Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Mobilforhandlere boykotter Mobilpriser.dk

Mobilforhandlere boykotter Mobilpriser.dk

En række mobilforhandlere er vrede på Mobilpriser.dk, som de mener chikanerer forhandlerne i ledtog med mobil-værksteder og distributørerne.

De grå flag viser, hvilke telefoner der er parallelimporterede, mens de rød-hvide flag markerer de danske mobiler på Mobilpriser.dk
De grå flag viser, hvilke telefoner der er parallelimporterede, mens de rød-hvide flag markerer de danske mobiler på Mobilpriser.dk

Flere mobilforhandlere er vrede på prissammenlignings-databasen Mobilpriser.dk, og har valgt at boykotte siden. Det skriver CRN.dk.

Mobilpriser.dk er nemlig for nyligt begyndt at vise, om mobilerne er danske eller parallelimporterede. Ud for den enkelte mobil markerer et lille flag nu, hvorvidt det ene eller andet er tilfældet, og en ‘pop-up’-tekst fortæller, hvori forskellene består.

Men forhandlerne mener, at teksten er “ren chikane”.

-”Teksten lugter langt væk af at komme fra danske værksteder og de danske distributører, og den har haft en direkte effekt på vores salg. Flere kunder sendte deres varer retur i sidste uge. Det er også princippet i, at de gør det, uden at snakke med os først,” siger én af forhandlerne, Thomas Schaltz fra Salgsbutikken, til CRN.dk.

Mobilpriser.dk står fast

Folkene bag Mobilpriser.dk mener til gengæld, at der bare er tale om forbrugeroplysning - og at forhandlerne er blevet orienteret om tiltaget, blandt andet i en mail den 4. marts 2011.

-”Strategien følger af, at vi kan se, at der bliver større og større forskel på almindeligt distribuerede og parallelimporterede telefoner. Det betyder, at prisen ikke altid giver et fuldstændigt indtryk, og det er derfor et spørgsmål om, at vi fortæller forbrugerne, hvordan virkeligheden ser ud,” siger John G. Pedersen, redaktør på Mobilpriser.dk og fortsætter:

-”At de vælger at boykotte os må stå for deres egen regning, men det er jeg selvfølgelig ked af. Men det ændrer ikke noget. Vi kan jo ikke lukke øjnene for virkeligheden.”

John G. Pedersen understreger i øvrigt, at Mobilpriser.dk selv har skrevet teksten.

Teksten, der står ud fra de parallelimporterede telefoner, lyder:

»Denne model er solgt til et andet EU-land, hvorefter den er importeret til Danmark. Dette er fuldt ud lovligt. Der er dansk software på, men ved systemopdateringer kan det danske sprog i nogle tilfælde forsvinde. Her hjælper forhandleren med at genetablere sproget. Der medfølger ikke trykt dansk manual, men den kan downloades på producentens hjemmeside. Der er samme garanti som på alle andre nye telefoner, men garantien pålægges forhandleren.«

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Benjamin Jensen 06-07-2011 17:23:53

Der er lige en del ting vi skal have på plads. Der bliver godt nok sagt en del herinde, som ikke stemmer overens med virkeligheden.

Jeg har selv købt parralleimporterede varer, og jeg har altid vidst hvad jeg gik ind til. Men det SKAL man sgu også vide, og derfor kan jeg kun støtte op om det mobilpriser har gjort.

1. Producenten kan have forskellige garantier (ikke reklamationsret) til forskellige lande. F.eks. har jeg 2 års garanti på min bærbare computer fra Toshiba. Havde jeg købt den parralreimporteret, så havde jeg måske kun 6 måneders garanti.

2. Hos f.eks. Sony kan man indlevere alle sine apparater i den lokale Sony forretning hvis de er danske. Men er de ikke det, så skal forhandleren stå for reklamationen.

3. Så er der den åbenlyse største grund til at købe dansk. Forhandlerne har det med at gå konkurs - især i hos teleforhandlerne. Så står man bare uden reklamationsret i mange tilfælde. Mange producenter vil ikke engang tage imod varen, hvis den er købt uden om de officielle kanaler.

De parralleimporterede varer er altid billigere, da de er købt i udlandet med anden beskatning, og kostprisen er ofte lavere sat, fordi en producent gerne vil ind på markedet. Producenterne ser ikke mildt på at forhandlere køber parralleimporterede varer.

0 0
Martin Jensen 05-07-2011 22:55:31

Jeg får varen billigere ? hvorfor skulle jeg vælge den med det danske flag ?

0 0
Thomas 05-07-2011 15:02:15

Nu er det jo ikke den eneste grund til at forhandlerne har boycottet Mobilpriser.dk

Det er også deres alt for høje klik priser i forhold til andre prisportaler.

Fortjenesten er jo rigtig lav hos dem som sælger billigst og en stor den af den fortjeneste går til Mobilpriser.dk

Flere af forhandlerne har ikke endnu fået tilpasset deres hjemmeside så de oplyser hvad der er for produkter de sælger, så mange er ramt hårdt af dette her tiltag som nu giver endnu flere opkald at besvare for de enkelte forhandlere fordi det sår tvivl.

Personligt har jeg hældt til begge sider i denne sag. Jeg kan godt se fordelen i at oplyse det på forhånd og ved en evt. senere reklamation kan sige at "du har jo ikke været i tvivl om hvad du købte da det er oplyst inden købstidspunktet".
Men jeg mener også stadig at det skader salget mere end det gavner. Også selv om teksten nu siden er blevet redigeret i samarbejde med Ehandelsfonden. Den er korrekt nu.
Men hvad med de forhandlere som sælger både danske og udenlandske varer ?
Den ene uge er det danske - næste måned er det udenlandske..
Hvordan skal man holde styr på at oplyse det ?

Hvem skal man sende regningen til for det ekstra arbejde dette indebærer ? :)

Og det er trods alt os forhandlere som holder Mobilpriser.dk i live.

Derfor mener jeg også stadig at det var en forkert fremgangsmåde.

....

Det er stadig misvisende at skrive at der medfølger dansk brugervejledning med til de varer som har det danske flag ud for sig. NÅr der i de nye smartphones henvises til software i telefonen er PDF download fra producentens hjemmeside.

- synes også Thomas Ulvedal skulle få den omformuleret. :)

0 0
Katron 05-07-2011 13:39:47

Fint at se mobilsiden holde fast i deres parallelimport holdning.

Det er også godt at se, at der efterhånden er mange der er bekendt med de danske reklamationsregler.

Desværreer der så stadig nogle der ikke helt kan se hvorfor mobilsiden har valgt at notere om produkter er parallelimporterede eller ej.

Køber man et dansk importeret produkt, står forhandleren som udgangspunkt med reklamations ansvaret, men da producenten har udstykket en garantilinie til den danske forhandler, så ved forhandleren præsist om produktet skal byttes til nyt eller reparreres.
Hvis man derimod køber et parallelimporteret produkt, er det stadig forhandleren der står med reklamations ansvaret, men da produktet er importeret, gælder producentens garanti for det land hvor produktet er købt. Dette kan for forbrugeren betyde forringet kvalitet af en reklamation. Det er ikke sikkert at fejlen på produktet er anerkendt i det land hvor garantien gælder. Her er det så forhandlerens ansvar at opfylde en reklamation. Det kan ende med reperation istedet for ombytning, og forringet service genereelt.

Husk på at forhandleren altid gerne vil have glade kunder, men modsat så forærer forhandleren ikke bare en ny enhed væk, uden at han kan holde sig selv skadefri i form af ombytning fra producentens side. Derfor vil mange fejl blive udbedret i form af en reperation, hvor en ombytning var sket, hvis produktet havde været dansk importeret.
En forhandler på cypern, er da fløjtende ligeglad med en dansk kunde. Forhandleren dernede får jo ikke dårlig omtale ved at skodde en evt garantisag, hvorimod en dansk forhandler helst ikke vil have for meget dårlig omtale på sit hjemmemarked.

Det er garanteret også kun forhandlere af parallelimporterede varer der har valgt at boykotte mobilsiden. Det gør de nok af en bestemt grund. Det er da vildt irrieterende at mobilsiden gør køberne opmærksomme på, at der kan forekomme forringet reklamation på deres produkter.

Godt arbejde hos mobilsiden... Keep it up.

0 0
cJoey 06-07-2011 14:33:26

Det er en fin lang tekst du har skrevet, men der er stort set ingen leverandører, danske eller ej, der ombytter en mobiltelefon medmindre vi taler om de helt billige modeller.

0 0
Andreas Jensen 04-07-2011 23:46:48

Jeg har lige købt en Samsung Galaxy S2 hos Telebazar og fandt så ud af den var fra Rumænien senere hen.

Nu kan den ikke få den nyeste opdatering, der retter en del væsentlige ting, fordi den åbenbart ikke er godkendt i Rumænien.

Ville ønske jeg havde set denne tjeneste før jeg købte den.

0 0
lsj 05-07-2011 01:44:15

står i nøjagtig samme situation.. telebazar (importeret fra rumænien (COA) og nu osse med en flækket skærm fra et fald på 20 CM!!! troede det var gorilla glass der var i telefonen!!!! men den virker skam helt upåklageligt alligevel. men ret surt med en stripe ned over skærmen

0 0
05-07-2011 11:05:36

@Andreas hvis du har tradition for at tabe din mobil så skal du finde en med plastic skærm, hvilket selvfølgelig ikke er nemt hvis du vil have en moderne smartphone. Plastik er bedst hvis du taber mobilen, formentlig fordi det er mere fleksibelt modsat glas. Dermed får du nok svært ved at få noget ud af en klage over skærme.

Og til mobilsiden, de forhandlere som smutter er vel ikke interesseret i at gøre en ærlig handel, så de er vel gode at slippe for, det styrker jeres navn og rygte.

0 0
Jesper 05-07-2011 08:20:22

Det er godt nok surt. Har du hørt hvad det vil koste at reparere?

Så vidt jeg husker, så er gorillaglas ridsesikkert, men ikke brudsikkert.

0 0
lsj 05-07-2011 14:23:42

aner ikke hvad det vil koste at få den fixet... men er der nogen der ved det må i meget gerne give en pris.

0 0
Jesper 04-07-2011 21:34:56

Der er intet der tilsiger at producentens garanti i Cypern også gælder i Danmark.

Dermed er du dårligere stillet i udgangspunktet.

Du har dog muligheden for at rejse (eller sende telefonen) til Cypern og indleverer telefonen.
Men vi kan vel hurtigt blive enige om at det er nemmere hvis den danske distributør kan håndtere sagen.

0 0
Sibix 04-07-2011 21:45:05

Altså juridisk set er der fuldstændig ligegyldigt for en forbruger om en mobiltelefon er parallelimporteret eller ej mht. de mangler der måtte opstå. Købeloven gælder lige meget for noget som er solgt igennem danske distributører eller noget som er parallelimporteret.

0 0
Jesper 04-07-2011 22:27:08

Ja, det er helt rigtigt.

Men eventuel garanti ligger uden for købeloven og skal give forbrugeren en ekstra beskyttelse.

Med hensyn til reklamationsretten, så er det altid forhandleren der er ansvarlig - uanset hvor produktet er importeret fra.

Et godt eksempel for mobiltelefoner er producentens holdning til døde pixels. Det er nemlig en ting som ligger uden for købeloven, men ofte er omfattet af producentgarantien. I tilfælde hvor der er døde pixels på skærmen kan det være en fordel at man har at gøre med en lokal model.

0 0
Sibix 04-07-2011 19:52:16

"Der er samme garanti som på alle andre nye telefoner, men garantien pålægges forhandleren."

Kan da godt forstå de er sure, hvis folk bliver bildt den slags pladder ind når de skal finde en mobil. Skal vi være enige om der menes reklamationsret og ikke garanti? Dernæst lyder det negativt og er fuldstændig ligegyldigt at skrive "men reklamationsretten pålægges forhandleren", da det er det samme om varen er købt igennem en dansk distributør eller parallelimporteret.

0 0
05-07-2011 13:18:43

Vi har nu lige i samråd med e-handelsfondens jurister tilrettet vores tekst på de parallel-importerede produkter, så den fremover kommer til at lyde således:

"Denne model er solgt til et andet EU-land, hvorefter den er importeret til Danmark. Dette er fuldt ud lovligt. Der er dansk software på, men ved systemopdateringer kan det danske sprog i nogle tilfælde forsvinde. Her kan kun forhandleren der har solgt telefonen genskabe sproget. Der medfølger ikke trykt dansk manual, men den kan ofte downloades på producentens hjemmeside. Der er samme reklamationsret som på alle andre nye telefoner, men reklamationsretten pålægges forhandleren. Der er altid 24 måneders reklamationsret efter Købeloven"

Mvh.

Thomas Ulvedal
Salgschef Mobilpriser.dk/Mobilsiden.dk

0 0
Sibix 05-07-2011 22:32:23

Hvis jeg køber en telefon som er parallelimporteret og den går i stykker, så sender jeg den retur til forretningen, med henblik på at få udbedret manglen, da det er forretningen som jeg har handlet med og dem som juridisk set har forpligtiget sig overfor mig mht. købeloven. Ligeledes hvis telefonen jeg har købt er kommet til sælger igennem en dansk distributør, sender jeg en telefon som lider af en mangel tilbage til forretningen, med henblik på at få udbedret manglen.
Kan ikke lige se hvorfor det er nødvendigt at nævne at ved parallelimport er det forretningen som skal tage sig af en reklamation, da det er sådan med alting, ja selv hvis en mobiltelefon var produceret i danmark.

0 0
Thomas 05-07-2011 15:19:49

Hej Thomas

Reklamationsretten er vel også pålagt forhandlerne som har de danske flag ud for deres priser ?? I øvrigt er det misvisende - for det er kunden som har reklamationsretten - ikke forhandleren. Hmmm virkelig gennemtænkt..
Og så ligefrem med E-handelsfondens accept !!!

Forhandleren er forpligtet til at varetage kundens reklamationer i 24 mdr.

Reklamationsforpligtelsen er da ALTID pålagt forhandleren.
Hvorfor kun fortælle det på importerede varer ?

0 0
Kasper Sverkel Rasmussen 04-07-2011 19:47:11

I skriver:

»Denne model er solgt til et andet EU-land, hvorefter den er importeret til Danmark. Dette er fuldt ud lovligt. Der er dansk software på, men ved systemopdateringer kan det danske sprog i nogle tilfælde forsvinde. Her hjælper forhandleren med at genetablere sproget. Der medfølger ikke trykt dansk manual, men den kan downloades på producentens hjemmeside. Der er samme garanti som på alle andre nye telefoner, men garantien pålægges forhandleren.«

Der er lige et par ting i skal have rettet for ikke selv at komme i klemme med denne tekst...

1. At der ikke medfølger trykt dansk manual er faktisk ikke et krav. Ifølge forbrugerrådet er det nok at der er en engelsk eller forståelig skandinavisk manual med ved teknisk udstyr.

2. Det i skriver med garanti skal i nok lige have omformulleret. Garanti er noget som producenten yder. Når kunderne køber en vare uanset om den er parallelimporetet eller ej så har kunden altid 2 års reklamationsret men ikke garanti. Der er stor forskel! Så kunden bliver på ingen måde ringere stillet ved at telefonen er købt parallelimporteret.

Ellers en fin service i yder :)

0 0
Rene 04-07-2011 20:05:54

Man kan ikke komme i klemme for at skrive hvad der høre med eller ikke høre med!!

0 0
Kasper Sverkel Rasmussen 04-07-2011 20:15:26

Muligvis ikke, men man kan meget let kommer i klemme hvis man giver forkerte oplysninger vedr. kundernes garanti og rekalamationsret! Det er 2 meget forskellige ting, og mange firmaer har i dag World Wide garanti, så hvis du køber en Samsung eller Apple mobil i Afrika vil de også give dig din garanti selvom den ikke er købt hvor du bor og det er derfor ikke altid forhandleren der vil stå tilbage med garantien, men de er derimod tvunget af dansk lov til at tage reklamationsretten.

Istedet for at skrive:

"Der er samme garanti som på alle andre nye telefoner, men garantien pålægges forhandleren"

kunne man jo skrive:

"Du vil selvfølgelig som kunde altid have din 2 års reklamationsret uanset om telefonen er parallelimporteret eller ej. Men bemærk at den garanti som ligger hos producenten (typisk 6-12 mdr.) i nogle tilfælde kan ligge hos forhandleren istedet for hos producenten"

Ved godt det er noget længere, men det er mere korrekt!

0 0
Robert 04-07-2011 19:11:22

Jeg kan kun tilslutte mig forsamlingen ovenfor, hvorfor skulle man som forhandler have ondt i røven over det her? Det kan man KUN hvis man indtil videre har prøvet at skjule for kunder at man parallelimporterer.

Men kære mobilsiden for at I ikke skal blive kæphøje over al den ros, så sørg dog for søren at fjernet Danlet fra jeres liste over forhandlere. Det kan ikke passe I stadig har dem med endda efter I bragte en artikel om at de fik fjernet E-mærket. De underbyder jo altid de andre forhandlere og så står de som den første på listen. Mange købere på denne side vil altså lægge deres bestilling hos Danlet.

0 0
04-07-2011 18:57:31

Hvorfor er det, at forhandlere mener de bør have et ord indført ift. de valg en uafhængig prissammenligningsside tager? Tiltaget er, som jeg forstår, gjort for at skabe øget gennemsigtighed på markedet. Det kan man som forhandler da kun være glad for, hvis man altså reelt leverer en god vare.

0 0
cJoey 06-07-2011 10:36:15

Uafhængig? *host* *host*

Forhandlerne betaler for at være med på mobilpriser.dk, forhandlere og producenter annoncerer på siden. Det kan man vist ikke kalde uafhængig.

0 0
Jonas Miller 04-07-2011 17:44:47

Godt tiltag men endnu bedre at stå fast:)

0 0
Nygaard 04-07-2011 17:34:13

Min bror fik en SGS2 fra Telebazar.dk, der ved opstart var på Polsk. Han fik under opsætningen gættet sig frem til, hvad han skulle trykke på, for at skifte sprog. Men der er nok andre og mindre mobilkyndige, der bare ville give op fra starten.

Så godt tiltag, hvis ellers informationen stemmer.

0 0
Søren Jenss 04-07-2011 17:18:19

af John G. Pedersen. Vi har som forbrugere ret til at vide om et produkt er "dansk" eller ej. På den måde bliver vi heller ikke "snydt" af forhandlerne. Endnu engang godt gjort.

0 0
Rene 04-07-2011 17:17:29

Er der en fysiks forskæl på nogen telefoner? Som nogen har bluetooth som de paralleimet ikke har, og hvis der er skal det så oplyses.
Kan man ikke bare root den til det software der er i Danmark? Mister man så returret, forsikring m.m.
Kan man skaffe den software der bliver brugt officelt i DK hvis man vil root?

Bare lige lidt jeg har tænkt på.

0 0
G2 05-07-2011 09:31:19

Det er jo ikke alle forbrugere der kan eller vil roote deres telefoner....

Jeg synes det er helt fint at producenterne vælger at distribuere og tilpasse deres telefoner til forskellige markeder. Vi i Danmark har det med at tro vi er de eneste forbrugere i verden, men der er trods alt forskel på f.eks. mobilnettet i Danmark og Japan. Derfor er man nødt til at tilpasse f.eks. OS'et til at håndtere disse forskelle.

Jeg har dog fuldt forståelse for folk der køber deres telefon i "udlandet" via parallelimport og vælger at roote den, men det må for alvor stå for egen regning hvis man ender med problemer. Og hvis producententen / forhandleren kræver at man kun kører med officielle opdateringer, så synes jeg det er helt fair. Man køber jo heller ikke en BMW, vold tuner den og giver så BMW fabrikken skylden når den brænder sammen...

Producenterne gør trods alt et stort arbejde for at forbrugerne får den bedste oplevelse med deres produkter. Derfor er det også helt OK at mobilsiden.dk gør forbrugeren opmærksom på evt. forskelle fra de danske modeller. Det er bare utroligt at det skal komme den vej. Forhandlerne burde jo selv være pålagt at skulle informere om det, så det er synligt!

0 0
brian jensen 04-07-2011 16:04:27

ja jeg syntes jo det er en dejlig service, da jeg selv har oplevet at blive tørret. købte en e52, så kom der en opdatering iflg. ovi, den røg ind og vupti så var den lige pludselig på engelsk. ind til forhandleren, der sad jeg i 2 timer før den var fikset, så det gør jeg aldrig igen. og så store besparelser er der heller ikke at hente, oveni skal så lige ligges at nogle af de parallelimportører, de har det med at kalde sig noget andet efter 1 år.

0 0
JohnnyNr5 04-07-2011 15:58:24

..er hvad de fornærmede forhandlere er, i mine øjne i hvert fald. Teksten er mere end fair overfor dem, og eneste grund jeg kan se til at få et hyst anfald over den er, at de havde håbet på at kunne forsætte med at sælge en lidt ringere vare, som om den var fuldt ud på niveau med de dansk importerede.

Mit problem er ikke i så høj grad de potentielle sprogproblemer ifm opdateringer, selvom det bestemt er et validt ankepunkt, men der i mod garantien. Når den kun hænger på forhandleren, er man væsentligt svagere stillet, sammenlignet med en importør garanti. Det SKAL kunderne sgu vide.

0 0
Jesper 04-07-2011 15:56:29

Jeg synes også det er en rigtig god ide at skrive hvordan tingene forholder sig.

Specielt i en verden hvor der er så meget fokus på after-market support. Hvis Sony Ericsson eksempelvis melder ud at en opdatering nu er tilgængelig i de nordiske lande, så er det dem der får et dårligt image, når kunder med parallelimporterede mobiler fra Cypern skråler op om manglende opdatering.

Jeg undrer mig dog over hvordan Mobilpriser kan vide om en mobil er parallelimporteret?

Det kan være lidt svært at se på de enkelte sider.

0 0
04-07-2011 16:20:55

Hej Jesper,

det er de enkelte forhandlere der selv står for mærkningen af deres telefoner.

Dog kender vi forhandlerne ret godt, så vi har en ret god fornemmelse af hvem der handler med hvad.

Mvh.

Thomas Ulvedal
Salgschef Mobilpriser.dk

0 0
BE 11-07-2011 23:14:17

NEJ, nej., den går sgu ikke, vi befinder os i et fælles marked EU, og så nytter det ikke producenterne opdeler i landeområder indenfor EUs grænser.

Problemet ligger i prisen, der ved parrallelimport er væsentligt biligere, og det fortæller mere om producenternes lyst til enten, at nogle landes brugere skal betale mere for, at andre landes brugere kan købe det billigere, - og det er jo ikke meningen med et fælles marked(EU) - tværtimod!

Når man kan købe en parrallelimportet mobil kr. 2.000 under den danske pris hos teleselskaberne, så nærmer det sig en bevidst økonomisk udplyndring af de danske forbrugere alene af den grund, at vi ikke bruger EURO, men danske kroner.
Nu er kronen bundet stærkt op til EUROen, hvilket betyder producenterne tjener det det samme hvis de holdt samme prisniveau som indenfor EURO-zonen, sø der er ikke noget der taler for denne højere pris alene fordi vi bruger kroner og ikke EURO som betalingsmiddel.

0 0
IMads 04-07-2011 15:52:35

Forstår det ikke MobilSiden informere bare forbrugeren om at den er parallelimport, I really dont get it.

0 0
David K 04-07-2011 15:51:03

Synes sku det et godt tiltag fra jeres side at yde sådan en service til besøgende.
At nogle forhandlere så bliver lidt sure fordi de nu ikke kan "snyde" sig til en handel så nemt mere er bare ærgerligt.
Og med snyde mener jeg at nogen måske vil føle sig snydt hvis de ikke er oplyst om at produktet kan være anderledes på forskellige punkter.

0 0