er ikke altid fair, men nødvendigt. Det var nøjagtig samme type hårde prioriteringen Apple var nødt til at lave dengang de var helt nede at vende tilbage i 1997/98. Der skar de også en del projekter som havde en fan-following, f.eks. Open Doc der fik øksen.

0 0