Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Mobilen ringede selv til Singapore

Mobilen ringede selv til Singapore

Uskyldige forbrugere er blevet straffet for deres køb af mobiltelefoner via internettet eller i udlandet. Via nettet er det de parallelimporterede produkter som er under mistanke. Telefonerne kan finde på at ringe via udenlandske mobilselskaber med skyhøje regninger til følge.

TDC har på baggrund af en kundeklage fundet ud af, at 64 kunders mobiltelefoner har ringet eller sendt data til det samme telefonnummer i Singapore.

Kunderne har forskellige mobilmærker, modeller og abonnementer. Det eneste, de har til fælles, er, at mobilerne kontakter samme nummer samt er købt i udlandet eller via nettet. Mistanken retter sig især mod de billigste mobiler, der typisk er parallelimporteret fra andre markedsområder, end det nordiske.

Kunden, som gjorde TDC opmærksom på problemet, havde købt en telefon via internettet. Telefonen, som havde dansk menu og så helt normal ud, er siden blevet gennemgået af Motorolas teknikere. De fandt fejl i dybere lag af telefonens software. Telefonen var simpelthen ikke indstillet til at fungere i Danmark, hvorfor den sendte bestemte opkald via Singapore.

Hverken Motorola eller TDC har tidligere været opmærksomme på problemet, men TDC har efter henvendelsen fundet frem til yderligere 63 kunder, som har det samme nummer fra Singapore på deres opkaldsliste.

På nuværende tidspunkt vides det ikke, om det kun er det ene nummer, som skaber ravage på telefonregningerne. TDC har derfor lavet en guide, hvor kunder, der har købt mobiltelefon i udlandet, kan hente en ny opsætning.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her



Om brug af cookies