Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Microsoft: Svært at tjene penge på apps

Microsoft: Svært at tjene penge på apps

Microsoft mener, at det er svært for udviklerne at tjene penge på apps – dog ikke på Windows Phone.

Nokia Lumia 800 med systemet Windows Phone (Foto: Mobilsiden.dk).
Nokia Lumia 800 med systemet Windows Phone (Foto: Mobilsiden.dk).
Foto: Mobilsiden.dk

Der er ingen tvivl om, at Android og iOS (iPhone / iPad) har størst udbredelse, på både popularitet, udbredelse og antallet af applikationer.

Men på en nyligt afholdt udviklerkonference i København gjorde Microsoft udviklerne opmærksomme på, at det på de andre platforme er svært at tjene penge på applikationer, med mindre der er tale om de allermest populære.

På Microsofts egen platform Windows Phone, mener de dog selv, at dette er anderledes. Det skriver Computerworld.dk.

- ”Vi har været gode til at gøre Marketplace til et sted, hvor udviklerne kan tjene penge. På de andre platforme er det svært at blive set, eller også forventer brugerne ligesom på eksempelvis Android, at alt er gratis. Der bliver lavet mange apps, som simpelthen ikke indtjener ligeså mange penge som på Windows Phone,”  sagde Ben Riga, senior technical evangelist, Microsoft.

Der blev også lagt vægt på samarbejdet med Nokia, som skal være med til at sikre en stor udbredelse af Windows Phone systemet.

Ifølge selskabet egne tal, er man gået fra nul til 40.000 applikationer, på lidt over et år.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Kåre 21-12-2011 12:02:18

selvfølgelig har det en stor betydning, hvis man har kenskab til de andre priser på de andre, og jeg snakker især om appstore, jeg har brokket mig over androidmarkedet til min bror hvis jeg har set de samme spil-apps bare til en del højere pris og syntes den er højere på windows markedet når jeg har sammenlignet, havde jeg slet ikke lyst til at købe noget, det løber da op i mange penge til sidst, jeg syntes windows 7 er spændende system og skal nok blive bedre og bedre især med udvalg af apps og pris. og når de kan konkurrere med prisen angående de andre markeder så kan jeg overveje det, men som det er nu syntes så syntes jeg ikke det er godt nok.

angående androidmarkedet helt enig i med at der er meget bras, men syntes de er blevet bedre og er begyndt at komme med tilbud og det er jeg glad for, men syntes de er helt klart foran windows i spil og kendte apps også bedre pris, og desuden kører android markedet helt fint på min samsung galaxy s 2.

men tror ikke windows udviklere kommer til at tjene sindsyg meget når der kommer flere og flere apps for der kommer der også konkurrence imellem pris og sådan, så blir det nok ligesom appstore og måske som androidmarkedet.

jo android er lidt besværligt at udvikle til da man skal tage hensyn til så mange telefoner, men lige rundt om hjørnet kommer der ice cream sandwich som skulle gøre det nemmere for udviklerne, men det tar jo også tid inden det blir i orden.

i bund og grund er jeg glad for konkurrense mellem de forskellige da det kun er godt for os forbrugere, mere konkurrence betyder bedre priser og flere valgmuligheder.

0 0
Kåre 21-12-2011 09:58:58

mit kenskab til marketplace på windows 7 er at det er alt for få apps og begrænset, og tilgengæld aaaaaalt for dyrt, mange apps kostede 19kr hvor man på den andre platforme ligesom appstore eller android market er langt billigere alternativer, android blir beddre og bedre for hver dag også angående udvalget af apps, så vil der dukke flere tilbud, har selv en galaxy s 2 men også en ipad og der må jeg indrømme jeg bedst kan lide udvalget i appstore især igennem appshopper, mange mange spil til billige penge eller gratis. men som sag er begyndt at se at android er ved at komme med tilbud så det er herligt da jeg elsker android også.

og for at udviklere skal tjene gode penge på at udvikle apps skal de nok lige have nok kunder først, og jeg blir ikke kunde medmindre der kommer gode tilbud og nok udvalg.

0 0
Thulemanden 21-12-2011 10:54:08

Jeg er lige skiftet fra 2 års brug af Android til Windows Mobile, og må indrømme at jeg godt kan følge artiklen ovenfor pga. følgende: (Jeg holder App store udenfor, da jeg ikke har brugt det ret meget)

- Android har på mystisk vis formået at gøre Android Market dårligere og dårligere - både pga. af at det kører hamrende langsomt og ufleksibelt, men også fordi der er så meget bras imellem. Jovist kan man som forbruger sortere i det, og med lidt træning finder man også det man søger - og ofte gratis. Det er bare ikke lækkert at bruge Android market.

- Jeg er overbevist om, at folk er ligeglade med om de betaler 5 kr. eller 20 kr. for en app, hvis man alligevel har besluttet sig for at tage kortet op af pungen og KØBE en app. 15 kr. vælter næppe budgettet for folk - det koster sq mere at tage bussen! Derfor må det siges at være meget mere lukrativt for udviklere at lave apps til WM market. At tingene i Android Market så er billige, er nok mere udtryk for dårligt forretningsskab fra Googles side.

- Med den udvikling der umiddelbart ser ud til at komme, med Nokias lanceringer af Lumia-serien, så vil markedet for Apps eksplodere. Med ovenstående taget i betragtning, så vil salget og værdien af dette marked altså stige voldsomt. Dette gør det blot endnu mere attraktivt at udvikle til apps til WM.

- Jeg er ikke udvikler af apps, men hvad jeg har kunnet læse mig til, så er det noget lettere at programmere til WM end til Android.

- alt dette giver givet vis en spiral-effekt, hvor udviklere får øjnene mere og mere op for WM, hvorfor argumentationen "Ja ja så er det jo godt at man kan tjene hos M$ og deres 4 brugere......." er fuldstændig blåøjet og ignorant. Få nu øjnene op og indse, at der ganske sikkert kommer en ny konkurrent på markedet, og at denne vil vokse - og så er de ovenikøbet gode til at tjene penge på det (De er altså formentlig ganske dygtige til at gøre det de gør!).

Jeg har haft min Nokia Lumia 800 i en uge - og hold da kæft hvor det virker! Hvis man ikke reagerer på det, som producent for Android, Android-telefoner og iPhones, så taber man nok kunder i længden. Fair nok at være skeptisk, og ville se flere kunder inden man tror på det. Men hvis din forretning afhænger af det, ville jeg nok ikke vente for længe - de første salgstal af Nokias og Windows' samarbejde peger kun i én retning.

0 0
21-12-2011 11:13:20

Selvfølgeligt får de succes, det er jeg slet ikke i tvivl om. Og måske når de laver en mobil hvis udseende passer mig, så vil jeg også prøve en nokia med WP7. Og kommentaren ang. M$ og de 4 brugere var jo bare lidt gødning/gas ;D

Men syntes bare at både Apple og MS skulle tage at passe deres forretning, i stedet for konstant at rakke ned på Android. Det er sådan lidt dansk, at rakke ned på dem der har succes...

0 0
Kim 21-12-2011 17:36:48

For det første anser jeg hverken Microsoft eller Apple for at være særligt danske :)
For det andet har jeg svært ved at se, hvordan det kvalificere som at rakke ned på nogen, succes eller ej :)

0 0
22-12-2011 08:45:01

Og har egentligt heller ikke kaldt hverken MS eller apple for danske...

0 0
Kim 22-12-2011 09:25:20

Ok... der er et punktum der tildels giver dig ret, men i almindeligt skriftsprog betyder sidste afsnit i din post et par gange oppe, at Microsoft og Apple opfører sig dansk ved at rakke ned på Android.

0 0
21-12-2011 22:45:32

Jante loven du ved ;-)

0 0
Mikkel Rasmussen 21-12-2011 09:40:20

Der er nok ikke meget at sige og gøre, i to har nok allerede dannet jeres mening, men til de rigtige mennesker derude, som udvikler apps - kig på tallene:

http://wmpoweruser.com/despite-the-size-of-the-market-developers-can-already-make-more-money-on-wp7-than-android/

http://wmpoweruser.com/developer-earns-5-times-more-on-marketplace-than-iphone/

...og lyt ikke til flamere. N har intet argument og JP's argument er irrelevant; klart apples kage er stor, men den skal også deles mange flere gange.

0 0
21-12-2011 09:57:37

For det første, så bliver der så linket til en side der nok er rimeligt farvet i sin "journalistik". For det andet, har du så kigget nærmere på de "apps" de tester på ? NFS på android virker ikke på størstedelen af mobilerne, den får skod anmeldelser, pocketgod, tjah det er nok heller ikke den mest populære og den er heller ikke "flyttet" ordentligt fra iOS, da den kører mærkeligt på android.

Så hvis man vil, kan man altid få ting til at se grimme ud, det handler bare om hvordan man vil vise ting og hvordan man vil have at tingene skal se ud.

og PS. Så er jeg nu også et rigtigt menneske, og hvis du er udvikler, så har jeg kun et at sige...Måske er grunden til at folk ikke har haft den store købelyst på android, at vi er blevet spist af med den ene mega dårlige port fra iOS efter den anden...Lav nogle kvalitets apps, så skal folk sq nok købe...

0 0
Mikkel Rasmussen 21-12-2011 10:32:36

Undskyld N og JP. Jeg er ikke selv dev og derfor heller ikke et "rigtigt" menneske... Der skulle have stået vigtige.

Journalistikken er god nok, den bygger på uafhængige tal - jeg har så sidenhen fundet ud af at disse tal er ukorrekte eller direkte falske.Uundskyld til N for det.

Men for at det ikke skal blive en lang undskyldning.. Vi kan så diskutere denne artikel:
http://www.phonearena.com/news/Windows-Phone-making-more-revenue-for-developers-than-Android-a-surge-in-interest-expected_id21208

Her tages udgangspunkt i en enkelt app, men man ser hvordan synligheden på markedet er langt bedre for en wp app - derfor kan man tjene flere penge... indtil videre. Ja, kilden er her også et wp-site, men bragt af et anerkendt mobil-site, så hvorfor skulle den ikke være god nok.

0 0
Henrik 21-12-2011 13:18:05

Alt laver flere penge end Android. Det er vores erfaring. Android er det største marked, teoretisk, men i praksis er det noget værre lort.

0 0
Kim 21-12-2011 13:25:19

Et modargument - men samtidigt et godt argument for at det er rigtigt - kunne jo være, at størst ikke nødvendigvis er bedst.
Det må jo være lettere at tjene penge på et marked hvor der er færre udbydere af det samme produkt, end det modsatte.

0 0
Henrik 21-12-2011 14:19:58

Android's problem er både, at der er mange udviklere om buddet (hvilket selvfølgelig er godt for forbrugeren), mange af dem laver ting der er af tvivlsom kvalitet, Android Market har en meget tvivlsom købsoplevelse og fragmenteringen er stadig et kæmpe problem.

0 0
21-12-2011 22:44:26

Nu har jeg ofte set dig kommenterer med at du/i ikke tjener på jeres apps i android market i forhold til andre platforme. Så kunne jeg altså godt tænke mig at vide hvilke apps det er at du/i laver? Og om det er ports eller redesignede?

0 0
Henrik 22-12-2011 11:53:29

Det kan jeg ikke oplyse, men jeg kan fortælle at vi både laver ports, og ting helt fra bunden. Kvaliteten er den samme på alle platformene. Der er ikke noget med at iOS versionen ser helt vildt flot og så er Android versionen grim. De er som regel fuldstændig ens at se og "røre" ved.

0 0
22-12-2011 12:48:56

Ok, for det er nemlig ofte at man ser rigtigt dårlige ports direkte fra iOS. Og så er der ikke noget at sige til at folk ikke gider betale...

Men tror da helt sikkert også at folk på iOS er mere købelystne end android brugere. Har ikke megen kendskab til WP7, så der vil jeg ikke udtale mig :D

0 0
Henrik 22-12-2011 13:10:15

Folk er mere villige til at betale på både iOS, Nokia (som i Nokia's ikke-WP store) og, ja, WP.

Men ja, ved godt at der er mange som "sjusker" med Android versionen af deres apps og spil. Det gør vi ikke. Vi behandler alle platforme kvalitativt ens, da det er det vi tror mest på giver mening.

Men det er svært at holde gejsten oppe på Android, eftersom vi ikke rigtig ser at pengene bliver tjent hjem, som de gør på de andre platforme. Det er en skam, og er med til at få os til at overveje ikke at supportere Android fuldt ud i fremtiden.

0 0
22-12-2011 14:46:03

Ja du har ret i at android som platform, står overfor nogle store pukler hvis deres fremtid fortsat skal være lys. De skal have folk til at købe mere, og de skal af med det grimme ry med usikkerheden.

Og tror da helt klart også at nokia/MS kommer til at presse de andre genvaldigt :D

Det bliver en spændende tid i 2012 :D

0 0
JP 21-12-2011 09:13:10

Apples AppStore alene er mere værd end RIM

http://gigaom.com/apple/apples-app-store-alone-worth-more-than-rim/

0 0
Kim 21-12-2011 17:21:40

Jeg har svært ved at se relevansen?

Ok, App Store er rigtigt mange penge værd for Apple - fortæl mig hvordan jeg udvikler en app, der gør at JEG tjener penge på det, ikke Apple?

0 0
hellas7 22-12-2011 12:28:22

har også selv svært ved at se relevansen, men for at svare på dit spørgsmål er det, at Apple genererer mange penge fra AppStore vel et udtryk for, at der er meget (betalings)handel fra brugernes side, hvilket i sidste ende kommer udvikleren til gode.

0 0
Kim 22-12-2011 13:31:52

Nej, det giver ikke sig selv. Apple tjener på alle apps; Desuden er værdien af AppStore et udtryk for, hvad finansmarkedet skønner også i fremtiden kan indtjenes. Faktisk mere det, end hvad der rent faktisk indtjenes. Aktier er interessante i forhold til at de kan stige i værdi, ikke særligt i forhold til hvilken værdi de har nu.

Men tilbage til det første - hvis 1.000 apps bliver solgt, så har Apple værdi af dem alle. Derimod har den enkelte udvikler jo kun gav af at hans er blevet solgt.
Jo flere apps der er at vælge imellem, især med samme egenskaber, des mindre bliver chancen for et salg for den enkelte.

0 0
21-12-2011 09:10:11

Hold da op en gang fis....Android brugere vil have alting gratis.... Ja ja så er det jo godt at man kan tjene hos M$ og deres 4 brugere.......

0 0
Henrik 21-12-2011 13:15:55

De har faktisk en pointe (i hvertfald i forhold til Android). Vi har selv den erfaring med vores apps.

Vi tjener udelukkede penge på Apple og Nokia's app butikker. Android er helt af helvede til.

0 0
Simon Iversen 21-12-2011 14:12:58

Ja, det er svært at få kreditkortet frem ved brugere på android forhold til fx iOS. Men det jo bl.a. det som google's kampagne med applikationer til 1kr har skulle gøre op med hvor folk får indtastet oplysningerne.
Desuden er der mulighed for på android - modsat konkurrenterne, at tjene penge på reklamer i gratisversionerne.

0 0
Henrik 21-12-2011 15:09:59

Ja, det bliver spændende at se om Google's kampagne har en tilstrækkelig effekt. Jeg er dog skeptisk.

Mht. at det ikke skulle være muligt at tjene penge på apps med reklamer på andet end Android, er altså helt forkert.

Både på iOS og Nokia er der RIGE muligheder for at benytte forskellige ad-funding systemer. På Nokia, er især InnerActive ret fantastisk.

0 0
Kim 21-12-2011 17:18:18

Før jeg kaster med sten fra mit drivhus, indrømmer jeg lige at jeg sikkert selv har været der i andre henseender... ;)

Men er der måske ikke nogle, der er lidt for hurtigere på aftrækkeren i et underligt forsvar af AppMarket?
For hvis man ikke har fingrene i det til dagligt, så har man vel ikke en kinamands chance for at vurdere udvikleres indtjeningsmuligheder på en given platform?
Og nej, det er ikke ensbetydende med et angreb på Android, at udviklere ikke kan tjene på apps - dem der bruger Open Source som et argument for Android, burde vel bifalde det i et vist omfang?

Hvis en 1-krs kampange skal sætte salget i gang, så er det vel heller ikke helt forkert at mene, at Androidbrugere helst vil have det gratis. Den realisation ser det da i alle fald ud til at Google er nået frem til, set udfra denne kampangeform. Den har vel til hensigt at vise alle de brugere, der normalt aldrig ville betale, at det måske kan betale sig alligevel?

Summasumarum, så burde man måske engang imellem overveje at lade høtyven blive stående, stikke en finger i jorden og tænke "kan jeg egentligt sige noget kvalificeret, der kan modbevise disse (fæle fæle) påstande, om mit hjertebarn?".

Gentager det lige, så i ikke behøver vende høtyven i min retning - ja, jeg har sikkert selv tidligere sat mig selv i samme position!

0 0
Henrik 21-12-2011 13:16:48

Og Windows Phone ser ud til at være på niveau med Nokia's egen store allerede.

0 0