Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Mobiltjenester: Vi kan ikke hitte ud af det

Mobiltjenester: Vi kan ikke hitte ud af det

For kort tid siden skrev Mobilsiden.dk, at det er de færreste mennesker, der bruger de mange nye funktioner i dagens mobiler. Årsagen er simpel og findes i en ny svensk undersøgelse: Vi kan ganske enkelt ikke hitte ud af det.

Vi får ikke brugt de mange forskellige funktioner, vores mobiltelefoner indeholder. Det skyldes ganske enkelt, at de er alt for komplicerede at bruge.
Vi får ikke brugt de mange forskellige funktioner, vores mobiltelefoner indeholder. Det skyldes ganske enkelt, at de er alt for komplicerede at bruge.

Det er ikke så længe siden, at Mobilsiden.dk kunne fortælle, at de færreste mennesker udnytter de mange forskellige funktioner, som deres mobiltelefoner kan tilbyde.

Man skulle umiddelbart tro, at kamera, Mp3, MMS og videooptagelse ville hitte i befolkningen. Men faktisk er det opkald og SMS, der er og bliver mest anvendt på dansk grund.

Kompliceret og ugennemskueligt

En ny undersøgelse foretaget af det svenske selskab Smarttrust viser, at årsagen hertil er ganske enkel: Vi kan ikke hitte ud af de komplicerede funktioner.

Undersøgelsen fra Sverige undersøgte 7.000 mennesker fra hele verdens forhold til deres mobiler, og svarene var afslørende; det er alt for besværligt at bruge de nymoderne funktioner.

De fleste af de adspurgte gav udtryk for, at de faktisk var meget interesserede i de mange nye funktioner og egentlig godt kunne tænke sig at prøve dem. Det er uigennemsigtige priser og vanskelige indstillinger, der får folk til at give op, inden de overhovedet er kommet i gang.

Her på Mobilsiden.dk kan vi nikke genkendende til den problematik, der tages op i den svenske undersøgelse. Vi har selv prøvet at skulle foretage opsætninger på mobilen, som absolut ikke har være hverken nemme eller logiske. Og hvis mobil-nørder som os kan finde det kompliceret, er der da ikke noget at sige til, at den almene borger også gør det.

Nemmere og bedre i fremtiden, tak

Med hensyn til overskuelige priser har IT- og Telestyrelsen gjort en stor indsats i Danmark: Teleudbyderne skal nu oplyse den samlede pris for en mobil inklusiv seks måneders binding. Men noget kunne tyde på, at der også er brug for mere gennemsigtighed, når det handler om priser for brugen af forskellige services.

Det er ganske skræmmende, at hele 90 procent af de adspurgte i den svenske undersøgelse ikke havde nogen som helst idé om, hvor meget det koster at sende en MMS. Det eneste de vidste var, at det var dyrt.

Desuden ville der være en idé i at uddanne folk i at anvende de mange forskellige services. Flere overskuelige guidelines på udbydernes websider kunne måske hjælpe folk i gang med de mange spændende tjenester, som findes i dagens mobiler.

Kilde: Amobil.no

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her



Om brug af cookies