Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Microsoft Surface er nu officielt et flop

Microsoft Surface er nu officielt et flop

Microsoft Surface er langt fra blevet den succes der var lagt op til.

Angrebet mod Apples iPad og forsøget på at lancere endnu en tablet-kategori, den med et rigtigt PC-styresystem, blot på en mobil enhed, har slået fejl for Microsoft.

I de regnskabsdokumenter Microsoft har afleveret tirsdag i denne uge kan man læse, at Microsoft har tjent 830 millioner dollars på Surface-salget i den periode der slutter den 30. juni 2013.

- Test: Sådan er Surface Pro

Det inkluderer ikke den 900 millioner dollars store nedskrivning Microsoft tidligere har lavet, eller den mængde af penge der er brugt på markedsføring, skriver BGR.com.

Websitet GeekWire har estimeret at Microsoft kun har solgt omkring 1.7 millioner Surface tablets , iden Surface RT debuterede sidste efterår.

- Test: Surface RT

Til sammenligning solgte Apple 14.3 millioner iPads alene i deres tredje kvartal.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Henrik 04-08-2013 11:06:14

Det kan godt være at RT ikke har været den store success, men Pro/W8 er alt for fede!

0 0
Sibix 02-08-2013 11:04:14

Surface pro er lige en tand for dyr. Hvis dog bare bare staten gad droppe Java ifb. med Nem-ID, så var jeg helt klart hoppet på en RT.

0 0
Frederik 02-08-2013 12:02:26

De få gange man skal bruge nemID kan man jo koble sig på sin stationære eller anden PC via Teamviewer, og så går det skam nok. Så længe man ikke skal spille spil og se video igennem Teamviewer, så er performance rigtig god og gratis.

0 0
Dan 02-08-2013 08:38:59

Jeg har for nyligt anskaffet mig en surface pro, og må indrømme at den er lidt dyr. Men den er virkelig også fed, og hurtig nok til at klare alle opgaver (inkl. rigtige spil ;-)). RT modellerne skulle bare ikke være udgivet efter min mening.

0 0
Arthur 01-08-2013 14:54:54

Øv. Jeg håbede ellers på at den ville blive en succes. Jeg synes virkelig den er lækker, både software- og hardwaremæssigt. Men okay, jeg kunne bare have købt en selv for at bidrage til salget. Desværre er RT versionen stadig lidt for dyr til dens specs og pro versionen er lidt for tung og batterisvag.

Men udelukker ikke at jeg køber en på et tidspunkt.

0 0
Katron 02-08-2013 02:55:57

Ja eller Acer for den sags skyld. Deres W700 med core i3 er en rigtig basker, stadig til en fair pris.

@Henrik B
Surface modellerne har også HDMI out.

0 0
Henrik B. 01-08-2013 19:20:56

Tag et seriøst kig på ASUS VivoTab SMART! Der får du alt det du savner ved en RT, for samme pris, men med samme muligheder som en Surface Pro (+ HDMI out!).

M.v.h.

0 0
Ylle 02-08-2013 03:02:19

Til gengæld har den altså halv skidte specs til fuld Windows 8... Atom processor, 2 GB RAM. Det er måske sådan liiige i underkanten.

Har ikke prøvet den, men jeg kan ikke forestille mig det kører helt vildt godt.

0 0
MLT 01-08-2013 12:32:28

Al begyndelse er jo svær, som man siger. Surface er første skud på et helt nyt produkt, det er en svær opgave fra starten af. Jeg har læst, at Microsoft har udtalt, at de har en langtidsplan med Windows RT som en platform der skal vokse med tiden. Man kan ikke nægte, at platformen tillader lettere maskiner med længere batteritid og mindre produktion af varme, hvilket kan være rigtig vigtigt for mange kunder. De er alligevel de færreste, der har brug for programmer udover apps på deres tablet. Og så synes jeg det er vildt uretfærdigt at sammenligne med iPad - Apple har jo nærmest monopol på det område for tiden. -.- Det har da aldrig været meningen at Surface med et skud skulle skubbe iPad'en af!

0 0
Peter Frederiksen 02-08-2013 02:06:40

Jeg ved ikke om det er uretfærdig at sammeligne med Apple...

Meeen Microsoft gør det jo selv....
http://goo.gl/AMJfI

0 0
MLT 02-08-2013 18:15:22

God pointe, men jeg tænkte nu i forhold til solgte enheder. Det er naturligt at iPad'en sælger mange flere eksemplarer da det er et produkt, alle kender, og som de fleste har en god oplevelse med. De er i to forskellige klasser hvad det angår, og derfor synes jeg ikke, at man kan bruge antal solgte iPads til at afgøre Surfac'ens succes eller mangel på samme. Men jeg synes sagtens man kan sammenligne de to i forhold til specs, design etc. etc.

0 0
Peter Frederiksen 03-08-2013 15:36:29

Windows RT er en ARM CPU baseret tablet, ligesom Ipad og Android tablets og skal konkurrere mod disse om kunderne.

Men problemet for microsoft, er at RT(og W8) vokser ikke. Tværdimod.
Samsung, Lenovo og senest Asus droppet RT, hvilket giver et industrimæssigt billedet af, at der ikke er tiltro til RT, som produkt, heller ikke på længere sigt.
Samt at Acers CEO konstant kritisere RT, som "No Value", men udelukker dog heller ikke, at lave en RT tablet med en nyere og moden version af RT OS.

Salg i Enheder for de sidste kvartaler.
W8/RT Q1 3.0m -> Q2 2.3m
Ipad Q1 19.5m -> Q2 14.6m
Android Q1 17.6m -> Q2 34.6m

0 0
Bo 01-08-2013 10:35:16

Jeg har selv en Surface med Windows RT, og den kører dælme godt.
Jeg tror Microsofts primære fejl var at de ikke fik Surface ud i nogle butikker før der var gået flere måneder. I USA blev den næsten kun solgt på nettet og i udvalgte forretninger.

0 0
Frederik 01-08-2013 12:32:49

Synes du virkelig? Jeg synes den var sløv til at åbne apps. Og skærmopløsningen var dårlig.. og så selvfølgelig manglen på brugebare apps som jeg godt var klar over, men man finder alligevel først ud af hvor handikappet en W8 tablet egentlig er, når man bruger den. Jeg håber de laver en ny Surface i fremtiden med bedre specs, smallere design og en lavere pris.

0 0
Katron 01-08-2013 17:48:04

Ja overraskende må jeg melde mig på positiv vognen her også.
Har selv erhvervet mig en Surface RT. Har ellers en Ipad 2, men da jeg har en Lumia 920, samt Windows 8 på alle pc'ere, virkede det umiddelbart som det rigtige valg for mit vedkommende, med en Surface RT.

Jeg ville egentligt bare have den, som et alternativ til altid at skulle have en bærbar med, sammen med Ipadden, for at kunne tilgå office 365 fra den bærbare, og bruge ipadden til de daglige surf ting.
Jeg var en anelse skeptisk i starten, og synes den virkede mærkeligt, men efter nogle uger, er den kommet under huden på mig, og idag kan jeg slet ikke undvære den. Selv min elskede Ipad er degraderet til at stå i standeren i spisestuen, for blot at klare den daglige TuneIn radio på anlægget.

Når der er små unger på besøg, er det stadigt Ipadden der er den foretrukne, grundet spiludvalg, og at Surface RT nok er lidt mere kringlet at tilgå for de mindste.

Så nej Surface RT er slet ikke så ringe endda. Det er ikke en Ipad, og grundet app udvalget bliver den heller aldrig en konkurrent til Ipadden. Men RT har så meget mere i sig, end blot apps. En Ipad uden App store kan jo intet, det kan Surface. Ikke de sjove ting, men de praktiske ting. Kommer app udvalget med, så mener jeg at Microsoft har fat i den lange ende her.
Surface virker måske lidt sløv i forhold til nyeste Ipad, men når mit alternativ er en Ipad 2, så kører Surface RT bedre. Men selv sammenlignet med en ny Ipad, så vil jeg hellere vente 1 sekund længere på at åbne et Excel regneark, end slet ikke at kunne åbne det...

Min Ipad er endt som et dyrt stykke legetøj til ungerne, og samtidigt er min "tag med ud af huset" bærbare Pc gået på pension. Mit næste ønske er helt klart en Pro version. Så slipper jeg næsten helt for app's, for så kan jeg smide de programmer og spil på, som jeg bruger på Pc'en derhjemme.

0 0
Henrik B. 01-08-2013 19:19:34

Jeg stod i går, og skulle købe en tablet til mine ældre forældre. Min plan havde været at købe en Surface RT, men ombestemte mig i sidste øjeblik, p.g.a. den manglende understøttelse af f.eks. NemId m.v. Valget var let, da jeg prøvede en ASUS VivoTab. Den kører Win8 32-bit, er samme størrelse som en Surface, har samme tastaturmulighed, samme pris o.s.v. Forskelle er, at den koster som en Surface RT, men kan det samme som en Surface Pro! Den ASUS kører altså totalt lækkert.

M.v.h.

0 0
Katron 02-08-2013 02:37:05

Surface RT havde office pakken, hvilket blev det der vippede mig på Microsoft.
Havde desuden svært ved at finde en RT til 3000,- som jeg bøffede for min Surface RT. ASUS var bedste alternativ, men i mangel af office pakken blev det afgjort på det.

0 0
Katron 02-08-2013 02:44:45

Har iøvrigt ikke meget tilovers for ATOM processoren, som bruges i W8 tablets. Jeg var ikke ovenud imponeret over Vivotab.

0 0
hellas7 02-08-2013 00:45:54

Henrik B:

Jeg ved ikke om dine forældre er garvede brugere, men mine forældre, især min far, er ikke så dumme til teknik (ift. alder) og de er TOTALT forvirrede over windows 8. Jeg har måtte lave flere tekniske krumspring for at de aldrig når at se fliserne for ellers ville det gå helt galt.

Når det så er sagt, så synes jeg også VivoTab lader til at være den bedste/mindst dårlige windows 8-tablet

0 0
kelddaug 01-08-2013 20:24:30

+1

0 0
G2 01-08-2013 11:47:25

Ville også have købt en Surface Pro hvis:

1. Den havde være på det danske marked noget før.

2. Den ikke stadig var så dyr.

0 0
Peter Frederiksen 01-08-2013 11:40:50

Men det er ikke kun Microsoft, som har lidt tab på RT...

Asus, Samsung og Lenovo har droppet RT, da det ikke har solgt særligt godt..
Dell har officielt ikke droppet RT, men det er et spørgsmål om tid, da deres RT tablet, har været nede og ramme $300, som ved lancerings prisen kostede $629.

Men artikel, som forudså dette fra Januar 2013.
http://goo.gl/BekVUu

0 0
August 01-08-2013 11:11:10

Jeg tror ikke, at der som sådan er noget galt med hardwaren eller styresystemet. Det er mere det, at mange oprindelige PC-brugere er lidt sure (inklusive mig) over, at W8 henvender sig mest til tabletbrugere. MetroUI fungerer "nogenlunde" på en normal desktop, men det udnyttes bedst på en tablet.

Derudover har mange folk også minder fra de lidt ældre dage, hvor forskellige producenter lancerede tablets med Windows 7. Det fungerede mildest talt dårligt.

Samtidigt med, (som du også skriver) at M$ var lang tid om at få sendt Surface i butikkerne. Folk blev utålmodige og købte alternativerne iPad eller nogle af de mange gode Android tabs.

0 0