Mobilmarkedet bliver endnu mere uigennemskueligt

Fremover bliver det sværere at gennemskue mobilregningen, mener ekspert.

Mobilmarkedet bliver endnu mere uigennemskueligt

Priskrigen på mobilmarkedet tager nu en ny drejning mod mindre gennemskuelighed. Det sker når Bibob åbner kampagnen "modtag et opkald og få bonus", der i korte træk går ud på, at mobilkunden får 25 øres bonustaletid for hvert minut, der ringes *til* ens nummer. Tiltaget er et forsøg på at dæmme op for konkurrenten Happiimobils prisdumpning af taletiden, der nu har ramt 10 øre pr. minut, forudsat man betaler 99 kroner om måneden i abonnement.

 – "Enkeltheden forsvinder og overblikket bliver helt uigennemskueligt. Nogle enkelte kunder kan muligvis få en lidt billigere samlet regning, men det bidrager på ingen måde til overblikket", siger Torben Rune, der er direktør i Netplan, der rådgiver om teleløsninger. Han er samtidigt overrasket over, at netop Bibob introducerer komplicerede løsninger, da teleselskabet ellers blev slået op omkring enkelthed.

Tiltaget med bonus ved indgående opkald, er ikke en dansk opfindelse. Allerede for et par år siden lancerede Telecom Italia et tilsvarende.

 – "I bund og grund er det slet ikke i selskabernes interesse, at der er gennemskuelighed på markedet, da det betyder kunderne let kan regne ud, om det kan svare sig at skifte selskab", lyder det fra Netplan-direktøren.

Kreative idéer fra udlandet måske på vej til Danmark

I udlandet er kreativiteten fra teleskaberne stor, og det er kun et spørgsmål om tid, før disse eller andre tiltag rammer landet.

Torben Rune giver her et par eksempler på krumspring, som endnu ikke er set i Danmark:

 – Minutprisen er afhængig af, hvor mange opkald du laver inden for en given tidsperiode. Laves f.eks. fem udkald inden for en time og er opkaldene mindst X-minutter lange, bliver den samlede minutpris lavere eller der tilskrives bonustid til kontoen.

 I Sydamerika kan taletid overføres mellem telefonerne. Så mangler en ven lidt taletid, kan dette overføres direkte mellem mobilerne. Det kan også bruges ved f.eks. grønthandleren, hvor varen kan betales ved at overføre taletid til manden bag disken – det minder nærmest om en ny valuta, da man jo i princippet handler i "minutter" i stedet for i valuta. Sætter teleselskabet minutprisen ned opstår der "inflation" fordi der så skal flere minutter til at købe samme vare.

Fælles for de to eksempler er, at de laver et rodet billede på markedet, og gør det helt umuligt at regne ud præcist, hvad ens minutter koster. Kunderne bliver fanget i nogle uigennemskuelige løsninger, som ofte kun er en god forretning for teleselskaberne.

Torben Rune mener, at vi på længere sigt kan forvente, at selskaber med kreative løsninger, forsvinder fra prissammenligninger.
– "Jeg tror vi vil se, at It- og Telestyrelsen måske lader de alt for kreative løsninger udgå af deres prissammenligning Teleprisguide.dk, da der ikke kan laves en holdbar beregningsmodel", slutter Torben Rune, som mener at den udvikling er ærgerlig for forbrugerne.

Det sidste nye i sagen

Næste kronologiske historie om temaet finder du her. mobilsiden kunne ikke lade være. Allerede d. 8/1/2008 bragte vi nyt i sagen med artiklen om Tre nye: Sony Ericsson W760i, walkman med GPS samt W350i og Z555i – Klik her. Få også seneste nyt om temaet her..