Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Meget begrænset Windows Phone 7-oplevelse i Danmark

Meget begrænset Windows Phone 7-oplevelse i Danmark

Når mobilerne med WP7 kommer til Danmark bliver det uden adgang til Windows Marketplace, og dermed uden adgang til applikationer. Mobilerne kommer heller ikke til at tale dansk.

Microsoft har netop præsenteret deres forbedrede styresystem Windows Phone 7, tidligere kendt som Windows Mobile.

Windows Phone 7 har været længe under vejs og længe ventet, især af folk med Windows Mobile-mobiler, der har ventet på at kunne skifte den gamle ud med en ny model.

Med præsentationen af WP7 fulgte lanceringen af fire mobiler, der kommer til Danmark.

Men der er også dårligt nyt.

Ingen apps

Windows Phone 7-modellerne i Danmark får nemlig ikke adgang til Windows Marketplace, hvor der kan købes applikationer og spil, ligesom i Apples App Store, og Googles Android Marked.

Samtidig er der heller ikke adgang til musiktjenesten Zune, eller spiluniverset Xbox Live.

Danmark er simpelthen for lille et land, til at det er blevet prioriteret at få den danske del af applikations-universet klar.

Taler ikke dansk

Windows Phone 7-mobilerne i Danmark kommer heller ikke til at tale dansk.

Hverken i menuen eller i input, da der ikke er dansk ordbog.

Tastaturet er heller ikke dansk, og der kommer først æøå frem ved "press to hold". Der er heller ikke mulighed for T9-tastatur.

Heller ingen Flash

Windows Phone 7-mobilerne understøtter heller ikke Adobe Flash, der blandt meget andet bruges til at vise mange former for web-tv.

Det er ikke lykkes Microsoft at få det klar til lanceringen, fortalte repræsentanter for Microsoft under det danske pressemøde.

Det bliver det dog på et senere tidspunkt.

Det bliver dermed en meget begrænset oplevelse for brugerne, og en stor del af incitament for at købe en smartphone er helt væk.

Læs også:
LG lancerede Optimus 7 for tidligt
HTC lancere to nye WP7-mobiler
Samsung Omnia 7 lanceret

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Cap 12-10-2010 16:53:42

Hvordan kan man bruge 2.5 milliarder på markedsføring af et produkt der ikke understøtter flash???????

0 0
Nemo 12-10-2010 17:35:08

Syntes da det går meget fint for Apple :)

Men enig syntes også mobiler idag bør kunne bruge flash.

Er som mange andre skuffet over WP7, men alternativet er omvendt de bare ikke sælger dem i DK før de er klar som Apple fx gør.

Microsoft vil hellere give folk valget selv, og det er jeg som sådan tilhænger af, selvom jeg er skuffet. Det sagt bør sælgere så advarer folk der køber dem, om der er meget den ikke kan.

Og det gør sælgere ikke så havde nok været bedre at vente med lanceringen til det har ordenlig understøttelse i DK.

0 0
Cap 12-10-2010 23:25:06

Var forkert formuleret fra min side, mente, hvordan kan man bruge 2.5milliard på markedsføring og så ikke NÅ at have flash understøttelse på produktet udviklet færdigt eller lokalisationen. MS har et salgs/interesse vindue, der kun er åbent kort tid før der kommer et nyt produkt der er mere interessant ... at misbruge dette vindue med et halvfærdigt produkt er simpelthen dumt.

0 0
13-10-2010 10:24:10

Du har selv svaret på det :) efter at have brugt 2,5 mia på markedsføring havde de glemt at bruge penge på funktionalitet.

0 0
Joey 12-10-2010 14:13:42

det er sku øv. Det er mange vigtige ting, men på trods af disse tror jeg faktisk jeg køber en alligevel :)
Dog bliver det nok ikke HTC modellerne..

0 0
Daniel Jørgensen 12-10-2010 14:10:21

Jeg synes egentlig man skulle boykotte (staves) WP7 helt indtil at MS tager sig sammen og får det intergreret ordentligt i DK

0 0
Bepper 12-10-2010 12:20:32

Sad og så hele præsentationen i går, og det gjorde mig faktisk så interesseret at jeg ville overveje køb af en Windows-phone. De amerikanske priser lød også gode. Men så disse nyheder om total mangel på integration af telefonkøbere i Danmark!?
Trist trist trist.

0 0
Henrik 12-10-2010 12:15:38

FAIL

0 0
pb 12-10-2010 09:03:08

Har lige opdateret mangel listen
1. Ikke dansk sprog eller ordbog
2. Ingen flash
3. Ingen apps fra marketplace eller musik/TV fra Zune
4. Ingen x-box live
5. Bing som søge maskine er meget mangelfuld ift den amerikanske udgave, den er dog blevet væsentligt forbedret men stadig ikke på højde med den amerikanske udgave
6. Ingen copy paste
7. Ingen multitask
De ovennævnte ting skulle dog komme senere, men jeg er langt fra enig i strategien om at sende et halvfærdigt produkt på gaden især set i lyset af tidligere fiaskoer med windows mobil telefoner

0 0
Norupz 11-10-2010 23:49:31

FAIL!

0 0
Nygaard 11-10-2010 22:08:30

Jeg gik ellers med tanker om, at skifte min Desire ud med en WP7 baseret model - bare for at prøve noget nyt der måske kunne passe mig endnu bedre. Men den idé kom jeg da meget hurtigt fra igen.
Det er meget ringe, at verdens største leverandør af styresystemer, forsøger at spise forbrugerne af med noget der er så ufærdigt.

0 0
Jesper Søgaard 11-10-2010 22:20:27

+1 internet til dig.

Er fuldstændig enig. Jeg gik med samme overvejelser.

0 0
Kristian Hansen 11-10-2010 21:43:09

Man skulle tro at Microsoft efterhånden havde lært, at man ikke skal sende halvfærdige produkter på gaden.

0 0
pb 11-10-2010 21:01:25

Det er i min optik en katastrofe af dimensioner at man kan sende et produkt på markedet i DK der mangler så mange vigtige ting.
1. Ikke dansk sprog eller ordbog
2. Ingen flash
3. Ingen apps fra marketplace eller musik/TV fra Zune
4. Ingen x-box live
5. Bing som søge maskine er meget mangelfuld ift den amerikanske udgave.
Alt i alt en masse mangler der for mig at se gør denne telefon totalt overflødig indtil de får styr på det

0 0
Dan 11-10-2010 20:19:17

Jeg syntes det går fint i mobilbranchen uden dem!

For en gangs skyld er der innovation og udvikling i modsætning til på pcerne hvor de har haft næsten konstant monopol altid.

Tænk hvis det ender ligesom før i tiden hvor alt krævede Internet explorer, Windows mediaplayer, Diretx og meget meget mere bare for at se et skide videoklip elign.

Så hvis Nokia gad at få fingeren ud og få den N8 klar, så de kunne komme lidt med igen, ville det være dejligt.

0 0
Peter 11-10-2010 20:38:22

Vi skal have Nokia til at komme med meego, det ser fedt ud, så kan kan de godt pakke windows 7 sammen ;-)
Er ellers glad for htc desire, snart HD.

0 0
11-10-2010 21:27:20

Som jeg ser det, så har de allerede pakket sammen, hvis kun England og USA får næsten fuld glæde af mobilen fra starten og der er så mange mangler i de versioner de sælger i resten af verden, så er det projekt jo dømt til at mislykkedes.

Og jeg er enig i at hvis ikke der kommer en ordentlig version af WP7 før meego bliver lanceret så kan det se rigtigt skidt ud for m$. Hvis jeg kun kunne vælge imellem enten en mobil med WP7 eller symbian 3 så tror jeg at jeg ville Nokias løsning.

0 0
Jesper Søgaard 12-10-2010 08:19:24

Symbian 3? Really? Du må virkelig hade WP7.

0 0
12-10-2010 18:25:48

Symbian 3 har ikke de samme fundamentale mangler som WP7, men det er heller ikke en vinder. Kort vil jeg opsumere de to systemer således:

WP7(DK) er håbløst og tåbeligt mangelfuldt, symbian 3 virker gammeldags og klodset.

Men hvis jeg stod og skulle købe en smartphone i dag så ville jeg overveje en iphone 3gs og købe en HTC Desire(hvilket er præcist hvad jeg gjorde for et par måneder siden).

I bund og grund mener jeg m$ er nogle idioter(undskyld udtrykket), alle os der læser mobilsiden ved at WP7 har fundamentale mangler. Hvis du står i butikken så kan du let blive lokket af det nye design og først når du hjem opdager du alle manglerne. Efterfølgende finder du så ud af at den telefon du lige har købt ikke bliver opdateret og at du faktisk er blevet snydt.

0 0
Henrik 12-10-2010 19:02:31

Rimelig enig med dig PeterL, bortsat fra at Symbian^3 har lige præcis INGEN mangler. UIen i Symbian^3 er rigtig nok meget "traditionel Nokia" med nogle opstrammere, men den er lynende hurtig og smooth.

0 0
12-10-2010 19:52:19

Symbian er faktisk så godt at det inden længe ikke er at se på Nokias topmodeller i stedet går de over til Meego gad vide hvorfor? Men ja det er svært at se WP7 være en seriøs konkurrent, de skulle have kaldt det "windows phone vista" så ville budskabet have være indlysende "avoid".

0 0
Henrik 12-10-2010 20:10:54

Fordi Nokia ser Meego > Android/iOS, hvilket jeg er enig i.

Det ændrer ikke på, at Symbian^3 er et avanceret smartphone OS, som åbentbart er godtnok til at anmeldere ikke kan lade være med at sammenligne N8eren med de iOS/Android. At nogle så ikke kan lide UIen, er noget andet. Men det er da lidt spøjst. Endnu mere morsomt er det, når man tager den endnu billigere model, C7.

Meego er et Uber-smartphone OS. Bare se på Maemo 5 som kører N900eren og så ved du hvad jeg snakker om. Det får Android til at ligne noget der skidt ud af et par studerende på et halvt år (ikke at der er noget i vejen med studie projekter ;-)).

0 0
Henrik 12-10-2010 20:11:11

...og iøvrigt god joke med WP7 :-)

0 0
13-10-2010 10:22:47

Selvfølgeligt sammenligner de med ios og android fordi det er de direkte konkurrenter.Desuden bliver Meego nødt il at være bedre end Androi og iOS eftersom det først kommer i fremtiden.

Jeg har set et youtube klip af N900 med Maemo 5 og ja det ser bedre ud end symbian 3, men jeg ville ikke vælge det til fordel for android og endnu mindre for htc sense.

Maemo ligner i øvrigt noget m$ har lavet, med den forskel at Maemo ser ud til at fungerer uden stylus. Hvis Meego bliver en kraftig opgraderet version af Maemo så vil jeg vælge at være lidt optimistisk på Nokia vegne. Meego bør desuden blive endnu en begrundelsen for at vi kan grin af m$ for det fortjener de(min sympati for WP7 er fuldstændigt forsvundet).

0 0
Henrik 13-10-2010 11:34:38

Ja, deres mål er helt klart at Meego skal være mere avanceret end iOS and Android, ellers kunne de ligeså godt bare fortsætte med Symbian^4 i top-modellerne.

Du snakker meget om hvordan tingene ser ud, det er selvfølgelig også vigtig, men jeg kan love dig for at Maemo 5 (og derfor Meego) er sygt avanceret. For at sige det kort, så er der her tale om et fuldt ud POSIX kompatibelt OS med alt hvad det indebærer, og der er ikke et tykt java-lag imellem kernen og applikationerne. Ja, det er faktisk et computer OS, og ikke et smartphone OS.

Om det er bedre eller ej, i forhold den use-case, at det er et lommedevice det skal bruges på, må tiden vise.

0 0
13-10-2010 16:14:46

Der er ved at komme en del anmeldelser af N8 og alle dem jeg har læst skriver at symbian 3 ikke er på samme niveau som Android og iOS og en del kritiserer browseren.Hvis Maemo 5 er så meget bedre en symbian så forstår jeg ikke hvorfor de ikke brugte det til N8.

For at komme tilbage til emnet så kan vi reelt ikke bruge amerikanske, franske og engelske anmeldelser til noget og for dem der ikke er opmærksomme på det kan ende med et godt stykke hardware med software, som er håbløst handicappet. H

vis m$ tænker sig om så holder de sig fra Danmark ellers kan de ende med mange enormt skuffede brugere som har spildt mange tusinde kroner.

0 0
Henrik 13-10-2010 17:28:55

Der ligeså mange anmeldelser som siger, at S^3 faktisk virker stabilt og hurtigt, og egentlig ikke kan finde noget det ikke kan.

Jeg kunne godt tænkte mig nogle lavede en liste over hvad det er de mener Symbian^3 ikke kan, som iOS eller Android skulle kunne. Jeg har før spurgt folk om det, men ingen har villet/kunnet svare mig på det. Meget mærkeligt, når det er noget der gentagne påstås.
Så nu stiller jeg spørgsmålet igen.

Mht. Meego/Maemo:
Hvorfor Nokia ikke har brugt Meego på N8? - simpelt, Meego er ikke færdigt og det kræver sikkert dyrere hardware (mere RAM). Maemo er færdigt, men der er jo ingen megen grund til at opdatere og bruge dette, når Meego erstatter det.

0 0
13-10-2010 18:43:38

Nu skrev jeg Maemo ikke Meego.

Kort fortalt handler det ikke om hvad N8 kan/ikke kan, men om hvordan du får den til at gøre det og lige præcist på det punkt tror jeg iOS og Android( og især HTC Sense) er mere brugervenlige og rafinerede.

En kommentar jeg har læst flere gange er at hvis du er vant til symbian vil symbian 3 være en forbedring, hvis du er vant til Android eller iOS så vil symbian føles mindre rafineret.

Jeg gætter på at du er vant til symbian og bruger det dagligt til andet end bare opkald, sms beskeder og til at tage billeder med(altså simple ting). Men for en der skal bruge en smartphone for første gang tror jeg konkurrenterne er mere logisk bygget op. Der er ganske simpelt færre menuer og tastetryk for at nå det man vil. Opsætningen af skrivebordet i fx android og htc sense er mere logisk. S60 på min 5230 virkede meget ulogisk og gav mig et meget dårligt førstehåndsindtryk af en Nokia smartphone.

0 0
Henrik 13-10-2010 19:59:56

En smagssag, MEN iOS er klart det nemmeste, at finde ud for folk...men også meget begrænset. Sense på Android er ok, sålænge det er relativt simple ting. Dykker man længere ned i Android er det også rodet. Standard Android UIen minder mig faktisk lidt om Symbian UIQ UIen som SonyEricsson brugte i gamle dage på deres M600 og P1i smartphones.

Du nævner home-skærmen på din gamle 5230. Det er ikke helt fair - dette er IKKE den samme home-skærm som på N8. Faktisk langt fra.

Ligesom med Android er der flere typer af homescreens man kan vælge at bruge på Symbian (dog har brugeren her mulighed for at skifte den uden rooting). Den der leveres standard med 5230 (og 5800) er ret simpel ifht. N8 (og tildels N97).

Der er flere Symbian-brugere som anvender SPB Shell, som er en ret lækkert alternativ home-screen, og som virker på alle Symbian^1 og ^3 devices. Den kan endda bruge de samme widgets som standard home-skærmen på N8/N97, så man ikke skal være bange for manglende widget-support osv. Det er nemt at installere og kan hentes fra Ovi Store.

0 0
13-10-2010 20:20:23

Det var ikke lige skrivebordet på min 5230 jeg mente, men jeg skulle nok have lavet et linjeskift. Det var faktisk menuernes struktur og opbygning jeg mente.

Du nævner selv iOS's brugervenlighed og det er jo netop det apple har været geniale til modsat Nokia. Det samme gælder HTC Sense. Hvad der sker under UI'en og hvor svære styresystemerne er at udvikle apps til er de flest forbrugere nok ligeglade med, så længe der bare kommer nye apps.

0 0
Henrik 13-10-2010 22:55:24

Ok. Men ja, hvis man placerer een stor rød knap på en plade, kan de fleste også godt finde ud af bruge denne ;-)

Jeg mente godt nok ikke mht. hvordan det er at udvikle til Android, men når man som bruger dykker ned i det, og så ting som stabilitet.

At ting er hierakisk opbygget eller en flad struktur, er jo 100% en smagssag. Jeg har sgu observeret hvordan man kan side og blade og blade og blade for at finde det rigtig ikon på iOS eller Android's menu. Hvad der hurtigst, hmm...

0 0
KimDotDK 11-10-2010 21:57:25

Hvad pokker PeterL, er du ved at blive en gammel og blødsøden Nokia fan? :)
Nej, er fuldstændig enig med dig. Jeg havde egentlig store forventninger til WP7, men der er alt for mange mangler ved launch.
Skulle jeg vælge mellem WP7 og Android, ville jeg vælge Android :)

0 0
Daniel Jørgensen 11-10-2010 22:58:15

Ja jeg har egentlig også glædet mig meget, men det her skuffer da fælt. Problemet ligger jo også i at hvis det ikke er ordentligt fra start så vil mange springe fra med det samme og aldrig vende tilbage selvom de måske engang om et år får lavet dansk på telefonerne og åbnet markedet.

Men det må de vel egentlig selv om. De skyder jo bare dem selv i foden ved at gøre det på denne måde vil jeg mene.

Alle de ting der gjorde WP7 interessant da jeg hørte om det er lige blevet skudt til jorden. Hvilket efter min mening er en katastrofe! Jeg er næsten sikker på at deres styresystem bliver en fiasko her i landet ihvertfald, idet det får alle de mangler fra start.

0 0
primestr_ 11-10-2010 19:26:35

Vil microsoft ikke sælge mobiler? eller hvad er deres skjulte dagsorden?

0 0
Jesper Søgaard 11-10-2010 19:44:26

2 ting:

1. Nej de vil ikke sælge mobiler ;)

2. De vil rigtig gerne sælge styresystemer og det er lige præcis derfor Danmark ikke understøttes endnu.

0 0
primestr_ 11-10-2010 20:12:35

ahh jaa også det jeg mente. dog mener jeg stadig det er ligegyldigt at lancere i dk hvis den ikke er tilgængelig på dansk.. selvom jeg selv har mit mobil os er på engelsk altid..

0 0
Msoerensen 11-10-2010 19:18:56

Hej John (-:

Kan du svare på disse spørgsmål?

Hvornår kommer der T9 ordbog til mobilerne i Danmark? Og vil det kunne hentes, som en update eller, vil det kun være muligt at få dansk T9, hvis man køber en mobil til den tid som har dansk T9 installeret i forvejen?
Har mobilerne swype?

Sidst men ikke mindst spørgsmålet om apps.
Hvornår vil man kunne bruge dansk live account, når man skal hente apps?
Hvis man bruger en engelsk live account, er der så "frit slag". Altså vil der være adgang til ALLE apps. Eller bliver nogle apps blokeret alligevel fordi man befinder sig i DK?

Mvh

Mikkel

0 0
May Frederiksen 12-10-2010 17:11:27

@Msoerensen:
Der kommer IKKE T9 ordbog til mobilerne i DK. Og mobilerne kan IKKE opdateres til dansk menu og ordbog, når de engang kommer. Jeg ved ikke med Swype, men det er vel også underordnet, når der ikke er dansk ordbog - med mindre man skriver på engelsk.
Mht. apps ved jeg ikke - MS har ikke meldt noget ud, om hvornår det bliver muligt at købe i DK. Men man kan ikke snyde med en engelsk account, så vidt jeg ved.
Mvh. May, mobilsiden.dk

0 0
fubzot 14-10-2010 20:25:18

What!

Er du sikker på at det ikke bliver muligt at opdatere til dansk på et senere tidspunkt. Det lyder i mine øre meget usandsynligt at MS ikke skulle provide en opdatering når disse ting er klar.

0 0
May Frederiksen 19-10-2010 11:22:21

@fubzot: Det er desværre den besked vi har fået fra Microsoft Danmark.
Mvh. May, mobilsiden.dk

0 0
Msoerensen 11-10-2010 19:19:24

*Hej May (-:

0 0