Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Microsoft klar til at skrotte Windows RT

Microsoft klar til at skrotte Windows RT

Microsoft vil skære ned på antallet af operativsystemer og meget tyder på, at det bliver den nye dreng i klassen der må lade livet.

Microsoft vil skære ned på antallet af operativsystemer, og meget tyder på at Windows RT kommer til at lade livet.

Windows RT er Microsofts Windows-version til tablets med ARM-baserede processorer, der udover Windows og Windows Phone udgør Microsofts tre nyeste systemer.

Informationen kommer fra executive vice president for Devices og Studios, Julie Larson-Green, der ifølge The Telegraph har udtalt: - ”We´re not going to have three” med henvisning til antallet af operativsystemer.

Meget tyder på, at det bliver Windows RT der kommer til at lade livet, da Windows Phone går fremad i markedsanalyserne, mens den fulde version af Windows åbenlyst ikke kan undværes.

Dermed kan det altså være enden på Microsoft Surface, der for kort tid siden blev præsenteret i anden generation.

 - Surface 2 - super til business (produkttest)

I juni måtte Microsoft afskrive for 900 millioner dollars usolgte Surface RT-tablets i første generation.

Kilde: The Telegraph

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

MLT 29-11-2013 13:51:41

Vi kan hurtigt slå fast at Microsoft ikke har bekræftet noget som helst, at og artiklen ligesom de der er linket i kommentarerne postulerer på baggrund af udtalelsen "Vi vil ikke have 3 styresystemer".

Så vi ved ingenting om nogenting. Det er lige så sandsynligt at Microsoft slår WP og RT sammen.

Det interessante spørgsmål er hvad der skal ske med f.eks. Surface 2, der lige nu kører RT 8.1. Laver Microsoft den samme svinestreg som de gjorde med Windows Phone 7.5 og efterlader dem, der støtter Microsoft, med gammel software uden håb om opdateringer?

0 0
Logik 29-11-2013 14:28:14

Hvad er der da galt med 7.8?

0 0
MLT 29-11-2013 17:23:39

Der er skam ikke noget galt med 7.8, men mange blev skuffede, og der er en del apps som kun er kompatible med WP8. Jeg forstår den tekniske baggrund for, at MS blev nødt til at gøre, som de gjorde, men det var stadig ærgerligt for os der tidligt købte Windows Phone.

Det samme spørgsmål melder sig nu hvis man køber en Surface 2. Er der en stor og radikal opdatering om 8 måneder, som den ikke kan få?

0 0
Logik 30-11-2013 00:44:59

Enig.
Det var ikke et særlig fedt move overfor deres first-movers. Dog kan jeg ærlig talt ikke se det store funktionelle problem i det.
Apps er som altid problematisk. Det samme hvis du køber en billig Android eller en gammel Iphone, så ser det ikke rigtig som et problem.

De to første Surface lever da i bedste velgående og får opdateringer hver uge. 8.1 kører fint på Surface RT og Pro, så det er heller ikke noget problem.
Tvivler på at Windows 8.2 eller hvad det kommer til at hedde, bliver et problem at installere.

0 0
TF 30-11-2013 22:32:32

Det skal vist være en meget gammel iphone så.

0 0
Logik 01-12-2013 17:30:42

Er ikke så app liderlig, så du har nok ret.

0 0
Katron 28-11-2013 06:18:50

Man skal da lede længe efter gætteri af denne caliber.

Der er absolut intet grundlag for at afskaffe Windows RT. Måske Windows RT som selvstændigt system, men som andre nævner så tror jeg mere på andre ting jeg har læst mig til.

Skal vi lege gættekonkurrence, så læner jeg mig op af andre herinde. Windows phone 8 og Windows RT, bliver svejset sammen, således at microsoft har 2 systemer. Det mobile system kan meget vel bibeholde navnet Windows 8 RT, men vil være at finde på både tablets og smartphones.

0 0
Peter Frederiksen 28-11-2013 11:04:53

Jeg tror ikke man behøves at være nogen Sherlock Holmes for at vide at RT bliver skrottet...

1. gen. af RT tablets har været en salgskatastrofe ikke kun for MS/surface RT, men også for alle andre producenter Asus, Dell, Samsung og Lenovo, som efterfølgende helt har droppet at lave RT modeller fremover..

Jeg tror ikke NokiaSoft nye RT modeller kommer til , at gøre meget bedre. Jeg tror ikke det vil komme bag på nogen hvis Nokiasoft skrotter deres RT modeller om 6 måneders tid, hvis salget er ligeså dårligt eller værre end 1 gen., samt at når man kigger Bestseller top 100 listerne igennem på diverse Amazon sites, finder man stortset ingen RT tablets både 1. Gen og 2 gen., så det ser ikke specielt godt ud..

Så jeg tror at RT er så godt som død og det vil selvfølgelig være det der bliver skrottet, og jeg tror at OS vil blive WP OS fremover, hvis NokiaSoft arbejder videre med ARM baseret tablets

Men Microsoft virker desperate fortiden...
http://goo.gl/A4hK6J

0 0
Henrik 28-11-2013 17:33:58

Du tror, du snakker og røven går.
Jeg kan tilfældigvis oplyse dig, at Surface 2 og Surface 2 Pro faktisk sælger ganske glimrende ifht. første generation.

Vores app-download statistik fortæller også en historie der passer med det billede (altså stærkt stigende).

Data er en bitch, ikke?

0 0
David 30-11-2013 18:12:53

Hvad for noget data Henrik?

0 0
Peter Frederiksen 29-11-2013 02:40:21

@Henrik

Måske, jeg kaldte Nokia's og MS partnerskab for "der untergang" i 2011 for Nokia, og hæderkronet "finske" Nokia er død indenfor mobiler om kort tid..
Henrik, det er meget simpelt det handler om at sælge, der var 6-8 producenter før Nokia, som lavet 1. gen af WP7 salgskatastrofe, 4-5 producenter incl. Nokia Windows 7.5 = salgskatastrofe. og WP8 reddede ikke Nokia... solgt snart. http://goo.gl/fOQkBC

Men historien gentager sig med RT, 5 producenter af 1 gen. RT og nu 1 (ser nu allerede Nokia som MS)!
http://goo.gl/Gn7npd

Nu fremgår det ikke hvor mange Surface tablets, der er solgt, men det er under 1.2m i Q3, hvor Q2 iflg. 300.000 (200.000 RT og 100.000 Pro)

Men...
Windows tablets continued to struggle to win over consumers.
http://goo.gl/g564Sl

Har nu ikke set nogle facts der tyder på om Surface 2 virker markant frem..

Nu fremviser du ikke ligefrem nogle dataer, så jeg kan ikke rigtig bruge dit postulat til noget som helst...

(PS. har haft en Asus RT tablet og har WP telefon)

0 0
Logik 29-11-2013 14:27:07

Og vi kan ikke bruge dine fakta til en skid, fordi du ikke laver andet end at digte dine egne historier ud fra dem.

Det er næsten tå-krummende at læse din konklusioner udfra INGENTING andet end et link.

0 0
Peter Frederiksen 29-11-2013 20:09:04

@Logik

Det er tydeligt at det ikke er studenter huen der presser dit hovedet, men når man debattere, så henviser man til dokumention, hvis mine links giver dig en anden konklusioner eller kan konkretisere hvor jeg digter? kom med dine egne konklusioner f.eks. på mine links (hvilket jeg tror alleredeikke kommer til nogenside at ske!)..

0 0
Logik 30-11-2013 00:34:24

Jeg gider ikke rigtig bruge tid på at argumenterer for at være helt ærlig.
Det er lidt ligegyldigt for mig hvad du mener, men det er sjovt at drille dig.

Er sådan set ikke uenig med dig, men dine konklusioner bunder i, at du er umådelig glad for Chromebook. Ikke for at trække fanboy-kortet, men det er træls, at hører et argument som at når noget er på tilbud eller falder i pris, så er det døende.
Så ja, dine facts er rigtige nok.
RT har det svært. WP har det ikke nemt. De andre producenter sover i timen, så Microsoft må være fremme i skoene.
Dine konklusioner er bare ikke fakta, og det fatter du tydeligvis ikke.

0 0
Peter Frederiksen 01-12-2013 14:27:40

Jeg kan ikke rigtig være umådelig glad for noget jeg ikke har, jeg har ikke en Chromebook..
Jeg syntes at Microsoft virker mere og mere desperate med deres Scroogled reklamer... især når man kan arbejde offline med tekstbehandling, AV, mail, kalender osv

Nu handler artiklen om at en Microsoft CEO, udtaler at de ikke kommer til at have 3 OS, hvor dette kan fortolkes til at et bliver skrottet..
Så er det nærlæggende at det er RT, da det har været en salgskatastrofe, hvor MS har nedskrevet 5 milliarder, hvilket svare til 83 IC4 toge.

Der har ikke været reelt tale om tilbud, men prisfald på mellem 30-60% på 3-4 måneder, hvilket har resulteret i at RT er død for 4 producenter...

Så jeg ved ikke hvad du mener jeg tydeligvis ikke har fattet?


"De andre producenter sover i timen, så Microsoft må være fremme i skoene."

Nej, det er microsoft som snorksovet og kommet et par år forsent...

0 0
Logik 01-12-2013 17:25:54

Det var også mere møntet på, at du taler til Chromebooks fordel uanset hvem du basher.

Du er glad for Google/Chromebook.
At du ikke ejer en, ændrer jo ikke på det.

Scroogled har eksisterert i snart et par år, har det ikke? Hvorfor er den kampagne først relevant nu?
Den er ikke særlig velykket, og ret meget til grin, så kan slet ikke se hvorfor den er relevant nu.

Som jeg også har sagt, så er jeg ikke uenig med dig, for jeg kan ikke tale mod realiteten.
Du er bare klog nok til at spå fremtiden åbenbart. Det er der mit problem ligger.
Om det er en CEO der udtaler sig, eller om det er John G, der spiller klog.

Har aldrig forsøgt at sige at RT er fantastisk og det bliver det "nye" eller noget som helst.
Jeg vidste allerede da de offentliggjorde RT, at det vil blive med røde tal.
De har også hele tiden givet de indtryk at Windows øko-systemet vil smelte sammen til et produkt.
Måske ikke kun et, men som der også bliver nævnt i andre kommentarer, så er det nok WP og RT, der fusioneret.
Minimum deres app-stores, som burde være sket allerede.

Microsoft har da om nogen været fremme i skoene?
De udfordrer de to største på et markedet, der er taget. De vælger at lave deres egne produkt-linje med Surface og nu opkøber de Nokia.
De ændrer Windows (desktop) markant, som MAAANGE whiner over, for at deres nye øko-system kan fungere.
Også er der Xbox-divisionen og alle de andre dele af Microsoft, som bliver overset.

Så er der alt den marketing, de har hældt i deres seneste sats. Måske ikke så meget herhjemme men så kig på UK eller USA.

Men jeg er jo ligeglad, hvad du synes. Du må have din mening, men den er bare ikke fakta.

0 2
Logik 30-11-2013 00:37:12

Thomas F:
Ingenting.

0 0
TF 30-11-2013 12:28:57

Jo du har da bidraget med dumsmarte kommentare som ingen kan bruge til nået.

0 0
Logik 30-11-2013 18:37:18

Thomas F:

Lige over ;)

1 0
TF 30-11-2013 22:28:37

Logik nu er det jo ikke mig der kommer med kommentare som "LOOOOL" eller "jeg skriver bare det jeg gør for at drille".

0 0
Logik 01-12-2013 17:09:25

Nu tænkte jeg ikke lige så meget på denne tråd, som alle de andre du deltager i.

Jeg er en ærlig troll, og jeg vil da gerne indrømme, at jeg ikke har bidraget til diskutionen, andet end at så tvivl om de HÅRDE FACTS, der bliver slynget rundt herinde.

Det er ligesom at læse på Nationen nogen gange. Derfor troller jeg bare folk.
Det er spild af tid andet.

At du så tror du har noget at sige, må du om.

1 1
TF 01-12-2013 17:39:40

Du har helt ret du høre til på nationen.

1 0
TF 29-11-2013 14:43:25

Logik hvad har du selv bidraget med til debatten ? Hvad med at modbevise hans påstande istedet for at brokke dig.

0 0
Logik 28-11-2013 16:52:59

"når man kigger Bestseller top 100 listerne igennem på diverse Amazon sites, finder man stortset ingen RT tablets både 1. Gen og 2 gen., så det ser ikke specielt godt ud.."

LOOOOL

0 1
MLT 29-11-2013 13:47:47

Igen en intetsigende artikel. Microsoft siger i artiklen, at de ikke vil have 3 styresystemer, og så gætter journalisten at det betyder, at RT dør. Det er simpelthen så snæversynet journalistisk at det gør ondt at være vidne til.

Overskriften er også misvisende, for intet sted bekræfter Microsoft nogen ting overhovedet.

0 0
Rasmus L. Posselt 28-11-2013 22:39:13

Samme sensationelle overskrift, med same indhold: Windows RT "dør" ikke men bliver lagt sammen med enten Windows eller Windows Phone.

Præcis som det skete da Windows 98 og Windows NT blev lagt sammen til Windows XP. Dengang var der blot ingen overskrifter om at Win 98 eller Win NT "dør".

0 0
m$ 27-11-2013 23:10:21

Cool Dade, din google search fandt BEVISET. Thumbs up!

0 0
Rasmus L. Posselt 27-11-2013 21:48:28

Det virker langt mere sandsynligt, at Windows Phone 8 og Windows 8 RT på sigt bliver slået sammen til ét. Som det skete med Windows 98 og Windows NT, da de blev slået sammen til Windows XP.

Men det giver naturligvis ikke samme "sensations"-overskift.

0 0
Rasmus L. Posselt 27-11-2013 21:53:29

PS: At medier ikke har problemer med at skrive "halv"-sande historier om MS er ikke nyt. Se f.eks. http://microsoft-news.com/instagram-non-controversy-shows-medias-willingness-to-bash-microsoft/

0 0
Dade 27-11-2013 20:26:47

så ka det være Nokias kommende lumia tablet 2020 komme med et bedre styresystem og dermed bliver mere interrasant, for Windows RT et styresystem med lav app udvalg og som man ikke ka instllere noget i, i windows delen bag metro brugerfladen er da totalt håbløst.

0 0
m$ 27-11-2013 22:54:08

Så din logik er at de skal lave et nyt styresystem som starter med 0 apps i stedet for at fortsætte med windows rt med 100.000 apps?

0 0
Logik 28-11-2013 16:49:15

Han har ingen logik.

0 0
MLT 27-11-2013 18:51:48

- For lige at følge op: Tværtimod er det da så netop starten på en ny begyndelse for Microsoft Surface end en "ende". Og hvorfor skulle Microsoft overhovedet stoppe med at lave tablets? Denne artikel giver absolut ingen mening.

0 0
MLT 27-11-2013 18:50:36

Det var da en underlig artikel? Så vidt jeg har forstået handler det om at Microsoft vil slå Windows RT og Windows Phone sammen til ét system, ikke at de vil skrotte noget. Citatet i artiklen eller artiklen generelt underbygger overhovedet heller ikke artiklens påstand. Det lyder snarere som en mistolkning eller som et udokumenteret postulat...

0 0
Martin 27-11-2013 17:56:09

Han siger jo ingen steder, at RT må lade livet. Han siger, at der ikke skal være lige så mange som i dag.

Det kan jo lige så godt betyde, at WP og RT smelter sammen til ét OS (i 2015 ifølge rygterne).

Det forlyder f.eks. at WP Blue vil dele 77% af sine APIer med RT 8.1 (i forhold til 33% i dag).

Så det tyder på, at de vil bygge samme kerne til begge to, eller smelte dem sammen fremadrettet.

0 0
Henrik 27-11-2013 16:59:05

Nej, Surface kommer ikke til at lade livet. Den kommer måske i fremtiden med et andet chipsæt end ARM.

Flg. fakta gælder:

1. Windows RT er det samme som Windows 8. Eneste forskel er, at det kører på ARM processorer.

2. Alle apps til Windows Store er fuldstændig ligeglade med om det er Windows RT eller Windows 8 maskine de skal køre på. App udviklere laver builds til alle processor typer - det er nemt -> et tryk på en checkbox.

Det er rigtigt at Microsoft overvejer at smelte app-delen og store mere sammen med Windows Phone, men der øvrigt ligegyldigt ifht. om de fortsat vil understøtte ARM chipsættet.

Der er ikke tale om, at der er noget der bliver droppet i en forstand som forbrugere kommer til at mærke. Intet.

1 0
m$ 27-11-2013 17:55:21

Helt enig med de vise ord fra Henrik. Synes det er ufattelig ringe journalistik fra Søren Melgaard at jage en skræk i livet på læserne med den overskrift som både er usand og hvis eneste formål er at tjene reklame kroner.

1 0
Logik 28-11-2013 16:47:16

Velkommen til Mobilsiden

0 0
Listapyssing 27-11-2013 16:42:31

Jeg bliver ked af det, hvis de økser Windows RT, jeg er enormt glad for min Surface RT. Men på den anden side, kan jeg godt forstå argumentet med at tre er lidt rigeligt.

1 0