Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Mobilkunder hos Telia ramt af 3G-kaos

Mobilkunder hos Telia ramt af 3G-kaos

Telia-kunder med en 3G-telefon kan rende ind i problemer, efter iPhone er kommet på markedet. Kilder fortæller til Mobilsiden.dk, at problemet stadig eksisterer, selvom Telia mener det er løst.

<p id=Kunder i følgende områder er eller har været ramt: Aalborg SV, Solrød Strand, Tåstrup, Herning, Albertslund, Aabenraa, Næstved, Køge, Hjørring, Viby J, Karise, Slangerup, Fredericia, Vejle, Vojens, København N, V, Ø, NV, SV, S, Hornbæk, Helsingør, Sunds, Skjern, Allingåbro, Randers, Århus V, C, Kentofte, Kolding, Frederiksberg, Nykøbing F, Kallundborg, Frederisksund, Odense NV, V 

" />

Kunder i følgende områder er eller har været ramt: Aalborg SV, Solrød Strand, Tåstrup, Herning, Albertslund, Aabenraa, Næstved, Køge, Hjørring, Viby J, Karise, Slangerup, Fredericia, Vejle, Vojens, København N, V, Ø, NV, SV, S, Hornbæk, Helsingør, Sunds, Skjern, Allingåbro, Randers, Århus V, C, Kentofte, Kolding, Frederiksberg, Nykøbing F, Kallundborg, Frederisksund, Odense NV, V 

Ingen SMS-beskeder og nul indgående- og udgående opkald. Det er status for et bredt udsnit af Telias kunder.

Årsagen er, at teleselskabet har begrænset adgangen til 3G-mobilnettet, til ejere af den nye iPhone 3G. Andre mobiltelefoner som alligevel forsøger, at tilslutte til 3G-nettet, bliver låst fast og kan ikke anvendes. Det er helt normalt, at moderne mobiltelefoner automatisk forbinder sig til de bedste forbindelser, og til sendemaster med den meste ledige kapacitet - og "ser" telefonen ledig plads på 3G, vil dette blive forsøgt

I displayet vises et "3G"-symbol, hvis mobilen er smuttet ind på det forkerte net.

Mobilsiden.dk erfarer, at mange kunder med dette problem, over de seneste måneder har haft deres mobil sendt unødigt til reparation.

 - "Vores netværksfolk bekræfter, at problemet blev set for nogle måneder siden, men det er løst nu", siger Ditte Poulsen fra Telia, til Mobilsiden.dk

Noget kunne tyde på, at 3G-fejlen stadig eksisterer, da kilder uafhængigt af hinanden fortæller, at Telia-telefoner stadig i nogle områder opfører sig mystisk. Personer i Telia-systemet, som af hensyn til deres job ønsker at være anonyme oplyser, at netværksproblemerne endnu ikke er løst.

Telia-kunder behøver dog ikke at panikke totalt. Problemet kan løses ved manuelt, at gå ind i telefonens opsætning, og vælge "kun GSM 900/1800". Herefter vil mobilen ikke længere forsøge at skifte net. Telia selv, kunne også bidrage til en hurtig løsning, ved blot at frigive 3G-mobilnettet til alle kunder i stedet for denne "lukkede fest".

Telia opfordrer kunder der oplever problemer, til at kontakte kundeservice.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Bjarke Hansen 22-07-2008 17:26:09

En fra arbejdet har en 3g telefon igennem Callme som benytter Telia net.. og der hvor vi arbejder har Telia lige idriftsat 3g, men han kan ikke sms og ringe når den hopper over på deres net. Men jeg har også Callme, og jeg har et TDC simkort som jeg fik efter klage over Telia´s net. Det var efter Callme VAR opkøbt af Telia, ved dog ikke om callme yder den service at skifte til TDC-net.. TDC har ihvertfald et godt 3g dækkende net.

0 0
18-07-2008 18:21:27

happmobil kan også anbefales, de er rimeligt billige, også mb priser ( jeg betaler 2.5 pr. mb dog med minimum 10 mb )

0 0
IvRak 18-07-2008 17:51:03

Kommer som sagt fra TDC, og dem vil jeg uden at tøve overveje igen.

Evt. via et Telmore abb. eller lign.

Men det vil tiden vise.

0 0
18-07-2008 12:03:40

Jeg kan anbefale tdc, deres 3d dækning er rigtig god og hurtig. Eller selvfølgelig 3.

0 0
IvRak 18-07-2008 11:12:45

Det er jo i sidste ende mest trist for Telia.

Hvis de på denne måde vælger indirekte at fuppe deres kunder, må de jo være klar til at tage konsekvensen.

Det står sikkert et sted at de ikke garanterer 3G dækning, men jeg ved jeg har set fine dækningskort der viste at min bopæl er dækket med 3G fra Telia. Ergo forventer jeg at servicen er tilgængelig.

Jeg vil ikke behandles som andenrangsbruger på deres net. Jeg har købt en 3G telefon gennem dem (eller et datterselskab der bruger deres net), og forventer at de understøtter dens funktioner. Det har de valgt ikke at gøre, og så vælger jeg en anden udbyder.

Er allerede i gang med at søge efter alternativer, og er ligeglad med om det skal koste mig et strafgebyr at komme væk.

End of story.

0 0
18-07-2008 08:16:03

IvRak : så kan du godt vænne dig til at skifte udbyder. Telia tilbyder kun gsm og edge til alle andre brugere.

0 0
IvRak 16-07-2008 23:53:22

Jeg håber godt nok ikke jeg kommer til at mærke det.

Skifter fra TDC til Call-Me (som jo kører på Telia's net) på mandag.

Hvis jeg ikke kan bruge 3G på min fon, fordi det er reserveret til en fon fra en anden producent, og jeg derfor får nedsat brugbarhed på min telefon, så mister de mig som kunde, samme øjeblik jeg kan komme fri af abonnementet, og de ser mig _aldrig_ som kunde igen!

Det er simpelhen for ringe af Telia hvis det holder stik, at 3G er reserveret til iPhone, blot fordi de ikke har netværkskapacitet til alle deres (betalende) kunder. Det burde de have taget hensyn til inden de satsede på at blive eneforhandler af iPhone!

Jeg forudser at de får mange vrede kunder på den her konto, hvis det viser sig at holde stik. Ikke alle vil kunne finde ud af at sætte deres telefon til kun at køre på det gamle net, og vil så stå med en telefon der ikke virker ordentligt.
Desuden er det en underlig måde at løse problemet på, bare tør problemet af på alle dine forhenværende kunder der har købt 3G telefoner hos dig, fordi du har fået et nyt smart produkt.

Jeg er rystet over Telia, intet mindre.

0 0
Jesper Nielsen 15-07-2008 21:13:20

Kan Telia egentlig bare uden videre udelukket deres "almindelige" kunder fra 3G nettet. Det vil altså sige at Telia "tvinger" deres kunder til at købe en iPhone 3G for at kunne bruge deres 3G net.

0 0

Om brug af cookies