Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Mobilservices: Det kan vi ikke hitte ud af

Mobilservices: Det kan vi ikke hitte ud af

Bluetooth, Push to talk og WAP er blot nogle af de mange nymoderne funktioner, som dagens mobiltelefoner indeholder. Sagen er blot den, at kun en femtedel af svenskerne bruger deres mobil til andet end samtaler og SMS.

Salget af mobiltelefoner med et utal af smarte funktioner er stærkt stigende i hele Europa. Men egentlig er det en underlig udvikling. For i virkeligheden er det meget få mennesker, der bruger deres mobil til andet end opkald og SMS.
Salget af mobiltelefoner med et utal af smarte funktioner er stærkt stigende i hele Europa. Men egentlig er det en underlig udvikling. For i virkeligheden er det meget få mennesker, der bruger deres mobil til andet end opkald og SMS.

Salget af mobiltelefoner med et utal af smarte funktioner er stærkt stigende i hele Europa. Vi vil både på nettet med mobilen, ligesom hurtig overførsel er et hit i dagens telefoner. Men egentlig er det en underlig udvikling. For i virkeligheden er det meget få mennesker, der bruger deres mobil til andet end opkald og SMS.

Det er en undersøgelse foretaget af telemarketingfirmaet HUI, der viser, at svenskerne ikke ligefrem kan siges at være storforbrugere af de smarte services. Helt konkret viser undersøgelsen, at kun 22 procent af svenskerne bruger deres mobil til andet end SMS og samtale.

De ældre halter bagefter

Der er dog flere unge end ældre, der har lært sig at anvende de nye services. Hele 45 procent af de adspurgte svenskere mellem 20 og 30 år bruger mere end tre funktioner i mobilen, mens det til sammenligning kun er syv procent af dem over 50, der gør det samme.

I dag, hvor mobiltelefonen er blevet hvermandseje kan det give anledning til undren, at der langt fra bruges lige så mange penge på lancering af nye services som af nye produkter. Hvis der var mere information på området, kunne det være, at flere af de ældre ville give sig i kast med at udforske mobilens muligheder.

Nogle ville måske sige, at de ældre ikke er målgruppen for de mange nye services, hvorfor information er unødvendig. Men det var præcis det samme man sagde om DVD afspilleren, fladskærmen og ikke mindst mobiltelefonen. Og vi behøver vist ikke nævne, at alle disse elektroniske apparater for længst har fundet deres vej til de ældre danskeres hjem.

Så opfordringen fra Mobilsiden.dk skal være, at der skal sættes gang i kampagner om de nye mobilservices, så den ældre generation har mulighed for at komme med på bølgen på lige fod med alle os andre.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her



Om brug af cookies