Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Mobilen kan erstatte rejsekortet

Mobilen kan erstatte rejsekortet

Rejsekortet er snart forældet og er godt på vej til at blive overhalet af smartphonen.

(Foto: Rejsekort.dk)
(Foto: Rejsekort.dk)

Om få år vil smartphones, med hensyn til betaling, kunne akkurat det samme som rejsekortet, som dermed er blevet overhalet af indenom.

Rejsekortet er et plastikkort der kan anvendes til betaling for rejser med den offentlige transport.

Lektor i datalogi Ken Friis Larsen fra Datalogisk Institut på Københavns Universitet mener, ifølge MetroXpress, at det smartphonen kan, minder meget om det, man kan med rejsekortet.

- “Det er en teknologi, der bliver brugt mange steder i dag - for eksempel i Japan og Tyskland, hvor man bruger smartphonen til betaling i metroen”.

Indtil nu har rejsekortet kostet 1,25 mia. kroner.

Det er blandt andet teknologier som NFC (Near Field Communication) som allerede er indbygget i enkelte mobiltelefoner, der kan gøre det muligt at betale med mobiler.

Læs også:
- Det kan du bruge NFC til 

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

DX 10-06-2011 14:41:39

Det kan lade sig gøre at bygge en rumstation & få grej & personer frem & tilbage. Men i DK kan man ikke finde ud af at løse problemet med 1 rejsekort. Måske man skulle bede NASA om hjælp med løsning af en sådan utroligt kompliceret opgave

0 0
Kim 10-06-2011 18:22:13

Hehe... havde ikke lige set din sammenligning i mit svar herover. Men faktisk er vi jo godt på vej til selv at sende nogle ud til rummet. Måske ikke lige rumstationen, ikke at de nok ikke gerne ville, tror bare ikke de får lov ;)

0 0
Jesper 10-06-2011 13:06:33

Jeg var også tilbøjelig til at bashe politikerne for igen at ville opfinde den dybe tallerken - ind til jeg rent faktisk satte mig ind i hvori problemet lå.

I stort set samtlige lande (og på Fyn åbenbart) så dækker det fælles resjsekort kun storbyer som eksempelvis London, eller mindre afgrænsede områder, som eksempelvis Fyn. Du kan altså ikke bruge dit rejsekort til at tage toget fra London til Newcastle. Det er derimod ambitionerne i Danmark (altså at man kan tage toget eksempelvis fra Gilleleje til Skagen på samme kort).

Det betyder at rejsekortet skal kunne håndterer rejser på tværs af trafikselskaber og prisstrukturer. Og det er altså ikke helt så simpelt.

Hvis man kun skulle lave et kort for HT-området, så kunne det sikkert laves relativt hurtigt.

Alternativt skulle man helt opgive den nuværende zoneinddeling og beregne alle priser ud fra eksempelvis kilometer. Men det er heller ikke så simpelt. Eksempelvis er afstandene større i Jylland end I København, så hvis én kilometer skulle koste det samme begge steder ville det enten blive for dyrt i Jylland eller for billigt i København.

0 0
Jonas Miller 10-06-2011 19:45:30

Overhovedet ikke enig. Det som ikke er helt fair her er at (mis)bruge 1,25 mia. af vores penge til en omgang sjask der ikke virker. Alt andet er semantik!

0 0
Kim 10-06-2011 20:02:36

Ok ok du får ret... ;)

0 0
Kim 10-06-2011 18:19:50

Jeg kan til dels give dig ret, men så alligevel ikke. Diskussionen om zonerne er blot et skalkeskjul for inkompetence, og man burde have grebet ind fra politisk side længe før.

Nu bor jeg i Malmø, og vi har et velfungerende rejsekort. Givetvis kan jeg ikke tage til Stokholm på det, men jeg kan rejse i 3 eller 4 "len" samtidigt med at jeg kan købe billetter til kystbanestrækningen. Her er det altså lykkedes at lave en konstellation der tager højde for de forskellige firmaers priser. Der er mindst 4 forskellige firmaer indblandet (og rent geografisk dækker kortet hvad der svarer til halvdelen af Danmark).

Hvis problemet er, at de forskellige udbydere har forskellige systemer, så bør man politisk kunne kræve at de retter ind. De varetager trods alt en offentlig funktion (kollektiv transport).

Smid data ind i en computer og lad den regne på det - det er jo ikke fordi vi skal bygge en rumraket vel? Ups, det kan vi godt gøre, for relativt få midler...

Dette er endnu en offentlig udbudsfadæse. Og igen skal vi opfinde den dybe tallerken... Rejsekortet kunne jo have bevist sit værd ved at starte i HT-området, og så udbygge. I stedet venter vi på (ved ikke hvilket år, men 2 kan i alle fald ikke gøre det - nærmere 10) x år på ingenting.

0 0
gersbo 10-06-2011 15:30:05

Jo, det er faktisk fair

Problemet er hverken landets størrelse eller antallet af mennesker. Problemet er, at konstellationen omkring Rejsekortet er således, at rigtig mange interessenter skal blive enige om grundlæggende ændringer. Derfor har det været umuligt at få revideret takst- og zonesystemet, hvorfor der eksisterer alle mulige undtagelser og særregler for bestemte områder.

Se diskussionen om Rejsekortet hos Ingeniøren - f.eks.:

http://ing.dk/artikel/119720-rejsekortet-efterlader-sjaellandske-buspassagerer-i-billetkaos

0 0
DX 10-06-2011 12:33:18

Her i DK vil vi SELV opfinde den dybe tallerken-igen. Nu har man brugt 1,25 milliard af skatteborgernes penge & 2 år - på ingen ting. Ikke noget med at se hvordan man har løst problemet i andre lande, næ næ vi kan selv, æhhh.

0 0
Noia 10-06-2011 12:47:39

Tja på Fyn har vi da haft vores buskort i lang tid nu, og det fungere glimrende. Jeg forstår ikke hvorfor der er blevet brugt så mange penge på et kort der ikke virker, når de nu bare kunne kigge herover og se hvordan det virker og kopiere det.

Men det ville da være smart at betale via NFC med sin mobil.

0 0

Om brug af cookies