Mobilspil: Vil priserne ændre sig?

Mobilspil koster fra 30 kroner og op til næsten 100 kroner. Men hvorfor, og bliver de billigere?

Mobilspil: Vil priserne ændre sig?

Mobilspil-junglen kan stadig være svær, at finde rundt i. Spillene koster alt mellem 30 og 100 kroner, og det er ikke til at vide, hvilke der er pengene værd. To nye spillere på markedet vil forbedre dette.

Dyre mobilspil skyldes hovedsageligt to ting: Licenser og gebyrer. Gameloft fortæller til Mobilsiden.dk, at et licens-spil koster omkring 10 kroner mere per spil for brugeren. Man betaler altså op til en trejdedel ekstra bare for, at bruge copyrights, så som Shreak, Gus Hansen, Ferrari og lignende.

Gebyrerne kommer fra teleselskaberne eller mobilproducenter, som skal sælge mobilspillene via deres download-tjenester. En stor del af overskuddet fra et spil går altså til Nokia, fordi de skal sælge gennem N-Gage. Det samme gælder 3 gennem Planet3, Sony Ericsson gennem Play Now, etc.

Men som sagt, vil to hovedfaktorer spille ind i prisudviklingen.

Apple, Android – og en smule popularitet

App Store har været en ren Messias for spilproducenterne. Her skal de nemlig nøjes med, at betale 30 procent af prisen til Apple, mens de kan beholde 70 procent. Det øger det egentlige overskud, og priserne kan sættes ned uden, at give røde tal på bundlinjen.

Spilproducenterne har samtidigt store forventninger til Android-styresystemet, som også vil få egen download-service. Her vil tendensen være den samme, og spillene vil kunne sælges billigere.

Gameloft udelukker ligeledes ikke, at mobilspillene vil falde i pris i takt med, at populariteten stiger. Et eksempel kunne være Million Dollar Poker-spillet, der – til trods for at det er et licens-spil, fik sænket prisen med 10 kroner på grund af, at det var så populært.