Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Mobilen er hot - fjernsynet not

Mobilen er hot - fjernsynet not

En stor, ny britisk undersøgelse viser, at unge opfatter mobilen som et langt vigtigere teknologisk produkt end fjernsynet. Mobilen er både med når vi sover og har sex, fortæller undersøgelsen.

Der var engang, hvor forskere bekymrede sig om børn og unges stigende tv-forbrug. Nu er det efterhånden længe siden, man har hørt noget fra dem. Til gengæld er bekymringen over tv-forbrug erstattet med en bekymring over brugen af mobiltelefonen, som efter sigende kan skabe afhængige og stressede unge.

En sådan tendens bekræftes af en ny britisk undersøgelse, som viser, at de unge ikke længere finder tv særlig interessant. Deres opmærksomhed går i stedet til mobilen, hvorpå vennerne kan få fat i dem døgnet rundt.

Den omfattende britiske undersøgelse The Mobile Life Report 2006 baserer sig på svar fra mere end 16.500 englændere. Den er sponsoreret af Carphone Warehouse, en britisk forhandler af mobiltelefoner, der også driver teleselskabet Talk Talk. Desuden har den ansete forskningsinstitution London School of Economics deltaget i udarbejdelsen af rapporten.

En stor, ny britisk undersøgelse viser, at unge opfatter mobilen som et langt vigtigere teknologisk produkt end fjernsynet. Mobilen er både med når vi sover og har sex, fortæller undersøgelsen.
En stor, ny britisk undersøgelse viser, at unge opfatter mobilen som et langt vigtigere teknologisk produkt end fjernsynet. Mobilen er både med når vi sover og har sex, fortæller undersøgelsen.

Mobilen er det vigtigste kommunikationsmiddel

Undersøgelsen viser tydeligt, at mobilen af de unge opfattes som et langt vigtigere teknologisk produkt end fjernsynet.

En sådan opfattelse er især tydeligt blandt de unge kvinder. 26 procent af de adspurgte nævnte mobilen som det vigtigste redskab til kommunikation og medieforbrug. Det eneste, der slår mobilen er internettet, som stadig scorer højest med 50 procent i denne gruppe.

Undersøgelsen viser tydeligt, at de unge forbrugere er meget mere positivt stillede overfor mobilen end generationen over de 40 år.

Eksempelvis nævner de fleste i aldersgruppen 18-40 år, at mobilen har forøget deres livskvalitet. Hos dem over 40 er der større uenighed på dette område. Her er der lige mange for og imod.

Kvinder: Mobilen skaber tryghed

Et andet interessant aspekt i undersøgelsen er, at kvinder er mere begejstrede for deres mobiler end mænd. Spørger man dem, hvorfor, er øget tryghed – eksempelvis i trafikken - en hyppig besvarelse.

Samtidig skaber mobilen tryghed for kvinderne, når de sidder alene i toget eller på en café. Med mobilen i hånden simulerer de at være optagede at anden samtale. På den måde viser de mænd, der er ude på noget, at de ikke vil forstyrres.

Kan tage overhånd

Undersøgelsen viser også, at mobilen er blevet vores tro følgesvend over alt hvor vi går. Selv når vi går i seng, er det med mobilen ved vores side.

Selv når vi har intime stunder med vores partner, er mobilen tændt. Kun 14 procent af de spurgte fortalte, at de slukker mobilen, når de har sex. Til sammenligning svarede 40 procent bekræftende på, at de aldrig slukker deres telefon.

Hermed peger rapporten på, at folks brug af mobilen i nogle tilfælde kan tage overhånd. Der er da også omkring 10 procent af de adspurgte, der åbent erkender, at de i et eller andet omfang er blevet afhængige af deres mobiltelefon.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her



Om brug af cookies