Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Mobilkøb: Dårlig rådgivning giver frustrationer

Mobilkøb: Dårlig rådgivning giver frustrationer

Mange mobilbrugere føler sig frustrerede, idet de ikke er klar over, hvordan de bruger diverse funktioner i mobilen. Dette hænger sammen med en for ringe rådgivning i mobilbutikkerne.

En ny undersøgelse fra FAME (Forum to Advance the Mobile Experience), som er foretaget på 15.000 mobilbrugere fordelt over 37 lande viser, at et af brugernes største problemer er, at de bliver frustrerede over, at de ikke formår at bruge de funktioner, deres mobil reelt tilbyder. Det skyldes primært, at de ikke får den fornødne rådgivning, når de køber deres mobiltelefon i en mobilbutik.

FAME’s undersøgelse viser endvidere, at de ansatte i mobilbutikkerne ikke gør deres job ordentligt, når de skal forklare, hvorledes de forskellige funktioner i mobiltelefonerne virker.

Demonstrationsmodeller, som i mange tilfælde kunne gøre det lettere for brugeren at forstå, hvordan man benytter sig af de forskellige funktioner, er en mangelvare i mange mobilbutikker. Derudover mangler de ansatte ofte den fornødne viden om de mobiltelefoner, der sælges.

Resultat deraf bliver, at kunden, som netop har købt en mobiltelefon, mangler en masse viden om, hvorledes han/hun bruger sin mobil. Dette udmønter sig i, at brugerne føler sig ”funktionstrætte”, idet mobiltelefoner i dag udstyres med et utal af funktioner, som de slet ikke kan overskue, hvordan de bruger. ”Funktionstrætheden” er også blandt et af de højest rangerede problemer i FAME’s undersøgelse.

FAME’s løsning på ovennævnte er, at man i mobilbutikkerne burde fokusere mere på købeoplevelsen, så kunderne får den rådgivning, der kræves. Derved får kunderne også mulighed for reelt at benytte de funktioner, som de forskellige mobiltelefoner tilbyder.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her



Om brug af cookies