Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Mobil som dankort måske i 2014

Mobil som dankort måske i 2014

I Japan fungerer mobilen allerede som betalingskort, herhjemme kræver det et større samarbejde imellem banker, operatører og politikere at realisere projektet.

De fleste har oplevet, at slid på dankortet kan gøre chippen eller magnetstriben så ubrugelig, at kortet må udskiftes.

I Japan er disse oplevelser så småt ved at være et forsvindende problem, her kan man nemlig benytte sin mobil som betaling i supermarkedet eller til at hæve penge med i banken.

Det eneste der skal til, er at køre sin mobil over en læser ved kassen.

Et sådan system kan vi måske også se i Danmark, men i forhold til Asien, halter vi bagefter.

- “I Europa er mobilmarkedet mere anakistisk, fordi der er så mange forskellige mobilteknologier og slet ikke samme grad af koordinering. Derfor mangler vi en løsning mellem særligt banker og teleselskaber. Jeg vil tro, at der bliver enighed om en standard omkring 2014, og så handler det derefter om at få mobiltelefoner, der kan klare systemet,” siger Jon Lund, som er konsulent med speciale i digital kommunikation.

SMS er for langsomt

I dag kan man herhjemme købe små tjenester som en solarietur, en parkering eller tog- og busbilletter med SMS-beskeder, her melder i hvert fald DSB og Movia om at dette tilbud er blevet ovenud populært.

Før betalingssystemet med mobiltelefonen virkelig kommer til at slå igennem, skal vi væk fra SMS-systemet - det mener i hvert fald projektchef hos TDC Jakob Lind.

Alt andet lige ser det jo ikke så elegant ud at stå nede i Netto og sende en række SMS’er for at kunne betale fortæller han. Desuden forklarer han at der er standardisering på vej i Europa, som vil gøre det både let og sikkert for forbrugere at betale med mobilen.

Teknik er ikke det eneste problem

Ud over de tekniske udfordringer, er der nogle reguleringer, der gør sig gældende herhjemme, som hjælper til med at bremse udviklingen. Det mener Ib Tolstrup som er direktør i Telekommunikationsindustrien.

I den nuværende aftale imellem TDC, Telia, 3 og Telenor, er det besluttet, at man maksimalt må bruge 225 kroner på et køb via mobilen.

Denne aftale er kommet på plads efter nogle uheldige episoder med børn som har brugt store summer på internettet, hvor deres forældre er endt med at skulle betale.

På nuværende tidspunkt forsøger europæiske banker, lovgivere og mobiloperatører at blive enige om en fælles standard.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

TJ 17-08-2010 15:37:59

At miste telefonen er som at miste sin pung med alle kort. Men det betyder jo ikke at man nødvendigvis kan misbruge tlf & oplysningern til noget. Mange har feks pinkode på start skærmen, + at du også ved køb med tlf. skal taste en pinkode, akkurat som med et købekort.

0 0
TJ 17-08-2010 11:25:34

Det ville være dejligt hvis tlf kunne indeholde alle oplysninger og afløse alle mine 35 plastik kort af alle mulige slags, alle oplysninger skulle kunne registreres centralt, så kunne betaling / person nr / kørekort / købekort samles der. Eventuelt med mulighed for at kunne gå ind på en hjemmeside og sætte købs maks. på børnenes kort.

0 0
Hest 17-08-2010 13:49:33

Fint med mig, hvis sikkerheden er i orden.

Og så ønsker jeg så ikke at vi skal stå med en papirlap for at indtaste specielle koder osv. hver gang vi skal betale og samtidig undgå misbrug og tyveri af telefoner.

En anden bagside er, mister du et af dine 35 kort, så har du stadig 34 andre du kan benytte. Mister du din tlf er alle 35, inkl kørekort væk på én gang.

0 0
TJ 17-08-2010 14:01:00

@Hest. Hvis man mister tlf. spærrer man jo bare sim kortet = alle kort samtidig så rekvirerer man 1 nyt simkort med alle info/kort/kørekort/sygesikringskort etc ( Det vil være meget nemmere en det er i dag hvis du mister din pung og skal starte helt forfra )

0 0
Hest 17-08-2010 15:16:44

Så det er helt fint at miste ALT indtil man får et nyt sim kort? Det synes jeg bestemt ikke.
Så er det også pludseligt teleselskaberne der skal stå med ansvaret for alle mine kort. Det er jeg nu heller ikke interesseret i.

Jeg tænker ikke kun på tyveri og den slags, tænker på helt alm. brug. Taber du et af dine kort, så ved du at du har et mere til rådighed. Det har du ikke hvis det hele ligger et sted.

Af samme grund har man ikke alle kriditkort på sig, når man fx er på ferie.

0 0
Kim 17-08-2010 15:12:04

Jeg kan også nemt følge jer i at det ville være dejligt og nemt at have alt i sin tlf.
Og som der står i artiklen, er vi jo her i danmark og europa håbløst langt bagud i forhold til japan/ asien. Men bagsiden er tyveri, eller at man på anden måde mister sin tlf. Hvis nu der i værste tilfælde går en hel time inden man opdager ens tlf er væk, kan en anden person misbruge alt det du har på den, finde ud af hvor du bor, få oplysninger om cpr osv. Der er jo ifølge nogle undersøgelser riiiigtig mange der ikke har sikret sin tlf med kode eller anden form for sikkerhed. Så jo TJ, det er nemt at "bare" spærre sit kort og håbe der ikke går for lang tid inden man opdager tlf er væk.

0 0

Om brug af cookies