Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Microsoft udfaser tilbageknappen i Windows Phone

Microsoft udfaser tilbageknappen i Windows Phone

Opdateringen til Windows Phone 8.1 indeholder formentlig et farvel til tilbageknappen, vurderer pålidelig kilde.

Paul Thurrott, der står bag Winsupersite.com, har gjort nogle bemærkelsesværdige opdagelser, der relaterer sig til den kommende opdatering til Windows Phone 8.1 - også kaldet ”Blue”.

Blandt nyhederne er at Windows Phone 8.1 i langt højere grad overlapper Windows RT. Mere specifikt skulle de to systemer i den kommende udgave være 77 procent identiske i kodematerialet, hvilket gør det endnu nemmere for udviklere at programmere apps.

Multitasking, som ifølge WPCentral er en rodet affære i den nuværende version, skulle også få en overhaling og blive mere smidig.

Men mest interessant er det, at Microsoft i opdateringen til Windows Phone 8.1 afskaffer kravet til hardwaren om at have en tilbageknap. Det betyder i bund og grund, at knappen er på vej væk fra Windows Phone.

Det skulle angiveligt være undersøgelser der har godtgjort, at brugerne simpelthen ikke bruger, eller forstår brugen af tilbageknappen, der får Microsoft til at afskaffe den. Brugerne anvender i højere grad Windows-tasten, og dermed nærmer Microsoft sig mere Apples iPhone, når det kommer til navigation.

Kilde: Winsupersite.com, WPCentral

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Belgarion 15-10-2013 13:29:37

Men med den nye update gør det lettere at lukke de enkelte programmer. netop med tilbage knappen holde ind som vi kender det, og så derfra lukke programmer enkeltvis.

http://www.wpcentral.com/hands-video-tour-windows-phone-8-update-3

0 0
Kurt L Andersen 12-10-2013 12:29:27

Jeg bruger da den knap hele tiden ellers har man jo 50 apps til kører i baggrunden, og skal så til lukke dem ned bagefter. Det lyder ildt som en molbo eller Århus historie.

0 0
Allan 12-10-2013 16:49:06

Hvad snakker du om?
WP8 tillader maks 8 apps at køre i baggrunden og disse stilles alle på pause og bruger stort set ingen resourser.
Sæt jer lidt ind i tingene inden i bare skriver noget der er helt hen i vejret.

0 0
Frederik 16-10-2013 14:42:36

Multitasking på WP8 er noget bæ, det kan vi godt blive enige om. Jeg har flere gange oplevet at jeg ikke kan starte kameraet, da åbne programmer har brugt alle ressourcerne. Selvom man holder tilbage-knappen nede og lukker de programmer ned som vises i oversigten over seneste skærmbilleder, så har jeg også oplevet at man simpelthen må ind i applikationslisten, finde den app man mistænker bruger for mange ressourcer, åbne den og lukke den igen. Så kan man få lov at tage et billede af familien... Hvis altså ikke de har forladt dig i mellemtiden.

Super uigennemtænkt. Men hvis planen fra MS side også var at køre Nokia i sænk inden opkøbet, så giver det vel fin mening ikke at rette op på sådan noget endnu. Man kan jo håbe de begynder at rette alle de her huller, når Lumia bliver en del af MS.

0 0
ThomasA 11-10-2013 11:56:41

Syns osse det er mega ærgerligt hvis de fjerner den. Bruger den utroligt meget.
Men måske er den forvirende for nye brugere. Det kunne man dog løse ved at stoppe tilbage-stacken på homescreen (hvilket dog ville være lidt ærgerligt)

0 0
Arthur 11-10-2013 01:28:32

Jeg er ikke 100% sikker her, men måske er grunden til at de fjerner tilbageknappen fordi at deres retningslinjer for apps også ændrer sig.

Jeg ved at mange Apps til Windows har en flad struktur på et niveau. Dvs at man kan skifte mellem indholdet i appen ved at scrolle mod højre eller venstre. Eventuelle indstillinger til Appen vil blive lagt som et overlag på det eksisterende billede og kan fjernes on-screen.

Hvis det er de retningslinjer de gerne vil have at udviklerne følger, så er der reelt set ikke brug for en tilbageknap.

Det er hvert fald mit bud.

0 0
Dade 10-10-2013 21:47:30

og fjerne Bing søgemaskine knappen istedet, alt den ti jeg har haft wiowphone telefoner har ikke brugt Bing en eneste gang da det er en skod søge maskine forhold til Google

0 0
Kim 11-10-2013 09:54:12

Nu kan den jo også sættes op til Google med den seneste version af WP. Men hvordan ved du at den er skod hvis du ikke har brugt den en eneste gang?

0 0
Logik 11-10-2013 13:39:16

Det har han jo heller ikke.

0 0
Logik 11-10-2013 00:24:02

Bing Music og Bing Vision er nu rimlig brugbare, selvom det er Bing.

Bing Music er bedre og hurtigere en Shazam. Udover det er den nemmere at tilgå.
Vision klarer fint at oversætte skilte, menukort og ting i den dur, når man er på ferie.
Men udover det har er Bing ret ubrugeligt, hvis man da ikke er Amerikaner.

0 0
Belgarion 10-10-2013 16:57:18

Det forstår man jo ikke, da den tast er rimelig vigtig i brugen af sin windows phone..

0 0
Jeppe Andersen 11-10-2013 12:39:33

Nemlig.

Forstår det heller ikke. Men de skal gøre det nemmere at lukke apps i baggrunden :)

0 0
Styxx 10-10-2013 22:41:00

Nej jeg forstår det heller ikke. Bruger den også hele tiden. Langt mere end jeg bruger Windows tasten, som jeg i øvrigt stort set aldrig bruger. Tilbageknappen er jo ligesom den eneste mulighed for at lukke ting ned, hvilket jeg i øvrigt synes er total retardo.

"Kom, lad og tvinge folk til at trykke tilbage en million gange, for at lukke en app", "Ja for helvede, det lyder som en fed idé, som umuligt kan gøres smartere"

Gør da som på Windows 8/RT hvor man trækker dem ned, så når man er i den oversigt over åbne apps, at man så bare trækker dem ned. Det minder lidt om IOS7, men de var trods alt først med det på 8/RT.

Kom nu MS...

0 0
Bo 11-10-2013 09:01:51

Hvorfor er det du trykker tilbage for at lukke en app ned? Windows Phone styrer fint selv når apps skal lukkes ned. Der er ingen problemer med apps som stjæler hukommelse som hos Android.

0 0
Styxx 11-10-2013 12:08:45

Okay, var faktisk ikke klar over at de ikke tog hukommelse.

Kan godt være det er mig der er firkantet, men jeg har aldrig forstået det system, mht. at lukke apps :)

Synes heller ikke de forskellige ting, reagerer som jeg forventer de gør det. Jeg forbinder Win-tasten med at man "minimerer" en app eller noget andet. Da jeg startede med at bruge WP tilbage med Lumia 800, forventede jeg at apps startede op igen, derfra hvor jeg havde været sidst, netop fordi jeg forbinder Win-tasten med "minimer", og jeg kunne se de stadig var i baggrunden (i app oversigten).

Men sådan er det jo ikke, og det har jeg da også lært :P

Anyway, my 5 cent!

0 0
Allan 10-10-2013 19:03:28

Umiddelbart lyder det som et dum ide, så bliver android pludselig et bedre alternativ.
Jeg bruger tilbageknappen hele tiden.

0 0