Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Microsoft køber LinkedIn for enormt milliardbeløb

Microsoft køber LinkedIn for enormt milliardbeløb

173,7 mia. kroner. Så mange penge har Microsoft haft op af lommen for at købe det erhvervsrettede sociale medie LinkedIn.

Foto: Microsoft.com

Microsoft har fundet den store penge­pung frem. Den ameri­kanske tech­no­lo­gi­virk­som­hed melder nemlig ud, at man er nået til enighed om at opkøbe det store, sociale medie LinkedIn rettet mod virksom­heder og brugere til at skabe et netværk ud fra ens CV og erhvervserfaring.

Købet af LinkedIn kommer til at koste Microsoft $26,2 mia. eller 173,7 mia. kroner, og det er således en af de større investeringer i nyere tid af en tek­no­lo­gi­virk­som­hed.

Til sammen­ligning kostede det ’kun’ Microsoft $7,6 mia. eller i 2013 40,5 mia. kroner at købe Nokia. En anden stor, nylig investering var Facebooks opkøb af WhatsApp til en pris på $19 mia. eller hvad der for to år siden svarede til 103 mia. kroner.

Læs også: Motorola Mobility officielt opkøbt af Lenovo

Der er altså stadig noget af et stykke op til Microsofts kæmpekøb af LinkedIn, som ventes at blive afsluttet i slutningen af dette år. Så hvad skal Microsoft med et så stort erhvervs­orien­teret socialt medie som LinkedIn?

Foto: Microsoft.com

Satser på virksomhedsløsninger

Med Microsoft så godt som ude af kapløbet om for­bruger­smart­phones stod det klart, at virk­som­heden for alvor nu begynder at fokusere på løsninger til virksomheder – altså enterprise-segmentet.

”Teamet bag LinkedIn har skabt en fan­tastisk forret­ning centreret omkring fagfolk i hele verden. Sammen kan vi forøge hastigheden af LinkedIns vækst såvel som Microsoft Office 365 og Dynamics, idet vi bestræber os på at styrke enhver person og virksomhed på planeten,” lyder det fra Satya Nadella, direktør i Microsoft.

Læs også: Nokia køber Alcatel-Lucent

Ifølge Microsofts presse­meddel­el­se er det 'verdens førende pro­fessionelle sky’ og ’verdens førende professionelle netværk’, der møder hinanden i Microsofts ønske om have et stærkt socialt medie, der kan integreres med de eksisterende enterprise-løsninger såsom Office 365 og i særdeleshed Microsofts Dynamics-forretningsløsninger.

Microsoft forsikrer dog, at LinkedIn vil fortsætte med det være samme sociale medie, som det er i dag med det samme brand, direktør, kultur og uafhængighed.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her



Om brug af cookies