Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Microsoft overhaler Apple i Kina

Microsoft overhaler Apple i Kina

Windows Phone og Nokia Lumia 800C har succes i Kina, hvilket går ud over Apples iPhone.

I Kina oplever Nokias Lumia 800C, og platformen Windows Phone fra Microsoft, en positiv modtagelse.

Efter kun to måneder på markedet, har Windows Phone nu opnået en markedsandel på syv procent, har Vice President i Microsoft, Michel van der Bel, oplyst, ifølge flere medier.

Dermed har Microsoft sat Apple lidt af, der aktuelt har en markedsandel i Kina på seks procent.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Thomas 23-05-2012 14:04:36

At bruge Tomi Ahonen til kilde til noget som helst svarer til at bruge Richard Stallman som kilde til, at closed-source software er noget bras.

Han har heller ikke forstået, at det ikke er 7% installed base, men 7% af nysalg.

0 0
Kim 23-05-2012 14:20:46

Jeg er heller ikke overbevist, nogle af argumenterne er vanvittigt søgte og dårlige.

Men! Blandt kommentarerne er der en der påpeger en kæmpe udfordring Nokia kommer til at stå med - WP8 og den ikke mulige opgradering.

Jaja, ved godt at vi ikke har fået det endelige svar, men netop fordi det er et simpelt spørgsmål som de har så svært ved at svare på, så tror jeg det værste. Er det værste sandt, og havde de annonceret det, så havde lanceringerne i både USA og Kina jo været ligegyldige.

Jeg ville opgradere til 900 i morgen hvis jeg vidste jeg kunne opgradere til WP8 til efteråret.

0 0
Thomas 23-05-2012 15:06:01

Tomi Ahonen er sensationalistisk og overfladisk. Han er helt væk. Desværre bruger folk ham som kilde af en eller anden grund.

Det sagt, så er jeg helt enig med dig. Nokia og MS kommer til at stå med et enormt forklarings- og troværdighedsproblem, hvis alle nuværende devices bliver udelukket.

Det tror jeg ikke de tør.

0 0
Kim 23-05-2012 15:25:10

Jeg tror heller ikke de tør, og derfor arbejder de i hyperdrive for at finde en bagudkompatibel løsning. WP8Lite eller noget.

Og de kaster ikke håndklædet i ringen før i sidste øjeblik - tilgengæld hører vi at der vil være en løsning, så snart der måtte komme. Hvilken kan de af grunde undlade at udpensle.

0 0
Henrik 21-05-2012 23:08:25

Hvis man læser lidt rundt omkring, så har de 7% af salget hos det tredie størte mobilselvskab i kina.
Det selvskab der har 6% af hele marked. (Det største har 72% det andet har 22% og det tredie har 6%)

Nokia bliver kun solgt hos 1 selvskab, og det er det mindste af dem.
Jo' selvskabet er en stor teleudbyder, men sidder primært på landlinier.

Så 7% af alle nye telefoner solgt ud af 6% af marked.

0 0
Thomas 22-05-2012 08:11:30

Men hvem siger det kun er Nokia, der er tale om?

0 0
Henrik 22-05-2012 15:18:35

Det nærmeste sted er fra artiklen

"7% in just two months, thanks to Nokia Lumia 800C"

Og det er generalt den Lumia 800C der bliver rost mest, og der er ikke rigtigt andre der sælger WP i Kina.
Jeg ved ikke om Samsung har sendt nogle WP telefoner ud i Kina, men i lang tid har de holdt dem fra Kina, da de (Samsung) ikke mente de var klar til det Kinesiske marked.
Noget med pris og ikke nok Kinesiske apps til at det havde et marked

0 0
Thomas 22-05-2012 16:03:53

HTC har også en model i Kina. Jeg kan ikke huske om ZTE har smidt deres på markedet.

0 0
Kim 22-05-2012 16:18:12

Er ZTE ikke fra Kina? :)

0 0
Thomas 22-05-2012 17:39:03

Jo.

0 0
David 21-05-2012 12:36:07

Der er lidt stille fra den kant der altid sviner Elop til for at tage en beslutning om at sætte Symbian i baggrunden og stoppe MeeGo, til fordel for WP. Jeg synes ikke man hører så mange tuderier fra den kant i øjeblikket :)

0 0
Kim 21-05-2012 12:54:42

Det syntes jeg da bestemt ikke - seneste kvartalsregnskab har jo ikke sat en fed streng under at man kan sælge WP, kun at Elop har sikret at man ikke kan sælge Symbian.

Og der er eddersprængsprøjteme et stykke vej til at aktien kommer op på niveau igen - senest er der blevet lagt sag an mod Nokia, af en investor (eller flere) der mener at WP-redningen har fejlet.

Så hvis du skal hovere, så må du finde en bedre grund en at en Microsoft direktør i Kina er glad :p

http://www.bgr.com/2012/05/04/nokia-windows-phone-lawsuit/

0 0
David 22-05-2012 13:16:06

Når nu Nokia ikke ønsker at tjene penge, ved at have en Android telefon på markedet. Er WP vel det næstbedste.

0 0
Kim 22-05-2012 14:14:09

På sigt måske jo, men det ændrer ikke på at kommunikationen var elendig. Jeg håber det ikke bliver nødvendig at kalde den for fatal.

Men Elops kommunikation både "internt" (for hvem er overrasket over at det blev lækket? Elop er næppe) og eksternt, har nedkaldt Osborne-effekten over Nokia i fuldt firspring.

... Desuden har du misforstået noget. Nokia tjener skam på alle Android-devices. De eneste der efterhånden ikke tjener (direkte) på Android er Google. Og indtjeningen for Google (direkte) er på vej ned af bakke med hastige skridt.
Vinder Oracle, hvad de med stor sandsynlighed gør, kan det ende med at gå i nul for Google.
Det betyder, at f.eks. Rockstar Consordium ikke skal have særligt mange blows ind på Google (som f.eks. brug af LTE) før det begynder at koste Google at aktivere Android devices...
http://www.dailyfinance.com/2012/05/21/patent-troll-how-about-patent-godzilla/

0 0
Thomas 22-05-2012 14:35:27

Det er i mine øjne vanvittigt at give Elop skylden for at Symbian ikke sælger længere.

Grunden til at Symbian ikke sælger er, at folk ikke gider bruge det. Folk vil ikke have Nokia-telefoner - de vil have iPhones.

0 0
Kim 22-05-2012 15:15:01

Folk vil ikke have Symbian længere, fordi Elop har fortalt dem at WP var meget bedre. Det relativt kort efter at N8 hitter, og salget går STRYGENDE (10-1 på WP, 2-1 på Android og 2½-1 på iOS), sender han det "burning platform"-memo ud, der sætter gang i lavinen.
http://www.engadget.com/2011/02/10/gartner-and-idc-dispute-androids-dominance-over-symbian-in-q4-2/

Herefter går han ud med redningsplanen for det firma, som kundebasen ikke vidste skulle reddes fra noget, og siger at han har en aftale i hus med Microsoft. Han har den næste, langt bedre platform, som vi som kunder vil elske! Enter Osborne effect!

http://en.wikipedia.org/wiki/Osborne_effect

Derfor halveres salget af Symbian stort set kvartal for kvartal, frem til at Nokia endeligt er klar med mirakelproduktet men alt alt for sent i forhold til kommunikationen.

Du kan sagtens have ret i at folk vil have iPhones. Men ellers vil de have "the next best thing". Og det får du jo naturligvis ikke, når Nokias CEO siger at det er det forkerte produkt.

0 0
Thomas 22-05-2012 16:08:38

95% af dem der køber Symbian-telefoner aner ikke hvad Elop siger og ikke siger. De ved ikke engang hvem manden er.

Correlation does not imply causation, som man siger.

Spekulation er altid sjove, men der er absolut ingen beviser for, på nogen som helst måde, at Elops memo har været skyld i det faldende salg.

0 0
Kim 22-05-2012 16:19:39

Ok, du vinder, for mon logik må selv Gud give op - jeg kan ikke påvise at der har stået folk i butikkerne med Elops memo i hænderne og spurgt "hva ska vi så ha?" ;)

0 0
Thomas 22-05-2012 17:41:30

Det handler ikke om at vinde. Men folk har længe kommet med samme påstand som du gør her - ingen har kunnet bevise den.

Selvfølgelig er der nogen, der har fravalgt Symbian pga. hans udtalelser. Men jeg tror sgu det er et meget lille mindretal.

0 0
Kim 22-05-2012 17:55:43

Det samme argument kan jeg jo bruge - kan du påvise at det ikke har skadet salget?

Men det kan jo være at vi ender med et juridisk svar, da der jo er en gruppe (class action) investorer der vil ligge sag an fordi de ikke mener WP har indfriet det lovede, da man valgte at skippe Symbian.
Det er jo næsten, men ikke helt, det samme spørgsmål. :)

0 0
Thomas 22-05-2012 19:37:05

Næeh, det kan jeg ikke. Men nu er det jo heller ikke op til mig at modbevise jeres påstand. Det må være jeres job at bevise den.

Jeg læste godt om søgsmålet. Om det bliver til noget skal blive spændende at se.

0 0
Kim 22-05-2012 20:22:01

Jeg vil lade den evt. sag afgøre det ;)

0 0
DX 21-05-2012 11:41:48

Prøv at læse lidt på lektien, læs Nokia´s egen Interim Report af 19 April 2012. http://www.results.nokia.com/results/Nokia_results2012Q1e.pdf

0 0
Thomas 21-05-2012 12:01:31

Hvad er det præcist du mener, der skal findes frem som modsiger artiklen?

Har du forstået, at det ikke er 7% af install base, der er tale om, men 7% af nysalget?

0 0
DX 21-05-2012 12:10:14

Jeg vil bare gerne se det underbygget med tal, så send lige det link til den salgs statistik vedrørend de 7% for April.

0 0
Thomas 21-05-2012 12:34:48

Læs dog artiklen. Hvor svært kan det være?

0 0
DX 21-05-2012 14:31:02

7% - det kunne ellers være fint,konkurrence er jo til forbrugernes fordel, mæænn.Nu skal man jo ikke tro på alt, bare fordi mobilsiden skriver det. Hvis noget er for godt til at være sandt, så er det det for det meste også. Prøv nu at blive ved med følge kilde henvisningen baglæns,hvis i kan læse engelsk / hollandsk, ellers brug Google oversæt. Kender i forresten udtrykket "det har jeg aldrig sagt"

0 0
Thomas 21-05-2012 15:01:23

Følger man den baglæns finder man den oprindelige udtalelse af MS COO fra Kina.

Hvis du mener han lyver, så sig det da istedet for at snakke udenom.

0 0
Kim 21-05-2012 14:47:12

Det giver ikke meget mening at du vil have mig til at følge et kildetræ baglæns, for at jeg skal komme til din konklusion - sæt nu vi ikke rammer samme sted. Det havde været lettere at linke...

0 0
Kim 21-05-2012 12:21:35

Læs artiklen!

0 0
DX 21-05-2012 08:40:59

Tror lige i skal læse lidt op på den historie / kilde. Hvis i tænker jer bare lidt om, lyder det ikke videre sandsynligt at de på 2 måneder skulle have opnået en markedsandel, på smartphone, i Kina på 7%. Mon ikke det i bedste fald er hos 1 enkelt teleudbyder ? Men i er jo selvfølgeligt mobil eksperter her på sitet, og kan fremvise fakta.

0 0
Kim 21-05-2012 09:39:13

Det er altid ny-solgte enheder man snakker om når man snakker markedsandele. Det er også derfor at man ikke kan se den store Symbian park i statistikkerne

0 0
DX 21-05-2012 10:00:50

Hvad er det for en gang vrøvl Kim, at man ikke kan se "den store Symbian park i statistkkerne" Der sælges stadig milionvis af symbian telefoner.

0 0
Kim 21-05-2012 10:13:56

Ja, men der er flere aktive Symbian-devices på verdensplan end iPhones. Alligevel afspejles det ikke i markedsandelsrapporter der altid omhandler ny-salg. Når vi får kvartalstallene, handler det om hvor mange telefoner der er solgt i den foregående kvartal.

Kan du ikke lige sætte dig ind i det med markedsandele og hvordan de opgøres? Det ville gøre det hele så meget lettere.

0 0
Thomas 21-05-2012 11:24:02

Jeg tror du stiller for store krav til DX Kim.

0 0
DX 21-05-2012 11:23:17

@Kim. Blev der ikke "ny-solgt" nogle telefoner med symbian i 1ste kvartal 2012 ?

0 0
Kim 21-05-2012 11:41:20

Jo... Men der blev ikke ny-solgt et antal der afspejler det faktiske antal enheder i marken. Der er stadigt væsentligt flere Symbian-devices i marken i Kina end der er noget andet. Alligevel siger rapporten om markedsandele noget andet.

Nu skriver jeg det helt simpelt - når man kigger på markedsandele på smartphones, er det kun seneste kvartals solgte enheder der tæller. Når vi får tallene for salg i dette kvartal, skal WP have solgt 7% af de samlede nysalg, mens iPhone har solgt 6% (i Kina). Alle telefoner solgt før 1/4 er irrelevante i den beregning.

0 0
DX 21-05-2012 11:55:33

@Kim. Og hvor er de tal / din kilde, over tal fra April ? Som jo så må være i den måned, det skulle være sket at Nokia erobrede 7% af smartphone markedet i Kina. Smid lige et link.

0 0
Kim 21-05-2012 12:22:47

Jeg har ikke de tal, men dem mener Microsofts Kinesiske direktør at have - læs artiklen!

0 0
Thomas 21-05-2012 09:20:30

Det er ikke 7% af den samlede masse af telefoner. Det er 7% af alle nye solgte telefoner.

0 0
DX 21-05-2012 09:38:23

@Thomas. Citat "Det er 7% af alle nye solgte telefoner" Det bliver værre & værre, nu må i tage jer sammen. ( Kilde henvisningen er i øvrigt til en deltids blogger )

0 0
Thomas 21-05-2012 10:09:43

Hvad er det du ikke forstår?

Umiddelbart var mit indlæg ganske letlæseligt, synes jeg da.

0 0
Kim 21-05-2012 09:45:54

Her har du den fra en Android-kilde...

http://www.engadget.com/2012/05/19/microsoft-says-windows-phone-outselling-iphone-in-china/

0 0