Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Microsoft køber Nokia - mobilforretningen sælges

Microsoft køber Nokia - mobilforretningen sælges

Microsoft vil købs Nokias mobilforretning for 40,5 milliarder kroner.

Microsoft står på spring til at købe mobildelen i Nokia, oplyses det i en pressemeddelelse, der blev udsendt tidligt tirsdag morgen dansk tid.

Tilbuddet lyder på 5,4 milliarder euro, svarende til 40,5 milliarder danske kroner.

 - "Det er et modigt skridt ind i fremtiden og den næste store del af vores transformation," lyder det fra Microsofts topchef Steve Ballmer, der i sidste uge annoncerede sin afgang.

Rygterne har den seneste uge gået på, at Nokias topchef Steven Elop er favorit til at efterfølge Ballmer på topposten.

Bestyrelsesformanden i Microsoft, Risto Siilasmaa lægger vægt på, at overtagelsen er den bedste vej for Nokia og aktionærerne.

Handlen forventes at være på plads i starten af 2014 og skal godkendes af myndighederne samt aktionærerne i Nokia.

Nokia vil i fremtiden fokusere på netværksdivisionen, som er et velfungerene og lønsomt forretnigsområde.


Læs også:
- Hvad skal der nu ske med Nokia navnet?
- Nokia-aktien stormer frem
- Steve Ballmer kandidat til CEO i Microsoft

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

serpent 03-09-2013 20:35:18

En tidligere Microsoft mand synes det rigtige er kun at satse på (opstarteren) Microsoft mobil. Nu køber Microsoft så Nokia. Group think - De mangler nogen som ikke er fra egen andedam og har udsyn samt overblik.

0 0
serpent 03-09-2013 20:25:58

Fra kæmpe succes til (steven) Flop på bare få år. Helt klart manden med de rigtige strategier, nu griner de da hos apple

0 0
SørenHC 03-09-2013 15:43:21

Det er trist når en arbejdsplads med over 32.000 ansatte sælges fra Nordisk/ europæisk til amerikansk kontrol. Gad vide, hvor længe det varer før de flytter arbejdspladserne over Atlanten...

Det kan man så grine eller græde over. Hvad skal vi leve af i fremtiden. Turisme og tyske biler er efterhånden det vi har tilbage...

Amerikanerne laver softwaren, Korea og Japan hardwaren...

Underligt...Nokia, Siemens og Erisson lignede sunde mobilselskaber for blot få år siden. Nokia havde sågar 50% af markedet...De fik bare ikke omstillet sig til touch-telefoner - mens Apple og Samsung gjorde det. I dag er Lumia telefonerne efter min smag bedre end Apple og fuldt ud på højde med Samsung og HTC...

Trist

0 0
Shawn 03-09-2013 16:05:11

For mobildelen er der ikke mange arbejdspladser som ligger i Finland. Så det er et overstået kapitel.

0 0
cigi 03-09-2013 12:38:50

Nokia og MS har jo defacto arbejdet meget tæt sammen de senere år. Og deres produkter er noget af det bedste på markedet. Jeg tror at MS vil kunne sætte det ekstra boost økonomisk til NOKIA som gør at de kan gå hele vejen.

MS styresystemet er helt klart det mest velfungerende af de 3 -(efter min mening). Har lige købt en Nokia 520 til min datter og er helt rystet over hvor meget man får for pengene. Super featrures, fuld navigation, no lagg, super smooth. Jo der mangler apps - men min forklaring er - spil på din IPAD mini.

0 0
Jesper Søgaard 03-09-2013 11:58:42

Microsofts opkøb af Nokias telefonafdeling løser ikke WP's problem - for mit vedkommende. Det er stadig mangel på apps, der gør at jeg ikke har skiftet. Softwaren er elegant og smidig og hardwaren er solid og designet i top. Den eneste grund til jeg ikke er hoppet fra det tunge Android til WP er udelukkende mangel på apps. Jeg tvivler på at jeg er den eneste.

0 0
mathiasdk 03-09-2013 11:39:30

Nokia skulle have satset 100% på MeeGo istedet for WP!

0 0
David 04-09-2013 13:41:37

Det er et fedt OS, og jeg har også haft en N9. Men det er nok tvivlsomt om de ville få en ordenligt App base. Med Android ville de få den del foræret, og havde kunne fokusere på at skille sig ud med godt hw og kamera.

0 0
Thomas 03-09-2013 17:14:24

Meget enig!

Steven Elop har ødelagt Nokia fuldstændigt. og min interesse for Nokia forsvandt da han kom til og N9 blev sløjfet til fordel for WP. Havde Nokia satset på N9, havde det set anderledes ud for mit synspunkt. Der var en kæmpe begejstring for det nye MeeGo system på Nokia. Og det kunne have blevet til noget stort. Måske endda større end Nokia/WP systemnet er blevet. Men det fik E(f)lop jo så hurtigt ødelagt! Desværre for Nokia og os andre!

0 0
Rene 03-09-2013 19:17:17

LoL sad lige og tænkte, flot at han argumentere og ikke bliver barnlig med Steven Elop... Men det var vist for tidligt jeg frydede mig.

0 0
Søren H Thomsen 03-09-2013 10:37:30

Den sørgeligste meddelelse længe. I 15 år købte jeg og millioner af andre kunder, kun Nokia telefoner, ikke mindst fordi de altid virkede. jeg tror, at jeg havde 10 i træk. Så tog Nokia den fatale beslutning om ikke, at ville lave Androidtelefoner. De kunne uden problemer have skilt sig ud på dette marked, fordi de er de bedste til, at lave hardware. Sådan skulle det ikke være. Fred være med tilhængerne af Windowstelefonerne. Lumia-telefonerne er glimrende. Nokias problem er bare, at ingen vil købe dem.

0 0
Morten Jensen 03-09-2013 12:43:32

Ligesom Søren, så har jeg også udelukkende haft Nokia telefoner, inden jeg skiftede til Android mobiler. Lige med undtagelse af min første telefon, der var en Bosch Com 738.
Hvis Nokia havde valgt at satse på Android, så var jeg med stor sandsynlighed skiftet tilbage til Nokia.
Hvor mange der havde gjort det samme er nok ekstremt svært at vurdere, men min formodning er, at de ville have solgt flere telefoner med Android, end de har gjort med Windows Phone.

0 0
Bo 03-09-2013 10:50:20

Vil ingen købe Lumiatelefoner? Nokia har næsten fordoblet antallet af solgte Lumia telefoner pr kvartal fra 2012 til 2013, fra 4 millioner i Q2 2012 til 7,4 i Q2 2013.

0 0
hellas7 03-09-2013 11:04:22

og det tal er ingen imponeret af. Symbian-telfonerne solgte langt bedre (især på de asiatiske markeder). Søren H Thomsens pointe er jo at beslutningen om at hoppe på WP var dum, fordi (næsten) ingen bruger systemet.

Jeg tror dog ikke Android havde reddet det. I mine øjne skulle de have fortsat med Symbian/indsluset Meego og lade det overtage, for det var et godt system, som kunne køre Symbian og potentielt Android apps.

0 0
03-09-2013 08:31:08

Øv, sikke noget lort siger jeg bare!!
måske handlen bliver stoppet af den finsk regering, selvom det nok ikke sker da msft ligger et europæisk center i Finland i forbindelse med handlen.
Microsoft lumia/asha det lyder bare ikke rigtigt i mine øre..
nokia brandet bliver åbenbart kun til feature phone.
ved godt at de sikker får mere power og penge men medmindre at Microsoft fyrer deres mobildivision og kun forsætter med nokias, så er det noget lort..

Nokia is a Finnish company, now it is finish

0 0
Trentors 03-09-2013 08:17:34

Hvad skulle Nokia ellers havde gjort? Og hvis du siger "satse på Android" så griner jeg af dig på forhånd.

0 0
David 03-09-2013 20:48:40

HVIS det var kommet en Nokia med Android, havde jeg købt den, det er 100% sikkert.. Jeg ville langt langt hellere have en Nokia med Android end den Samsung jeg har. Jeg kommer aldrig til at købe en WP.

0 0
Rene 03-09-2013 19:13:17

satse på Android... Hvis du modsiger mig giner jeg mig ihjel.

0 0
Shawn 03-09-2013 15:34:21

Det var da i hvert fald en dum idé kun at satse på WP8 og den beslutning er der rigtigt mange der har grint af.

0 0
DX 03-09-2013 07:36:18

Gøgen ( Microsoft ) lagde sit æg ( Steven Elop ) i Nokia´s rede. Og vupti, nu bliver Nokia sørme opkøbt af Microsoft. Surprise Surprise, det kunne vi slet ikke forudsige, vel ?? Eller ?? Ha Ha.

0 0